Jump to content
Dreier

Skolestart 2008

Recommended Posts

Hejsa! Tiden er kommet og vi har fået brev om at vores datter skal begynde på Mariaskolen efter sommerferien. Nu søger jeg så gode råd. Hun skal gå i en lille klasse med kun 11 elever, så alting tegner rigtigt fint. Men gode råd og små fif er meget velkomne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa! Tiden er kommet og vi har fået brev om at vores datter skal begynde på Mariaskolen efter sommerferien. Nu søger jeg så gode råd. Hun skal gå i en lille klasse med kun 11 elever, så alting tegner rigtigt fint. Men gode råd og små fif er meget velkomne.
Husk at give hende varmt tøj på hvis det er koldt udenfor, og sørg for at hun laver sine lektier... :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Næh nej, her skal man have shorts på om vinteren og flyverdragt om sommeren. Man skal ikke lave lektier eller forberede sig, hvad skal man så bruge tiden på i skolen:confused: og man skal vel heller ikke nødvendigvis komme derover hver dag:tongue2: Jeg tænkte nok mere på det med ferie udenfor almindelig skole-lov, madordning og sådan generel integration i den svenske skole :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tænkte nok mere på det med ferie udenfor almindelig skole-lov' date=' madordning og sådan generel integration i den svenske skole :)[/quote']Ellers findes denne bog: ATT VÄXA UPP I SVERIGE : DEN SVENSKA SKOLKODEN missing.jpgomslag_3.jpgav BENGTS, MARIE & BRUNO, ULI & FALKENMARK, KnowWare Publications, 2004, Kartonnage, SVENSKA Studentpris förekommer. Kontakta din lokala Akademibokhandel. Här handlar du för avhämtning i någon av våra butiker. Vill du e-handla med hemleverans, klicka till höger. En bok för invandrarföräldrar som ger tips om vad kan vara viktig när man väljer dagisform till hur man firar studenten. Samt information och tips om hur föräldrarmöten går till, vad Mulle och Fruktis är och vad barens svenska vänner helst äter när de "sover över". Bokfakta FörfattareBENGTS, MARIE & BRUNO, ULI & FALKENMARK,TitelATT VÄXA UPP I SVERIGE : DEN SVENSKA SKOLKODEN ISBN-139789188783486FörlagKnowWare PublicationsUtgivningsår2004-04-20UtgivningslandSverigeSpråkSVENSKABandtypKartonnageAntal sidor160 sidorVikt300 g.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

lidt et andet emne: Jeg har hørt om skoler/dagis som er specielt for danske børn eller i hvert fald en kombination af danske og svenske børn, er der nogle der ved hvor disse institutioner er? og har erfaringer??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har barn eller børn i skolealderen og har nogle gode eller dårlige erfaringer, tips eller ideer til hvordan jeg kan gøre min datters skolestart så god som muligt, så vil jeg bare gerne høre dem. Det er såmen bare det jeg efterlyser.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lasse, jeg tror du skal ind til Malmø for at finde dem, Skurup er ikke den største metropol, så her er det hele svensk hvilket vi egentligt er rigtigt glade for. Der var noget i TV på et tidspunkt om et dansk/svensk skoletilbud, men det var i Malmø, eller i Limhamn, må indrømme jeg ikke lige kan huske det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i Limhamn man har lavet en Øresundsklasse http://malmo.se/stadsdelar/limhamnbunkeflo/forskolorgrundskolor/grundskolor/geijerskolan.4.33aee30d103b8f15916800042908.html Jeg har selv en i skolen og en der skal næste år, men det er jo bare så individuelt. Det gælder jo bare om at være forberedt, hun har vel også nogle fra børnehaven som hun rykker videre med ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre har hun ikke nogen hun rykker videre med, derfor er vi så glade for at hun skal i så lille en klasse. Jeg er sikker på det alt sammen kommer til at gå fint, det var bare hvis nogen havde nogle erfaringer som var værd at dele.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ? Er der en särlig grund til at skulle välge en 2 sproget ?

lidt et andet emne: Jeg har hørt om skoler/dagis som er specielt for danske børn eller i hvert fald en kombination af danske og svenske børn' date=' er der nogle der ved hvor disse institutioner er? og har erfaringer??[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget särligt at tänke på. Der er ikke den store forskel på dagis og skole. Ingen specielle hensyn at tage faktisk. De får jo mad som på dagis. Det er bare gymnastiktöjet man skal huske :flov: Jo lige en ting: Kom ikke i cowboy bukser til skoleafslutningerne :laugh:

Hejsa! Tiden er kommet og vi har fået brev om at vores datter skal begynde på Mariaskolen efter sommerferien. Nu søger jeg så gode råd. Hun skal gå i en lille klasse med kun 11 elever, så alting tegner rigtigt fint. Men gode råd og små fif er meget velkomne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du godt at Mariaskolen i Skurup underviser efter Montessoris* pædagogiske principper? Det kan selvfølgelig være udemærket hvis man er til den slags, men det var årsagen til at vi netop ikke valgte denne skole til vores unger. *(Montessori = Waldorf- eller Steinerpedagogik) som i korte træk er skoler der går ind for at 'legetøjet skal være kedeligt at lege med, helst noget med en åndsvag trædukke uden ansigt, det skal børnene selv fantasere sig til.' (citat: Anden) ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mariaskolen Jeg syntes ikke at kommunen melder godt nok ud med at det er en "anderledes" skole. Men dem der har börn der er meget glade for den. Netop fordi det er en lille skole. Jeg har godt nok hört at der er folk der välger den fra starten , men har til gengäld aldrig hört om folk der flytter deres börn derfra når de först er der. Alternativet er Rutger skolen som er den MEGET stor skole i forhold til. Så der skal nok vejes for eller imod.

Ved du godt at Mariaskolen i Skurup underviser efter Montessoris* pædagogiske principper? Det kan selvfølgelig være udemærket hvis man er til den slags' date= men det var årsagen til at vi netop ikke valgte denne skole til vores unger. *(Montessori = Waldorf- eller Steinerpedagogik) som i korte træk er skoler der går ind for at 'legetøjet skal være kedeligt at lege med, helst noget med en åndsvag trædukke uden ansigt, det skal børnene selv fantasere sig til.' (citat: Anden) ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har forstået det så kunne man vælge mellem Maria sporet og Montessori sporet, vi har valgt det almindelige Mariaspor som bare skulle være en almindelig skole. Det er i hvert fald det jeg tror det er :rolleyes: Vi valgte Mariaskolen fordi det er en lille skole og fordi vores dagis frøken varmt anbefalede den. Der er meget fokus på engelsk, hvilket er rart i vores tilfælde da den største del af familien efterhånden bor i USA. Nu må vi se, vi skal til møde på onsdag, møde klasselærer, de andre forældre og rektor. Alternativt, så må vi jo flytte hende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Intet dårligt Som sagt har jeg ALDRIG hört noget dårligt om skolen, og der er ingen andre små skoler i närheden (Med mindre man vil köre barnet til Slimminge, det er der jo nogen der gör)

Som jeg har forstået det så kunne man vælge mellem Maria sporet og Montessori sporet, vi har valgt det almindelige Mariaspor som bare skulle være en almindelig skole. Det er i hvert fald det jeg tror det er :rolleyes: Vi valgte Mariaskolen fordi det er en lille skole og fordi vores dagis frøken varmt anbefalede den. Der er meget fokus på engelsk, hvilket er rart i vores tilfælde da den største del af familien efterhånden bor i USA. Nu må vi se, vi skal til møde på onsdag, møde klasselærer, de andre forældre og rektor. Alternativt, så må vi jo flytte hende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alternativet er Rutger skolen som er den MEGET stor skole i forhold til. Så der skal nok vejes for eller imod.
Der er jo også Östergårdsskolen som alternativ, som også ligger i selve Skurup omend i den nordlige 'ghetto'-del. På den skole er der iøvrigt også er meget fokus på engelsk, om det er mere eller mindre end andre skoler ved jeg dog ikke. Den etniske sammensætning er lidt 'broget', men det er ikke noget der giver anledning til problemer tværtimod tro jeg faktisk. Rutgerskolen har min kone talt med flere lokale om, og den er angiveligt ikke så populær (meget lille stikprøve at konkludere på, ja jeg ved det ;)) . Rektor er angiveligt berømt for at have udtalt til en avis at hans elever ganske rigtigt ikke er så kvikke og at der er mange problemer, "men andet kan man jo ikke forlange af bondebørn". Om det er rigtigt eller en skrøne skal jeg ikke kunne sige....:lol: Jeg vil lade tvivlen komme ham til gode, så lad os bare sige at han har sagt det ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skoler Det er rigtigt at Östergårdskolen er meget blandet, men det er en god skolen. Nogen stejler lidt da den også samler problem börnene op. Men de er for sig selv og det fungerer. Der er en fantastiks rektor derinde. det med rektorens udtagelser er faktisk rigtig nok. Men det gjaldt Mccleanskolan. Det var i forbindelse med at afslutnings klasserne havde fået dårlige karakterer. Det udtale han så til avisen at det var svärt at göre det bedre med alle de bondeunger. Bondeungernes föräldre afleverere så deres uddannelses papirer til ham, og så klappede han i. Han er en rigtig dårlig rektor. Men hans medrektor er til gengäld rigtig god. Jeg er så lykkelig for at jeg bare har barn på den forbandede börnefabrik 2 mdr endnu. Når den näste skal i högstadiet går han nemlig på Alleskolan, jubii.

Der er jo også Östergårdsskolen som alternativ, som også ligger i selve Skurup omend i den nordlige 'ghetto'-del. På den skole er der iøvrigt også er meget fokus på engelsk, om det er mere eller mindre end andre skoler ved jeg dog ikke. Den etniske sammensætning er lidt 'broget', men det er ikke noget der giver anledning til problemer tværtimod tro jeg faktisk. Rutgerskolen har min kone talt med flere lokale om, og den er angiveligt ikke så populær (meget lille stikprøve at konkludere på, ja jeg ved det ;)) . Rektor er angiveligt berømt for at have udtalt til en avis at hans elever ganske rigtigt ikke er så kvikke og at der er mange problemer, "men andet kan man jo ikke forlange af bondebørn". Om det er rigtigt eller en skrøne skal jeg ikke kunne sige....:lol: Jeg vil lade tvivlen komme ham til gode, så lad os bare sige at han har sagt det ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ved du godt at Mariaskolen i Skurup underviser efter Montessoris* pædagogiske principper? Det kan selvfølgelig være udemærket hvis man er til den slags' date= men det var årsagen til at vi netop ikke valgte denne skole til vores unger. Waldorf Skole lægger vægt på at uddanne "hele barnet", og på at fremme kreativitet. Kunstneriske fag spiller en stor rolle. I det faglige bestræber man sig på at følge det faglige niveau på tilsvarende alderstrin i folkeskolen. Montessori vil opdrage børn til friheden, rammen for valgfrihed er trukket skarpt op, der er ikke plads til formningsaktiviteter. hun mener ”børn tørster efter viden og arbejde, og ikke denne tåbelige leg”. Pædagogens rolle: hvert enkelt barn, som en selvstændig person, der skal støttes og vejledes. Så er det på plads! *(Montessori = Waldorf- eller Steinerpedagogik) som i korte træk er skoler der går ind for at 'legetøjet skal være kedeligt at lege med, helst noget med en åndsvag trædukke uden ansigt, det skal børnene selv fantasere sig til.' (citat: Anden) ;)
Man kunne jo også se på Steinerpædagogikken som noget der udvikler barnets fantasi - eller som det størrste + "indlæring gennem leg" Ville til enhver tid vælge en steinerskole hvis der var en her i nærheden!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa! Tiden er kommet og vi har fået brev om at vores datter skal begynde på Mariaskolen efter sommerferien. Nu søger jeg så gode råd. Hun skal gå i en lille klasse med kun 11 elever, så alting tegner rigtigt fint. Men gode råd og små fif er meget velkomne.
Jeg er sikker på at tager du kontakt til skolen så er I velkomne på besøg - så I alle kan se hvad det er. Nogle store gode råd kan jeg ikke komme med eftersom jeg er i samme situation *gys* Vi skal på besøg på skolen og jeg skal da klart med den første dag. Eftersom der ikke er nogen valg muligheder her i Skivarp ( hvis hun altså skal blive sammen med dagiskompisserne) kommer alle de som skal starte i skole efter sommeren over på skolen 2-3 gange og besøger deres "nye" klasse. Men hvis din datter har det som min så er hun sikkert klar til at begynde i skole i morgen hvis det var muligt. Held & lykke :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kunne jo også se på Steinerpædagogikken som noget der udvikler barnets fantasi - eller som det størrste + "indlæring gennem leg" Ville til enhver tid vælge en steinerskole hvis der var en her i nærheden!!
Der er så meget der udvikler børns fantasi, personligt tror jeg dog mest på effektiviteten af mere moderne pædagogiske metoder til det formål. Du ved det sikkert godt men Rudolf Steiners teorier er, siger han selv, formuleret mens han var i en clairvoiansk trance og så tilbage til universets dannelse :rolleye: Desuden underkendte han dannelsesteorien og alle astrofysiske, geologiske og palaentologisk viden om verden og naturens orden, og her snakker vi altså om en mand der levede i perioden omkring 1. verdenskrig, hvor de fleste andre mennesker, bortset fra religiøse fanatister, forlængst havde anderkendt naturvidenskaben og sund fornuft. Mine børn skal ikke uddannes på teorier der bygger på en skør mands værk uden føling med en moderne virkeligheds verden, men du skal da naturligvis være velkommen. Så længe der er offentligt opsyn med at Steiner børn bare lære en lille smule de kan bruge senere i livet, så går det nok altsammen ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

skolestart. Hej Mette. Som folkeskolelærer i dk, kan jeg kun sige, at din datter kan klare hvad som helst (nærmest) hvis hun mærker, at I er trygge ved at sende hende derhen. Spørg læreren om div. holdninger til ferier udenfor ferierne- jeg mener det er rigtig dumt for klassens helhedsfølelse og arbejdsindsats og som hovedregel en rigtig dum idé, men der er nok ligeså mange holdninger, som der er folk. Lyt altid til lærerne og støt dit barn i at gøre det samme, hvad angår opførsel i skolen og mht. lektielæsning- her har læreren erfaring og uddannelse bag sig og kan se hvad vi, som forældre, ofte ikke har øjne for. Har hun brug for danskundervisning, er jeg hjemme i weekenderne ;) Held og lykke og rigtig god skolestart! Kh Petina

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...