Jump to content

Fis i en hornlygte?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg overvejer at flytte til Sverige. Billige boliger, billige biler, billige MOTORCYKLER!!! Jeg har svenske aner, og sproget falder mig let, så det er jo oplagt at køre de 40 km over sundet. Men jeg er begyndt at synes, at fordelene er svære at få øje på. Transporten koster ca. 2.500 kr, EFTER fradrag, og jeg mister min boligsikring, 1.000 kr. Altså ca. 3500 kr/md. Det kan man da trods alt få en del bolig eller motorcykel for, selv i Danmark. Tillige bliver jeg, selv om jeg har en svensk mor, indvandrer i et land som trods alt er forskelligt fra Danmark, og skal vænne mig til de holdninger jeg bliver mødt med, f.eks. at jeg er skyld i at boligpriserne stiger, og forøvrigt ikke betaler en krone i skat i Sverige. Jeg har også et indtryk af, at Malmö er Sveriges svar på Nørrebro og Nordvest, både ud fra det jeg kan læse, og mine omkring 10 besøg. Efterhånden er den eneste fordel, at man lidt nemmere kan finde en lejelejlighed, og ikke engang DET er særligt nemt. Så efterlader det kun een grund til at flytte, og det er, at man simpelthen har en inderlig lyst til at flytte til Sverige. Jeg vil da gerne flytte, jeg elsker Sverige, det har meget som Danmark ikke har. Men Danmark er altså mit fædreland, og uden andre fordele end en bilig motorcykel, tror jeg faktisk, at jeg hellere bliver i København. Jeg håber I har læst så langt, for alt dette leder trods alt hen til noget mere specifikt: Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem der har NEGATIVE erfaringer med deres flytning. - Var det økonomisk slet ikke en fordel? - Var transporttiden træls? - Var broen lukket og togene aflyst? - Blev du dårligt modtaget af svenskerne? - Blev du udsat for kritik eller misundelse fra danskere? - Var sverige for multietnisk? - Fik du hjemve? Eller måske noget helt, helt andet. Jeg glæder mig til at høre jeres erfaringer. Tak for en god hjemmeside og et seriøst forum.

Besvaret

Jeg overvejer at flytte til Sverige. Billige boliger, billige biler, billige MOTORCYKLER!!! Jeg har svenske aner, og sproget falder mig let, så det er jo oplagt at køre de 40 km over sundet. Men jeg er begyndt at synes, at fordelene er svære at få øje på. Transporten koster ca. 2.500 kr, EFTER fradrag, og jeg mister min boligsikring, 1.000 kr. Altså ca. 3500 kr/md. Det kan man da trods alt få en del bolig eller motorcykel for, selv i Danmark. Tillige bliver jeg, selv om jeg har en svensk mor, indvandrer i et land som trods alt er forskelligt fra Danmark, og skal vænne mig til de holdninger jeg bliver mødt med, f.eks. at jeg er skyld i at boligpriserne stiger, og forøvrigt ikke betaler en krone i skat i Sverige. Jeg har også et indtryk af, at Malmö er Sveriges svar på Nørrebro og Nordvest, både ud fra det jeg kan læse, og mine omkring 10 besøg. Efterhånden er den eneste fordel, at man lidt nemmere kan finde en lejelejlighed, og ikke engang DET er særligt nemt. Så efterlader det kun een grund til at flytte, og det er, at man simpelthen har en inderlig lyst til at flytte til Sverige. Jeg vil da gerne flytte, jeg elsker Sverige, det har meget som Danmark ikke har. Men Danmark er altså mit fædreland, og uden andre fordele end en bilig motorcykel, tror jeg faktisk, at jeg hellere bliver i København. Jeg håber I har læst så langt, for alt dette leder trods alt hen til noget mere specifikt: Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem der har NEGATIVE erfaringer med deres flytning. - Var det økonomisk slet ikke en fordel? - Var transporttiden træls? - Var broen lukket og togene aflyst? - Blev du dårligt modtaget af svenskerne? - Blev du udsat for kritik eller misundelse fra danskere? - Var sverige for multietnisk? - Fik du hjemve? Eller måske noget helt, helt andet. Jeg glæder mig til at høre jeres erfaringer. Tak for en god hjemmeside og et seriøst forum.

