Jump to content

Beregning af "utdeling"

Recommended Posts

Posted

Hej. Jeg har netop fået min slutskattebesked for 2020, og jeg skal betale 4.157,- SEK. Jeg undrer mig over, hvordan Skatteverket i Sverige er kommet frem til det beløb, så jeg har spugt dem, men det virker ikke til, at de forstår mig. Så jeg prøver her:

Jeg har modtaget 50.000,- DKK udbytte i Danmark. Af det, er der betalt 16.200,- i udbytteskat og 43.800,- DKK til mig. Jeg har søgt og fået udbytterefussion fra Danmark. Så langt, så godt.

Jeg har så deklareret min normale lønindkomst fra DK og påtegnet de 50.000,- DKK omregnet til SEK 82 280 som utdeling, og jeg har brugt K10 som indberetningsbillag ved brug af "forenklingsreglen", og det dokument beregner, at jeg skal overføre 54.853,- SEK til indkomstdeklarationen.

image.png.5e3619502358e542d68ef512b96045f9.png

Så:

1) Hvordan kommer de fra 54.853 til 4.157 og

2) Hvorfor er der renter på? Jeg har jo lige fået slutbeskeden.

3) Har man ikke noget personfradrag i Sverige?

Vh, Lars.

Posted

2). Förfallodag er den 14. marts 2022 - næste år, altså. I tilfælde af du betaler inden, så refunderes renten tilsvarende. De har angivet en stjerne * , hvilket betyder at der findes en fodnote med forklaring.

Posted

Det er ikke nyt for mig at Skatteverket stiller sig uforstående overfor spørgsmål. Det har jeg også prøvet.

I nogle tilfælde er det fordi jeg ikke anvender den helt rigtige svenske skattejargon, i andre tilfælde er det fordi nogle danske skattetekniske forhold ikke eksisterer i Sverige (eller på svensk). F.eks. skal ordet "skatteavdrag" tages helt bogstavligt i Sverige, man trækker hele beløbet fra i den betalte skat, hvorimod man i Danmark trækker beløbet fra i den beregnede skat.

Er vi ude i noget af ovenstående?

Posted
5 minutes ago, Paul said:

Er vi ude i noget af ovenstående?

Måske. Men det kan jeg ikke vide - for der står ingen andre tal, end det, jeg har sendt. 

Så tænker jeg... gad vide om de har regnet rigtig? Hvad er skatteprocenten på utdeling i Sverige?

• 4 months later...
Posted

Det kommer an på om du har registreret en K10 hos SKV.

Har du det så optjener du følgende hvis du har en virksomhed:

Du kan udfra dine totale årlige lønomkostninger tage halvdelen af beløbet til 20% i skat.

Det kræver også, at selv har en løn på Minimum ca. 600.000 kr +/-

kan ikke huske det eksakte beløb.