Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Uhhh, jeg bliver vanvittig af at køre så langsomt og trægt hver gang en svensker ser et snefnug. Okay, det har sneet meget de sidste dage, men på motorvejen og alle andre større veje er der altså ryddet og flere spor farbare - og alligevel... 40 km/t og lange køer. Så ja, det var altså mig der fræsede af sted i overhalingsbanen og bandede af alle de andre i dag. Undskyld hvis i var imellem :-)

Besvaret

Uhhh, jeg bliver vanvittig af at køre så langsomt og trægt hver gang en svensker ser et snefnug. Okay, det har sneet meget de sidste dage, men på motorvejen og alle andre større veje er der altså ryddet og flere spor farbare - og alligevel... 40 km/t og lange køer. Så ja, det var altså mig der fræsede af sted i overhalingsbanen og bandede af alle de andre i dag. Undskyld hvis i var imellem :-)

Guest thomaso.
Besvaret

Hmmm... en lys volvo du kører i ikk? I går aftes med fuld skrald nede ved betalingsanlægget? :-)

Besvaret

Og danskerne kører bedre?? Med deres "helårsdæk" i snestorm?? Eller ham tossen på broen igår aftes i sin gejlede BMW (udenlandske plader) med brede lavprofildæk??

Besvaret

Jep.. Fint og ryddet på motorvejen.. Lige indtil man kommer til et stykke hvor der er fyet sne ind over begge baner på motorvejen. Hellere køre bare en smule forsigtigt - end skulle samles op fra marken - dem holder der da nogen stykker af rundt omkring syntes jeg!

Besvaret

Already got one, men det ændrer jo ikke på andres vanvittige kørsel, vel...

Besvaret

Jeg køre sq også forsigtig. Den der med vinterdæk er ik rigtig nået til mig endnuhappy.gif 19" er da meget sjov i snehappy.gif Men personlig griner jeg samte den dag en af de der som skal spille smart i overhalingsbanen med sne og pludselig skal bremse:D

Guest martin
Besvaret

Jeg synes absolut ikke 19" er sjovt p.t..... Jeg har i hvert fald ikke bestilt andet end at køre fast i dag både i DK og i Sverige sad.gif

Besvaret

Drenge, I er godt klar over jeres forsikring ikke dækker hvis I kører galt pga glatføre uden vinterdæk ikke??? Med de biler I drøner rundt i kan det da godt blive en dyr affære...

Besvaret

Nede bag ved Malmömässan ligger der en stor tom parkeringsplads - godt med sne og is. Kan klart anbefales hvis man vil lege lidt med bil og dæk mens der stadig er sne. Der står tilmed et par plastkegler man kan sigte efter :-)

Guest jesper
Besvaret

Hvis i fortsat kører med sommer/helårsdæk, så dækker jeres forsikring enten slet ikke, eller også med voldsomt forhøjet selvrisiko. I Sverige er det et lovkrav at køre med vinterdæk når der er vinterväglag. Så...go´ "fornøjelse" siger jeg bare ;o)

Besvaret

Der er visse typer af helårsdæk der er godkendte. Definitation er: "Vinterdäck definieras av Vägverket (VVFS 2003:22, 3§) som "Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow'." Her er en liste over godkendte dæk: http://www.stro.se/winter/vinter041116.pdf Det der med at forsikringen ikke dækker - er det løse rygter eller er der nogen der har læst det i deres police?

Besvaret

Det står på vägverkets hjemmeside så vidt jeg husker, det er lovgivning ikke forsikringsvilkår så jeg tror ikke du kan finde det i din police. Jeg har læst en udskrift fra VV på et tidspunkt. Mht M+S dæk så har jeg forstået at dæk mærket med dette er hvad vi kalder vinterdæk.

Besvaret

Fra www.vv.se Vinterdäck Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna. http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx

Besvaret

Du har ret - jeg kiggede lige på min forsikring igen og der stod: "3.3 Aktsamhetskrav 3. Bilen ska vara utrustad i enlighet med de lagar och bestämmelser som gäller." "Om du inte uppfyller de aktsamhetskrav och åligganden som finns angivna i villkoren, kan du få sänkt ersättning vid skada." Det kan vel tolkes som om man kan få formindsket sin erstatning hvis bilens udrustning (evt. manglende vinterdæk) er ulovligt.

Besvaret

Det papir jeg fik fingrene i (og som jeg nu ikke kan finde) stod der direkte at forsikringen bortfaldt hvis man ikke overholdt de gældende regler..men jeg har ikke tænkt mig at teste mit forsikringsselskab så jeg kører på vinterdækhappy.gif

Besvaret

For lige at træde lidt mere i det der med vinterdæk - der skal være mindst 3 mm mønster!

Guest thomas
Besvaret

Der skal lige gøres opmærksom på det lille hul i loven der siger at skal du til udlandet (DK) er der ikke krav på at du har vinterdæk på! D.V.S at kører du på arbejde hver dag i DK. siger loven at du ikke behøver vinterdæk til og fra arbejde...

Besvaret

Thomas, det kan godt være, at man ikke skal have vinterdæk i DK, men skal da have det, på den vej man kører i S. Med mindre selvfølgelig at man bor på Lernacken. ;o)

Besvaret

Næh Ulmus - Thomas har ret med hensyn til rejser, der slutter eller begynder i udlandet. - tilsvarende kan det også være lovligt at køre med for lidt mønster i vinterdækkene. Man kan bare lade være med at køre når der er vinterføre.

Besvaret

Hold da op. Sikke en stribe indlæg mens jeg har været væk :-) Jeg taler jo ikke om at ræse afsted som en sindssyg men at køre 30-40 eller gå helt i stå er altså for meget. Mange af jer kører rundt inde i Malmø, men prøve at køre ude fra grænsen til Österlen hver morgen og til København i det tempo - så ville i altså også blive tossede. Og nej, min Volvo står pænt med sommerdæk i garagen og den lille røde Kia med vinterhjul er transportmidlet i disse dage :-) Og iøvrigt har jeg aldrig knald på gennem betalingsanlægget. Der står jo mennesker - og ofte en strisser med laser. Jeg ringede lige til min forsikring i stedet for at gætte en masse omkring skade eller ikke skade ved kørsel uden vinterdæk. Hvis skadeårsagen ikke skyldes at du har sommerdæk på, så er der fuld dækning. Hvis skaden skyldes at du har sommerdæk på, afdrages maximalt 20 % i erstatning. I særlige tilfælde hvor man har opført sig særligt dumt kan afskrivningen være større, men det er meget sjældent. En ting er lovgivning, som er et strafferetligt spørgsmål. Det må ikke forveksles med et forsikringsretligt anliggende, som alene er et forhold mellem dig og dit forsikringsselskab. Et eksempel er at man kører for stærkt og nærmer sig et kryds. En bil kører ud foran dig. Her får du en bøde for at køre for stærkt, men bilen der kører ud vil få skylden for uheldet, og dermed skulle betale skaderne(via sin forsikring).

Guest thomas
Besvaret

Ulmus, hvad har du tænkt dig, så skal man køre rundt med sine vinterdæk bagi og så skifte ved grænsen!!! Jeg ville jo ikke skrive det hvis det ikke var sandt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...