Jump to content
koustrup

Flyt til SE og slip for skat på SU`en.

Recommended Posts

Det lykkedes! Min skatterådgiver kom hjem fra ferie, og jeg fik svar med det samme - fantastisk service. De har rettet min årsopgørelse, så jeg nu får penge tilbage :th2:. Han skrev desuden, at hvis det samme problem opstår igen til næste år, skal jeg gøre følgende: - Rubrik 16: skal stå uændret med SU-beløb - Rubrik 29: indberettes med et tilsvarende fradrag, der modsvarer til SU-beløbet. Han virker, som om han har rigtig meget styr på det, så vil følge hans råd. Mvh Kristine

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg også lavet mine årsopgørelse fra 2006-2008. Dejligt med lidt penge på lommen nu når man er færdig med at studere og skal til at finde job. Forresten fik jeg af vide at jeg skulle skrive 0 kroner i stedet for det påtrykte værdi i SU-feltet. Hun virkede som om hun havde styr på det ..... Det er åbenbart flere metoder at skrive det på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bestemt at SU ikke skal stå nogen steder på hverken årsopgørelse eller i de personlige skatteoplysninger, eftersom Danmark ikke har beskatningsretten til SU'en - har den heller ikke noget at gøre i oplysningerne hos SKAT :D

- Rubrik 16: skal stå uændret med SU-beløb - Rubrik 29: indberettes med et tilsvarende fradrag, der modsvarer til SU-beløbet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet til skatteverket og spurgt og har fostået det sådan, at jeg ikke behøver opgive SU'en på den svenske deklaration. Sverige ser det ikke som om at de har fået beskatningsretten, men bare at man er skattebefriet i DK. Men skriv gerne til skatteverket og dobelttjek, da det svar jeg fik ikke er helt hundrede procent skarpt formuleret. vh Andreas

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener bestemt at SU ikke skal stå nogen steder på hverken årsopgørelse eller i de personlige skatteoplysninger' date=' eftersom Danmark ikke har beskatningsretten til SU'en - har den heller ikke noget at gøre i oplysningerne hos SKAT :D[/quote'] lige präcis. Der skal stå 0 ud for rubrik 16 :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
lige präcis. Der skal stå 0 ud for rubrik 16 :)
Niks. MartinDK og hpn I tager begge fejl. SU-beløbet skal blive stående, men man skal også skrive det i rubrik 29. Citat af en del af vejledningen for rubrik 29: "I denne rubrik skrives den del af din SU fra Danmark som Danmark i henhold til en dobbeltbeskatningsaftale med et andet land ikke kan beskatte." En skattemedarbejder der evt. siger noget andet, er bare ikke klar over deres egne regler og vejledninger. Men det er jo ikke noget nyt...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Niks. MartinDK og hpn I tager begge fejl. SU-beløbet skal blive stående, men man skal også skrive det i rubrik 29. Citat af en del af vejledningen for rubrik 29: "I denne rubrik skrives den del af din SU fra Danmark som Danmark i henhold til en dobbeltbeskatningsaftale med et andet land ikke kan beskatte." En skattemedarbejder der evt. siger noget andet, er bare ikke klar over deres egne regler og vejledninger. Men det er jo ikke noget nyt...
Jeg er så glad for, at jeg har en reference fra deres egen medarbejder:
Hej X. Du skal blot udfylde rubrik 16 med 0 kr. og så sende den retur til os. Med venlig hilsen X SKAT Kundecentret Tlf. 7222 1818

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer! Samler lige den her tråd op igen... Jeg har planer om at begynde at studere i DK og har kontaktet SkatØresund (i Ringkøbing :rolleye: ), hvor jeg fik følgende at vide: Send mail til Skattecenter København, når jeg er optaget på studie. Mailen skal indeholde: • Anmodning om fritagelse for skat på min danske SU Oplys: • Modtagelsesdato for SU • Flyttedato til Sverige • At jeg ikke er flyttet af studiemæssige årsager (man må ikke flytte til SE for at slippe for at betale skat af sin SU, som andre også har skrevet i denne tråd!) • Skattecenter København skriver så til SUstyrelsen Alt det er jo fint nok. Men jeg har lige følgende spørgsmål: 1. Jeg har jo planer om at arbejde ved siden af SU'en og jeg kan kun få gang i mit personfradrag (og befordrings- og rentefradrag), hvis jeg en fast, skemalagt ansættelse (sagde han) og ikke en vikaransættelse eller mit eget firma. Kender I noget til det? Det er åbenbart en vurdering fra gang til gang? 2. Jeg kan åbenbart ikke få noget befordringsfradrag til mit studiested? Ifølge den i øvrigt søde skat-medarbejder, kan jeg kun få befordringsfradrag til arbejde - ikke til studie. Kender I noget til det? 3. Jeg må jo tjene noget ved siden af SU'en - ligger det beløb stadig helt fast ud fra hvad SU skriver på deres hjemmeside? 4. Med hensyn til grænsegængerreglen - hvad gør man så, hvis man ikke tjener nok til at blive beskattet de famøse 75%? Det skal siges, at jeg ikke har nogle renteudgifter som sådan, og at det egentlig bare handler om, at jeg godt vil have mit befordringsfradrag. Nogle, der har nogle svar eller gode råd? På forhånd tak!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej med jer! Samler lige den her tråd op igen... Jeg har planer om at begynde at studere i DK og har kontaktet SkatØresund (i Ringkøbing :rolleye: ), hvor jeg fik følgende at vide: Send mail til Skattecenter København, når jeg er optaget på studie. Mailen skal indeholde: • Anmodning om fritagelse for skat på min danske SU Oplys: • Modtagelsesdato for SU • Flyttedato til Sverige • At jeg ikke er flyttet af studiemæssige årsager (man må ikke flytte til SE for at slippe for at betale skat af sin SU, som andre også har skrevet i denne tråd!) • Skattecenter København skriver så til SUstyrelsen Alt det er jo fint nok. Men jeg har lige følgende spørgsmål: 1. Jeg har jo planer om at arbejde ved siden af SU'en og jeg kan kun få gang i mit personfradrag (og befordrings- og rentefradrag), hvis jeg en fast, skemalagt ansættelse (sagde han) og ikke en vikaransættelse eller mit eget firma. Kender I noget til det? Det er åbenbart en vurdering fra gang til gang? 2. Jeg kan åbenbart ikke få noget befordringsfradrag til mit studiested? Ifølge den i øvrigt søde skat-medarbejder, kan jeg kun få befordringsfradrag til arbejde - ikke til studie. Kender I noget til det? 3. Jeg må jo tjene noget ved siden af SU'en - ligger det beløb stadig helt fast ud fra hvad SU skriver på deres hjemmeside? 4. Med hensyn til grænsegængerreglen - hvad gør man så, hvis man ikke tjener nok til at blive beskattet de famøse 75%? Det skal siges, at jeg ikke har nogle renteudgifter som sådan, og at det egentlig bare handler om, at jeg godt vil have mit befordringsfradrag. Nogle, der har nogle svar eller gode råd? På forhånd tak!
1. Det lyder som vås i mine ører. Du kan få befordringsfradrag de dage du arbejder. Om der er særlige regler for eget firma ved jeg ikke. Det er der sikkert. 2. Korrekt. Befordringsfradrag gælder kun til/fra arbejde, ikke til studier. 3. Ja 4. SU'en er ikke arbjedsindkomst hvilket betyder at en person der får SU et helt år, umuligt kan få grænsegængerstatus uden at fravælge SU i nogle måneder. Selv hvis man tjener hele sit fribeløb er det ikke nok til at det udgør 75% eller mere af ens samlede indkomst. Bemærk dog at man ikke skal være grænsegænger for at få befordringsfradrag

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1. Det lyder som vås i mine ører. Du kan få befordringsfradrag de dage du arbejder. Om der er særlige regler for eget firma ved jeg ikke. Det er der sikkert. 2. Korrekt. Befordringsfradrag gælder kun til/fra arbejde, ikke til studier. 3. Ja 4. SU'en er ikke arbjedsindkomst hvilket betyder at en person der får SU et helt år, umuligt kan få grænsegængerstatus uden at fravælge SU i nogle måneder. Selv hvis man tjener hele sit fribeløb er det ikke nok til at det udgør 75% eller mere af ens samlede indkomst. Bemærk dog at man ikke skal være grænsegænger for at få befordringsfradrag
Tak for svar, Jolin! Lige et par tillægsspørgsmål: Hvis jeg studerer fra 10-12 og arbejder fra 12-14 - så ville jeg kunne få befordringfradrag SE->DK og DK->SE (altså al kørsel + bro den pågældende dag)? Er det korrekt forstået? og Hvis man ikke bliver beskattet efter grænsegængerreglen, hvad betyder det så, kort sagt? Altså, jeg har pt. ingen lån i SE, men har dog en bostadsrätt - gør det nogen væsentlig forskel så for min situation? Igen tak ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svar, Jolin! Lige et par tillægsspørgsmål: Hvis jeg studerer fra 10-12 og arbejder fra 12-14 - så ville jeg kunne få befordringfradrag SE->DK og DK->SE (altså al kørsel + bro den pågældende dag)? Er det korrekt forstået? og Hvis man ikke bliver beskattet efter grænsegængerreglen, hvad betyder det så, kort sagt? Altså, jeg har pt. ingen lån i SE, men har dog en bostadsrätt - gør det nogen væsentlig forskel så for min situation? Igen tak ;)
Det er korrekt forstået. Du kan få befordringsfradrag for dagen, så længe du arbejder den dag. Jeg er ikke ekspert på området, men kort sagt: Hvis du ikke bliver beskattet efter grænsegængerreglerne er der nogle fradrag du ikke er berettiget til. To væsentlige er fradrag for div. renteudgifter (bolig, forbrugslån osv.) og fagligt kontingent/A-kasse-bidrag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ikke ekspert på området, men kort sagt: Hvis du ikke bliver beskattet efter grænsegængerreglerne er der nogle fradrag du ikke er berettiget til. To væsentlige er fradrag for div. renteudgifter (bolig, forbrugslån osv.) og fagligt kontingent/A-kasse-bidrag.
Heldigt, da jeg ikke har nogle af delene, når jeg begynder at studere ;) Tusind tak for hjælpen!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået en afgørelse tilbage fra SKAT. De er gået med til at betale skat tilbage på SU fra 2007, men ikke 2006 med henvisning til forældelsesfristen - medmindre jeg kan argumentere for at fejlen ligger hos SKAT. Har andre også fået den besked?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har fået en afgørelse tilbage fra SKAT. De er gået med til at betale skat tilbage på SU fra 2007' date=' men ikke 2006 med henvisning til forældelsesfristen - medmindre jeg kan argumentere for at fejlen ligger hos SKAT. Har andre også fået den besked?[/quote'] Jeg troede forældelsfristen hed 5 år i skattesager?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mener det blev ændret i 08 med forældelsesloven:

Den 1. juni 2007 vedtog Folketinget en ny forældelseslov, der træder i kraft den 1. januar 2008. Med lovens ikrafttrædelse ophører de tidligere gældende regler om forældelse. Dette har konsekvens ikke blot for krav der opstår efter reglernes ikrafttræden, men også for tidligere stiftede krav. Anvendelsesområde Den nye forældelseslov finder anvendelse på krav på penge samt andre ydelser – det vil sige alle tilfælde, hvor en person har ret til at kræve en ydelse, medmindre andet er særskilt reguleret i anden lovgivning. Nye forældelsesfrister Med den nye lovs indførelse ændres de tidligere forældelsesfrister på 5 og 20 år til 3, 5 og 10 år. Dette medfører, at hvis man eksempelvis har penge til gode hos en skyldner forældes kravet mod skyldner efter 3, 5 eller 10 år alt afhængig af, hvilket krav der er tale om og man har således ikke længere efter dette tidspunkt mulighed for at indkræve pengene hos skyldner. Krav, der forældes efter 3 år: Som udgangspunkt forældes alle krav, hvor der ikke er et særligt retsgrundlag, dvs. for eksempel et frivilligt forlig, gældsbrev eller en afgørelse fra Retten, efter 3 år i modsætning til tidligere hvor forældelsesfristen var 5 år. Krav, der forældes efter 5 år: For krav, som støtter sig på aftaler om ansættelsesforhold, herunder løn, feriepenge m.v. gælder der en 5-årig forældelsesfrist Krav, der forældes efter 10 år: Krav, hvor der er udstedt og underskrevet gældsbrev, skriftlig erkendelse af gælden og dennes størrelse, forlig, domme, et af fogedretten påtegnet betalingspåkrav eller anden bindende afgørelse, forældes efter 10 år i modsætning til den tidligere forældelsesfrist på 20 år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
jeg har for godt 1½ måned siden været på skatteverket for at bestille det berømte hemvistintyg. Jeg har stadig ikke modtaget noget? går det meget langsomt eller er det bare mig der har været uheldig? :/
Hurtige er de ikke kendt for at være, men mener bestemt ikke det tog 1½ måned dengang vi skulle bruge det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Oka, jeg har også skrevet mails, og ringet til dem, intet svar får man... er ikke meget for at tage hen på skatteverket, da jeg er et meget utålmodigt menneske :) så stå der fyldt med mennesker i 1-2timer, gider jeg simpelthen ikke...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har for et halvt år siden fået en "hemvistintyg" og jeg var på skatteverket i MAX 15 min! Når du kommer frem til første skranke få du et papir som du udfylder! herefter enter du 3 uger så kommer der et brev med dit "hemvistintyg"!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...