Besvaret

Hej Bo. - Var det økonomisk slet ikke en fordel? (jo, det var en fordel. Betaler det samme i husleje for en meget større lejlighed). - Var transporttiden træls? (det er jeg vant til, har boet i helsingør) - Var broen lukket og togene aflyst? (kun sjældent!) - Blev du dårligt modtaget af svenskerne? (Nej, blev som dansker faktisk overraskende positivt modtaget happy.gif) - Blev du udsat for kritik eller misundelse fra danskere? (Ja, bliver jævnligt kaldt både landsforrædder og svensker af mine kolleger, og alt sammen på en humoristisk måde happy.gif) - Var sverige for multietnisk? (FOR multietnisk?? - lyder sq lidt racistisk, og man er vel 1. generationsinvandrer happy.gif). - Fik du hjemve? (Nej, var glad for at komme lidt på afstand fra familien.) Mht. de fordomme der er om malmø, tror jeg bare det er den svenske opfattelse af skåne du har været vidne til. Der er noget om at svenskerne hader skåne, og helst ser at skåne bliver asfalteret, så det kan bruges som parkeringsplads .. eller noget. I mine ører lyder det lige så fair, som at danskerne helst ikke vil have at jylland tilhører danmark ... men som sagt ... bare en sammenligning. Håber du kan bruge det til noget ...

Besvaret

Hej Bo! Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor og hvordan du kan skaffe en bolig til kr. 3500 i København? Det må du da kunne blive rig på, da ingen andre kan!! Selv har jeg i Almvik en lejlighed på 95 kvm. med overdækket terrasse og en lille have med både græsplæne og blomsterbede, og for den giver jeg SEK 4145 pr.måned (= Dkr.3400) incl. vand, varme, renovation, gratis vaskeri, kabelnet og underjordisk garage + et stort pultekammer. Stik lige den i København!!! Desuden kan jeg, selvom jeg altså ikke har fortrud sige som Totter: NEJ til alle punkter.

Besvaret

Forresten vil jeg godt lige kommentere det med at vi ikke betaler skat i sverige. Danmark og sverige har en udligningsordning som gir sverige penge hvert år fra de danske skatteydere. Det er ikke så meget som de burde få, men det er trods alt også penge. Desuden er vi positivt med til at påvirke prisudviklingen på ejendomsmarkedet da vi har flere penge at købe for. Dette burde de være glade for, da det jo betyder at de kan sælge deres lejlighed eller hus til mere end de måske burde kunnne få for det. Når danskerne køber bil lægger vi desuden penge i den svenske kasse. Dels mht. moms på bilen, men også for restbeløbet der går til et øget forbrug og sætter skub i økonomien. Dette er penge som oven i købet er sparet op i danmark, dvs. at de direkte tilflyder sverige, uden at sverige har gjort noget for det. Når vi køber tøj og dagligvarer i sverige betaler vi også moms som alle andre på de svenske varer. De penge der bliver brugt på forbruget er også optjent i danmark og er derfor også et direkte tilskud til den svenske økonomi udefra. Dem der taler negativt om danskernes påvirkning på den svenske økonomi, har helt sikkert kun snævret sig ind på at vi ikke betaler skat i sverige. Man kan derfor betegne dem som ignoranter?

Besvaret

Det var godt, Vincent! "Det var lige det, jeg også ville have sagt". En anden ting: Vi betaler rigtigt nok ikke skat til Sverige, MEN mange af os belaster f..... hellerikke det svenske samfund. Ja, vi kører på vejene, men betaler vores vägskat. ja, vi bruger måske transportmidlerne, men betaler da vores billetter. Ja, vi ser TV og betaler vores licens til S. Husk på, vi skal bruge det danske sygehusvæsen, som vi betaler til gennem vores skat. Selvfølgelig er der nogle, der benytter skoler og dagis, men det er ikke deres skyld, at de ikke betaler svensk skat - og iøvrigt betaler de jo da også for at have børnene i institutionerne. Så venligst lad være med at udråbe os til snyltere!!

Besvaret

Lige en tilføjelse, man glemmer let noget i sin harme over Bo's indlæg. Det er efter min mening lodret forkert at sammenligne en dejlig by som Malmö med Nørrebro og Nordvest - den holder slet ikke.

Guest thomas
Besvaret

Godt sagt Ulmus. Vi nasser sgu ikke på det samfund her i Malmø eller resten af Skåne. Dem jeg kender , har mødt og kender til herovre betaler det de skal, for det de nu engang har købt. De har betalt ved kasse 1, købt bolig, bil og handler hver dag i butikkerne herovre. Der er forskel på om man kommer over for at få boligsikring eller man kommer for at man kan lide at bo her. I Danmark fik jeg hverken bolig, bil eller børne sikring. Her har jeg købt en bolig, købt en bil og lægger mit forbrug herovre. Bemærk jeg betaler med penge jeg selv har tjent og som alle andre gør, og derfor ser jeg ikke problematikken??????????? Jeg kan godt forstå din holdning hvis du forventer at Skåningene skal betale din bolig. Så må du forvente at de kigger mærkeligt på dig, modsat holdningen i Danmark. Lad være med at købe mere end du har råd til, så er verden såre simpel. Velkommen til ...hvis du flytter :-)

