Jump to content

Sunddebat

Recommended Posts

Guest carspar
Skrevet

Hvor er Sunddebat blevet af? Den var ment som en hjælp til danskere der var ved eller var flyttet til Skåne. Nu er det mere blevet en tjat side for en dansker enklave, hvor jeg har bemærket at nye der har spørgsmål ofte blever fejet af, og tråden de startede, bliver til en debat mellem de "gamle" om hvem der er klogest eller også kører det oprindelige spørgsål af sporet, se for eksempel det unge par, blev de skræmt? eller hvor blev de af? Er der i virkeligheden brug for en tjat side til dansker enklaven ved siden af sunddebat?, jeg har dog ikke selv resurserne til dette. Det er ikke så sjovt at være med mere, selv om jeg interesserer mig for integrationen, men det er ikke længere hovedtemaet her. Når der debatteres meget her "internt" så drukner alle de nye spørgsmål, og at lede efter gamle tråde er ved at blive en uoverskuelig affære for nye, vi andre kan sagtens finde dem. Nye kommer så med de samme spørgsmål fordi det er svært at finde de gamle tråde, men her bliver de ofte fejet af men et "søg dem selv her på Sunddebat" og lad være med at spørge om det der allerede er svaret på! Jeg kan jo bare holde mig væk fra denne side, det ved jeg godt, det vil jo være det typiske danske svar, men er der andre der har denne fornemmelse, eller er det bare mig.

Guest carspar
Besvaret

Hvor er Sunddebat blevet af? Den var ment som en hjælp til danskere der var ved eller var flyttet til Skåne. Nu er det mere blevet en tjat side for en dansker enklave, hvor jeg har bemærket at nye der har spørgsmål ofte blever fejet af, og tråden de startede, bliver til en debat mellem de "gamle" om hvem der er klogest eller også kører det oprindelige spørgsål af sporet, se for eksempel det unge par, blev de skræmt? eller hvor blev de af? Er der i virkeligheden brug for en tjat side til dansker enklaven ved siden af sunddebat?, jeg har dog ikke selv resurserne til dette. Det er ikke så sjovt at være med mere, selv om jeg interesserer mig for integrationen, men det er ikke længere hovedtemaet her. Når der debatteres meget her "internt" så drukner alle de nye spørgsmål, og at lede efter gamle tråde er ved at blive en uoverskuelig affære for nye, vi andre kan sagtens finde dem. Nye kommer så med de samme spørgsmål fordi det er svært at finde de gamle tråde, men her bliver de ofte fejet af men et "søg dem selv her på Sunddebat" og lad være med at spørge om det der allerede er svaret på! Jeg kan jo bare holde mig væk fra denne side, det ved jeg godt, det vil jo være det typiske danske svar, men er der andre der har denne fornemmelse, eller er det bare mig.

Besvaret

Carsten, for så vidt enig, men... spørgsmålet er vel også lidt, om det er nødvendigt at opfinde den dybe tallerken igen og igen. Der findes efterhånden så man emner og tråde, at alt hvad man har brug for (og mange gange mere) er beskrevet på denne side. Altså, det der så bliver tilbage, er vel lidt små-chat og diverse arrangementer samt hvem har hvilken bil..... Vi kan jo ikke blive ved med at opfinde nye ting, vedr at flytte til sverige. Chatten findes allerede (på denne side), men ingen bruger den, da man jo ikke ved hvem der er på hvornår. Og, desuden tror jeg rigtig mange herfra benytter sig af MSN. Jeg har da ihvertfald selv min. 20 personer herfra, på min MSN.

Besvaret

Palle hvis du har så mange på din msn, hvorfor så spilde plads herinde på at "chatte" med de 3-5 andre herinde? Jeg kan kun tilslutte mig "carspar" observationer. Udvid foraet her, eller begræns privat ligegyldig chat til kun at være i tråden "off topic" omdøb den til at hedde "danskere der er flyttet til skåne men ikke kan klare sig uden at have nogle andre danskere omkring sig"

Besvaret

Jesper...du har ret... Du har hermed set mit sidste indlæg... Hyg jer...

Besvaret

Jesper - helt ærlig, hvad skal du spille så smart for: "danskere der er flyttet til skåne men ikke kan klare sig uden at have nogle andre danskere omkring sig"... hvorfor fyre den slags af? det er da sådan noget som dit indlæg, der gør debatten mere og mere ubrugelig!

