Guest mig Skrevet August 27, 2003 Rapporter Skrevet August 27, 2003 Hejsa! Min kæreste og jeg har nu boet i Malmø Nord i 2 år, og vi har stadig ikke lært nogen at kende, hverken danskere eller svenskere, hvilket gør at weekender og aftener godt kan være lidt ensomme. Er der et sted hvor man typisk møder danskere? Hvad har I gjort for at lære nogle andre at kende? Er der nogen der har nogle gode ideér til hvordan vi kan komme til at føle os bedre integrerede? (Det skal lige siges at der er rimelig mange gamle mennesker i vores område, så der er ikke så mange unge mennesker at komme i kontakt med... ) Jeg har først lige opdaget denne side, men jeg synes at det er en rigtig god ide at danskere i Malmø har et sted at snakke sammen. Det har jeg savnet... På forhånd tak for hjælpen!
Guest mig Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Hejsa! Min kæreste og jeg har nu boet i Malmø Nord i 2 år, og vi har stadig ikke lært nogen at kende, hverken danskere eller svenskere, hvilket gør at weekender og aftener godt kan være lidt ensomme. Er der et sted hvor man typisk møder danskere? Hvad har I gjort for at lære nogle andre at kende? Er der nogen der har nogle gode ideér til hvordan vi kan komme til at føle os bedre integrerede? (Det skal lige siges at der er rimelig mange gamle mennesker i vores område, så der er ikke så mange unge mennesker at komme i kontakt med... ) Jeg har først lige opdaget denne side, men jeg synes at det er en rigtig god ide at danskere i Malmø har et sted at snakke sammen. Det har jeg savnet... På forhånd tak for hjælpen!
vincent Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Jeg har taget initiativer til en masse arrangementer gennem denne side, så jeg herigennem har lært faktisk en hel masse mennesker at kende Det er bare at hoppe med på næste arrangement, så skal i nok få lært nogle nye mennesker at kende Min bekendtskabskreds her i Malmö er faktisk gået fra 0 - 15/20 på 1½ år og den vokser stadig *WEEEE* Tag eventuelt selv initiativ til f.eks pool eller en caféaften en weekend, så skal I se der nok skal være nogen der er interesserede
Guest jesper Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Vincent har ret. Det er bare at være den initierende part, så skal der nok "komme fluer på papiret". Bl.a. er jeg og et par stykker herinde fra ved at arrangere et LAN-arrangement, som der meget hurtigt kom 13 tilmeldinger til. Så det tegner til at blive en success. Nu mangler vi "bare" at afvikle det...så det bliver spændende.
Guest mig Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Tak for jeres ideer! Hvad er det for et LAN-arrangement du (Gio)er igang med at arrangere? Er der en cafe e.l. hvor der kommer rigtig mange danskere?
Guest jesper Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Jeg har ikke frekventeret nogle af net-caféerne endnu. Det er sjældent jeg gider gå sådanne steder hen, da det er en del sjovere at arrangere et privat LAN istedet. Ja, ok...det er nemmere at gå på net-café...meeen.
Guest mig Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Hej Gio! Det var nu ikke net-cafeer jeg mente... Det er almindelige caféer og barer osv... Hvad står LAN for? Ellers tak for hjælpen
vincent Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 LAN = Local Area Network ... de skal sidde og spille computer hele natten og spise pizza og drikke litervis af cola
Admin Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Hvad er det for en ghetto-snak ? :-) Jeg ved ikke hvorfor det er så vigtigt at det er danskere man stifter bekendtskab med. Jeg kender da heller ikke mange har i Helsingborg, men ville da hellere lære nogle svenskere at kende, da jeg jo har kendt danskere hele livet og vil gerne blive bedre til svensk :-) Det er ikke ment som en opsang, jeg vil bare gerne vide baggrunden. Jeg ville også ønske at der var nogle flere svenskere der skrev her på siden.
Guest mig Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Hej Steen! Jeg kunne da også godt tænke mig nogle svenske bekendte, men jeg savner lidt kontakt til nogle danskere der er i samme situation som jeg, for at kunne snakke om hvordan det er, ligesom vi gør her på sitet (hvilket jeg iøvrigt synes er en rigtig god ide...)Desuden tror jeg at det er endnu sværere at komme i kontakt med svenskere, da man ligesom skal have en anledning for at komme i kontakt... Forstår du hvad jeg mener? Det er svært bare sådan at skabe kontakt med mennesker man ikke kender, når man ikke er særligt frembrusende, det synes jeg i hvert fald... Desuden er der heller ikke ret mange unge mennesker, som jeg selv, i mit område. Derfor...
Guest jesper Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Man skal jo starte et sted. Og danske bekendte/venner i Sverige må, alt andet lige, være starten på at lære svenske personer at kende. Der må jo være en dansker herovre der har en svensk ven vi må låne!!? *s* Ej...nu har jeg jo kun boet her i små 3 mdr., så jeg er jo dårligt kommet på plads. Men jeg er da overbevist om at lokalbefolkningen nok skal få øjnene op for min personlighed....med tiden ;o) Men nu starter jeg altså med at lære nogle af "nørderne" at kende. (nørd er her ment i sin positive betydning) Og et dansk netværk er jo bedre end intet. Hvis det er sådan Steen´s indlæg skulle forståes!? ;o)
Guest martin Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 hmm.. Gio.. nu tror jeg så jeg er en af nørderne.. men det er ok.. jeg vil gerne være en nørd ;-) Jeg er jo som sagt også lige flyttet herover for lige knap 3 måneder siden sammen med to kammerater. Vi kendte heller ikke nogen herovre, men i løbet af kort tid har vi fået rigtig god kontakt til to svenskere ovre på den modsatte side af vores gade. De har introduceret os til MANGE svenskere, folk som jeg ikke vil sige jeg kender, men som hilser på mig hvis jeg ser dem og det er jo starten på det hele ;-) MIG: du siger der ikke er så mange unge der hvor du bor, jamen så hold dig til herinde..få min mail, eller lignende, for vi afholder da af og til en fest, og der kommer skam unge og svenskere hertil når det sker. Dette tilbud gælder selvfølgelig alle andre som skulle have lyst til at feste og møde nye (s)venskere.. Vi har nemlig et par svenskere som vi gerne vil "låne" ud :-)
Guest jesper Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Thygesen: Nu overrasker du igen. Jeg vidste ikke du kørte et kontaktbureau for danskere der søger svenskere!? ;o) Og husk nu: Nørd er et positivt ord i min ordbog.
Guest thomas Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Dette forum rummer et potentiale der er større end man umiddelbart kan overskue. En sjælden gang kigger en Svensk/Skånsk fyr/pige diskret ind med en ultrakort bemærkning, men helt ærligt, tænk engang hvor meget hjælp de kunne få, hvis de ville vide noget om Danmark og os tilflyttere. Der er jo en hel del der gerne vil arbejde i Danmark, men ikke helt lige ved hvordan og hvorledes. Det burde vi kunne hjælpe med. Og vi kunne godt bruge noget mere "lokal input" herinde samtidigt. Det kunne være skægt at have lidt indfødte lokale, med til Vincents berømte engangsgrill dinners. Især hvis man mødtes herinde oprindeligt. Hmmm... Måske netop dette site lugter lidt langt væk af Dansk dominans, jeg ved ikke....men måske et par tråde burde være "Fråga oss om Danmark, jobb och annat" + "Hur söker jeg jobb i Danmark?" (Guud det skrev jeg bare, mon det var rigtigt stavet?) Hvad tror du interessen ville være Tygesen? Måske fremover kunne de også hjælpe hinanden med spørgsmål, sitet her hedder jo Øresundsdebatten, og det lyder jo lidt 2 vejs. Hvad siger i? Er vi åbne og imødekommende, eller kører vi bare det her for os selv....bil, baby, bil, LANparty,bil og andet "Danskar-snak"?
Admin Besvaret August 27, 2003 Rapporter Besvaret August 27, 2003 Kloge ord,Thomas Det var faktisk derfor at jeg valgte en .com adresse i stedet for .dk. Jeg havde håbet på at flere svenskere ville kigge forbi. Jeg havde også planlagt at at pifte siden lidt op med lidt svensk tekst, men så kom sommeren og så er der jo lidt ture der skal cykles, billeder der skal tages og bikinipiger der skal studeres. Jeg må lige se at få gjort noget ved det nu da vinteren er kommet (det sner i Dalarna). Det sjove er at langt de fleste pendlere jeg snakker med heroppe er svenskere, så der burde jo være belæg for at også de detager i pendler-diskussionen. Og jeg tænkte faktisk også på at det kunne være sjovt med disse arrangementer, hvis man kunne lokke lidt skåninger med.Så kunne de jo være man skulle tage turen ned.
Guest totter Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 De eneste "svenskere" jeg snakker med, er dem der sælger kebabs så det er ikke helt store det bliver til Problemet i sin kerne er jo ingen af os har job eller uddannelse herovre. Mine naboer er super flinke og virker åbne nok, men når ingen af dem interesser sig for fodbold eller computer - men blot sidder og spiser krebs hele tiden er det sgu lidt svært Noget helt andet jeg mangler lidt fodbold boddys - ud af busken og se noget fodbold med mig. Jeg er gerne på Glorias, men det er lidt lamt at sidde der alene og min kæreste gider ikke rigtig Har du endda Canal + eller Viasat sport så tryller jeg gerne med lidt cola/øl og chips/whatever.
Guest totter Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Jeg kan i øvrigt godt sætte mig ind i hvad "Mig" siger (udover det flot indlæg du laver). Det er lidt træls at tage over broen hver eneste gang man skal lave noget på mere end 2 mands hold. Sådan har vi det i hvert fald. Man mangler lidt lige at kunne rande over til en eller anden, eller lige hurtigt mødes til en enkel øl. I stedet er det sociale for mig blevet til mega arrangemanger, hvor man lige skal dit og dat. Til sidst skal vi jo ikke glemme at vi trods alt er danskere og hvis jeg ikke husker helt galt fra mine samfundsfags timer og dertil hørende kulturanalyse (Pakash Ready springer i hovedet på mig - en inder der var i Danmark for at kigge lidt på os ;) ). Så er danskere super venlige og i mødekommende på overfladen, men indest inde står den stadig på leguster hæk og samling rundt om starinlyset. Nu har jeg lidt glemt pointen med det jeg lige skrevet - så jeg tror bare jeg går i seng nu
Guest copyman Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Hej totter og jer andre, jeg har canal+, og osse viasat, og eurosport så vi kunne da godt gnaske lidt chips og se lidt bold hos mig, hvis i er interesseret?, bor i lindeborg. Mvh keld
ulmus Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Jeg vil da godt deltage i "snakken". Jeg har, som mange efterhånden ved, boet her i Malmö i godt 2 år og har ikke talt med een eneste svensker i den tid. Altså bortset fra mine naboer, når der er problemer med deres boldspillende unger, eller vi er uenige om rengøringen af vores fælles vaskerum. Jeg prøvede at melde mig til Folkeuniversitetet, men der var jo -i sagens natur- kun danskere, da kurset hedder "Svenska för danskare" - Hallooo, tumbe, at tro, at der er svenskere :-( Jeres sammenkomster, mener jeg, er meget præget af "unge" mennesker, så der føler jeg heller ikke, at jeg, som 50+, hører til. Og hvad gør man så? Tja, jeg bliver siddende hjemme foran flimmeren og HØRER svensk (et sprog, jeg elsker) i stedet for. For mig er der sket det mærkelige, at hvor jeg før, ved mine mange besøg i Stockholm, aldrig havde besvær med at tale "svansk", kan jeg nu ikke tale eet ord svensk. Men på den anden side kan man jo nok diskutere, om det er svensk man taler her i Skåneland. ;-)
Guest julie Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Til Totter mht fodbold, så kunne vi helt sikkert finde på et passende arrangement, du slæber din kæreste med, jeg slæber min med, så kan dig om min kæreste glo fodbold, og din kæreste og jeg kunne tøsesladre... *g*
Guest zeni Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Prøv lige at hør jer selv. Nogle af de ting som rammer jer nu må I vel forhåbenligt have tænk over inden I flyttede, eller flyttede I bare for at få fede billige boliger og biler, for så tror jeg alligevel det er sure penge I har sparet. Danske venner kommer heller ikke lige forbi en time og så køre igen. Samtidig vil jeg godt tilslutte mig Steen lidt. Man flytter vel ikke til Sverige for at finde danske venner !! eller er det bare mig som er galt på den. Det lyder nok som et surt opstød fra mig, men jeg synes desværre det er typisk dansk, hvilket var en årsag til at jeg flyttede. Danskerne vil så gerne selv fremstå åbne og imødekommende, men er "vi" sådan. Hvis vi møder en på gaden i et land som siger, at vedkommende har planer om, at komme til Danmark. Er vi så hurtige til at sige, at vedkommende da kan bo hos os...nej, hvis de er heldige vil vi mødes til en kop kaffe. Samtidig vil vi ikke have tilflyttere fra andre lande, med mindre de taler vores sprog perfekt. Når vi endelig selv rejser på ferier, rejser vi ud på hoteller med andre danskere og leder gerne en hel dag efter et sted, hvor man kan købe frikadeller med rødkål. Det jeg bare ville sige er, at man ikke kan gå og vente, og forvente, at fordi Sverige er nabolandet, så kan vi altså ikke klare os med at tale dansk og vi kan ikke vente på at alle vore naboer ringer på vores dør. Det jeg har gjort er, at jeg spiller fodbold i en klub i Malmö, hvor der ikke er en eneste dansker. Jeg bliver tvunget til at tale svensk, og jeg er blandt jævnaldrende som inviterer til mange ting, når man først kender dem. Samtidig spiller jeg søndagsfodbold i parker, hvor der altid er nogle som spiller. Spørger man, om man må være med, får man aldrig (sjældent) nej. Det medførte, at jeg nu mødes fast med 15 andre for at spille hver søndag i 1½ time, og køre på cafe bag efter. Er man ikke til fodbold, er der samme muligheder med basket. Måske endda der findes en kortklub ... kun fantasien sætter grænser. Så op med humøret, integrer og involver jer ellers bliver det en alt for sur tid i den fede bolig.
swoop Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Jeg har selv boet i Sverige i lidt over 2 år nu. Da jeg flyttede herover kendte jeg ikke en eneste sjæl øst for Øresund. Så jeg var i præcis samme situation som dig MIG. Men ting tager tid, hvis man flyttede fra Jylland til KBH kender man jo heller ikke den halve by overnight? Det er jo lidt den samme situation vi er her, på nær at vi ikke bor og arbejder samme sted. Jeg er meget enig med Steen omring danskergetto ikke er ønskværdigt. Men en omgangskreds af danskere er trods alt bedre end ingen omgangskreds. Så hvis man først får opbygget en lille base af danske venner har man noget at bygge videre på, men som sagt ting tager tid. Det er gået så godt (?) at jeg har masser af danske venner og flere (med stignende antal) svenske. Og jeg vil gætte at omkring 1/5 af min ICQ/MSN (på omkring 250 stks) liste er svenskere. Så for mig er det uden betydning om 'ny ven' er svensk eller dansk. Så et forslag er, at bruge byen (og her mener jge Malmö, eller hvilken by man nu bor i) så meget som muligt, tage et kursus på aftenskode, tage til en koncert, begynde til en eller anden sport osv.... Faktisk er det yderst sjældent at jeg tager til KBH (altså udover mit arbejde) - for hvad skal jeg der?
ulmus Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Jeg vil godt lige understrege, at jeg ikke skrev mit indlæg for at "klage". Heller ikke jeg synes om "dansker-ghettoer". Jeg synes dog, at det skal med, så evt. læsere, der overvejer at flytte over, bliver klar over, at der ER andre ting, der spiller ind end billige boliger, store biler og billigere leveomkostninger. Man mister nemt noget omgangskreds og må selv gøre en indsats, hvis man vil opbygge en ny - dansk ELLER/OG svensk.
swoop Besvaret August 28, 2003 Rapporter Besvaret August 28, 2003 Jeg er helt enig, at man skal gi' sin vennekreds en tanke. Det er dyrt og langt (??) for en københavner at komme forbi Malmö. Hvilket vil i de fleste tilfælde betyde, at man vil miste en del af sin nuværende omgangskreds - eller at man vil se mindre til den. Det med du nævner, at man selv skal gøre en indsats for at få en omgangskreds i Sverige, er så sandt, som det er skrevet. En omgangskreds kommer ikke flyvende hen til en - man skal selv arbejde for det.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu