Jump to content

At komme godt i gang?!

Recommended Posts

Skrevet

Nu synes jeg snart jeg har været de fleste poster i gennem her i "Forum" og det er lærerigt, men jeg savner alligevel lige svaret på mit spørgsmål. I hvilken rækkefølge ordner man papirer og alt det med registrering når man vil flytte fra DK til SE? Jeg er helt med på at jeg skal have et internordisk flyttebevis, men for at få det skal jeg udfylde en "Udrejse fra DK" blanket, men det er svært da jeg ikke kan påføre ny adresse og udrejsedato på den blanket endnu. Men hvordan kan jeg så låne penge og købe bolig i Sverige uden papirer - eller hvordan fungerer det? Det ville være rart hvis et par stykker ville skrive hvordan de gjorde den gang de flyttede, specielt med papirer. På forhånd tak, Toft

Besvaret

Nu synes jeg snart jeg har været de fleste poster i gennem her i "Forum" og det er lærerigt, men jeg savner alligevel lige svaret på mit spørgsmål. I hvilken rækkefølge ordner man papirer og alt det med registrering når man vil flytte fra DK til SE? Jeg er helt med på at jeg skal have et internordisk flyttebevis, men for at få det skal jeg udfylde en "Udrejse fra DK" blanket, men det er svært da jeg ikke kan påføre ny adresse og udrejsedato på den blanket endnu. Men hvordan kan jeg så låne penge og købe bolig i Sverige uden papirer - eller hvordan fungerer det? Det ville være rart hvis et par stykker ville skrive hvordan de gjorde den gang de flyttede, specielt med papirer. På forhånd tak, Toft

Besvaret

Jeg snakkede først med banken om hvor meget jeg kunne låne. Derefter kunne jeg skrive under på aftalen for køb af bostadsrätt. I tiden op til den dato hvor jeg skulle overtage lejligheden fik jeg et internordisk flyttebevis. Da jeg så fik nøglerne tog min mægler mig i hånden og sammen med mit pas og flyttebeviset gik vi ned på øresund direct hvor jeg udfyldte et skema for at blive folkbokförd. Et par dage efter modtog jeg et brev fra Riksskatteverket med oplysninger om mit personnummer ... på min nye adresse i malmø happy.gif

Besvaret

Det svenske samfund er plug and play: Når man er folkbokfört får hele maskineriet automatisk at vide, at man findes - så vil man begynde at modtage en lind strøm af papirer fra kommunen, Migrationsverket, Försäkringskassan, skattevæsnet. Hvis du (absolut) vil låne penge i en svensk bank, skal du bruge et foreløbigt personnummer. Det kan du få hos Skattemyndigheten. Nogen siger, man kan få det i banken - det gjaldt nu ikke min bank.

Besvaret

Rækkefølge....ups Vi så den lejlighed vi ville have i City, faxede mægleren en masse vedr. forkøbsret og "vi vil have".... Og det var få timer efter den blev annonceret. Vi så den mandag, og var vilde med den, men mægleren bad os sove på den, han garanterede at den var der dagen efter. Hele vejen hjem diskuterede vi om hvorfor vi ikke bare tog den med det samme. Min kæreste mumlede konstant noget om at det var en lejlighed der hurtigt var solgt, og det gjorde mig endnu mere panikslagen. Dagen efter(kl.0700) væltede hans Fax igen, med "vi vil have"....sedler....og vi kom over og skrev under på slutsedlen. Og gabte da vi ikke havde sovet meget den nat. Belært af sitet her havde vi RKI kvitteringer på gældsfrihed, og årsopgørelse/lønsedler med i kopi, så han kunne melde os i Bostadsforeningen...han blev belæsset med alt hvad han skulle bruge, af fuldmagter til at syne lejligheden for os(Helt ny fra 1992). Svimle og med armene i vejret ræsede vi hjem igen, og overførte handpenningen. Så var det vi blev enige om at vi hellere måtte køre i banken og fortælle vi havde lavet et impulskøb i Malmø, og de tog det egentligt meget pænt, og kørte det helt store i stilling i mødelokalet med indkaldt pendler rådgiver, konto oprettelse i SE, gennemgang af det vi skrev under på derovre(Det skal lige nævnes vi kender allerede nogen der købte i den forening i sommers), fotokopi af pas sendtes til Nordea i SE m.m.m. Og nårh ja... vi skulle måske se og få sat den her bolig til salg i Dk. Det er nu gjort, K Ærklæring til T&S klarede banken lige for os også DK-SE-DK på 4 dage,flyttebeviset bestilt på kommunen, flytteblanketten afviklet på 1 postgang,skatterådgiver med speciale i pendlerforhold har kommunen også hvis vi skal bruge en sådan. Vi skulle bare ringe hvis vi ville have svar på noget. Så var der gået 1½ uge, fra da vi så lejligheden. Nu skal vi sådan set bare have papirerne fra banken med ind i en filial i Malmø, hvor de sidder og venter vores ankomst, og dokumentet fra Dk afdelingen på vores nuværende kundetilhørsforhold. Flere gange ville jeg sige at jeg her på sitet havde læst at man skulle sørge for at ...og så fortalte banken/kommunen det man skulle til at sige. Nogen har sørme fået lavet nogle procedurer omkring sagsbehandlingen på det sidste, vi er nærmest blevet båret igennem indtil nu. Så vi mangler nu bare at besøge bank rådgiveren i Malmø, registreringen ved kommunen,flyttebilen, og få kigget på bil....en stoor en. Nårh ja.... og så lige sælge boligen i Danmark. Generelt til denne forvirrende rækkefølge, fra en der ellers planlægger i mindste detalje, kan det antydes at myndighederne helt ud i provinsen hvor jeg kommer fra, er ret godt med i behandligen af flyttesager. Det samme gælder Nordea. Det der kom bag på mig er den lynhurtige sagsbehandling af offentlige papirer, og rådgivere i både skatteforvaltningen og banken, helt ude ved os 70km væk fra Øresund. Vi skulle låne lidt i Dk til lejligheden, men var heldige banken ikke gad det besvær med pant i Svensk ejendom, det var for besværligt for lån i omkring 100.000kr. Jeg kan ikke vurdere om det er den rigtige rækkefølge, men det gik da udemærket, og selv ejendomsmægleren der arbejdede i sit 1. mands firma, kender til Danskeres problemer. Han guidede med den største velvilje igennem de største faldgruber, og sammenlignede med danske forhold. Dem vi kender, der bor i samme blok, havde nogle kolde og kedelige sagsbehandlere fra HSB, der ordnede det for deres sælger af boligen. En præcis men kedelig handel havde de. Han fortjener sikkert en flaske rødvin til Jul, ham mægleren, for hans personlige hjælp til os, han gjorde mere end han havde behøvet da sælger betalte ham alligevel, men der kommer jo også Danskere efter os. Måske ikke helt efter bogen, men ca. sådan skete det for os :-)

Guest anonymous
Besvaret

"Hvis du (absolut) vil låne penge i en svensk bank, skal du bruge et foreløbigt personnummer. Det kan du få hos Skattemyndigheten. " Da jeg købte min lejlighed for omkring 1,5 år siden, oprettede banken (dengang brugte jeg Föreningssparbanken) et fiktivt personnummer. Til dette personnummer blev der tilknyttet en eller anden form for konto, hvor pengene til boligen blev indsat. Om dette er normalt ved jeg ikke, men det virkede rigtig godt. Plus jeg har/havde det princip, at når jeg nu er flyttet til Sverige, vil jeg gerne gøre så meget af min økonomi der. Venlig hilsen Allan Andersen

Besvaret

Til Thomas O. I har da godt nok været heldig med kommune og bank, da vi flyttede over for ca. ½ år siden var der ingen der viste noget og vi måtte sidde og fortælle Jamen sådan hænger det altså sammen... men det gik alligevel, vi havde også brugt ca. ½ år inden på at "forske" i forholdene :o) Ham jeres mægler det skulle vel aldrig være Stefan Mægleren (eller noget i den stil) ? Ham havde vi og han var nemlig også helt genial fordi han havde sat sig så meget ind i hvad det vil sige at flytte fra DK til SE :o)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...