dan Skrevet September 9, 2003 Rapporter Skrevet September 9, 2003 Hej allesammen. Tænkte at vi lige manglede et forum at snakke om færdselsregler i. Jeg har ikke taget svensk kørekort, så jeg har nogle spørgsmål som nogen af jer måske kan svare på. Hvad er reglerne omkring ind og udkørsel i en rundkørsel ? Hvornår skal man blinke, ved indkørsel, mens man er i den eller kun ved udkørsel ? Hvad er reglerne for vigesporet(en genial opfindelse) Hvornar SKAL man vige, skal man overhovedet, er det kun lastbiler og andre tunge køretøjer, er det altid hvis man kører undre 90 osv. Vil egentlig gerne vide hvad mine rettigheder er hvis der en dag er en der banker op bagi fordi jeg ikke veg, eller omvendt. Gennem min danske nabo har jeg i sidste uge lært at man hvis man kører mere end 30 km/t for meget mister kørekortet i 3 mdr, dog kun gældende i sverige, udover selve bøden. Er man MEGET afhængig af sin bil kan man skrive ind og være heldig at få kortet tilbage efter 2 mdr. Fra mine svenske naboer hører jeg at kører man omkring 95-100 km/t bliver man aldrig stoppet, men at det også er grænsen for hvad trafikpolisen accepterer. Defor de mange køkørsler i Sverige. De tør ikke mere for der er trafikkontroller overalt. Naboen blev snuppet kl 2230 i Veberød ( hvem fanden gider at sidde der som betjent og nuppe fartbilister ) og jeg har selv set dem kl 5 om morgenen udfor Sjöbo. Betyder Fuldt stop FULD STOP eller må man trille langsomt ud, som en slags mini hajtænder ? ( ved de er forbudt i DK ) Og hvad er reglerne for promille kørsel. Er den 0 eller 0,2 ? Hører noget forskelligt.
dan Besvaret September 9, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret September 9, 2003 Hej allesammen. Tænkte at vi lige manglede et forum at snakke om færdselsregler i. Jeg har ikke taget svensk kørekort, så jeg har nogle spørgsmål som nogen af jer måske kan svare på. Hvad er reglerne omkring ind og udkørsel i en rundkørsel ? Hvornår skal man blinke, ved indkørsel, mens man er i den eller kun ved udkørsel ? Hvad er reglerne for vigesporet(en genial opfindelse) Hvornar SKAL man vige, skal man overhovedet, er det kun lastbiler og andre tunge køretøjer, er det altid hvis man kører undre 90 osv. Vil egentlig gerne vide hvad mine rettigheder er hvis der en dag er en der banker op bagi fordi jeg ikke veg, eller omvendt. Gennem min danske nabo har jeg i sidste uge lært at man hvis man kører mere end 30 km/t for meget mister kørekortet i 3 mdr, dog kun gældende i sverige, udover selve bøden. Er man MEGET afhængig af sin bil kan man skrive ind og være heldig at få kortet tilbage efter 2 mdr. Fra mine svenske naboer hører jeg at kører man omkring 95-100 km/t bliver man aldrig stoppet, men at det også er grænsen for hvad trafikpolisen accepterer. Defor de mange køkørsler i Sverige. De tør ikke mere for der er trafikkontroller overalt. Naboen blev snuppet kl 2230 i Veberød ( hvem fanden gider at sidde der som betjent og nuppe fartbilister ) og jeg har selv set dem kl 5 om morgenen udfor Sjöbo. Betyder Fuldt stop FULD STOP eller må man trille langsomt ud, som en slags mini hajtænder ? ( ved de er forbudt i DK ) Og hvad er reglerne for promille kørsel. Er den 0 eller 0,2 ? Hører noget forskelligt.
Guest michael Besvaret September 9, 2003 Rapporter Besvaret September 9, 2003 Jeg er næsten sikker på at man kan købe en færdselslov i en eller anden boghandel til en billig penge. :-)
dan Besvaret September 11, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret September 11, 2003 hihihi. jeg er også sikker på at man kan det.... Men hvad er så meningen med hele denne hjemmeside. Alt information kan jo købes eller findes selv :-) Men hvis ingen ved det, så ender det jo med at jeg må købe sådan en, og så kan jeg jo skrive til alle jer andre hvordan i skal bære jer ad.
Guest michael Besvaret September 11, 2003 Rapporter Besvaret September 11, 2003 Ja kan du ikke bare scanne den HELE ind og smide den på nettet. :-)
ulmus Besvaret September 11, 2003 Rapporter Besvaret September 11, 2003 Hej Dan! Jeg vil da godt fortælle, hvad jeg gør. Jeg blinker til venstre ved indkørsel i en rundkørsel, hvis jeg skal længere rundt end første frakørsel. Straks jeg har passeret den sidste frakørsel, INDEN jeg skal dreje ud af rundkørslen, blinker jeg til højre, både for at bagvedkørende bilister kan se, at jeg vil køre ud, men også for at de bilister, der holder og vil ind i rundkørslen kan se, at jeg ikke skal længere og derfor godt kan køre frem. - Iøvrigt fuldstændigt samme procedure som i DK. Iøvrigt synes jeg, at de svenske rundkørsler ofte er nemmere at "finde rundt" i, fordi stregerne tydeligt markerer, hvor man skal placere sig. (Jajaja, jeg ved godt, at der er MEGET delte meninger om dette, men det er altså MIN mening!) M.h.t. vigesporet - Du skal trække ind, hvis nogen bagved ligger tæt på dig, eller hvis han begynder at blinke, for så er det tegn til, at han vil overhale. Gør det uanset, hvormeget du kører. Det er jo ikke din opgave at regulere andres hastighed. Promillekørsel beskæftiger jeg mig ikke med, da jeg ikke kan tåle at drikke overhovedet -bliver fuld af en dansk julehvidtøl!!- men hvorfor ikke bare lade være med at køre, hvis du har drukket alkohol i det hele taget, Så er du da ude over, hvor mange promiller, du er oppe på. :-) _
Guest jesper Besvaret September 11, 2003 Rapporter Besvaret September 11, 2003 Lige en kommentar til Ulmus´: "Jeg blinker til venstre ved indkørsel i en rundkørsel, hvis jeg skal længere rundt end første frakørsel. Straks jeg har passeret den sidste frakørsel, INDEN jeg skal dreje ud af rundkørslen, blinker jeg til højre, både for at bagvedkørende bilister kan se, at jeg vil køre ud, men også for at de bilister, der holder og vil ind i rundkørslen kan se, at jeg ikke skal længere og derfor godt kan køre frem. - Iøvrigt fuldstændigt samme procedure som i DK." I Danmark _skal_ du ikke blinke ved indkørsel til rundkørsel. Du skal kun blinke når du skal ud. Det må også være alt rigeligt. Eneste tidspunkt du skal blinke på vej ind i en rundkørsel, er når du skal af ved første vej. På den måde viser du andre bilister at du tager ydersporet med det samme, og skal af på førstkommende afkørsel. Jeg skriver det, fordi jeg kender flere der brokker sig højlydt, når der bliver blinket (til venstre) rundt i rundkørslen. Som de siger: "de kan sgu´ da kun komme én vej rundt!...hvorfor så blinke??" Jeg vil gi´ dem ret. Ligger du i indersporet i rundkørslen, så skal du yderligere rundt. Blinker du ud...ja, så siger det jo sig selv. (Det var så lige måden at gøre det på i en dansk roundabout...men jeg syntes det fungerer fint også i de svenske)
ulmus Besvaret September 11, 2003 Rapporter Besvaret September 11, 2003 Hej GIO! Da jeg tog kørekort i København en gang i oldtiden (1969), før man nedlagde alle rundkørslerne, lærte jeg, at man skulle blinke til venstre ved indkørsel, FORDI man derved viste de andre bilister, at man skulle længere rundt i rundkørslen end til første vej. Det har jeg taget med mig op til nutiden, hvor man igen har indført alle de rundkørsler, som man dengang nedlagde. Jeg har såmænd aldrig spekuleret på, om der var noget galt i proceduren og har egentlig tænkt mig at fortsætte med det, da jeg synes, det er en udmærket regel, med mindre du kan vise mig på tryk, at det MÅ man ikke.
Guest jesper Besvaret September 11, 2003 Rapporter Besvaret September 11, 2003 Ulmus: Min kørelærer sagde noget andet. Men der er jo også år og dag imellem vi har taget kørekort. Ingen grund til at tærske langhalm på det. Der er nok ingen der har fået en bøde for at blinke ind i rundkørslen endnu. Så fortsæt du bare med det.
