Gio Skrevet March 4, 2003 Rapporter Skrevet March 4, 2003 Jeg er godt klar over det måske er at forlange lidt meget...men-ehh. Jeg kunne godt tænke mig en af de "Sveriges-kyndige" kunne lave en "A-Z ved flytning til Sverige". Altså sådan en punkt for punkt-gennemgang af hvad man skal huske. Her tænker jeg på at få orden i skatte-papirer (hvilke), få nyt personnummer, omregistrere bilen, oprette pendlerkonto osv osv. Jeg er godt klar over at alle oplysninger findes herinde, spredt rundt omkring...men jeg er bare så pokkers nervøs for at overse et eller andet. ;-) Det ville være lækkert med sådan en "lille" liste, som man kunne krydse af på, efterhånden som tingene skrider frem. Bevares, jeg skal ikke holdes i hånden over gaden...men det er nu rart at være på den sikre side, og kunne være så heldig at trække på andres viden og erfaringer. Men, som sagt, bare en idé. Ha´ en forrygende tirsdag!
Gio Besvaret March 4, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret March 4, 2003 Jeg er godt klar over det måske er at forlange lidt meget...men-ehh. Jeg kunne godt tænke mig en af de "Sveriges-kyndige" kunne lave en "A-Z ved flytning til Sverige". Altså sådan en punkt for punkt-gennemgang af hvad man skal huske. Her tænker jeg på at få orden i skatte-papirer (hvilke), få nyt personnummer, omregistrere bilen, oprette pendlerkonto osv osv. Jeg er godt klar over at alle oplysninger findes herinde, spredt rundt omkring...men jeg er bare så pokkers nervøs for at overse et eller andet. ;-) Det ville være lækkert med sådan en "lille" liste, som man kunne krydse af på, efterhånden som tingene skrider frem. Bevares, jeg skal ikke holdes i hånden over gaden...men det er nu rart at være på den sikre side, og kunne være så heldig at trække på andres viden og erfaringer. Men, som sagt, bare en idé. Ha´ en forrygende tirsdag!
ulmus Besvaret March 4, 2003 Rapporter Besvaret March 4, 2003 Har du prøvet at gå ind på "Pendlerguiden" - der står alle de oplysninger, du har brug for.
Gio Besvaret March 4, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret March 4, 2003 Øhh..det er ligesom på Pendlerguiden´s Forum jeg skriver p.t.! :-) Men som jeg OGSÅ skriver, så er jeg nervøs for at overse noget. Men sådan har man det jo ofte når man skal prøve noget helt nyt. Så undskyld jeg spurgte. *s* Jeg prøver at danne mig et overblik via hovedsiderne.
Persson Besvaret March 4, 2003 Rapporter Besvaret March 4, 2003 Et forslag kunne jo være at du startede på en huske seddel, så er jeg ret sikker på at folk hurtigt ville lave tilføjelser. Det er en lidt større motivationsfaktor for folk, hvis man selv tager initiativet - og som du skriver så har du allerede de fleste oplysninger :-) Så lav en liste, så ser vi hvad det kan udvikle sig til.
swoop Besvaret March 4, 2003 Rapporter Besvaret March 4, 2003 Hej Gio! Hvordan ser din liste ud ind til nu? Men umiddelbart mener jeg ikke der er den store grund til at være så nervøs, hvis du glemmer noget - skal det nok blive ordnet med tiden. Udover nyt personnummer og lidt ændret skatteforhold er det ikke meget anderledes end en flytning 'internt' i Danmark (i hvert fald min påstand).
ulmus Besvaret March 4, 2003 Rapporter Besvaret March 4, 2003 Hej igen Gio! Bare lige for at klare begreberne. Både "Pendlerguiden" og "Øresundsdebatten" (forummet) er undersider på SCANIANET.DK - men man kan også gå direkte til forummet på "www.sunddebat.com" og jeg troede, at det måske var det, du havde gjort og derfor ikke have set Pendlerguiden. Jeg vil iøvrigt give "swoop" ret i, at der er ikke noget at være så nervøs for. Det går ret smertefrit. Især nu, da vi har pendlerguiden. Da jeg flyttede over for 2 år siden, var der ingen hjælp at hente. Det var bare at finde ud af det selv.
Guest thomas Besvaret March 4, 2003 Rapporter Besvaret March 4, 2003 Hej Gio Det bliver nemmere og nemmere for hver måned der går. Jeg ved jo ikke hvilken bank eller kommune du bor i. Men eks. Nordea(og andre store) har pt. en videndatabase således en af lokalafdelinger udpeget person, kan hjælpe dig meget på vej med rådgivning. Ved mange større kommuner er der også udpeget en der kender de aktuelle skatteforhold, både for deres egen og din skyld. Ydermere arbejder skatteministeren på at samle os Dansk beskattede et centralt sted, således man kan centralisere skatteviden fagligt som rådgivningsmæssigt, for at opnå en besparelse og bedre service. Se svaret fra skatteministeren jeg fik i en anden tråd under skat. Jeg stod lidt i samme situation og overvejede lidt at lave noget web, med en vejledning. Vi var også lidt usikre på dette, og ville gerne hjælpe andre bagefter også. Men der er så mange detaljer at det bliver utroligt svært at tilpasse ordenligt, og hvor går grænsen for hvad den skal omfatte denne "dokumentation på mission flytning over Øresund". Mange af faktorerne er dynamiske, da der ikke er kommet meget lovgivning på plads, så meget vil ske i fremtiden endnu, og en vejledning nærmest umulig at lave ordenligt. Skal du have lejlighed er det een ting, skal du langt ind i Skåne og købe et gammelt hus, med alle de købelove/regler, med 5 børn og bruge offentlige transportmidler, bliver det snart en lang liste. Mange ting kører utroligt godt af sig selv, når først stenene er begyndt at rulle, du er jo ikke den første der flytter. Det minder meget om at flytte internt i Danmark, og de fordele du får opvejer hurtigt de få besværligheder du oplever. Tænk på at i både DK og SE er vi meget koblet op på personnummeret, og når det flytter sig i systemet flytter det på mange områder samtidigt.(Folkeregistrering, skat m.v.) Hvis du går ned på dit lokale folkeregister kender de proceduren og de kan rådgive dig om procedurer og rækkefølgen, resten kan du læse herinde. Man kan sagtens få den offentlige rådgivning uden at sætte noget iværk før man er klar. Vi lavede også en huske liste, efterhånden som vi opdagede forhold der berørte os og vores forløb. Men det meste blev ordnet "fra hoften" da mange ting giver sig selv hen ad vejen. Glemte helt hvor min liste blev af Vores flytning havde kun 4 små missere: 1. Flyttede een dag tidligere end planlagt. 2. Strømmen kom først 1 dag senere grundet ovenstående. 3. Bilen var 2 dage forsinket ved leveringen fra Tyskland. 4. Den Svenske PC bank virkede ikke med logon første gang, men først efter et kort besøg i banken igen herovre. (Tastefejl fra bankens side) Bemærk den Svenske PC bank kan bruges evt, fra arbejdspladsen i DK, god ting at have hvis det er muligt i starten. Dette skyldes for 90% af oplysningerne og den viden vi har fået af alle de dejlige mennesker der deler ud af deres viden herinde, og ikke midst Steen Elm der står bag sitet. Er dem stadigt taknemmelig, og forsøger at give tilbage ved at dele vores erfaring videre. (For dyrt at købe en flaske vin til alle :-)) Bare klø på, få snakket med din bank, og kommune, så skal du se at selv ude i krogene kender de faktisk mere til det end du tror. Ellers holder vi øje med dig herindefra, tvivler dog på at du har meget at spørge om, når først alle disse tråde er gennemlæst. Held og lykke ønskes du herfra.
Gio Besvaret March 7, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2003 *weeee*.... Se...så skete der noget. ;-) Jeg har faktisk gennemlæst 95% af pendlerguiden via scanianet.dk, så var nok bare "overloaded" med informationer, og valgte derfor at høre om nogle havde en klar opskrift liggende. Det undskylder jeg. Jeg har fået styr på mig selv igen...og lover det ikke skal ske igen! hehe I mellemtiden har jeg fået ordnet det meste af bank-afdelingen. Jeg har fået køberbevis på et beløb som jeg er godt tilfreds med igennem Nordea. Har taget kontakt til Pia Holst, som også har skrevet herinde, og hun har gjort et forrygende stykke arbejde. Hun bor jo selv i Sverige, så hun er ganske afklaret med sagernes tilstand. Og at hun så også arbejder i Nordea som rådgiver, det er jo kun et kæmpe plus. Nu skal disse papirer så "kun lige" skrives under, så har jeg det monetære bagland i ryggen...og så er det ellers på med de kritiske briller, og over og kigge rent fysisk. Og, så vidt jeg så kan læse, så er det, når man har bestemt sig for en lejlighed hinsidan, at dappe ned på kommunen og sige: "jeg flytter til Sverige pr. x dato, og har forøvrigt lige bugt en million. Gider i lige lave mit skattekort om!?" ;-) Arh...ok...det var vist den lette version. Men jeg er mere fortrøstningsfuld nu, end jeg var for bare en uge siden. Men jeg kommer nok med nogle flere spørgsmål med tiden, hvis jeg ikke kan finde dem specifikt besvaret i tidligere indlæg. Ellers....så er der kun tilbage at ønske jer alle en forrygende weekend, hvadenten i sidde i SE eller DK. Vi snakkes...med garanti! :0)
Gio Besvaret March 7, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2003 Nå ja...glemte lige at sige jeg p.t. bor i Roskilde. Hvis der er nogen der har nogen erfaring i fraflytning herfra, så er al info velkommen! :-)
Guest martin Besvaret March 7, 2003 Rapporter Besvaret March 7, 2003 Hejsa Gio.. Ville blot fortælle dig at jeg selv er fra roskilde og skal også til at flytte til sverige.. faktisk skal jeg op søndag sammen med to kammerater og skrive under på vores lejlighed.. det bliver for godt.. glæder mig virkelig, men der er en del ting der skal huskes, men som det er skrevet før, så tror jeg det kommer henad vejen..
Gio Besvaret March 7, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2003 Martin: Forrygende. Jeg må også sig ejeg glæder mig til at komme væk fra Roskilde. En ok by egentlig...og alligevel ikke. Priserne her i byen modsvarer dem i københavn, så det er helt galt. (på fast ejendom, förstås) Og ja...er også blevet enig med mig selv om, at det hele nok skal komme henad vejen. Man bliver jo ikke kylet i fængsel, fordi man glemmer at sige "tjena" når man kommer over på den svenske side! ;-D Men...good luck!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu