Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har netop købt en brugt Passat TDI fra 2005 hos en forhandler. Jeg prøvekørte den og fandt ikke nogle nævneværdige fejl så vi handlede prisen lidt ned på baggrund af de småting jeg fandt. Nu har jeg så haft bilen i 4 dage og en del ting har vist sig som ikke var der ved testkørslen. Og en enkelt som jeg burde ha set. Inden jeg kontakter forhandlerne vil jeg gerne vide hvordan jeg står rent juridisk. I dk er der jo en garanti på brugte biler, men er det det samme i se? Fejlene jeg har fundet er: Alle bøsninger i undervognen er slidt så de er for løse. Ind imellem kan man høre bankelyde fra ophænget foran. Utæthed på tryksiden i indsugning (hvæselyd ved ladetryk over 0,5bar) Nedslidte bagdæk (ulovlige) Blinkrelæ går amok (klikker helt vildt) Remstrammere til multiremme er slappe (rem hviner periodisk) Jeg er klar over at hvis jeg havde gået den bedre efter i sømmene og taget en længere testkørsel og evt bedt om at se den på lift så havde jeg fundet det meste af det. Men det gjorde jeg ikke. Så hvordan står jeg så nu?

Besvaret
Alle bøsninger i undervognen er slidt så de er for løse. Ind imellem kan man høre bankelyde fra ophænget foran.
Kommer an på bilens kilometerstand om det betragtes som sliddel eller ej. Men som udgangspunkt skal forhandleren æde sådan en...
Utæthed på tryksiden i indsugning (hvæselyd ved ladetryk over 0,5bar)
Forhandlerens problem...
Nedslidte bagdæk (ulovlige)
Forhandlerens problem, bilen skal være lovlig ved salg medmindre det udtrykkeligt fremgår andet...
Blinkrelæ går amok (klikker helt vildt)
Forhandlerens problem...
Remstrammere til multiremme er slappe (rem hviner periodisk)
Igen afhængigt af kilometerstand, men som udgangspunkt forhandlerens problem...
Jeg er klar over at hvis jeg havde gået den bedre efter i sømmene og taget en længere testkørsel og evt bedt om at se den på lift så havde jeg fundet det meste af det. Men det gjorde jeg ikke. Så hvordan står jeg så nu?
Man kommer langt med en M test af bilen for så kender man til tingenes tilstand på forhånd og det er derfor mindre sandsynligt at man skal slås med forhandleren efterfølgende...
Besvaret

Det værste er sgu at jeg selv er ret habil hobby mekker og burde ha spottet 90% af fejlene inden jeg skrev under, men jeg lavede en rookie mistake og havde for travlt med at få skrevet under og komme videre. Men jeg har overvejer en M-test som dokumentation. Tror dog jeg prøver blot at sende ham en mail først og se om han ikke er reel nok til at fikse det uden at vi skal til at slås om det. En ting er dog sikkert. Al kommunikation kommer til at foregå på skrift. Just in case.

• 3 months later...
Besvaret

Nu blev alle problemerne langt om længe fikset, men da forhandleren ringer og siger at bilen er klar vil han pludselig ha over dobbelt så mange penge for det som aftalt. Aftalen var at jeg skulle betale en ny intercooler da den var flækket i bunden og forhandleren mente det var mig der havde ramt noget. Det lød plausibelt og jeg sagde ok til en regning på 2500 for intercooler, småting og et aircon-service inkl gas. Rigtig fin pris syntes jeg. Nu vi han ha 5200 fordi der skal skiftes rør omkring intercooler (dem som havde lækket lidt og givet hvislen under trykladning fra dag 1) og aircon kompressor som havde en fejl (igen noget jeg mener skulle under garanti) 5200 er egentlig en fin pris for at få lavet alt dette, men jeg kan bare ikke lade være med at syntes at jeg bliver bedt om at betale en del af noget der bør være dækket af garanti. Er det bare mig der er sippet og skal jeg bare betale de 5200 og være glad sådan som forhandleren siger? Jeg har sendt hele sagen til Motormännens juridiske afdeling for at få svar på hvordan jeg er stillet, men ved ikke hvor lang svartid de har og jeg kan ikke umiddelbart få min bil før jeg betaler selvom det bestemt ikke var aftalt at prisen skulle blive så meget dyrere. Handler sgu privat fra nu af. Der ved man da at alt er ens eget problem. Men så er bilen i det mindste billigere.

