Lancome 10 Anmeld indhold Skrevet May 26, 2006 Hej! Har lige fået en lille datter for et par dage siden - Så jeg skal i gang med papir arbejdet - Jeg har dansk statborgerskab men det har min kone ikke Kan babyen få et dansk pas? Hvor skal vi registrere hendes navn? Her i sverige eller i danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Hej! Har lige fået en lille datter for et par dage siden - Så jeg skal i gang med papir arbejdet - Jeg har dansk statborgerskab men det har min kone ikke Kan babyen få et dansk pas? Hvor skal vi registrere hendes navn? Her i sverige eller i danmark? Hvis I er gift så får dit barn automatisk dansk statsborgerskab (samt det din kone har). Så ja dit barn kan få dansk pas. Registrering af barnet skal ske i bopælslandet. I jeres tilfælde Sverige. (jeg antager din kone har bopæl i Sverige men udenlandsk statsborgerskab) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lancome 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Hvis I er gift så får dit barn automatisk dansk statsborgerskab (samt det din kone har). Så ja dit barn kan få dansk pas. Registrering af barnet skal ske i bopælslandet. I jeres tilfælde Sverige. (jeg antager din kone har bopæl i Sverige men udenlandsk statsborgerskab) Tusind tak for det hurtige og meget gode svar! Min kone har udenlandsk statborgerskab men har bopæl i sverige JA :) Jeg har dansk statsborgerskab og har også bopæl i sverige Ved du hvor vi skal henvende os til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Tusind tak for det hurtige og meget gode svar! Min kone har udenlandsk statborgerskab men har bopæl i sverige JA :) Jeg har dansk statsborgerskab og har også bopæl i sverige Ved du hvor vi skal henvende os til? Ikke med registrering af barnet i SE, men jeg mener jeg har læst noget andetsteds på debatten. Pas udstedes af de danske pasmyndigheder så der skal I bare finde det nærmeste paskontor i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jerikras 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Hej! Har lige fået en lille datter for et par dage siden - Så jeg skal i gang med papir arbejdet - Jeg har dansk statborgerskab men det har min kone ikke Kan babyen få et dansk pas? Hvor skal vi registrere hendes navn? Her i sverige eller i danmark? Tillykke med den lille! Selvom både min kone og jeg har DK statsborgerskab, så er papirarbejdet alligevel det samme for os begge, så jeg håber at du nu bliver lidt klogere. Du medbringer barnets personnummerbevis til paskontoret i DK hvorefter de skriver det sammen med barnets navn i passet. Det er gratis og tager ikke mere end et par minutter. Vi har to piger hvoraf den ene har dobbelt personnummer og den yngste kun et svensk, fordi hun er født herovre. De får begge børnepenge fra DK, men hvor den ene kan bruge sit danske cprnummer så har den anden til formålet fået oprettet et midlertidigt cprnummer som kun tjener et formål i forbindelse med børnepengene. Husk du er berettiget til børnepenge i DK (hvis altså du arbejder i DK?) Iøvrigt så kan der godt være penge at hente for din kone gennem Forsikringskassan http://www.fk.se. Jeg er ikke inde i reglerne, men det er vær at undersøge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lancome 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Ooookay! :) - Hvad skal jeg allerførst? Jeg har styr på forsikringskassen - CPR nummeret og babyens navnet har vi ikke registreret nogen steder - Hvor gør vi det henne? Hvad gør man først også bagefter gør man hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Ooookay! :) - Hvad skal jeg allerførst? Jeg har styr på forsikringskassen - CPR nummeret og babyens navnet har vi ikke registreret nogen steder - Hvor gør vi det henne? Hvad gør man først også bagefter gør man hvad? Jeg tror ikke på du får udleveret et pas til et barn uden persondokumenter:) så barnet skal registret i Sverige først og tildeles svensk personnummer. Derefter kan du få dansk pas. Har I ikke fået papirer udleveret fra hospitalet ved fødslen??