Guest tommy Skrevet June 21, 2004 Rapporter Skrevet June 21, 2004 Hejsa i november flyttede jeg her til malmø. Så i dag ringer jeg til min fraflytnings komune ( en lille komune i jylland som intet kender til at flytte til sverige) Så vil jeg jo gerne have noget sygesikring og sådan da jeg skal ud og rejse. Men så begynder hun og ævle om at jeg skal have det fra den komune hvor jeg bor dvs malmø. Holdt lige moster, jeg arbejder i kbh, betaler dansk skat osv, men nej jeg skal ha noget fra det svenske (malmø).. Hvad har i andre gjort? man kan da ik bruge det svenske til læge mm i dk ???
Guest tommy Besvaret June 21, 2004 Rapporter Besvaret June 21, 2004 Hejsa i november flyttede jeg her til malmø. Så i dag ringer jeg til min fraflytnings komune ( en lille komune i jylland som intet kender til at flytte til sverige) Så vil jeg jo gerne have noget sygesikring og sådan da jeg skal ud og rejse. Men så begynder hun og ævle om at jeg skal have det fra den komune hvor jeg bor dvs malmø. Holdt lige moster, jeg arbejder i kbh, betaler dansk skat osv, men nej jeg skal ha noget fra det svenske (malmø).. Hvad har i andre gjort? man kan da ik bruge det svenske til læge mm i dk ???
Guest kim Besvaret June 21, 2004 Rapporter Besvaret June 21, 2004 Du har helt ret - du skal have fat i din gamle kommune. DU skal dokumentere, at du har arbejde i DK. DIN kommune skal udstede et specielt papirsygesikringskort, der giver dig "danske" sygesikringsrettigheder. Kortet udstedes for 1 år ad gangen, og du skal derfor om 1 år igen dokumentere, at du har arbejde i DK.
Guest martin Besvaret June 22, 2004 Rapporter Besvaret June 22, 2004 Hej Tommy.. Kim H har helt ret, men grunden til uvidenheden kan jo hænge sammen med at de er fra Jylland :-) Jeg har boet herovre et år og har lige fået opdateret mit sygesikringskort så det gælder et år mere.. det er ikke så svært, når man først får det lært. Citat: Krumme
dan Besvaret June 22, 2004 Rapporter Besvaret June 22, 2004 Hvis din gamle kommune har problemer, fordi de så sjældent løber ind i problemet, kan de måske prøve at ringe til deres kolleger på Folkeregistret i København (Lene Færch Jensen). De gør det her hver dag og har helt styr på reglerne.
Guest tommy Besvaret July 12, 2004 Rapporter Besvaret July 12, 2004 Så fik jeg i dag mit nye blå EU sygesikrings bevis.
Guest dansken Besvaret July 12, 2004 Rapporter Besvaret July 12, 2004 Blå?? EU?? Mit er gult, og har intet med EU at gøre!
Guest tommy Besvaret July 12, 2004 Rapporter Besvaret July 12, 2004 Ja jeg fik et blåt EU-sygesikringsbevis fra brøndby komune. Ringede til dem. sendte dokumentation til dem som de ville ha og så kom det med posten 10 dage senere.
ulmus Besvaret July 12, 2004 Rapporter Besvaret July 12, 2004 Tommy H. > det lyder meget mærkeligt med dit blå sygesikringskort. Alle vi andre har fået et gult EØS-kort. Jeg tror, du skal tjekke med Brøndby Kommune, om det du også er rigtigt, det de har givet dig.
Guest jesper Besvaret July 12, 2004 Rapporter Besvaret July 12, 2004 Det lyder bestemt som om Brøndby Kommune har klokket i det. Vi andre har det gule papir-EØS-bevis.
Guest tommy Besvaret July 13, 2004 Rapporter Besvaret July 13, 2004 hmm på kortet står der: EU-Sygesikringsbevis Kortet er bevis på ret til læge, Sygehusbehandling m.v. der bliver nødvendig under ophold i et EU-land Det burde da give det samme som jeres Gule? Men mit er også kun gyldigt i 1 år.
Guest jesper Besvaret July 13, 2004 Rapporter Besvaret July 13, 2004 Vores skal også fornyes hvert år. Gad vide hvad det er for en model du har fået...*hmm* Eller også er Brøndby Kommune fan af det lokale fodboldhold... Står teksten med gult?
Guest tommy Besvaret July 13, 2004 Rapporter Besvaret July 13, 2004 fandt lige den her artikkel http://www.im.dk//imagesupload/dokument/Bilag%201-Artikel.pdf Den siger jo det hele Og nej det er blå/lilla med sort skrift :D
Guest jesper Besvaret July 14, 2004 Rapporter Besvaret July 14, 2004 Ja...det gør det. Du har fået et forkert bevis. Bl.a. burde den her sætning sige alt: "Eftersom EU-sygesikringsbeviset dækker lægehjælp, som bliver nødvendig under et midlertidigt ophold i udlandet, giver det ikke adgang til at rejse med det formål at få behandling i et andet land." Du er ikke på "midlertidigt ophold" Sverige. Du er folkebogført herovre, og ergo ikke turist. Fat i Brøndby Kommune igen...så de ka´ lære det! ;)
Guest tommy Besvaret July 16, 2004 Rapporter Besvaret July 16, 2004 Jeps Brøndby havde lavet en fejl. Det tog dem lige et par opkald for at forstå det Men nu har jeg begge dele
Guest henning Besvaret October 3, 2004 Rapporter Besvaret October 3, 2004 Bemærkning : Det blå EU sygesikringskort SKAL man have hvis man har børn og skal ud at rejse, daa børn af forældre, som bor i Sverige og arbejder i DK ikke er omfattet af svensk sygesikring under udenlandsophold - Underligt da de samme børn ikke til dagligt kan benytte de danske sundhedssystem. Nå, men det skal åbenbart være kringlet. I øvrigt har folkeregisteret ikke altid styr på det med sygesikringskortene...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu