Jump to content
skov76

Mit danske kørekort "mistede" jeg i dag...what to do?

Recommended Posts

INDDRAGELSE AF KØREKORTET Medlemsstaterne kan af hensyn til trafiksikkerheden anvende deres nationale bestemmelser om inddragelse, suspendering eller annullering af et kørekort for enhver indehaver af et kørekort, der har fast bopæl på deres territorium. De nationale regler gælder således, uanset hvilken stat kørekortet er udstedt i. men hvad er så svenskernes bestemmelser om udenlandske körekort?.. jeg mener da bestemt der er nogen herindefra der rent faktisk fik körekortet tilbage af länsstyrelsen fordi de selv sagde de ikke måtte tage et udenlandsk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Korrekt..........Men se lige de § der bliver henvist til.... Læg især mærke til §249 og §253 i STRAFFEloven....de er specifikt myntet på færdsel. Ydermere er der §117, 125 og 126 i færdselsloven der alle hentyder til Straffelovens §253 stk 1. Du kan altså IKKE straffes efter færdselsloven, men kun idømmes bøder og afgifter. Skal du straffes, skal du blande straffeloven ind i sagerne og det kan du kun, såfremt der er spiritus involveret.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Korrekt..........Men se lige de § der bliver henvist til.... Læg især mærke til §249 og §253 i STRAFFEloven....de er specifikt myntet på færdsel. Ydermere er der §117, 125 og 126 i færdselsloven der alle hentyder til Straffelovens §253 stk 1. Du kan altså IKKE straffes efter færdselsloven, men kun idømmes bøder og afgifter. Skal du straffes, skal du blande straffeloven ind i sagerne og det kan du kun, såfremt der er spiritus involveret.....
§253 i straffeloven handler om, ikke at hjælpe nogen der er i livsfare og har ikke noget med spirituskørsel at gøre. Straffen for spirituskørsel er beskrevet i færdselslovens §117 (bøde eller fængsel), §125 (betinget frakendelse) og §126 (ubetinget frakendelse). Henvisningen til §253 i Straffeloven har som sagt ikke noget med spirituskørsel at gøre, men ved overtrædelse af denne § kan man ligeledes frakendes kørekortet ubetinget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ERSTATNING ELLER OMBYTNING AF KØREKORTET Udløb af bevisets gyldighedsperiode Når dit kørekort udløber, skal du forny det ved at ansøge om et nyt hos den kompetente myndighed i det land, hvor du har fast bopæl. Tilladelse til ekstra kategori(er) Hvis du ønsker, at dit kørekort skal gælde for ekstra køretøjskategorier, skal du ombytte dit oprindelige kørekort hos den kompetente myndighed i det land, hvor du har fast bopæl. Bortkomst eller tyveri Hvis dit kørekort bortkommer eller bliver stjålet, skal du anmode om et nyt kørekort hos de kompetente myndigheder i det land, hvor du har fast bopæl. Du skal i givet fald skaffe disse myndigheder en attest fra de kompetente myndigheder i den medlemsstat, der havde udstedt det oprindelige kørekort.
Ha! Held og lykke med at finde en kompetent myndighed...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input - der er god forvirring om reglerne. Jeg ringede i går til Transportstyrelsen og de eftersender mit kørekort - forbuddet mod at køre i Sverige gælder dog stadigvæk. Er der nogen der har behov for et lift til KBH (endestation er Lyngby)... Jeg kører normalt i tidsrummet 7-8.15 og vender ofte hjemad ved 17 tiden så der burde også være mulighed for at komme tilbage. Det eneste MEN er, at jeg bor i Västra Hamnen og kan af gode grunde ikke komme til dig i bilen:-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for input - der er god forvirring om reglerne. Jeg ringede i går til Transportstyrelsen og de eftersender mit kørekort - forbuddet mod at køre i Sverige gælder dog stadigvæk. Er der nogen der har behov for et lift til KBH (endestation er Lyngby)... Jeg kører normalt i tidsrummet 7-8.15 og vender ofte hjemad ved 17 tiden så der burde også være mulighed for at komme tilbage. Det eneste MEN er, at jeg bor i Västra Hamnen og kan af gode grunde ikke komme til dig i bilen:-)
Jeg syntes ikke at denne tråd har givet et klar svar på hvordan reglerne er skruet sammen. Jeg kan forstå at det er kun det land man bor i som må inddrage kortet, altså i dit tilfælde sverige, selvom du har en Dansk kørekort ? Så forstår jeg ikke hvorfor de har returneret den til dig alligevel når nu forseelsen er sket i Sverige ? Det andet spørgsmål er om det danske Politi så kan inddrage en dansk kørekort, når kørekort holderen bor i et andet EU land for eks. Sverige, kan det danske politi inddrage det eller ikke ? Syntes at man lige mangler en konklusion på det hele :D /Caleb

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De svenske poliser kan ikke inddrage dit danske kørekort for en hastighedsforseelse men de kan give dig køreforbud i Sverige. De kan selvfølgelig inddrage dit svenske kørekort. De danske snubbe-jens'er kan ikke inddrage dit svenske kørekort for en hastighedsforseelse men de kan give dig køreforbud i Danmark. De kan selvfølgelig inddrage dit danske kørekort. :scared::rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De svenske poliser kan ikke inddrage dit danske kørekort for en hastighedsforseelse men de kan give dig køreforbud i Sverige. De kan selvfølgelig inddrage dit svenske kørekort. De danske snubbe-jens'er kan ikke inddrage dit svenske kørekort for en hastighedsforseelse men de kan give dig køreforbud i Danmark. De kan selvfølgelig inddrage dit danske kørekort. :scared::rolleyes:
Det vil sige det link LarsK angiver længere oppe gælder altså ikke for Sverige? " INDDRAGELSE AF KØREKORTET Medlemsstaterne kan af hensyn til trafiksikkerheden anvende deres nationale bestemmelser om inddragelse, suspendering eller annullering af et kørekort for enhver indehaver af et kørekort, der har fast bopæl på deres territorium. De nationale regler gælder således, uanset hvilken stat kørekortet er udstedt i."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil sige det link LarsK angiver længere oppe gælder altså ikke for Sverige? " INDDRAGELSE AF KØREKORTET Medlemsstaterne kan af hensyn til trafiksikkerheden anvende deres nationale bestemmelser om inddragelse, suspendering eller annullering af et kørekort for enhver indehaver af et kørekort, der har fast bopæl på deres territorium. De nationale regler gælder således, uanset hvilken stat kørekortet er udstedt i."
jo det er klart de gälder sverige er jo et eu land.. men de nationale bestemmelser for sverige siger vel så at de ikke må tage et udenlandsk körekort... for ellers havde de jo ikke givet folk dem retur...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil sige det link LarsK angiver længere oppe gælder altså ikke for Sverige? " INDDRAGELSE AF KØREKORTET Medlemsstaterne kan af hensyn til trafiksikkerheden anvende deres nationale bestemmelser om inddragelse, suspendering eller annullering af et kørekort for enhver indehaver af et kørekort, der har fast bopæl på deres territorium. De nationale regler gælder således, uanset hvilken stat kørekortet er udstedt i."
Ahhh....jo mener de tager det med sig så du skal gå hjem :rolleye: men de må vist ikke beholde det længere end de lige har undersøgt dig/det... Så skal de vist sende det til dig :eek: (og nu skriver jeg "vist" da jeg ikke er 100....)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...