Guest carspar
Besvaret

Starten på dette var for at gøre det lidt mere gennemskueligt for nye tilflyttere at finde hvad de søger, det var jo derfor sidens tartedes af Steen. Det er svært at finde det væsentlige, med alt denne udenomsdebat, for nye, men udenosmdebatten er da vigtig for de "gamle". Derfor kunne vi adskille det lidt mere, det gør det lettere for nye at finde hvad de søger, det er jo ikke alle der er computernørder. Det gør det også lettere for de "gamle" at tale lidt mere frit.

Besvaret

Jeg vil komme med et lille forslag... Det vil desværre kræve lidt udvikling samt lidt oprydning.. Måske kunne man have to fora? Et der fra forsiden hedder noget med: spørgsmål og svar vedr. flytning til malmø. Der er det tilladt at spørge om alt.. være computerdum og hvad det ellers hedder.. Udover det kunne man lave et link der måske hed: Forum for dansksvenskere i Sverige, altså hvor man kan lave lidt messages imellem hinanden og arrangere nogle arrangementer. Desværer lugter det lidt henad, flere moderatorer for at Steen ikke skal drukne.. Men det var bare lige et lille forslag

Guest carspar
Besvaret

Til Martin Thygesen Det lyder perfekt hvis det ikke er for meget for Steen?

Besvaret

sanni, det er jo det samme thygesen foreslår, jeg talte måske bare lidt mere uden omsvøb. Kan dog ikke se hvorledes mit indlæg gør debatten mere og mere ubrugelig? Kan du ikke uddybe det? Så skal jeg meget gerne kommentere yderligere, hvis jeg må..

Besvaret

Jesper08: Din kommentar "danskere der er flyttet til skåne men ikke kan klare sig uden at have nogle andre danskere omkring sig" var direkte plat og unødigt anstødende. Vi er nogle, som er flyttet herover som single-personer og med dumme arbejdstider, som ikke har samme mulighed for at integrere os i "08 til 16-Sverige" - og vi har bestemt brug for den støtte og de gode råd vi kan få fra andre danskere herovre/herinde. At du så er så integreret som du påstår, det kan jeg kun misunde dig lidt. Men at skrive sådan en barnlig sætning...det så jeg nu ingen grund til at du gjorde. Medmindre du selv mener du er så meget bedre end dem du hentyder til, og at du samtidig er typen der elsker at drille "de små i skolegården". Som jeg ser problemet, så er det for let for folk at komme med kommentarer o.l., uden at behøve skulle "stå ved" det de siger, da der ikke er registrerings-pligt herinde. Når vi nu når herud på det her plan, så understreger det da bare endnu en gang, at der virkelig er brug for dette, samt moderatorer til at holde debatten i go´ form. Anarki og selvjustits kan skam være ok - indtil en vis størrelse er nået. Derefter er der simpelthen brug for regler og folk der håndhæver disse upartisk. Og det er dér jeg mener vi er på vej hen nu. Har jeg ret? Det mener jeg - men glæder mig til jeres kommentarer og syn på denne sag.

Guest jesper08
Besvaret

Jeg driller ikke de andre i skolegården og bryder mig ikke om at du tillader at komme med den vurdering uden noget at have påstanden i. Nu er denne tråd igen ved at udvikle sig til en værre gang ammestue palaver og snak som ingen gavn gør nogen. Kan du/i ikke se at jeg blot støttede forslaget om en opdeling så lad det bare ligge, gider ikke kommentere mere på det.

Besvaret

Ok.. så er der ikke mere kød på det ben. Carsten spørger hvor Sunddebat er blevet af. Jeg kan godt følge ham, idet den originale idé er lidt af vejen. Det skyldes, så vidt jeg ser det, bl.a de faktorer at debattørene herinde er "gamle kendinge" og hovedemnerne efterhånden ret udtømte. Nye spørgsmål, om gamle debatterede emner, bliver fejet af vejen med korte (og ofte) tarvelige svar. Jeg prøvede det selv da jeg lige var flyttet til Skåne, og fik derfor ikke meget hjælp herinde fra. Har siden fulgt debatten på sidelinien og er først for nylig begyndt at skrive lidt igen. Man kan da ikke forlange at nye folk skal lede blandt 1000 -vis af gamle indlæg for at finde svar på deres spørgsmål. Derudover findes der utallige andre ligegyldige indlæg under et emne. Jeg selv har netop været så utænksom at gøre det - sorry. Men det er lidt indespist at svare på den måde, som "Det unge par" er et godt (læs dårligt) eksempel på. Et svar på en andens spørgsmål er måske heller ikke fyldestgørende nok, uanset hvor tit det er stillet, men man kan da i det mindste svare pænt og så evt. henvise til et link eller anden side hvor det hele står. Der er jo flere af Jer der er mestre i tilflytningen hinsidan, med alt hvad det indebærer, og Jeres svar er jo guld værd for folk der søger information. Måske en opdeling, som Martins forslag om 2 fora ville være super pga. de mange indlæg, men hvor svært det er.. aner jeg ikke.

Besvaret

Hej Jesper08 - vi lader det ligge for denne omgang - Gio har meget godt forklaret, hvad jeg mente med mit indlæg. Overvej hvordan du formulerer dig, så kan en masse misforståelser undgås happy.gif

Besvaret

Hvad er det der mangler ?? http://www.scanianet.dk/ Der findes jo allerede 2 sites. Denne side må vel bruges til diverse chat, information, snik snak og hvad man ellers vil. Og, at man er uhøflig når man be'r folk lede efter svaret... jamen, det er da også uhøfligt bare at smide spørgsmål ud, uden at ha' chekket for svar først. Spild af tid i mere end een forstand

Besvaret

At spilde tid i mere en een forstand, må være at lede bland 13468 indlæg.. (rundt regnet) Uhøfligt at spørge? Hvordan kan man så nogensinde komme igang - nej den er jeg ikke enig i.

Besvaret

Jeg er fuldstændig enig med Carsten V. Det er alt for tit der bliver hånet i nye tråde indlagt af nye brugere, af de gamle sunddebat brugere - min holdning: lad være med at kommentere hvis det ikke er kontruktivt. Det ville være så meget nemmere at finde svar på sit spørgsmål, hvis man ikke først skulle igennem horder af nedladende kommentarer, tilsvininger etc. omkring emnet står så&så mange andre steder eller bliver dømt irrelevant af de samme personer herinde gang på gang.

Besvaret

Det er jo altid det samme, "nogle" fixerer mere på det enkelte indlæg end på selve spørgsmålet - deraf forekommer der tit mere eller mindre seriøse indlæg ! Det er en del af et ÅBENT forum, noget "man" skal vænne sig til ... Det kan ikke undgås, tror jeg - men de fleste er vel interessede i et seriøst svar og ikke bare "en sludder for en sladder" Jeg er NYsvensker og meget taknemmelig for "de gamles" ekspertise og jo, jeg kan sagtens leve med de mere "fjollede" indlæg -så længe "vi" hænger sammen:D Jeg ser positivt på ALLE indlæg - - Info = viden! - Tak for alle svar på MINE spørgsmål (gamle som nye brugere)!!! Og hvis der er "nogen" der leder efter en børnehave-pædagog, så kontakt Steen - Takket være ham, kan vi da ihvertfald udveksle meninger og erfaringer ;)

Guest henning
Besvaret

Hej Jeg er enig med dig Carsten. Jeg er ny her og er kommet særdeles i modvind, som du sikkert ved. Det virker, undskyld udtrykket, lidt sammenspist og lidt som om at alle kender alle. Der er meget indforstået snak, som kan være svært at følge med i. Jeg må dog sige, at starter man en ny tråd, der ikke har været behandlet før, kaster mange sig frådende over spørgsmålet i en positiv forstand- Jeg tror dog at det ligger i en hjemmesides natur, akkurat som på internettet, er det jo anarkiet, der hersker. En anden vigtig ting - Man kan let blive misforstået når man skriver - Det er lidt svært at lægge tonefald eller give meningen et glimt i øjet, hvilket jo til tider giver en helt utilsigtet mening. Back to basics....

Guest michaelbo
Besvaret

Altså ; det må jo virke sammenspist når det er de samme venlige personer som svarer de nytilkommende på deres spørgsmål. Dette forum virker efter hensigten , det er muligt at finde svar på mange af de spørgsmål som man kan have i forbindelse med flytnng til sverige, og er man ikke helt åndsforladt er der en søgefunktion man yderligere kan bruge. Det er squ da ikke svært at sætte sig ned og skrive "personnummer" og så læse de indlæg der bliver vist Jeg mener at dette fora bestemt har sin berettigelse , det kunne være spændende at se hvor mange mennesker der kommer forbi hver dag. I de 6 mdr. jeg har fulgt debatten er der egentlig ikke dukket mange nye spørgsmål op, det er ofte de samme men med en anden formulereing. Måske var det muligt at opdele foraet i flere hovedemner ? Vi er jo forskellige mennesker og har forskellige temperamenter; jeg har bestem ikke Caspars tålmodighed til gang gang at komme med en fulstændig udtømmende forklaring, respekt Caspar, men derfor er det ikke ensbetydende med at jeg ikke gerne vil give viden fra mig hvis jeg kan. Men i alle de fora jeg følger på nettet, vil du få et kort svar, hvis emnet har været behandlet i en tråd. En anden mulighed er at der (vi) får lavet en ny opskrift på hvad man skal , ikke skal, må, ikke må, osv ? Men nu må I have mig undskyldt , jeg skal sætte hus istand. biggrin.gif