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jerikras 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2006 Ooookay! :) - Hvad skal jeg allerførst? Jeg har styr på forsikringskassen - CPR nummeret og babyens navnet har vi ikke registreret nogen steder - Hvor gør vi det henne? Hvad gør man først også bagefter gør man hvad? Man får altid barnets personnummer at vide på hospitalet. Hvis ikke det er tilfældet for jer, så må I bede om at få det udleveret. Med det i hånden går I til Skatteverket, og oplyser navnet på barnet så vil det fremgå af personnummerbeviset fremover. Det var sådan vi gjorde det for nu snart 3 år siden, så jeg vil tro det også er det man gør i dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2006 Det plejer at gå ret automatisk. Dit barn skal folkbogføres, eller hvad det nu hedder men det sker automatisk ( har det i al fald for vort vedkommende begge gange) De sender papir hjem til Jer hvor I skal skrive barnets navn på og sende retur - På de papir I får står barnets fulde cpr også. Hvis I ikke er gift kommer der en "faderskabssag" hvor I skal op på den lokal kommune og skrive under på hvilken slags forældre myndighed I vil ha. Det bliver I indkaldt til så det er heller ikke så meget at tage fejl af. Vi har ikke haft nogen problemer af nogen art de to gange vi har været "møllen" igennem. Det er gået nemt og smertefrit. Og tillykke med den lille :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jerikras 10 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2006 Det plejer at gå ret automatisk. Dit barn skal folkbogføres, eller hvad det nu hedder men det sker automatisk ( har det i al fald for vort vedkommende begge gange) De sender papir hjem til Jer hvor I skal skrive barnets navn på og sende retur - På de papir I får står barnets fulde cpr også. Hvis I ikke er gift kommer der en "faderskabssag" hvor I skal op på den lokal kommune og skrive under på hvilken slags forældre myndighed I vil ha. Det bliver I indkaldt til så det er heller ikke så meget at tage fejl af. Vi har ikke haft nogen problemer af nogen art de to gange vi har været "møllen" igennem. Det er gået nemt og smertefrit. Og tillykke med den lille :) Sådan var det nok også i vores tilfælde, når jeg tænker efter. Det jeg husker er, at det i Sverige var væsentlig lettere end i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2006 Dansk pas til dit barn Allerførst tillykke med barnet. I kan få lavet dansk pas til barnet her i Malmø på Dansk Generalkonsulat, Kgl. - Malmö - det ligger i centrum. Man skal medbringe følgende pr barn: Dåbs attest / navngivningsattest (fra Skatteverket) Svensk person nummer bevis ( må max være 3 mdr gammelt) (skatteverket) Familiebevis (fåes samme sted som person nummer bevis - man skal oplyse at det skal bruges til pas ansøgning) 2 x pas foto (pr barn, både farve og sort hvid foto kan ifølge konsulatet accepteres) Gyldig foto legimation på begge forældre. (Id-kort eller pas) Begge forældre og alle de børn der skal have pas skal møde op til underskrift. Der er åbnet mellem 10 og 13. I DK koster det 115 kr at få lavet pas - her koster det 225 SE kr - sidst jeg chekkede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
almir.dk 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2006 Ooookay! :) - Hvad skal jeg allerførst? Jeg har styr på forsikringskassen - CPR nummeret og babyens navnet har vi ikke registreret nogen steder - Hvor gør vi det henne? Hvad gør man først også bagefter gør man hvad? Hej Lancome For det første tillykke med den lille Jeg kommer til at stå i same situation om nogle måneder, du skriver du har styr på forsikringskassen. Må jeg lige spørge hvad svar har du fået derfra? På forhånd tak Almir Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lancome 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2006 Hej Lancome For det første tillykke med den lille Jeg kommer til at stå i same situation om nogle måneder, du skriver du har styr på forsikringskassen. Må jeg lige spørge hvad svar har du fået derfra? På forhånd tak Almir Giv mig evt. din msn adresse via privat besked eller her - Så skal jeg nok fortælle det hele du skal igennem :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
almir.dk 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2006 E - mail Giv mig evt. din msn adresse via privat besked eller her - Så skal jeg nok fortælle det hele du skal igennem :) Hejsa har sendt dig pm Almir Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret May 30, 2006 Skal have en lille om ca. 1 uge. Og kunne da godt tænke mig at høre det med forsikringskassen.....har du ikke lyst til at fortælle mig lidtv om det også? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 30, 2006 Er detaljerne så hemmelige, at de ikke må deles med den almene pøbel herinde? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lancome 10 Anmeld indhold Besvaret May 30, 2006 Er detaljerne så hemmelige' date=' at de ikke må deles med den almene pøbel herinde? [/quote'] intet hemmeligt men hurtigere og nemmere og besvare en person igennem Messenger - Nogle folk har flere spørgsmål efter et svar! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Kommer lige en række muligvis rigtig dumme spørgsmål ;) 2 x pas foto (pr barn, både farve og sort hvid foto kan ifølge konsulatet accepteres) Gyldig foto legimation på begge forældre. (Id-kort eller pas) Begge forældre og alle de børn der skal have pas skal møde op til underskrift. Skal man tage 2 x pasfoto af sit helt nyfødte barn Og behøver den nyfødte at skrive under Du medbringer barnets personnummerbevis til paskontoret i DK hvorefter de skriver det sammen med barnets navn i passet. Vil det sige at man får et alm. dansk pas med svensk personnummer til barnet:confused: Vi har to piger hvoraf den ene har dobbelt personnummer og den yngste kun et svensk, fordi hun er født herovre. De får begge børnepenge fra DK, men hvor den ene kan bruge sit danske cprnummer så har den anden til formålet fået oprettet et midlertidigt cprnummer som kun tjener et formål i forbindelse med børnepengene. Husk du er berettiget til børnepenge i DK (hvis altså du arbejder i DK?) Man får altså bare et fiktivt dansk personnummer som kan bruges når man skal have børnepenge, søge vuggestue og lign. i DK Hvad hvis vi beslutter at flytte tilbage til DK. Får barnet så et rigtigt dansk cpr.nummer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Rigtige gode spørgsmål Nif....venter selv i spænding nu:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Rigtige gode spørgsmål Nif....venter selv i spænding nu:th2: :laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Pas Ja, man skal have taget pas foto af barnet - du sidder og holder barnet hos fotografen og så tager de foto af ansigtet - det har de styr på. På Generalkonsulatet i Malmø skal begge forældre møde op. Der kommer ikke til at stå cpr. nr. i passet. Der kommer til at stå fødselsdagen og under cpr.nr kommer der til at stå fødselsdato-xxxx - altså 4 gange X i stedet for de sidste 4 cifre. Nej, barnet skal ikke skrive under - konsulatet noterer, at barnet er for lille til at skrive under:) Barnets længde bliver desuden skrevet i passet. Passet er gældende i 2 år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Oki...takker for svaret. Skal man bruge pas på en Baby, til alle lande idag? Skal en tur til et EU land her i aug. Så må jo hellere være på forkant med situationen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Barnets længde bliver desuden skrevet i passet. Passet er gældende i 2 år Min niece fik pas i en alder af 6 mdr og ca 73 cm... det er hun så ikke længere og billedet ligner ej heller....men man har så sikret sig hun ikke er terrorist in disguise..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jerikras 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Kommer lige en række muligvis rigtig dumme spørgsmål ;) Skal man tage 2 x pasfoto af sit helt nyfødte barn Og behøver den nyfødte at skrive under Vil det sige at man får et alm. dansk pas med svensk personnummer til barnet:confused: Jep! Når ens barn ikke har et dansk personnummer, så er det svenske det eneste der kan bruges. Man får altså bare et fiktivt dansk personnummer som kan bruges når man skal have børnepenge, søge vuggestue og lign. i DK Hvad hvis vi beslutter at flytte tilbage til DK. Får barnet så et rigtigt dansk cpr.nummer. Jep! Så får du et helt nyt Cpr.nummer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2006 Jep! Så får du et helt nyt Cpr.nummer. Og flytter man ikke, bruger barnet sit fiktive personnummer gennem hele skoletiden hvis der vælges dansk vugge-folkeskole ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites