Guest cawle Skrevet August 6, 2003 Rapporter Skrevet August 6, 2003 Puha, så er der kun en måneds tid til jeg rykker til Malmö, og hvor bliver det dog stort ;-) Idag fik jeg afleveret flyttebeviset på Kungsgatan 15, YES!! Nåh, men der må vel være en herinde der kan svare mig på i hvilket land man stemmer ved diverse valg, når man som dansker bor i SE - DK eller SE? Jeg fik jo (nok ligsom alle andre) et grønt ansøgningsskema sendt med sammen med mit flyttebevis fra KBH kommune. Det grønne skema skal sendes tilbage til KBH kommune så man kan stemme i DK selv om man bor i udlandet, men det ser for mig ikke lige ud som om der er nogle felter jeg kan krydse af i.
Guest cawle Besvaret August 6, 2003 Rapporter Besvaret August 6, 2003 Puha, så er der kun en måneds tid til jeg rykker til Malmö, og hvor bliver det dog stort ;-) Idag fik jeg afleveret flyttebeviset på Kungsgatan 15, YES!! Nåh, men der må vel være en herinde der kan svare mig på i hvilket land man stemmer ved diverse valg, når man som dansker bor i SE - DK eller SE? Jeg fik jo (nok ligsom alle andre) et grønt ansøgningsskema sendt med sammen med mit flyttebevis fra KBH kommune. Det grønne skema skal sendes tilbage til KBH kommune så man kan stemme i DK selv om man bor i udlandet, men det ser for mig ikke lige ud som om der er nogle felter jeg kan krydse af i.
spiff Besvaret August 6, 2003 Rapporter Besvaret August 6, 2003 Ingen af delene! Man mister ganske enkelt sin stemmeret. Det eneste man kan stemme til (så vidt jeg husker) er Svenske kommunalvalg.
ulmus Besvaret August 6, 2003 Rapporter Besvaret August 6, 2003 Hej Cawle! Desværre, du kan ikke stemme, hverken i Danmark eller Sverige - i hvert fald ikke til Folketinget eller Riksdagen. Selvom du betaler skat i DK, kan du ikke længere være med til at bestemme, hvem der skal forvalte dine penge. Vi "forrædere, som har vendt vores fædreland ryggen for usselt mammon, i form af en rimelig bolig, som man kan betale", er frataget vores borgerret, som selv det simpleste analfabet af en bonde i Baginden har. Han kan få lov til at gå op og sætte sit fingeraftryk og bestemme sit lands magthavere ind, men VI, der yder vores til velfærdssamfundet må ikke. Jeg fatter ikke, at ingen tager denne sag op i form af en klagesag til EU, Menneskeretsdomstolen i Haag eller hvor det nu er relevant at bringe den for. Hvor er "vores" ombudsmand, Poul Schlütter henne i denne sag????? Du kan dog stemme til kommunevalget i BEGGE lande.
Guest cawle Besvaret August 6, 2003 Rapporter Besvaret August 6, 2003 Hej! Tak for svarene. ØV jeg havde håbet på at jeg på en eller anden måde ville kunne fortsætte med at sætte mit kryds i DK selv om jeg bor i SE. Jeg synes fanme det er for ringe at man bliver sat helt uden for indflydelse, bare fordi... Med det skattetryk man er udsat for i DK, er det simpelthen en skandale! Ja ok, en stemme fra eller til, men der bor vel en masse danskere uden for DK's grænser, så mange bække små... Det er utroligt! :-(
Guest thomas Besvaret August 6, 2003 Rapporter Besvaret August 6, 2003 Som Ulmus antyder, er det drønuretfærdigt. Med det høje gebyr på statsborgerskab, og dagligt ophold ved arbejdspendling, kan man ikke engang give sin mening til kende. De vil gerne skovle skattekronerne ind, men en mening må man ikke have med et kryds. Man burde have stemmeret, der hvor man betaler sin skat. Selvangivelse=stemmeret. Hvor svært kan det være?
swoop Besvaret August 7, 2003 Rapporter Besvaret August 7, 2003 Ulmus: Stemmeret i BEGGE byer? Mener du det? Jeg mener bestemt ikke, at man har stemmeret til fraflytningskommunen. Man har i hvertfald stemmeret til det svenske kommunalvalg og amtsvalget (läns) i Sverige. Jeg mener man bør have: stemmeret til svensk kommune, svensk län og dansk folketing. Dvs ikke stemmeret til: fraflytningskommunen, fraflytningsamtet samt svensk rigsdag. Men den danske regering har det i sit regeringsprogram, at vi skal have vores stemmeret (til folketinget) tilbage.
ulmus Besvaret August 7, 2003 Rapporter Besvaret August 7, 2003 Jo, det mener jeg - vi har stadigvæk stemmeret til kommunevalg i DK. Men jeg er ikke rigtigt klar over, om vi så skal stemme i arbejdskommunen eller fraflytningskommunen. Men umiddelbart vil jeg tro, at det er arbejdskommunen, det er jo også der, vi lægger vores skattekroner.
Guest dansken Besvaret August 11, 2003 Rapporter Besvaret August 11, 2003 Man har også stemmeret til EU-parlamentet. Her kan man, så vidt jeg husker, stemme ENTEN i DK ELLER i SE (efter eget valg)... Altså ikke begge steder, da du ellers ville have 2 stemmer til samme valg.
spiff Besvaret August 25, 2003 Rapporter Besvaret August 25, 2003 Hmm... Vi har åbenbart også stemmeret til folkeafstemningen om EMU'en...? Der er i hvert tilfælde dumpet et valgkort ind af min brevsprække. Jeg ville ellers have troet at det blev betragtet på linie med et Svensk folketingsvalg.
Gio Besvaret August 25, 2003 Rapporter Besvaret August 25, 2003 Samme her...troede heller ikke vi fik lov at rösta! Men fint med mig...jeg ved godt hvad jeg stemmer!
Guest julie Besvaret August 26, 2003 Rapporter Besvaret August 26, 2003 http://www.oresunddirekt.com/dk/tema.asp?page=tema&objno=91379315
Gio Besvaret August 26, 2003 Rapporter Besvaret August 26, 2003 Ja...så undrer man sig jo endnu mere! Men jeg er da glad for at jeg får lov at rösta i det land jeg bor i.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu