Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Min kæreste og jeg er på husjagt og det er ikke nemt i disse tider jfr kontantinsats osv. Vi har behov for mere plads, pt 61kvm på 3v og ønsker ikke at betale 7000-10.000 i husleje (hyresrätt) - og drømmer begge om hus. Nu har jeg så fundet et, http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3UMJ1DN0AI51JUGE hvis linket virker - det sælges med friskrivningsklausul. Af den grund - tror i at der er mulighed for at presse det yderligere ned i pris? Mvh Lindedk

Besvaret

Jeg kender ikke til boligmarkedet i Helsingborg, så jeg kan ikke kommentere på om prisen er rimelig. Men mon ikke i skal budgettere med i størrelsesordenen samme beløb til en totalrenovering af huset, hvis det altså er det i vil ? Og hvis kontantindsatsen er et problem skal i måske også tænke på at der står at varmesystemet "kan vära defekt". Så der skal ved indflytning budgetteres med en (måske større) reparation eller evt konvertering til varmepumpe+panna til måske 100.000 SEK. /Peter

Besvaret

Det er sikkert muligt at få prisen længere ned - det er jo altid at prøve. Men jeg går ud fra, at i er klar over, at huset trænger til en grundig overhalning. Det koster vel mindst en million at lave en gennemgående renovering, hvis ikke mere. Men med tiden kan det jo naturligvis blive jeres drømmehus. Friskrivningsklausul bruges for mange gange, når det er et dødsbo, og det er meget svært at komme tilbage og klage over skjulte fejl og mangler. Hvis jeg skulle købe et hus med en friskrivningsklausul, så ville jeg sørge for at få huset gennemgået meget grundigt inden (få indskrevet i købekontrakten at handelen kan hæves uden vederlag, hvis der findes væsentlige brister ved besigtninger)

Besvaret

83 m2, kæmpe renoveringsbehov, og en udgangspris der kan købe jer et indflytningsklart hus så mange andre steder. Mine alarmklokker er gået af for længe siden - medmindre i har en speciel grund til at det skal være Helsingborg - i elsker at renovere, og er parat til at bruge rigtig mange penge på at få den kasse på fode igen! Når det så er sagt, så tror jeg bestemt det er muligt at presse ned i pris. Uden at have tjekket, så ligner det et hus der har stået og kedet sig rigtig længe. Men det kan jo selvfølgelig også have været nogle sløve ejere, eller andre teknikaliteter, der har givet det tid til forfald. Ring til mægler og snak med dem. Det er nok det letteste. Og hvis i så stadig har mod på at gå igang med arbejdet (og salgsprisen er barberet voldsomt), så er det kun jeres egen mavefornemmelse der kan afgøre sagen.

Besvaret

Hvis i er unge førstegangskøbere, og hvis du ikke er super-ferm og energisk med at renovere med dine egne hænder, så skal I ikke købe et hus fra 1929. Når man renoverer sådan noget gammelt lort fra ende til anden, så kan man starte forfra i den ene ende når man er færdig i den anden.

Besvaret

Jeg kan kun give jer ret - Jeg kan jo se og læse der er visse ting som skal udbedres. Der lidt forskellige grundlag for det skal være i hbg, pendling (vi har allerede 2 biler, ønsker ikke en tredje), min datters dagpleje/børnehave/skole og familie relationer. Jeg syntes også prisen er langt overvurderet. Men hvordan fungere det ellers med dette... 1: budrunde 2: vinder af budrunde får mulighed for at drage syn og skøn ind? 3: revurdering+forhandling af pris? 4: solgt/underskrevet - eller sælger springer fra? Jeg har læst lidt hvad folk skriver, men i dette tilfælde er der lidt som der kræver umiddelbar opmærksomhed - opvarmningen, vinduer/tag? Som jeg læser det og forstår fra andre indlæg er det klart sælgerene som har markedet? - dvs på trods af reelt og godt begrundet ønsket afslag kan de uden varsel lade bygningen sælges til en anden - hvis deres pris fx er højere eller uden vilkår som evt udbedring af visse ting/eller mindre afslag? Min tanke er således at vi kan få det til at blive vores drømmehus med en del arbejde - Vi har nemlig ikke ønske om at købe noget til 2mio, eller 1-1,5mio i en radius af 10km fra HBG + sikre endnu et transportmiddel således jeg med 100% sikkerhed kan møde HVER dag på arbejde = samme mndt omkostning, dog mere variabel pga mere transport. En anden note - jeg er selv håndværker, vant til ombygninger/istandsættelser + jeg har nogen gode kontakter i familien, bygningsingeniør og arkitekt. Med det sagt er der stadig meget arbejde og jeg er klar over der er andre regler i sverige vdr byggeri.

Besvaret
Som jeg læser det og forstår fra andre indlæg er det klart sælgerene som har markedet?
Så er det nogle gamle indlæg du har læst. Ligenu er det købers marked. :) Følg med her hvis du vil se prisudviklingen løbende http://maklarstatistik.se/ I Skåne er huspriserne faldet 4% de sidste 3 måneder bare. Der er mange der vil sælge ligenu, og få som vil købe.
Besvaret

Inga bilder innifrån huset. Det är väl en varning i sig. Två kök varav ett ska renoveras och det andra rivas ner förmodar jag. Toalett enbart i källaren? Ni har två bilar, men det finns inget garage eller parkering på tomten. Kolla kostnad för parkering på gatan. Hitta nåt annat är min omedelbara reaktion.

Besvaret
Inga bilder innifrån huset. Det är väl en varning i sig. Två kök varav ett ska renoveras och det andra rivas ner förmodar jag. Toalett enbart i källaren?
Ja, en beskrivelse på 8 linier hvor: "oanad potential", "kraftigt moderniseringsbehov", "en värnande hand", "ett öppet sinne", "stora möjligheter" og "blod, svett och motorolja" indgår siger vel det meste :) Dette lyder heller ikke godt: "Uppvärmning: Kombipanna med olja eller ved, kan vara deffekt." ... det er den så nok... At huset er fra 1926 behøver ikke være dårligt, hellere det (når det er et stenhus) end et hus fra 60-70'erne. MEN! i SKAL selvfølgelig tjekke kælderen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Der står også at "stommen" er i "stenmaterial", der ville jeg også lige høre hvad det var for stenmaterialer... -Så er der vinduerne: Fönster: 2-glasfönster. Altså ikke særlig energieffektivt. De skal nok skiftes indenfor den nærmeste årrække. -Ventilation: Självdrag. Når I skifter vinduer og hvis der evt. skal tillægsisoleres er det derefter muligvis ikke nok med den ventilation der er nu. (nu ventilerer huset jo også sig selv fordi det ikke er særlig tæt:)
Besvaret

Nu har jeg også regnet lidt på din økonomi i det der hus. Hvis der er nogen som er uklart, så spørg. Hvis du betragter dette link, så vil du kunne se at den nuværende gennemsnitlige K/T for huse i Helsingborg området er på 1,51: http://maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Helsingborg&LK=1283&Typ=Villor&Months=12&Ant=108&Extra1=8888&Extra2=8888 K/T er købesum divideret med takseringsværdi. Du finder altid takseringsværdien i disse annoncer. Der står "1 616 000 kr (fastställt avs år 2009) varav bygg.värde 545 000 kr." Det vil sige at denne bolig sælges med en K/T på bare 1,05. At mægleren har sat vurderingen til dette er et sikkert tegn på at huset er helt til rotterne. Hvis huset havde været i nærheden af gennemsnitligt og reelt funktionelt, så ville vurderingen være i nærheden af 2,4-2,8 mio i stedet. Den næste ting der skal springe i øjnene på dig er, at husets værdi er under en tredjedel af pakken. Den ligger på frikøbt grund, og sådan noget koster jo nogle penge (Forskellen er at du ikke skal betale tomträttsavgäld). Her er der imidlertid lidt godt nyt til dig: Hvis man tager husets værdi ud, og kun fokuserer på grunden, så er vurderingen med en K/T på 1,51 altså på 1.617.210. Det er i princippet grundens værdi med dagens taksering og salgspriser. Så skal du nu siden huspriserne formentlig vil dale i en periode endnu regne med at den gennemsnitlige K/T sagtens kan komme ned omkring 1,40 i Helsingborg. Det vil i så fald give din tomt en værdi af ca 1,5 mio SEK. I princippet burde den blive ved med at bidrage til værdien af hvad der end ligger på grunden med ca. det beløb. Ved at slå op på ratsit.se kan jeg se at damen der bor der er 86 år gammel. Enten er hun død eller på vej på plejehjem antager jeg. Som pointeret er der ingen at føre retssag imod hvis en situation skulle opstå. Her er mit råd så til dig: Du skal kun købe den her tomt med det her hus hvis du påregner at rive huset ned, og bygge et nyt. Og du skal max betale 1,5 mio for den.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...