Jump to content

Små kultur forskelle..

Recommended Posts

Skrevet

Handlede i en dansk netto forleden og da det blev min tur sagde jeg vanen tro "hejsa", ligesom jeg har "lært" det her i Sverige. Ekspedienten gloede bare mærkeligt på mig og sagde ikke noget. Gad vide hvad de mnage svenskere som handler i DK synes om den "manglende" hilsen??

Besvaret

Handlede i en dansk netto forleden og da det blev min tur sagde jeg vanen tro "hejsa", ligesom jeg har "lært" det her i Sverige. Ekspedienten gloede bare mærkeligt på mig og sagde ikke noget. Gad vide hvad de mnage svenskere som handler i DK synes om den "manglende" hilsen??

Besvaret

Jeg har selv arbejdet i Netto (for mange år siden!!!) ... det er altså forskelligt hvor man siger det, og hvem der gør det... Det er ikke fordi du er underlig, det er fordi du gør noget vedkommende ikke har været vant til.

Besvaret

Men jeg vil nu alligevel give Bjarne ret.. herovre synes jeg næsten det virker som en regel i de svenske forretninger at de skal sige hej til den næste kunde, med et stort smil på.. hvorimod i Danmark det er op til hvilken dag ekspedienten har haft indtil nu..

Besvaret

det blir nu hurtigt en rar vane at hilse når man kommer frem. ...det gjorde jeg f.eks. også i sidste uge i DK, og betalte så ellers med mit svenske visa-kort. "Damen" bag kassen syntes jeg talte så flot dansk...... jeg takkede bare pænt og lod som ingenting ;o) høhø

Besvaret

Når jeg besøger mine forældre i Sønderjylland og går i et supermarked eller en butik, så hilser de også. Så uden at fornærme nogen, så er mit indtryk, at det mest er i København de er lidt "sure". Det er ihvertfald her jeg mest oplever at man nogengange nærmest er til besvær når man kommer ind og vil bruge lidt penge. Men jeg er også begyndt at sige hej, når jeg går ind i en butik eller det bliver min tur ved kassen i et dansk supermarked.

Besvaret

Måske også den lille forskel ligger i at København ikke er hele "Sjælland" ... vi kender jo fænomenet storbysmentalitet. Der er forskel på at handle i Netto i Holbæk eller på Nørrebro. De skåninge jeg har forklaret det, griner og siger samstemmende også, at de syntes folk bliver mere flinke lidt længere inde på Sjælland. Iøvrigt syntes de også de kører høfligere i bil, når man ikke lige kører i København. Intet ondt om Københavnere, men sådan er en storby nu engang. Ja jeg har også vænnet mig til at sige hej til kassedamerne i Danmark, og for det meste kigger de lidt, og bliver faktisk glade når man gør det.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...