jolin 15 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Man mister retten til grænsegængerbeskatning hvis man ikke har minimum 75% af sin samlede indkomst beskattet i Danmark Kan du ikke lige finde det på skrift et sted? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Kan du ikke lige finde det på skrift et sted? Kan ikke linke - men den danske SU-indkomst (som du ikke betaler skat af!) vil blive medregnet som svensk indkomst (har kopi af SKAT øresunds beregningsmodel). Mht. til et rykkerbrev fra min side, så var det bare deres tilkendegivelse at de havde modtaget mit brev jeg var interesseret i (- som kan blive vital hvis sagen skulle trække ud og de evt. skulle miste mit brev)... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 3. Udover rentefradraget mister man også retten til sambeskatning med ægtefælle, hvis man ikker er grænsegængerbeskattet. Ja det skal man lige huske. Gad vide hvordan tingene er, hvis man har boet halvdelen af året i SE og den anden halvdel i DK. Vil man så blive skattefritaget af SU`en i et halvt år og så indgå som alm. beskattet resten af året i DKK (inkl. både renfradrag, personfradrag, ægtefælle fradrag osv.?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Men har du fået årsopgørelserne genberegnet nu? Jeg indsendte det hele (inkl. al dokumentation) til SkatØresund for 2 uger siden, og har stadig ikke hørt noget. Jeg har heller ikke hørt noget på den "rykker" email jeg skrevv - her var svaret tilbage at der var sendt en skrivelse til mig d 12/2 (som jeg altså heller ikke har modtaget). Hvor lang tid ventede i inden der skete noget? P.S. jeg fik direkte svar fra SkatØresund (af en medarbejder som de andre henstillede mig til) at det IKKE betød noget om man var indskrevet som studerende eller ej inden man flyttede ja ja, årsopgörelserne var det förste jeg fik (inden pengene) Der gik vel 1-2 uger fra jeg kontaktede skat og til jeg havde årsopgörelserne, men nu hörer jeg heller ikke under skat öresund ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Er det mig der har misforstået noget, eller SKAL man ikke overflyttes til Skat Øresund når man har bosat sig i S og arbejder i DK? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 3. Udover rentefradraget mister man også retten til sambeskatning med ægtefælle, hvis man ikke er grænsegængerbeskattet. Man mister retten til sambeskatning, men man kan så få ægtefællefradrag i stedet, hvis ens ægtefælle ikke selv har indtægter og får personfradrag i Danmark. Man har stadig retten til befordringsfradraget. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1720116&vId=201800&i=5#i1720116 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Der er kun gået 2 uger og du har allerede sendt en rykker?? Det er det offentlige du har henvendt dig til. Tror dine forventninger til svartid er urealistiske Alt i alt tog tog det vel 5-6 uger fra jeg sendte mit brev til det hele var i orden. Og det syntes jeg faktisk er hurtigt hehe. Jeg fik et brev fra skat at de vil besvare indenfor de næste 3 måneder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas24 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Grænsegængerbeskatning og 75% Kan du ikke lige finde det på skrift et sted? Skulle mene det står her, i afsnittet Grænsegængerregel. Men det står også i de papirer jeg har fået fra SKAT ifb. med behandlingen af min sag og dem kan jeg ikke så godt linke til... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Skulle mene det står her' date= i afsnittet Grænsegængerregel. Men det står også i de papirer jeg har fået fra SKAT ifb. med behandlingen af min sag og dem kan jeg ikke så godt linke til... Men der står netop IKKE at man skal betale skat i danmark af 75%, der står kun at man skal tjene 75% i dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Er det mig der har misforstået noget' date=' eller SKAL man ikke overflyttes til Skat Øresund når man har bosat sig i S og arbejder i DK?[/quote'] Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har arbejdet i DK inden for de seneste år, hvor vi har boet her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Men der står netop IKKE at man skal betale skat i danmark af 75%' date=' der står kun at man skal tjene 75% i dk[/quote'] Just präcis. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hevi 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2010 Gælder alt det her også hvis man har modtaget voksen uddandelse støtte :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2010 Gælder alt det her også hvis man har modtaget voksen uddandelse støtte :o Uden at jeg er 100 % sikker, så tror jeg det gælder alle former for støtte dvs. SU, ekstra SU klip (fødsel), ekstra SU klip (handikaptillæg) mv. - jeg tror det eneste "krav" er at pengene bliver udbetalt af SU-styrelsen - dvs. at det er penge man får fra staten for at studere "studiemeddel". Om det så tilsvarende er skattepligtig i Sverige - det ved jeg intet om. Hvis jeg var dig så ville jeg kontakte SkatØresund - og få emailadresse på en af de personer som behandler "skattepligt af dansk SU ved bopæl i Sverige" - da det er dem som ved noget om det. Hvis du spørger en af dem i skranken får de bare per automatik at vide at du skal betale skat i DK (også selvom det muligvis er forkert). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas24 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2010 De 75% Men der står netop IKKE at man skal betale skat i danmark af 75%' date=' der står kun at man skal tjene 75% i dk[/quote'] Det er vel noget man burde få præciseret af SKAT, men jeg fandt også lige det her på workindenmark.dk (se under grænsegængerregel) . Jeg har dog ikke kunnet finde den præcise formulering i lovgivningen, men jeg tvivler på der er noget at komme efter... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret February 25, 2010 Hvad har i andre gjort mht. at anmelde det i SE. Har i skrevet en mail til skatteværket og bedt dem om at ændre det, eller skal det slet ikke opgives? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2010 Hvad har i andre gjort mht. at anmelde det i SE. Har i skrevet en mail til skatteværket og bedt dem om at ændre det, eller skal det slet ikke opgives? Har tænkt på det samme. Man skal vel for at være på den sikre side give dem besked herom. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2010 rentefradrag, grængegænger, SU-fritagelse mv- Hej Er der nogen som kan forklare mig hvorledes denne situation skal tolkes. Tilbage i 2006 boende jeg første 2 måneder i SE, herefter 9 måneder i DK og så tilbage til SE resten af året. Jeg er i den forbrindelse ved at søge om skattefritagelse af SU for månederne i SE. Mit "problem" er at jeg også har nogle renteudgifter som jeg har fradraget (grænsegænger). Dette vil umiddelbart forsvinde fordi min totale dansk-beskattet indkomst falder under 75 % (da perioden med skattefritagelse vil tælle som svensk indkomst). Jeg syntes dog der virker lidt mærkeligt, at jeg ved bopæl 1/4 af året i SE bliver beskattet som værende pendler hele året (dvs. ikke kan fradrage renteudgifter som en dansk boende hele året). Er der nogle som kender nogle til regler/love jeg kan påberåbe mig, således at jeg både kan bibeholde mig rentefradrag og undgå at betale skat (af SU)de 3 måneder SE. Jeg ved godt det umiddelbart lyder som om jeg søger "i pose og sæk" men dette retfærdiggør jeg alene udfra at SKAT havde samme indgang til dette - da de vidste at mange betalte skat af noget de ikke behøvede... tilføjet: ville jeg kunne argumentere for at jeg skulle have rentefradrag i de måneder jeg boede i DK (dvs. 9/12 af mit hidtidige angivne rentefradrag) På forhånd tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KThorup 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2010 Hmm... Jeg skulle have haft de penge, som jeg har betalt af min SU i 2009 tilbage nu her. Men i stedet for siger min årsopgørelse, at jeg skal betale restskat . Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende - og hvad har I gjort? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2010 Hmm... Jeg skulle have haft de penge, som jeg har betalt af min SU i 2009 tilbage nu her. Men i stedet for siger min årsopgørelse, at jeg skal betale restskat . Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende - og hvad har I gjort? Vi kender jo ikke til dine skatteforhold så det er umuligt at sige præcis hvorfor du har fået en restskat. Har du boet i Sverige i hele 2009? I så fald burde rubrikken for SU ( rubrik 16 mener jeg) være tomt. Hvis der står et beløb her er det forkert, for din SU skal ikke beskattes i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KThorup 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2010 Vi kender jo ikke til dine skatteforhold så det er umuligt at sige præcis hvorfor du har fået en restskat. Har du boet i Sverige i hele 2009? I så fald burde rubrikken for SU ( rubrik 16 mener jeg) være tomt. Hvis der står et beløb her er det forkert, for din SU skal ikke beskattes i DK. Tak for dit svar Jolin! Jeg har boet i Sverige siden sep. 2005, og SU er min eneste indtægt. I rubrik 16 står der de ca. 62.000 kr, som jeg modtager i SU. Kan jeg selv slette dette, eller skal jeg have hjælp af SKAT? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2010 ¨ Kan jeg selv slette dette' date=' eller skal jeg have hjælp af SKAT?[/quote'] PRØV, det er den nemmeste måde at finde ud af det på:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2010 Du kan godt selv slette det, men du vil helt sikkert ikke få en årsopgørelse ud af det hehe. Der vil stå at SKAT lige skal tjekke nogle ting osv. Jeg har samme problem som dig. Hele min SU er sat ind i selvangivelsen, selv om jeg jo var hos SKAT sidste år med Hemvistintyg og det hele. SKAT ændrede min forskudsopgørelse og SU-beløbet blev slettet. Men nu er det altså tilbage igen. Jeg har intet foretaget mig endnu (godkendt eller slettet nogle tal), men skrevet en mail direkte til hende der behandlede min sag sidste år, og spurgt hvordan jeg skal forholde mig. Men jeg tror jeg er fu**** alligevel på grund af det med grænsegænger-reglen. I vejledningen under "grænseængerdata" på selvangivelsen står nemlig. "For at blive grænsegænger skal din danske indkomst ved personligt arbejde eller fra selvstændig virksomhed udgøre mindst 75 procent af din samlede danske og udenlandske indkomst, opgjort efter fradrag af udgifter til erhvervelse af indkomsten. I de 75 procent kan kun medregnes indkomst, som beskattes i Danmark." Den sidste med at kun indkomst der beskattes i Danmark tæller med, har jeg ikke set noget sted før (jo andre har nævnt noget emd det her på debatten). Og hvis jeg forstår det ret har jeg kun tjent omkring 66%. Resten har været SU. Og det måtte den søde skattemedarbejder der lavede min nye forskudsopgørelse jo godt have taget højde for! Den er jo beregnet efter at jeg BLIVER beskattet efter reglerne for grænsegængere. Suuuk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2010 Du kan godt selv slette det, men du vil helt sikkert ikke få en årsopgørelse ud af det hehe. Der vil stå at SKAT lige skal tjekke nogle ting osv. Jeg har samme problem som dig. Hele min SU er sat ind i selvangivelsen, selv om jeg jo var hos SKAT sidste år med Hemvistintyg og det hele. SKAT ændrede min forskudsopgørelse og SU-beløbet blev slettet. Men nu er det altså tilbage igen. Jeg har intet foretaget mig endnu (godkendt eller slettet nogle tal), men skrevet en mail direkte til hende der behandlede min sag sidste år, og spurgt hvordan jeg skal forholde mig. Men jeg tror jeg er fu**** alligevel på grund af det med grænsegænger-reglen. I vejledningen under "grænseængerdata" på selvangivelsen står nemlig. "For at blive grænsegænger skal din danske indkomst ved personligt arbejde eller fra selvstændig virksomhed udgøre mindst 75 procent af din samlede danske og udenlandske indkomst, opgjort efter fradrag af udgifter til erhvervelse af indkomsten. I de 75 procent kan kun medregnes indkomst, som beskattes i Danmark." Den sidste med at kun indkomst der beskattes i Danmark tæller med, har jeg ikke set noget sted før (jo andre har nævnt noget emd det her på debatten). Og hvis jeg forstår det ret har jeg kun tjent omkring 66%. Resten har været SU. Og det måtte den søde skattemedarbejder der lavede min nye forskudsopgørelse jo godt have taget højde for! Den er jo beregnet efter at jeg BLIVER beskattet efter reglerne for grænsegængere. Suuuk Det er korrekt at dansk SU som bliver fritaget for dansk beskatning vil indgå som "svensk indkomst" hvilket vil sige at de fleste DU modtagere vil tjene mindre end 75 % fra DK (og dermed miste grænsegængerbeskatningsreglerne - som primært er rentefradraget som ryger). Så der er kun en ting at gøre; lave to beregninger, en med su beskattet og inkl. rentefradrag, og en med su skattefritaget og uden rentefradrag - og så se hvad der bedst kan betale sig i ens eget tilfælde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2010 Nå jeg fik jo et fantastisk hurtigt svar fra Skat Øresund / Udland! Man skal selv ændre SU-beløbet til 0,- og skrive at det er fordi SU'en er skattefritaget. (jeg gætter på der kommer et kommentar-felt op til slut hvor man kan skrive det?) Men faktum er jo at hvis jeg gør det, falder jeg uen for grænsegængerreglerne som Merkur også skriver. Så er spørgsmålet. Kan jeg vælge at beskatte en del af SU'en i DK og resten i S, så jeg på den måde alligevel opnår 75% indkomst og dermed blive omfattet af grænsegænger-reglerne? Jeg må høre Skat ad. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
annaogmichael 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2010 0,- Var inde og ændre min kones SU fra 62000,- til 0,- Dermed gik hun fra at skylde penge til at få penge. Så må vi se hvad skattefar siger til det, men vi kunne i hvert fald se resultatet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites