Jump to content

Sprogforbistring

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg har brug for nogle tip om hvilke danske ord man kan komme galt afsted med i Sverige. (Lige så uheldige som når svenskerne her siger at de "vill bolla med ideerna") Jeg ved at jeg en gang set en hel liste med gloser der er meget forskellige i de to lande. Kan bare ikke huske hvor!? (Også vil jeg lige sige undskyld fordi at jeg kom til at poste denne tråd i ægteskabstråden...det er ¨ørste gang at jeg er ind på forumet -så bær over med mig. Jeg gør det ikke igen) Tak for hjælpen!

Besvaret

Hej Jeg har brug for nogle tip om hvilke danske ord man kan komme galt afsted med i Sverige. (Lige så uheldige som når svenskerne her siger at de "vill bolla med ideerna") Jeg ved at jeg en gang set en hel liste med gloser der er meget forskellige i de to lande. Kan bare ikke huske hvor!? (Også vil jeg lige sige undskyld fordi at jeg kom til at poste denne tråd i ægteskabstråden...det er ¨ørste gang at jeg er ind på forumet -så bær over med mig. Jeg gør det ikke igen) Tak for hjælpen!

Besvaret

Hej Tess Køb bogen "Øresundsordbog" fra Politikens forlag; ISBN 87-567-6311-5, den er fyldt med ens ord enten tale eller skrift, samt en forklaring på den forskellige betydning. Her er et par eks; smutte:jeg smutter smutta:nippe til, smage på afdrag:afbetaling avdrag:fradrag affære: jeg den kender vi jo affär: forretning, butik afrette: dressera,justere afrätte: henrette anger: udtrykker anger over bedrageriet anger: angiver ansat: i et firma ansat: pleje, passe eks blomster ansætte: blive ny medarbejder ansätte: overfuse, plage PAS PÅ DISSE balle: den ene del af bagdelen balle: mandens kønsorgan (lidt uheldigt, når man har ondt i ballen, og ikke kan spille fdbold, hvilket man fortæller træneren ...æv) biffen: biograf biffen: bøffen (hun var nemlig ikke så interesseret i at tage med ind i bøffen ... men vi endte med at komme i bio) Bøg:træsort bög: mænd som er til mænd og så videre, bogen er på 125 sider, og rigtig god.

Besvaret

Derudover kan der opstå lidt sjove forviklinger over at puss er et kys og kissa betyder at tisse happy.gif

Besvaret

Der er også lige den med att simma, som betyder at svømme, hvorimod att svimma betyder at besvime.

Besvaret

Ha ha Ulms, ja, jeg havde en ret sjov samtale ud af dén forvirring... det har du måske osse prøvet happy.gif

Besvaret

Apropos den ømme balle til fodboldtræningen: Hvis en svensker spørger, hvordan ens weekend/ ferie/flytning/ familiemiddag/ jobsamtale er gået, så skal man undgå udtrykket, "der gik totalt kuk i den" også selv om der gjorde. Hvis man prøver at købe et kuk-ur, så kan der hurtigt komme noget John Cleese-agtigt ind i det, og urmageren vil måske begynde at grina, hvilket som bekendt betyder græde, så må man bare sige til ham "ta' det roligt". Det er derfor svenskerne er så glade for Danmark - alle danskerne de møder i København opfordrer dem hele tiden til at have det sjovt og se tingene fra den lyse side (ta' det roligt ta' det roligt). Og spyr en svensker på mattan, så står der en flink dansker og siger "det bryder vi os ikke om", hvilket lyder som "det bryr vi oss inte om" - det er vi ligeglade med, det tager vi os ikke af. Så alle ler. Men når svenskere ler, så smiler de kun, og sådan kan man blive ved og ved, eller for at sammenfatte: Skit betyder lort og lort betyder skidt og sådan er det hele vejen igennem.

Besvaret

Ha ha Nils, der ramte du hovedet på sømmet ;-) Ja, det har sgu ikke hele tiden været lige let, når man tænker over det :-/

Besvaret

Og når en svensker siger: Jag blev så jävla forbannat, mener han ikke at han er blevet besat af en ond ånd, men at han blev gal/rasende

Besvaret

Danskar som får språkproblem östansunds, kan trösta sig med att även uppsvenskar ofta stöter på språk- och kulturkrockar i Skåne. Det finns ett klassiskt, lustigt exempel om en man från lantbruksuniversitetet (om jag inte minns fel) som förr alltid åkte runt i Skåne mellan bondgårdarna för att ta mjölkprover för att undersöka fetthalten (på skånska uttalas ordet fett: "fitt") i mjölken. I skånsk folkmun kallades denne man "fitta-provare". Det namnet har uppsvenskarna haft mycket roligt åt :-) [jag förutsätter alla vet vad det grova rikssvenska ordet betyder...]

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...