Besvaret

Ulmus 1: Hvem har kaldt nogen for snyltere, det er da i hvert fald ikke mig? Ulmus 2: Hvorfor vækker mit indlæg harme? Jeg stiller et ganske simpelt spørgsmål: "Hvilke dårlige erfaringer har folk med at flytte?" Thomas O: "Jeg kan godt forstå din holdning hvis du forventer at Skåningene skal betale din bolig. Så må du forvente at de kigger mærkeligt på dig, modsat holdningen i Danmark." Hvad i alverden taler du om? Du er da vist HELT galt afmarcheret her hva'? ;) Fordi jeg i mit regnestykke medregner, at jeg i Malmö mister boligsikring, har det ikke noget at gøre med det, du postulerer. Man er nødt til at regne alt med, hvis man vil have et realistisk billede af, om man har råd til at flytte. Perssson: Der er det galt med Nørrebro, at der mange steder er larm, råben, skrigen og skrålen, uforsvarlig bilkørsel, ulovlige parkeringer, scootere med høj fart på fortovet og en masse unge med så meget attityde, at de næsten ikke kan være i deres hip-hop tøj. Vi kan vel blive enige om, at det ikke er på Nørrebro man skal være alt for kæphøj? Så i forhold til Valby er der alt muligt galt med Nørrebro happy.gif Jeg søgte i mit oprindelige indlæg folk med dårlige erfaringer, men indtil videre har jeg kun fået gode. Hvis det er et udtryk for, at INGEN har dårlige erfaringer, så vil jeg da så ned i Silvan og købe flyttekasser. Jeg overvejer stadig, læser alt jeg kan få fingre i, og vil blive ved med at besöge Malmö i weekenden. For så vidt angår LYSTEN til at flytte til Malmö er den stadig stor, jeg bemærker atter engang, at min halve familie er svensk. Men som en stakkels buschauffør med en ganske almindelig indkomst bliver jeg også nødt til at se nøgternt på det, og regne på, om jeg i det hele taget har råd. Så jeg modtager stadig alle indlæg med kyshånd, men bemærk, at det overvejende er de dårligere erfaringer jeg søger. Ikke fordi jeg er nogen negativ person som sådan happy.gif, men det kan jo være svært at overskue hvilke negative konseknvenser det kan have, før man er i det. Kom endelig med flere indlæg, evt. på min email eggfacedk@hotmail.com hvis du er bange for repressalier happy.gif

Besvaret

Oki, meget bedre happy.gif Efter at have boet i Helsingør i 25 år, og arbejdet i København de sidste 2 år vil jeg betegne tempoet i Malmø som værende som en hyggelig provinsby, lidt alá Helsingør. Jeg tror det er blevet skrevet før, men her er der næsten ingen der stresser igennem ligesom i kbh. Mht. Transportomkostninger vil de 2.500 du nævner vist kun være hvis du benytter eget transportmiddel? Hvis jeg selv havde råd til bil ville jeg i stedet køre til svågertorp og tage toget derfra. Så kan det nemlig næsten løbe rundt med transporten. Køber du dig en bostadsrätt får du også rentefradrag og dermed mere udbetalt hvis du forskudsangiver det. Selvfølgelig skal man betale afdrag på lånet, men betragt det som en opsparing du måske alligevel ville have foretaget. Har du penge til udbetalingen i hånden kan du oven i købet få lån i en svensk bank og få strukket løbetiden. I visse tilfælde til hele 60 år. Dermed skærer du din ydelse ned til næsten en 4.del... Værd at overveje synes jeg happy.gif Jeg går selv med tanker om at få omlagt mine lån til svensk finansiering, men det kræver en mægler der koster 1500 og det er penge jeg ikke lige har i øjeblikket. Snyltere er der nogen der kalder os, men der er som jeg nævnte kun dem der ikke ved bedre (ignoranter). Hvorfor mon de svenske politikerne er så interesseret i at få så mange flere danskere herover? Fordi de ved at vi bidrager til en forbedret svensk økonomi happy.gif

Besvaret

Bo, Jeg tror du skal finde en anden butik, hvis det er kritik af Skåne og Sverige som helhed, du leder efter. Øresundsdebatten vrimler jo netop med folk, der allerede har brugt flyttekasserne fra Silvan én gang og derfor nok allerede har gjort regnstykket op - vel at mærke med et stort plus på bundlinien. Hvis du virkelig efterlyser kritiske analyser, er det nok bedre at tage fat i en af de familiesammenføringsforeninger, der hjælper danskere med udenlandske kærester/koner. Deres eneste løsning er jo via tvang at flytte til Sverige, hvis de vil bo sammen med konen tæt på Danmark og Valby. Dér kan du måske finde sympati i din frygt for økonomiske ulemper, lang transporttid, aflyste toge, ugæstfrie svenskere, misundelige danskere, hjemve og i særdeleshed multietnike Malmø. Så held og lykke - du får brug for det, Bo! ;)

