Guest keld Skrevet October 9, 2002 Rapporter Skrevet October 9, 2002 Hvad skal jeg have med, når jeg skal ha et ID kort?, og er det dybest set nødvendigt at ha et sådant kort?. Koster det noget i så fald?
Guest keld Besvaret October 9, 2002 Rapporter Besvaret October 9, 2002 Hvad skal jeg have med, når jeg skal ha et ID kort?, og er det dybest set nødvendigt at ha et sådant kort?. Koster det noget i så fald?
Guest line Besvaret October 9, 2002 Rapporter Besvaret October 9, 2002 Hej Keld. Så vidt jeg ved skal du have to billeder med - og så nogle mennesker der kan skrive under på, at du er dig - altså folk med svensk personnummer vel at mærke. Vi har boet i Malmø siden 1. aug og ingen af os har fået lavet id-kort. Når vi ind imellem bliver spurgt om ID hvis vi betaler med visakort i en butik, så plejer jeg bare at vise mit danske kørekort, og så noterer de mit danske personnummer. Jeg har jo godt nok et svensk nu, men det ved de jo ikke i butikken.. Og de er godt tilfredse med det danske.
vincent Besvaret October 9, 2002 Rapporter Besvaret October 9, 2002 ID kort? ... det er vist penge ud af vinduet ... jeg har aldrig haft brug for mit. Har også bare vist mit danske kørekort Hvis der er nogen der HAR haft brug for det må de gerne lige skrive i hvilken situation (undtagen de normale m. visakort osv.)
ulmus Besvaret October 9, 2002 Rapporter Besvaret October 9, 2002 Hej! Jeg HAR ID-kort og har brug for det næsten dagligt. Selvom jeg har svensk VISAkort, bliver jeg altid spurgt om ID. Tidligere viste jeg også mit danske kørekort, men det gav altid butikspersonalet rynker i panden og grå hår, når de skulle tolke mit danske personnr. På Posten blev jeg opfordret til at få et ID-kort og henvendte mig i min bank medbringende 1 billede (skal tages med et øre frit!!) og 250 sek. Banken kom om ved den der med 2 personer, der skal sige god for en, fordi jeg forklarede, at jeg ikke kendte een eneste svensker og så fik min bankmand 2 af personalet til at skrive på. Jeg synes, det letter proceduren, når man har det svenske ID-kort.
Guest kim Besvaret May 10, 2004 Rapporter Besvaret May 10, 2004 Hej med jer, Denne gang har jeg gjort mig den ulejlighed at søge - og sandelig jeg fandt masser af information. Alligevel et spørgsmål til Ulmus: Kan du forklare det med fotografiet med 1 øre frit lidt tydeligere ... Jeg forstår, at et direkte-forfra-portræt ikke er godt nok ... Din beskrivelse her i de forskellige tråde taler om "frit øre" ... Taler vi om et billede taget skråt forfra - måske i en vinkel på 45 grader? Eller? Til alle de, der endnu ikke har skaffet sig en svensk ID-handling - den skal bruges, hvis I vil stemme ved det svenske valg af EU-parlamentsmedlemmer. Og jo - jeg ved godt, at nogle af jer er bedøvende ligeglade ... Dette er skrevet til "de andre"
ulmus Besvaret May 10, 2004 Rapporter Besvaret May 10, 2004 Hej Kim H. Ja, vi taler om et billede forfra, men lidt på skrå, sådan at man kan se formen på det ene øre. Hvis man er langhåret, skal man tage håret om bag øret. Hvis du går til en fotoforretning og får taget pasbilleder, ved de der, hvad der skal til.
Guest kim Besvaret May 10, 2004 Rapporter Besvaret May 10, 2004 Ulmus, Jeg takker for et særdeles kvikt svar - jeg er næsten imponeret. Jeg spørger, fordi jeg har tænkt mig at prøve selv. I disse tider med digitalfotografering har man jo billederne i løbet af "no time" - til næsten ingen penge.
ulmus Besvaret May 10, 2004 Rapporter Besvaret May 10, 2004 Kim H., du skal bare sørge for, at baggrunden er HELT neutral og ensfarvet, ellers godkendes billedet ikke.
Guest palle Besvaret June 22, 2004 Rapporter Besvaret June 22, 2004 For første gang, i over et år, er jeg blevet nægtet at modtage en ydelse fra Kassaservice, pga mit manglende ID Kort. Sjovt nok, så er det første gang jeg skulle ha' penge udbetalt. Der er aldrig problemer med at få udleveret pakker (der er nye regler der siger at dansk kørekort er gyldig legimitation, sagde de på posthuset).... Der er heller ikke problemer med at betale.... Men, jeg kunne ikke få mine "skaldede" 898 SEK udbetalt uden svensk ID.... Stupid B**** ... Nu gælder danske pass åbenbart heller ikke som ID ????
Guest hans Besvaret June 23, 2004 Rapporter Besvaret June 23, 2004 Jeg er desværre ikke overrasket over at læse din historie, Palle. Det bekræfter mine oplevelser af, at de er mere "kasse" end "service"! Hans Henrik
Guest kasper Besvaret June 23, 2004 Rapporter Besvaret June 23, 2004 Svensk kørekort virker også fint som ID og koster omkring det samme som et bank ID kort, hvorfor ikke skifte det i stedet ?
Guest homer Besvaret June 23, 2004 Rapporter Besvaret June 23, 2004 Kasper> Det overvejede jeg også, indtil jeg fandt ud af at svenske kørekort er "udstyret" med klippekort - lissom der planlægges i DK. Men hvis man alligevel kører mest i DK er det vel ligemeget.. :-)
Guest jeanne Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Hej, Min kæreste og jeg var i SEB & Foreningssparbanken. Min kæreste har allerede åbnet en alm. lønkonto og vi skulle så tilføre min navn på samme konto. Det kunne jeg IKKE da jeg ikke havde noget billede ID. Jeg stod med både personbevis fra den svenskekommune, de sidste to lønsedler, 2 stk. danske bankkort med mit navn, vores lejekontrakt på vores lejlighed og det danske sygesikringbevis (og self. min kæreste der fortalte hvem jeg var, men det var IKKE nok. Jeg kunne jo have stjålet alle de ting og truet min kæreste til at lyve om hvem jeg var!!!!! De fortalte mig, så at jeg skulle gå på kommunen og bestille et Billede ID-kort. Da jeg kom derop fik jeg beskeden at de INTET havde med det at gøre. Jeg står i en situation hvor jeg hverken har kørekort (foruden det jeg fik i Legoland i en alder af 9 år) ej heller et pas. Hvad fanden skal man gøre??? Er der en der kan være sød at give mig en FULDSTÆNDIG beskivelse af hvordan. Hvad det hedder på svenske osv. På forhånd tak
Guest ulla Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 De må have været stive eller sådan noget, for jeg har da fået lavet mit id kort i SEB Bank, man skal bare have et billede med og 150 sek så fikser de da det.
Guest carspar Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Hej Jeanne, hvis du via din svenske kommune (folkebokföringen) har fået et svensk personnummer, så kan/skal din bank eller posthuset udstede et ID kort (det hedder det) For at få et svensk personnummer skal du have udfyldt en blanket E101 i danmark og have din kommune der til at underskrive den, den skal så afleveres i den Svenske kommune du skal bo I. Alt andet kan politianmeldes som indvandrer diskrimination (vent lidt med det).
Guest kim Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Vi har netop bestilt ID-kort. Det forudsætter vistnok 3 ting. Personbevis - udstedes af skatteverket - kan bestilles på www.skatteverket.se bliver sendt til den bopæl man er "folkbokförd" på. Et pasfoto - svenskerne er meget nøjeregnende med fotoet - hovedet skal være lidt på skrå - og et øre skal kunne ses ... Mindst 1 "troværdig" person, som kan bekræfte "intyga" at man er den man siger at man er ... Og en fjerde ting - SEK 250,- Så var alting klart - leveringstid forventes at være cirka 3 uger. Opskriften synes at være først ID-kort, så bankkonto. Svenskerne KAN være noget bureaukratiske - de vil hævde, at det er for din egen skyld.
ulmus Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Kim glemte at fortælle, at den troværdige person, skal være en svensker. Det var i hvert fald, hvad jeg fik at vide i banken, da jeg skulle have mit ID-kort. Da jeg fortalte, at jeg ikke kendte een eneste svensker, løste bankmanden problemet ved at få en kollega til at skrive under. Så de kan altså også være smidige.
Guest jacob Besvaret August 25, 2004 Rapporter Besvaret August 25, 2004 Ulmus: ikke svensker, men indehaver af et idkort :-) altså det svenske
Guest zeni Besvaret August 25, 2004 Rapporter Besvaret August 25, 2004 Carspar E101 har intet med personnummer at gøre, jeg tror du tænker på et internordisk flyttebevis der imod. E101 anvendes overfor den sociale sikringsstyrelse/försäkringskassan
Guest jan Besvaret January 19, 2005 Rapporter Besvaret January 19, 2005 Läs mer på http://www.malmo.abf.se/ under Studieprogram sedan Svensk for nyindflyttede danskere Mvh Jan Christensen www.designbyme.nu
Guest carspar Besvaret January 19, 2005 Rapporter Besvaret January 19, 2005 Zeni, ja jeg vil ikke rådgive om dette mere for det er for længe siden til at jeg kan huske det. Tak for at du rette det til.
ulmus Besvaret January 19, 2005 Rapporter Besvaret January 19, 2005 Undskyld, Jan Christensen, men hvad har dit indlæg at gøre med id-kort??
Guest carspar Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Hej Judith. Jeg har talt med Jan Christensen i anden sammenhæng og han er nybegynder herinde. Det er felplaceret, men har kan ikke finde ud af at logge ind igen. Det kommer nok. Han laver kurser i dansk for svenskere og kurser i svensk for danskere, uden alt det grammatik som Folkeuniversitetet i Malmø hælder på.
ulmus Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Hej Carsten, det da OK. Man undrer sig bare lidt ikke. ;o)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu