swoop Skrevet December 11, 2004 Rapporter Skrevet December 11, 2004 Hej alle, i dagens udgave af Sydsvenskan (bilsektionen, side 2) er der en artikel omkring de nye bilskatter for 2005. Kort sagt sker der følgende: den årlige afgift stiger for benzinbiler (uder 3,5 ton) med 23% og dieselbiler (under 3,5 ton) med 2% Der er en større tabel i artikel, hvor man kan se hvad det betyder for de enkelte vægtklasser. Desuden stiger afgiften på brændstof. For benzin er det 19 øre/ltr og diesel stiger den med 37,5 øre/ltr. Jeg har regnet en smule på det og sådanne ser regnestykket ud for mig. Det er måske lidt nemmere at forholde sig til, når der kommer håndgribelig tal på. Bil: Skoda Octavia TDI Kørelsesforbug/år: 4.000 mill Min bil ligger i vægtklassen 1.301-1.400 og stiger fra 5.090 kr til 5.191 kr (stigning på 101 kr). Da jeg kører 4.000 mil (hvor de 3.500 mil tankes i Sverige) og bruger cirka 5,6 ltr/mil, giver det regnestykket: (3500*0.56)*0.375 = 735 kr. Det betyder, at når fordonskatten stiger med 101 kr, og dieselskatten stiger med 735, giver det totalt stigning for mig på 836 kr.
swoop Besvaret December 11, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret December 11, 2004 Hej alle, i dagens udgave af Sydsvenskan (bilsektionen, side 2) er der en artikel omkring de nye bilskatter for 2005. Kort sagt sker der følgende: den årlige afgift stiger for benzinbiler (uder 3,5 ton) med 23% og dieselbiler (under 3,5 ton) med 2% Der er en større tabel i artikel, hvor man kan se hvad det betyder for de enkelte vægtklasser. Desuden stiger afgiften på brændstof. For benzin er det 19 øre/ltr og diesel stiger den med 37,5 øre/ltr. Jeg har regnet en smule på det og sådanne ser regnestykket ud for mig. Det er måske lidt nemmere at forholde sig til, når der kommer håndgribelig tal på. Bil: Skoda Octavia TDI Kørelsesforbug/år: 4.000 mill Min bil ligger i vægtklassen 1.301-1.400 og stiger fra 5.090 kr til 5.191 kr (stigning på 101 kr). Da jeg kører 4.000 mil (hvor de 3.500 mil tankes i Sverige) og bruger cirka 5,6 ltr/mil, giver det regnestykket: (3500*0.56)*0.375 = 735 kr. Det betyder, at når fordonskatten stiger med 101 kr, og dieselskatten stiger med 735, giver det totalt stigning for mig på 836 kr.
Guest thomas Besvaret December 11, 2004 Rapporter Besvaret December 11, 2004 Interessant regnestykke Swoop. Ja så hjælper jeg mig selv en gang imellem, ved at slå min bil op på www.bilpriser.dk . Så er det jo ikke så slemt mere.
Guest lars Besvaret December 11, 2004 Rapporter Besvaret December 11, 2004 Og man kan jo altid tanke diesel når man alligevel er i DK på arbejde ;-) Og SÅ lige ind på bilpriser.dk der om morgenen når man møder. Så er det vel OK ;-)
Nils Besvaret December 12, 2004 Rapporter Besvaret December 12, 2004 Sådan lidt cafesnaksfinurligt kan man konstatere, at vi fra nytår på en måde også betaler indkomstskat til Sverige, for afgiftsforhøjelserne er, som det nævnes i artiklen, led i den såkaldte grønne "skatteväxling", som sosserne har aftalt med de røde og de grønne, og som går ud på, at skat på løn "omveksles" til afgifter, så det går lige op for den enkelte gennemsnitsskatteyder. Svenskerne får altså skattelettelser samtidig med og til gengæld for afgiftsforhøjelserne. Vi andre kan få Poul Schlüters gamle aflagte at trutte i. Stillet over for så knusende uretfærdige livsvilkår må mennesket enten søge trøst i religionen eller på bilpriser.dk
Guest thomas Besvaret December 12, 2004 Rapporter Besvaret December 12, 2004 Niels: Ja det kunne sgu være sjovt va`:-) Ført beskattes af sin danske løn, så bagefter afgift plukkes fordi de har afskaffet skatten herovre. He he he .... Så dør regionen da helt :-) Nåmen her er linket til swoops beregning: http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10103026
credde Besvaret December 12, 2004 Rapporter Besvaret December 12, 2004 Aaaaaarhhhh det fandens røde kabinet findes også herovre... Skal de ikke snart have valg og få skattestop!! :-) /Christian
Guest palle Besvaret December 12, 2004 Rapporter Besvaret December 12, 2004 Hehe... jeg fik vägskatt til min mc... 35 SEK for et år !!!
swoop Besvaret December 13, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret December 13, 2004 Indtil nu har der faktisk været en fordel i at tanke i Sverige (hvis man altså lige ser bort fra priskrigen i Danmark, som i øvrigt er svarest i København.). Statoil DK - benzin (95): 8,49 Statoil DK - diesel: 7,87 Med almindelig købmandsregning giver det følgende priser: Priser omregnet: Benzin (95): 10,30 Diesel: 9,55 Men Statoil Sverige har følgende priser: Benzin (95): 9,54 Diesel: 8,91 Så det kan altså betale sig, at tanke i Sverige i forhold til i Danmark på nær hvis, der er tale om en heftig prisnedsættelse i Danmark. Og som der i øvrigt kommer længere i mellem, da priskrigen ebber ud.
dan Besvaret December 13, 2004 Rapporter Besvaret December 13, 2004 Jeps, jeg tankede her til morgen til normal listepris i Sjöbo til 9.29 svenske for 95 oktan med mit Volvokort (Volvobenzinforhandlerne ligger vistnok 5-10 øre under Preem og Jet og de andre ubemandede stationer) og da jeg så har blokket dem for yderligere 10 øre pga stort kørselsforbrug og køber reservedele der i ny og næ, som også giver 10 øre, så tanker jeg til 9,09 svenske = 7,54 ved kurs 83. Det er normalt billigere end i DK, bortset altså lige fra i dag, hvor Jet tanken på vejen fra broen og ind til byen af Amager Strandvej havde sænket til 7.16. Skiderikker :-) Men det kunne jeg sikkert have set på www.benzinpriser.dk hvis jeg var stået op i god tid.
Guest thomas Besvaret December 13, 2004 Rapporter Besvaret December 13, 2004 Ja der var billige dråber her til morgen jeg nuppede diesel til 6,22 kr på Englandsvejen JET :-)
Guest zeni Besvaret December 16, 2004 Rapporter Besvaret December 16, 2004 Palle, den vägskatt du har fået på SEK 35 er en "stillstands avgift". Du har sandsynligvis avstället din mc som jeg i denne periode, og derfor betaler med kun 35 kr. Når du påställer den igen kommer der desværre n "extra" regning, men stadig småpenge. Jeg mener jeg betaler 151 om året i vägskat.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu