Jump to content

Må man det?

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa! Jeg er i øjeblikket i gang med at skrive eksamensprojekt for en virksomhed i Danmark, og i den forbindelse har jeg brug for at få nogle mennesker i Malmö til at svare på et spørgeskema. Jeg havde tænkt mig at gå en tur på strøget i Malmö og spørge om der var nogen som var interesserede i at svare, men må man det? Eller skal man søge tilladelse? Vil jo helst ikke ende med at gøre noget ulovligt, så håber der er nogen herinde som kan hjælpe. Mvh Sille

Besvaret

Hejsa! Jeg er i øjeblikket i gang med at skrive eksamensprojekt for en virksomhed i Danmark, og i den forbindelse har jeg brug for at få nogle mennesker i Malmö til at svare på et spørgeskema. Jeg havde tænkt mig at gå en tur på strøget i Malmö og spørge om der var nogen som var interesserede i at svare, men må man det? Eller skal man søge tilladelse? Vil jo helst ikke ende med at gøre noget ulovligt, så håber der er nogen herinde som kan hjælpe. Mvh Sille

Besvaret

Hmmm... det tror jeg gerne du må - jeg lavede med mellemrum voxpops i Danmark, og dér må man i hvert fald gerne, så længe man informerer folk om, hvorfor man spørger dem..

Besvaret

Sanni har ret, så længe man informerer folk og det ikke ksoter noget samt det ikke er muligt at vinde noget, så må man gerne. Hvis det koster noget eller folk kan vinde, skal der søges tilladelse. Årsagen ved sidste nævnte er, at alle folk skal have lige ret, og da du ikke kan nå at henvende dig til alle som passerer dig, har alle ikke lige chancer. Held & lykke med projektet

Besvaret

Hej Sille - I studieøjemed at uddele spørgeskemaer til forbipasserende er ikke ulovligt og kræver ingen tilladelse. Men som altid når man går i land på fremmede kyster for at opsøge de indfødte, kan det være nyttigt (også for en selv så man står sikrere i støvlerne) at medbringe en kraftfuld amulet - i dette tilfælde en fin skrivelse fra din vejleder, der meddeler, at du går der og der, er i gang med det og det og derfor i den og den periode vil gennemføre det og det, med de rigtige ord og måske en ekstra underskrift. Undgå dog laksegl, da det vil virke overgjort. Hvis dit spørgeskema i virkeligheden er et kynisk kommercielt kneb, vil man måske kunne vurdere, at det kræver tilladelse på linje med handel og indsamling af penge. (Den med lotterierne, hvor alle skal have chancen for at vinde, har jeg til gengæld ikke hørt før.) Så kan du via nettet søge om "tillstånd" hos Polisen i Malmö: www.polisen.se osv. til Malmö, søg på "tillstånd". Så får du muligvis et brev om, at der ikke kræves "tillstånd". Dette brev er også en meget kraftig amulet. Så er det bare at gå i gang med at dele ud, og før eller siden kommer der en polis eller en topmavet Rambolino klædt i grønt tøj og sort BR-legetøj, og siger noget der lyder som "Va fan jør du hær". Det betyder "Velkommen til vort land. Vis mig din smukke og kraftige papiramulet".

Besvaret

Hej Sille. Skal selv til det samme, og har spurgt min underviser på Malmö Högskola, hvor jeg læser i øjeblikket, han siger det er helt lovligt så længe det i forbindelse med studiet og ikke kommercielt, som det også er blevet nævnt. Jeg går ud fra du også skal skrive under på du vil overholde og arbejde indenfor de research normer, som er anført i 'Market Research Society Code of Conduct', min veninde og jeg er ved at oversætte dem til svensk, så vi kan tage dem med. Hvis du er interesseret i en kopi,kan du sende mig en mail på adressen pia.jensen@bolina.hsb.se Held og lykke med det. MvH Pia

Besvaret

Hej igen! Vil bare sige tusind tak for alle jeres svar, de har været til stor hjælp. Synes det er smadder godt med en side som denne, hvor man kan spørge om alt mellem himmel og jord. Mvh Sille

• 2 weeks later...
Besvaret

Hej igen! Så er jeg i fuld gang med min spørgeskemaundersøgelse, og det er gået ganske godt, men vi har lidt svært ved at finde folk som er fra 45 år og opefter, findes der måske nogen herinde som kender nogen eller har nogle gode ideer til, hvor man skal finde dem ? MvH Pia

Besvaret

Hvilke kvalifikationer skal man have - ud over at være ældre end 45? Skal man f.eks. være svensk?

Besvaret

Det burde jeg jo nok have skrevet. Man behøver ikke være svensk, men man skal helst bo i Malmö, da vi har været nød til at afgrænse opgaven lidt. MvH Pia

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...