Besvaret

Undskyld mig lige..men ikke at ville bruge 30 minutter på søgefunktionen, og finde ud af om denne afstedkommer de svar man burde have...det er ren og skær dovenskab. Og hvis man er doven, så tror jeg slet ikke man skal bruge for meget krudt på at flytte over nogle som helst landegrænser. Fordi, hvis en søgefunktion afføder 36 indlæg, og man ikke kan overskue disse...hvordan hulen skulle man så kunne overskue infrastrukturen i et helt nyt land!? Vi, den "sammenspiste skare", er selv startet nøjagtig samme sted. Jeg startede også med at spørge efter en "Sådan gør du når du flytter til Sverige" - men fik det bestemte (men stadig venlige) svar: Prøv at bruge søgefunktionen. Så det gjorde jeg. Og ved i hvad? Det væltede med svar på en masse af mine spørgsmål! happy.gif Dem jeg så ikke kunne finde indlæg omkring, stilte jeg selvklart i de rette tråde herinde. Og se bare hvad det har udviklet sig til! Jeg kom herover helskindet, og med en masse nye bekendtskaber ventende i mit nye land. Jeg tror nogle skal lade være med at fare sådan i flint, fordi vi siger "brug søgefunktionen". Det er efterhånden blevet lidt som at sætte madding på en krog - med lidt tålmod (ca 10 minutter *s*) så er der det første lettere sure opstød om vores metoder herinde. Jeg kan også skære helt ind til benet: Hvis i ikke kan klare lugten i bageriet, så find en anden bager. Men det burde ikke være nødvendigt, da flertallet herinde jo er voksne fornuftige mennesker. Nogle har bare en kortere lunte end andre. Og disse burde måske få lavet et service-tjek på deres temperament. Dette fora er befolket med forskellige mennesker med forskellige meninger - og det skal der være plads til. Og dælme også lidt off-topic tant & fjas ind imellem. Det kan altså umuligt blive så stort et problem som i vil gøre det til. Hvis i vil læse tørre og saglige tekster, så læs jura. Hvis i vil have go´ information om hvordan man gør når man flytter til Sverige, så læs sunddebat. Med alt hvad det indebærer.

Besvaret

Gio- Jeg synes det er godt skrevet, du rammer helt sikkert de tanker de fleste herinde gør sig. Jeg synes det er dejligt at du og andre med samme behov har fundet et sted på nettet hvor man kan have lidt hygge og lave nogle aftaler med mere med hinanden. Derfor god fornøjelse med det. Det bliver bare ret hurtigt meget uoverskueligt for nye. Faktisk har jeg en bekendt der er flyttet herover for nyeligt. Inden han flyttede anbefalede jeg ham at kigge/spørge herinde. Dagen efter kom han tilbage og sagde "Jeg ville ikke spørge derinde, det er vist kun for medlemmer eller sådan noget" Jeg har fulgt med gennem længere tid, jeg har ikke svaret så mange nye, for der har altid været nogen der har været hurtigere, både med at nævne søgefunktionen og efterfølgende med at køre rundt i samme suppedas om hvem der siger hvad og hvorfor og hvorfor ikke. Men jeg har da haft et ønske om at hjælpe hvis jeg kunne, men det er som regel endt med at jeg ikke har kunnet nære mig for at prikke lidt til jer faste herinde der værner om dette sted som var det jeres dagligstue. Fred være med det, men det er bare ligesom ikke tanken bag... Det er da fedt med et sted man kan chatte og debattere. Newsgroups har eksisteret længere end nettet selv. Men så find dog et andet sted at gøre det. Kommer jeg ind i det bageri du nævner, hvor jeg egentlig godt kan lide lugten, og skal bruge et brød, men de ansatte har ikke tid til at svare for de diskuterer hvem der skal svare og om ikke der er svaret på det spørgsmål før! Jamen så går jeg da igen.. Sikkert ikke som den eneste. Så det eneste vi har argumenteret for er blot at skal der sniksnakkes, så gør det dog i nogle andre grupper, og lad dette forum være til de mennesker der har nogle relevante spørgsmål. Og Palle, tør dine øjne...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...