Kress & Betina Posted May 11, 2012 Report Posted May 11, 2012 Vil gerne starte et firma op hvor jeg retter buler ud uden omlakering, (DentBusters og lign.) Bor i Sverige, skal arbejde mest i Danmark, men dov også i Sverige hvis der er noget at lave. Hvad er smartest ?? -Kress...
Nico_Idskov Posted May 11, 2012 Report Posted May 11, 2012 Hvor det er smartest ved jeg ikke, men sig til når du er klar med det så har jeg nogle buler på bilen du kan rette. Mener at kunne huske at hvis det skal være helt rigtigt så må man ikke ha personligt firma i dk når man har adresse i se. Det kan dog sagtens lade sig gøre alligevel via en co adresse. Hvis du har job ved siden af så skal du gerne ha firmaet i samme land som dit job for ikke at komme i klemme i forhold til SKAT i begge lande.
Kress & Betina Posted May 11, 2012 Author Report Posted May 11, 2012 Hvor det er smartest ved jeg ikke, men sig til når du er klar med det så har jeg nogle buler på bilen du kan rette. Mener at kunne huske at hvis det skal være helt rigtigt så må man ikke ha personligt firma i dk når man har adresse i se. Det kan dog sagtens lade sig gøre alligevel via en co adresse. Hvis du har job ved siden af så skal du gerne ha firmaet i samme land som dit job for ikke at komme i klemme i forhold til SKAT i begge lande. Halløjsa og tak for svar ! Jeg har arbejde nu, men tænker at starte selvstændigt, først samtidig med jobbet nu, og hvis det kører så fuldtid. Og jeg kan godt rette buler på "sorte" biler hvis du har sådan en ;) -Kress...
Nico_Idskov Posted May 12, 2012 Report Posted May 12, 2012 Hvis du skal beholde dit arbejde mens du starter op vil jeg anbefale at du starter firmaet i samme land. Hehe min bil er godt nok blå men sender dig da lige en PM alligevel :)
JakobJ Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Halløjsa og tak for svar ! Jeg har arbejde nu, men tænker at starte selvstændigt, først samtidig med jobbet nu, og hvis det kører så fuldtid. -Kress... I så fald ville jeg også vælge at starte i det land, du allerede betaler skat i.
Rikke Rost Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Ja....I og med det er et personligt firma i Sverige, vil din arbejdsgiver i Dk skulle til at betale svensk arbejdsgiver afgift...
ARN Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Ja....I og med det er et personligt firma i Sverige' date=' vil din arbejdsgiver i Dk skulle til at betale svensk arbejdsgiver afgift...[/quote'] IKKE hvis det er et personligt firma.
bananas Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 IKKE hvis det er et personligt firma. Det er korrekt. Har man et enskild firma bliver ens danske arbejdsgiver ikke bonnet.
Rikke Rost Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Heller ikke hvis arbejdet overskrider 25% af tiden i DK??
bananas Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Heller ikke hvis arbejdet overskrider 25% af tiden i DK?? Ikke så vidt jeg har forstået på øresunddirekt: http://www.oresunddirekt.se/Arbete/Arbeta_i_tva_lander/Arbeta_i_tvaa_laender.aspx http://www.oresunddirekt.se/Arbete/Arbeta_i_tva_lander/Arbete%20pa%20tvars%20hinder%20eller%20mojlighet.aspx
Rikke Rost Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Det er jo imellem 25 og 50% som jeg ser det....overskrider han det, falder hammeren for hans danske arbejdsgiver.
ARN Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Der er 100% sikkert ikke noget problem, hvis indtægten i S ikke overstiger 25% af den totale indtægt. Det har intet at gøre med arbejdstiden, udelukkende indkomsten. Indtægt der ud over bør man undersøge nærmere, inden det angives ;-)
Rikke Rost Posted May 28, 2012 Report Posted May 28, 2012 Det er 100% tiden de går efter....er du selvstændig kan du bruge en masse tid men ikke tjene penge. Du som är bosatt i ett land och arbetar i det andra landet är enligt huvudregeln socialförsäkrad i det land där du arbetar. Om du däremot utför arbete i båda länder, kan din socialförsäkring komma att flyttas över till bosättningslandet. Om du arbetar - mindre än 25 procent i bosättningslandet är du socialförsäkrad i huvudarbetsgivarlandet. Bor du i Sverige ska du informera Försäkringskassan och bor du i Danmark är det Pensionsstyrelsen du ska kontakta. - mer än 25 procent i bosättningslandet är du socialförsäkrad i ditt bosättningsland. Bor du i Sverige ska du informera Försäkringskassan och bor du i Danmark är det Pensionsstyrelsen som du ska kontakta. Försäkringskassan alternativt Pensionsstyrelsen pekar sedan ut vilket land du ska vara socialförsäkrad i.
Kress & Betina Posted June 25, 2012 Author Report Posted June 25, 2012 Men hvorfor skal min arbejdsgiver betale noget til mit eget personlige ene mands firma ?? Jeg er slet ikk med... ?? -Kress...
Nico_Idskov Posted June 25, 2012 Report Posted June 25, 2012 Men hvorfor skal min arbejdsgiver betale noget til mit eget personlige ene mands firma ?? Jeg er slet ikk med... ?? -Kress... Skal han heller ikke. Han skal betale til den svenske stat da du rammer ind under de svenske regler for social sikring som ikke er dækket af dobbeltbeskatningsaftalen mellem dk og se. Sådan i grove træk.
Kress & Betina Posted June 27, 2012 Author Report Posted June 27, 2012 Jeg er stadigvæk ikk med på hvorfor nogen skal betale noget til/for mig hvis jeg starter op selv ?? Kress...
TNI Posted June 27, 2012 Report Posted June 27, 2012 Hej! En hurtig kopi af slutteksten fra et af de link som er i tråden: "Enskild näringsidkare i ett land och anställd i ett annat Som enskild näringsidkare med firma i ett land och anställning hos en arbetsgivare i ett annat, är du socialförsäkrad i det land där du är anställd. Du ska dock informera Försäkringskassan (om du bor i Sverige) eller Pensionsstyrelsen (om du bor i Danmark) så att de kan fatta ett formellt beslut om vilket land du är socialförsäkrad i. Vill du veta mer kontakta Försäkringskassan på Öresunddirekt i Malmö telefon 040 – 17 64 15." Kender op til flere som er lønslaver i DK OG har eget firma i SE - og det har indtil videre ikke givet nogle probs selv med et rimelig svensk inkomst. Men prøv at tage kontakt med Försäkringskassan og fortæl om dine planer med at etablere eget firma, din forventede inkomst efter udgifter - så tror jeg du får et hurtigt svar. Held og lyk' TNI
Recommended Posts