Besvaret

Komplet beskrivelse af sagen som jeg har sendt til Motormännen (undskyld for dårligt svensk) Tj. Motormännen Jag behöver rådgivning. D. 5/4 köpte jag en '05 Passat Variant Highline TDI (WRN310) av XXXXXXX Bilen hade kört 262.000km men var inte deklarerat med fel. Jag hittade en liten rost-fläck och vi handlade priset lite ner. Vi körte direkt från XXXXXXX på ferie och under resen hittade vi flera fel på bilan. D. 13/4 (hemma från ferie) skrev jag en mail till XXXXXXX med en lista av fel: Däck back är olagliga (slitage) och annan typ. Sommer fram och vinter back. Drivremmarna är för slappa och skriker när bilen är kall. Bussningar i framvagnen finns för mycket glapp. Knackar. Blinkerrelä klickar utan man blinkar. Blinkar-arm vid ratt måste bytes. Intaget läcka på trycksidan (visslar vid tryckladdning). Troligen en packning. Jag hörde intet från dom och ringde därför till dom en vecka senare. Tommy Från XXXXXX hade läst mitt mail, men inte svarat på det. I telefonen föreslog han att jag hittade prisar på reparation och då kunna han betala för att fixa det. D. 19/4 skickade jag till Tommy en lista med prisar på delar: Som avtalt i telefon har jag kollat prisar vid Mekonomen och bildelsbasen.se för delarne: Däck back - (begangnade) - 600,- Drivrem, vibrationsdämpar (ny) - Artikelnr: 16-55480 - 1955,- Bussningar i framvagnen (nya) - Artikelnr: 16-55480 x2, 08-80530 x2, 08-80531 x2, 08-80528 x4, 08-80535 x2 - 3108,- Blinkar-arm vid ratt. (stilkkontakt) (begangnad) - Original VW - 8L0953513S - 350,- Intaget läcka på trycksidan. Troligen en packning. - Ingen kostnad. I alt är det 6013,- i delar. Jag kan levera bilen till deg och du fixar eller du kan betala mig 5000,- och då fixar jag allt själv. Jag hörde ingenting från Tommy. Då började Aircondition at inte villa kyla och jag körda till XXXXXXX med bilan då dom kunna kolla alle fel och fixa dom. Jag fik två begagnade, men laglige, däck till bilen och dom kollade på drivrem, bussningar och intaget. Tommy sade att Aircondition lämnede han ingen garanti på och det bara var en påfyllning. Jag accepterade att om det bara var påfyllning då ville jag betala hans pris på 800 SEK, men om något var fel på systemet ville jag att han skulle betala. Intaget sa hans mekaniker var som det skulle vare, även om jag intet var överbevisat. Blinkar-armen ville dom beställa hem och jag kunna komme en andan dag och lämna bilan då dom kunna fixa den och något med bussningar/drivaksel. Jag körde en tid då jag inte kunna klara mig utan bilen till och från jobb i Danmark under sommaren. D. 29/7 på väg från jobb i Danmark blev visslan från intaget vid tryckladdning mycket värre och bilen började röka och mista kraft. Jag avtalade då med Tommy på telefon att jag ville lämna bilen vid XXXXXXX då dom kunna fixa allt på den. Han var inta då då jag lämnade den (30/7) så jag skickade ett mail då jag var hemma igen: Tj. Jag har lämnat min Passat vid er tidigare i dag. Här är listan över fel på bilen. Aircondition kyler inte. (enligt avtal betalar jag dom 800,- för refill och test om det inte finns fel på systemet. Om det finns fel på systemet betalar jag inte) Rem vid aircon-kompressor skriker fortvarande Ljud från underredning vid start och stop. Klick ljud från blinkar (ny spak) Airbag-lampan lyser. Visslande ljud vid tryck från turbo. Är blivit mycket värre och den håller inte tryck længere. Check engine lampan lyser. (grundat mangelande tryck) Om något kommer att kosta pengar för jag då får ni ringa innan i gör något. Gäller naturligtvis inte aircon. Ring eller maila når jag kan hämta bilen Han ringde då till mig d.3/8 och sa att aircon var blivit påfyllt och det bara var det. Intercooler hade et hål i botten och han ville inte betala. Tryckrör till intercooler hade en liten hål/rift och det var felen som jag hade kunna höra från början. Det villa han byte och betala. Airbag lampan var blivit resat. Han ville då att jag skulle betala 1000 kr för intercooler och dom 800 før påfyllning samt smådelar. I allt 2200-2500 SEK. Jag accepterade 2500 max om det verkligen var jag som skulle betala intercooler. I dag ringde då Tommys kollega Kim och sa att bilen kunna hämtas. Priset var 4200 SEK för att fixa intercooler, rør och allt. Aircon hade dom dog tappat av kylmedlet igen då dom hade hittat fel på kompressorn så den inte ville kyla hela tiden. Jag kontaktade Tommy som sa att priset var blivet högre då dom hade hittat ett rör till som hade fel och att allt om aircon skulle jag betala. Ny kompressor ville bli extra 2000 SEK Nu vill jag gärna veta hur jag står? Är det jag som måste betala för allt detta? Räcker inte KKL till att han måste fixa dessa fel? Hur gör jag? Bilan är hos dom och jag behöver den. Skal jag betala dom 4200 och klaga efterfølgende? Just som jag har skrivit alt detta ringde Kim och sa att han hade räknat fel och det blev 3700 SEK för dom fel han hade fixat och han ville fixa en ny begagnad kompressor för 1500 SEK mer. 5200 SEK är ju inte så jävla många pengar, men jag menar i princip inte det är jag som skall betala. Kan det betala sig att göre något eller bliver det billigare och lättare bara att betala? Hoppas ni kan rådgiva mig.

Besvaret

Som udgangspunkt skal alle fejl som gør at bilen ikke kan gå igennem syn fixes af sælger, medmindre du er oplyst om at fejlen er tilstede... Så dæk, bøsninger og blinker-relæ skal bare fixes... Drivrem, omend det ikke er noget den kan dumpe på til syn skal han også bare fixe... AC kan diskuteres, det er en af de ting som man til en hvis grænse vil forvente at du prøvede inden køb... Sidst, intercooleren skal ikke lække... Så den må de også bare æde... Du skal huske at indenfor de første 6 måneder skal de bevise at du har været skyld i fejlen, så selvom de siger at det er dig der har kørt på noget skal de bevise at det forholder sig således...

Besvaret

Så har Motormännen Juridik været sagen igennem og deres klare overbevisning er at det er forhandleren der skal dække det hele på nær intercooleren da den ikke havde et stort hul da jeg købte bilen. Intercooleren har jeg også allerede indvilliget i at betale (såfremt de kan vise mig det store hul der kommer fra en påkørsel af et eller andet). Forhandleren har på baggrund af det fået et en sidste chance for at fikse det og hvis ikke så får jeg også en oplagt mulighed for at få prøvet det svenske retssystem. Meeeen vil dog helst være fri...

Besvaret
Så har Motormännen Juridik været sagen igennem og deres klare overbevisning er at det er forhandleren der skal dække det hele på nær intercooleren da den ikke havde et stort hul da jeg købte bilen. Intercooleren har jeg også allerede indvilliget i at betale (såfremt de kan vise mig det store hul der kommer fra en påkørsel af et eller andet). Forhandleren har på baggrund af det fået et en sidste chance for at fikse det og hvis ikke så får jeg også en oplagt mulighed for at få prøvet det svenske retssystem. Meeeen vil dog helst være fri...
Det er så ulempen ved Motormännen kontra FDM... FDM træder gerne ind med advokater i sådanne sager, det gør MM ikke...
  • 4 weeks later...
Besvaret
Det er så ulempen ved Motormännen kontra FDM... FDM træder gerne ind med advokater i sådanne sager' date=' det gør MM ikke...[/quote'] Ja den forskel havde jeg ikke lige luret da jeg købte medlemskabets. Men så må jeg sgu bare køre det selv.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...