Besvaret

Jeg tror det kommer an på hvor på Nørrebro/Valby man kommer - for beskrivelsen du kommer med, er min opfattelse af Valby :-) Men jeg vil da også gerne indrømme at der findes steder på Nørrebro, hvor dette også kan findes hvis man har de ønsker. Anyways, det er historie fra d. 1/7 .. ses hinsidans (eller noget i den stil :-) )

Guest thomas
Besvaret

Jeg må medgive Jan B at det er svært at finde nogle større ulemper ved flytningen overhovedet. Selvfølgelig dukker vennerne ikke BARE op i ny og næ, men det skiller faktisk de gode venner fra de dårlige.En fed bifangst ved det hele, som flere sikkert giver mig ret i. Har det mærkeligt som mange andre at flytte herover efter lange overvejelser, finde stort set alt positivt, og taget godt imod, og så samtidigt møde nogen der er "lyder" sure over der ikke er noget negativt??? Kan godt være at jeg har misforstået din humor, men det er ikke anderledes end at flytte til Lolland/Falster og være afhængig af tog ....mod Kbh hver dag...til tiden.... Flytter man istedet til Jylland... er -og bliver du "den nye familie" i 5 generationer. Kig på det positive istedet for, så lever man længere....det har jeg læst et sted :-)

Besvaret

Hej igen Bo! Det kan godt være, at du ikke lige brugte ordet snyltere, men som jeg opfattede dit indlæg, lå det mellem linierne, og jeg er åbenbart heller ikke den eneste, der opfattede dit indlæg sådan. Men man bliver lidt sårbar, når man gang på gang får stukket i næsen: "nå, bor du i skattely i Malmö", "Nå, bor du i Sverige, så betaler du ikke skat, hva?" Selv en politiker, som Margrethe Auken udtalte sig, forhåbentligt mod bedrevidende, for et års tid siden om "de der danskere, der flytter til Sverige og slipper for at betale skat" Skal jeg nævne noget negativt, og det er jo det, du leder efter, så må det være, at vi som pendlere er frataget vores borgerret. Vi må nemlig hverken stemme til det danske folketing eller til den svenske riksdag. Det er efter min mening et sandt røveri, og jeg tror slet ikke, at det holder, hvis nogen gik til menneskerettighedsdomstolen i Haag.

Guest jesper
Besvaret

Da jeg flyttede til Sverige sidste år, var det primært fordi jeg ikke kunne finde en bolig i Kbh. Jeg er ellers indfødt københavner. De sidste 2 dage har jeg overnattet på nørrebro og hvis jeg skal være helt ærlig......Jeg har sku' allerede hjemve efter at komme tilbage til Sverige. Der skal ske noget meget slemt før jeg gider flytte tilbage til Danmark igen.

Besvaret

Tak for responsen på mit indlæg. Det har været nogle meget nyttige betragtninger, og jeg vil bruge dem i mine videre overvejelser. Jeg er stadig tændt på at flytte over broen, men jeg gider altså ikke køre i tog over en time hver dag, for at komme på mit arbejde som buschauffør(!), så egen transport skal regnes med. Jeg vil regne lidt videre i samråd med en revisor-ven jeg har allieret mig med, for transportudgifterne (broen) på de mindst 2400 kr. er alt andet lige penge der er tabt, i modsætning til at placere dem i f.eks. en ejerlejlighed i København. For selv om lejlighederne i København er uhyrligt dyre, er det jo ikke penge, der er tabt, hvis man da ikke går konkurs, eller priserne begynder at falde. Jeg håber I fortsat vil have mig som debattør i dette forum, selv om jeg åbenbart stadig er lidt mere pessimistisk end gennemsnittet, hvilket altså ikke er at forveksle med NEGATIV happy.gif Go' weekend!

Guest thomas
Besvaret

Bo: Håber det lykkes for dig Bo, og vent bare til en dag der forjættede brofradrag kommer, så sker der vist noget med priserne. En bolig herovre er IKKE en dårlig investering i øjeblikket. Du er ikke den eneste der skal regne på det mere end en gang, det er yderst fornuftigt. Kan du ikke låne firmabilen hjem? :-) OG ... velkommen tilbage til enhver tid her i debatten, og velkommen til Malmø når tiden kommer. Jesper: Jeg sidder også hver dag på vej hjem med et lille fjoget smil, når Malmø dukker op i horisonten på broen. Hjemme i Malmø er bedst....

• 3 months later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...