Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide om i "nysvenskere" følger med i valgkampen.Tror i Sverige rykker til højre som resten af Europa ? Hvad synes i om Leijonborgs forslag om sprogtest for statsborgerskab ?

Besvaret

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide om i "nysvenskere" følger med i valgkampen.Tror i Sverige rykker til højre som resten af Europa ? Hvad synes i om Leijonborgs forslag om sprogtest for statsborgerskab ?

Besvaret

Jeg forstår ikke rigtigt den med sprogtesten. Mine forældre havde nogle venner, der flyttede til Sverige i midten af 1970'erne og jeg kan tydeligt huske, at de skulle afgive prøve i svensk, for at bevise, at de var værdige til at få svensk statsborgerskab. Det er altså ikke noget nyt, og jeg har da aldrig hørt, at den prøve skulle være afskaffet. Iøvrigt er det jo almindelig praksis i mange lande. Tænk bare på USA, hvor indvandrere bliver undervist i Amerikas historie o.l. og sprog, inden man kan blive amerikaner. M.h.t. om jeg følger med i valgkampen, kan jeg kun sige, nej, det gør jeg faktisk ikke, men det gjorde jeg nu heller ikke i Danmark. Det forekommer mig, at politikerne kun er ude på at svine hinanden til og være så uenige som muligt, Bagefter går de så sammen på kryds og tværs, som de selv kan få mest ud af det.

Besvaret

Ja det er jo gerne det politik går ud på.At markere hvor man står i forhold til de andre.Jeg synes nu ikke der er særlig meget "bid" i den svenske valgkamp.Det virker som om de svenske politikere er bange for at være uenige. Jeg stemmer på det parti der fjerner Mons nede fra Stortorget :-)

Besvaret

Hej alle! Steen bruger benævnelsen "nysvenskere" - det kan jeg ikke lide. Hvad siger I andre?? Jeg bruger selv ordet "øresundara" (med dansk ø og svensk endelse) - enten det så er danskere, der er flyttet til Skåne eller omvendt. Eller det er svenskere, der arbejder i Danmark og omvendt. Hvad siger I andre? Kan vi i fællesskab finde en fin, dækkende betegnelse for os.

Besvaret

Nysvensker? Så må jeg være nygammelsvensker. :-) Efter en årrække med bopæl i Sverige som barn/ung var blev jeg ved tilbageflytningen til Danmark registreret som invandrer, valutaudlænding m.v. med tilhørende praktiske problemer gennem årene. Samtidigt er jeg i Sverige også invandrer.... Hvor registreringen i øvrigt har været gået helt amok.... På et tidspunkt undrede de sig i Sverige over, hvordan jeg kunne være flyttet til Sverige seks gange, uden at på noget tidspunkt være flyttet fra landet... Måske er dette lidt af forklaringen til at jeg aldrig rigtigt har følt mig som først og fremmest dansker, men derimod først og fremmest som Skandinav. M.h.t. Val 2002, så må jeg give andre observatører i medierne ret i at det kan virke som om at Socialdemokraterne (på Riksdagsniveau) virker meget selvsikre og ikke frygter hverken vælgere eller modstandere. For dem er valget bare en triviel formalitet, der bare skal overstås. Måske ikke den bedste indstilling, men måske nok forståelig. Særligt da det virker som om at oppositionen er ramt af semme indstilling.

Besvaret

Hej Niclas Aa! Skandinav er for så vidt udmærket, men det tager bare resten af Sverige OG Norge med, og det er jo ikke rigtigt det, vi har brug for. Jeg ønsker et navn for os pendlere i Øresundsregionen, også for at få en fællesbetegnelse i integrationsøjemed.

• 2 weeks later...
Besvaret

Hej! vi har boet i Malmö i en lille måneds tid - og nu har vi lige fået valgkort ind ad døren! Vi kan så vidt jeg forstår stemme til kommune valg og "landstings" valg. Jeg troede da ikke at vi havde valgret før man havde boet her lidt mere end to minutter??? Men nu må jeg jo til at sætte mig lidt ind i svensk politik, så jeg kan sætte krydserne på de rigtige steder...

Besvaret

Hej Line! Det kom også bag på mig, da jeg igår modtog mit valgkort. Men så vidt jeg har forstået det, har man valgret til kommune-og landstinget, så snart man har bopæl i Sverige. Du skal bare være opmærksom på, at "landstinget" ikke har noget med Riksdagen at gøre. Det har vi ikke stemmeret til. "Landstinget" kan vel nærmest sammenlignes med vores Amtsråd.

Besvaret

Hej alle øresundere, mindreårige, dybt åndssvage, sindssyge, demente og andre underlagt værgemål. Det er jo temmelig pudsigt, at når man flytter til Skåne, har man ikke længere ret til at stemme ved et dansk folketingsvalg, og man har heller ikke ret til at stemme ved et valg til det svenske parlament. Landspolitisk er danske øresundere, der permanent har krydset Peberholm, ikke-eksisterende som vælgere. Jeg tænker på dansk, jeg arbejder i Danmark, og jeg ønsker at være en dansk statsborger, der bor i den svenske del af Øresundsregionen. Ikke mærkeligt. Men resultatet af det valg er, at jeg er frataget min stemmeret - både her og hisset. Men jeg kan stemme til Europa-Parlamentet. What a world...

Besvaret

Det spørgsmål spurgte jeg et par politikere om ved sidste valg og det ser ud som om at grundloven skal laves om hvis det skal ændres. Hvem gider også stemme på de dumbommer ? Men ok, I Danmark er der i det mindste demokrati og ytringsfrihed.

Besvaret

Nu vi har fået stemmeret, synes jeg alle at vi skal bruge vores stemme på et parti, der går ind for øresundsintegration. Jeg er faldet over Folkpartiet (www.fpskane.nu) som lover i et af seks punkter, at arbejde for en bedre integration. Deres forslag går endda ud på at arbejde du i et land og bor i et andet, må du selv bestemme hvor du betaler din skat. Samtidigt er de for Euroen, så vi kan få den samme valuta som snart resten af Europa. Min stemme falder på Folkpartiet.

Besvaret

Tja. Almindeligvis er reglen den i EU, at man betaler skat, der hvor man bor, men det ved du sikkert allerede. Det danske skattevæsen benytter dog en hver mulighed for at modarbejde denne generelle regl, og indgår særaftaler, eller forsøger i det mindste at gøre det, med flest mulige lande. I Danmark har vi et nidkært skattevæsen, men det svenske skattevæsen var dog dumme nok til selv at indgå en aftale i sin tid med danskerne, så de ligger vel som de selv har redt. De danskere, som arbejder i Danmark, og bor i Sverige, men som går ind under de gamle regler, altså betaler skat i Sverige, har været heldige. De øvrige danskere kan nu opleve en hetz fra de svenske myndigheder, fordi de betaler skat i Danmark (Eksempel fra et hospital i Malmø: Betaler du skat i Sverige? Nå, ikke? Ok! Og så kan man ellers vente i ekstra lang tid og høre en del brok!). Ubehageligt. Og skandaløst, når man tænker på, at det var en frivillig aftale mellem Sverige og Danmark (så vidt jeg ved da). Svenskerne glemmer bare, at langt de fleste danskere er velfungerende og betaler husleje i Sverige, og køber deres varer og bil, mv. i Sverige. Altså ligger de mange/en del penge i Sverige, selv om de ikke betaler skat her. Det synes jeg også skal frem, og svenskerne, som ellers er flinke, medvirker til at nogle danskere flytter tilbage igen, på grund af denne hetz. Man mistænkeliggør danskerne, og det er trist.

Besvaret

Jeg vil bare lige sige, at med hensyn til sygehus-hetz, så er det danske sygehusvæsen ikke et hak bedre, læs evt. mit tidligere indlæg "en sygehus-historie", dengang bragt under navnet Conny, da jeg var bange for repressalier fra sygehusets side. Jeg blev afvist fra sygehuset i Danmark med et galdestensanfald med den begrundelse, at jeg bor i Sverige. Da jeg forklarede, at jeg betaler skat i Danmark, og derfor er underlagt det danske sygehusvæsen, ændredede det ikke ved sagen, og jeg blev ikke engang undersøgt. Til gengæld har jeg bekendte her i Sverige, som har 3 børn og flittigt benytter sygehusvæsenet og aldrig har hørt noget som helst brok, trods at begge forældre betaler skat i DK og har alle tre børn i skoler og instutitioner her i Sverige. Selv har jeg modtaget flere tilbud om deltagelse i folkeundersøgelser og efter en opringning til sygehuset for at fortælle, at jeg hører under sygehusvæsenet i DK, fik jeg svaret: "jamen, du bor da her i Sverige, ikke - så har du også ret til vård her".

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...