swoop Besvaret September 12, 2003 Rapporter Besvaret September 12, 2003 Hej Dan, - Rundkørelse Det er ikke en regel, at man skal blinke ved indkørelse i en rundkørelse (på nær hvis du skal af ved første afkørelse). Men det skal også siges, at det er meget god 'opførelse' at blinke til venstre (og lægge sig i venstre spor), hvis du skal dreje 180gr eller af ved sidste afkørelse. Årsagen er præcis, som Ulmus siger - du fortæller dine medtrafikanter, at du skal langt rundt i rundkørelsen. Ved afkørelse blinkes, der efter normal dansk standard. Jeg blinker konsekvent ved ind-/udkørelse af rundkørelser. - vigesporet Først skal det siges at vigesportet er en genial opfindelse. Vigesportet er blandet andet beregnet til, at hjælpe bagfrakommende overhaling. Det er ikke et krav, at du skal trække ud, men det er meget god pli i Sverige (!!), at man gør det. Der er en hel andre regler om vigesporet, som jeg kan poste på andet tidspunkt, hvis det ønskes. Men vigesportest primære funktion er altså , at hjælpe ved overhaling. - 30 km/t for meget. Hvis man er meget afhængig af sin bil, bør man nok ikke køre med en 30 km/t for hurtig. Men om du kan få det tilbage efter 2 måneder aner jeg - bedste råd er altså, kør til grænsen af, hvad 30+ km/t hastighedsbegræsningen er og ikke en bid over. - 95-100 km/t ... på hvilken vej? Jeg kan kun sige, at jeg kører væsentlig langsommere i Sverigen end tilsvarende i Danmark. Og du vil sagtens kunne komme ud for, at netop på det tidspunkt du rammer ind i en trafikkontrol, acceptere de ikke en så stor fartoverskrideles. - Fuld stop ... betyder absolut fuld stop. Du under ingen omstændigheder trille ud. Det er ikke minihajtænder! Selv hvis du kører rundt i Nordsverige kl 4 om natten, der er totalt mørkt, der har ikke været en bil i krydset i 5 år - betyder det stadig fuld stop. Overtrædelse af dette er en yderst alvorlig trafikforseelse og takseres til inddragelse af kortet + bøde. Det skal bemærkes, at ved et kryds med fuldstop på alle 4 veje, har alle fuld stop og vedkommende, som kom først hen til krydst må køre først. - promille kørelse. Den er 0,2%% i Sverige. Mig bekendt er det i Norge, at den er 0,0%%.
dan Besvaret September 17, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret September 17, 2003 Tusind tak Allan. Kanone svar. Jeg er også begyndt at sætte min fartpilot på 119 på landevejene når der er plads. ( selvom man jo for det meste er nede på de 90-100 pga svenskernes elskede køkørsel )
Admin Besvaret June 12, 2004 Rapporter Besvaret June 12, 2004 Er der nogen der kan forklare mig hvorfor svenskerne kører UD af en rundkørsel fra venstre vejbane ? Det er da totalt ulogisk. De gør det konsekvent. Idag ved Väla var der en der ovenikøbet skulle til højre lige efter, hvilket gør det endnu mere grotesk.
Guest thomas Besvaret June 12, 2004 Rapporter Besvaret June 12, 2004 Deres veje er uransagelige. Vi ser næsten dagligt en underlig manøvre i trafikken, der i Kbh havde været straffet med et trafikdrab omgående. Idag så vi en cyklist køre roligt på tværs af trafikken, på fodgængerfeltet, mens der var grønt for bilerne, uden at kigge til siderne....stille og roligt på tværs af det hele. Alle stoppede bare op, ikke en dyttede... Milde himmel.... Prøv en dag at stille jer i myldretrafikken ved värnhemstorget, og se trafikken i det kryds ud for Hemköp. JEG fatter ikke de selv kan finde ud af det, dynamiske regler konstant, og så lige et par cykler syet ind i trafikken, såan på tværs af trafikøer og i forkert side. Er der nogen der ved om det er lovligt at cykle i en 2 sporet vej (Nobelvägen) og så cykle som en motorcykel og svinge til venster sammen med bilerne i venstresvingsbanen. Og iøvrigt cykle i venster side af 2 sporet vejbane, når man skal svinge til venstre 200 m fremme? Det lyder mærkeligt, men vi har set det så tit at man tror snart på de må det.... uden lys naturligtvis. Thomas O. www.p8ball.dk // www.silverhorde.nu
Guest kasper Besvaret June 13, 2004 Rapporter Besvaret June 13, 2004 Man må godt køre/gå over for rødt i Sverige, på eget ansvar. Jeg cykler nu også på vejen da det er ret farligt med modkørende cykelister på cykelstien
Guest carspar Besvaret June 14, 2004 Rapporter Besvaret June 14, 2004 Til Dan Hvis du sætter din cruisecontrol på 119 hvor du må køre 90, så får du en bøde når du bliver stoppet, men når du har 3 trafikforseelser så mister du kortet for en periode uanset forteelsen, pas lige på det. Hvis du kører 95-98 hvor du må køre 90 så vil det normalt være axeptabelt som den felsangivelse deres udstyr kan have og du kan slippe igennem det. Det vil sige på en motorvej kører jeg normalt max 120 jeg har allerede en fartbøde på motorcykel så jeg lugner ned.
Guest carspar Besvaret June 14, 2004 Rapporter Besvaret June 14, 2004 Thomas O. Når cyklerne kører, som om, at de gerne vil slås ihjel, er det fordi at bilisten altid får skylden, det gør de vist også i Danmark. Her er ved de bare ikke, at det er en dansker bag rattet, de skider nemlig på alle andre end dem selv. Jeg bor selv i Lund med ca 30.000 studerende det er et cykelhelvede, hvis man er utålmodig. Her i sverige kører mændene normalt efter loven i bilen men pas på kvinderne de kører som om de er alene på vejen. Bare lidt tips.
Guest anders Besvaret June 14, 2004 Rapporter Besvaret June 14, 2004 Thomas O: Ved siden af fodgængerfelterne findes et cykelfelt....dvs. at man så vidt jeg er informeret skal stoppe for krydsende cyklister såvel som for fodgængerne!! Meeeeen....ikke hvis vi taler om et lyskryds...skummelt!
Guest toft Besvaret June 14, 2004 Rapporter Besvaret June 14, 2004 Carspar: Dit seneste indlæg tangerer simpelthen rekorden for det mest talentløse indlæg her på sunddebatten! Hvis du ikke har noget seriøst du kan bidrage med i denne tråd, så lad hellere vær med at gør dig selv til grin.. Du har jo ellers indtil nu (i andre tråde) kommet med gode seriøse indlæg... For det første, så er trafikken jo ikke en kamp mellem cyklisterne og billisterne, da det er helt individuelt hvordan hver enkelt opfører sig i trafikken, hvad enten man er på cykel eller i bil. Problemet er at, en stor del af danskerne opfatter trafikken som en alle-mod-alle-kamp uden respekt for "de andre". Du behøver jo bare at se på dig selv, hvem er det der er idioten? Jo, det er cyklisterne! Når der så ikke er nogle cyklister omkring dig i trafikken, ja så er det de nærmeste billister der er idioterne (og specielt for dig: de kvindelige billister er de største idioter) ik'? Tag dig dog sammen, og og drop dine latterlige fordomme! Jeg kan fortælle dig at inden jeg flyttede til Malmö, der cyklede jeg i 10 år (året rundt) fra Bellahøj til mit arbejde i KBH Lufthavn. Ruten gik via Åboulevarden, henover Langebro og videre ud af Amager. Sådan en 7-8000 km hvert år på cykel i KBH's trafik har gjort mig rimelig hærdet til at færdes i trafikken. Jeg kan yderligere fortælle dig, at jeg har set rigtig rigtig mange sindsyge ting i trafikken, på mine mange cykelture til og fra arbejde, og de er vel delt 50-50 mellem billister og cyklister. Nu vil jeg ikke sige at jeg aldrig har svinget til højre for rødt lys på cykelstien, men jeg ved også at jeg er af de "pænere" cyklister i trafikken. Og jo, jeg ved godt hvorfor billisterne hidser sig op over cyklisterne, det har jeg set mange gange. Men Det gælder lige så meget den anden vej, så tænk lige over hvordan du selv kører bil i trafikken. Mit største problem som cyklist i KBH var, at billisterne ikke er i stand til at se forskel på en cyklist og en cyklist. Forstået på den måde at, der jo er forskel på den klump af cyklister der kører "normalt" på cykelstien, og så den (bl.a. mig) der kommer i fuldt cykeldress og kører 35-45 km/t uden om de andre på cykelstien. Helt mirakuløst er jeg på 10 år kun blevet kørt ned to gange, af en bil der lige troede at den kunne svinge til højre ind over cykelstien, inden jeg kom kørende og skulle lige over i krydset. Når jeg kun er blevet kørt ned to gange, så hænger det jo sammen med at jeg er styrtet 6-7 gange pga samme undvigelsesmanøvrer. Desuden har jeg ikke tal på hvor mange gange jeg har klodset bremserne, kørt op på fortovet, eller ud på vejen, for at undgå uopmærksomme billister (og cyklister for den sags skyld), men det er langt over 100 tilfælde. Skulle jeg så også mene at alle billister kører sindsygt, og er til fare for alle andre? Jeg kan give dig og Thomas O. ret i at det er ufatteligt at folk cykler rundt uden lys på cyklen, da det nærmest er 99 ud af 100 der desværre gør det. Men derfra og så til at komme med dumsmarte bemærkninger om cyklister generelt, der må jeg sgu lige reagere. Thomas O: I SE (eller i hvert fald Malmö ), der er det at være cyklist, i princippet det samme som at være fører af et køretøj (læs: billist) - og derfor skal cyklister placere sig i trafikken som bilerne (her snakker vi selvfølgelig ikke motorveje og alt muligt andet useriøst, men veje generelt, bl.a Nobelvägen). Er der cykelsti i forbindelse med en vej, så er det derinde cyklerne hører til, ellers er det ude blandt bilerne. Det har de svenske billister i hvert fald forstået. At der så er nogle idioter på cykler der mener de ejer trafikken, ja det gør jo ingen forskel om idioten sidder på en cykel eller i en bil vel? Man kan i øvrigt læse lidt om det på www.malmo.se eller læse et uddrag derfra her: "Malmö - en cykelvänlig stad Att cykla är ett oslagbart sätt att ta sig fram i Malmö. Det går snabbt, du slipper leta efter parkeringsplats och dessutom mår du bättre. Därför har Gatukontoret under många år satsat på att göra Malmö till en cykelvänlig stad, med ett väl utbyggt nät av cykelvägar. Trafikregler för cyklister: Även om det många gånger är lättare att ta sig fram på cykel, gäller samma trafikregler som för andra trafikanter. Även som cyklist måste du visa hänsyn, både mot gående och bilister. När du cyklar räknas du som fordonsförare. Det innebär att du i princip måste följa samma regler som en bilist". Man kan jo også læse den svenske færdselslov hvis man vil (gider)... Nåh, det blev sgu lidt langt det her... Nu vil knappe en kold pilsner op, og fortsætte forberedelserne til i aften PS. Hvis I en dag er så heldige at se cyklisten med lys på cyklen, så dyt lige venligt, og så skal jeg nok pænt vinke tilbage til jer ;-)
Guest skytten Besvaret June 14, 2004 Rapporter Besvaret June 14, 2004 Du vinker jo ikke tilbage mand.. mødte dig ellers 3 gange i går aftes. :/
Guest jesper Besvaret June 14, 2004 Rapporter Besvaret June 14, 2004 -->Skytten: Mu ha ha det er god humor det der:-) -->Toft: Godt skrevet, mange danskere herovre tror vist at de fortsat er i danmark... /Jesper
Guest toft Besvaret June 15, 2004 Rapporter Besvaret June 15, 2004 Skytten: Arh ok, overdrivelse fremmer jo forståelsen...det er nok nærmere 97 ud af 100 cyklister, der kører rundt uden lys på cyklen så
Guest ronni Besvaret June 15, 2004 Rapporter Besvaret June 15, 2004 Toft, har du selv prøvet at køre i bil i Malmø? Jeg må nemlig indrømme at jeg er tilbøjelig til at give Casper ret, der er virkelig mange cyklister herovre der kører som om de er usårlige - også flere end der er i København. Med hensyn til kvinder i trafikken vil jeg også hævde at der er noget om snakken. Det skyldes sikkert at kvinder kører færre kilometer i trafikken end mænd gør, men 80 % af de biler der trækker ud foran mig (på motorcykel) er faktisk kvinder. Så tag lige selv og drop dine latterlige fordomme om folk der har fordomme
Guest nikolaj Besvaret June 16, 2004 Rapporter Besvaret June 16, 2004 Jeg må indrømme at jeg står lidt måbende tilbage for denne diskussion. Personligt har jeg aldrig været ude for sindssyge cyklister, derimod har jeg været ude for ditto billister. Min uvidenhed må være begrundet i hensynet til mine omgivelser når jeg bevæger mig ud i trafikken. Jeg har et ansvar for at placere mig rigtigt og passe på de bløde trafikanter. En korrekt placering indebærer somme tider at give mere plads til cyklisterne end man normalt ville... måske det er derfor jeg nok ikke har oplevet dette som et problem. Jeg har selv været en af de vildere cyklister (ikke i stil med Toft! ) og måske derfor kender jeg de ting de kan finde på ... Men min cykel blev stjålet og så kører jeg i øvrigt stadig bil
Guest homer Besvaret June 16, 2004 Rapporter Besvaret June 16, 2004 Tag en tur igennem København en hvilken som helst hverdag og observér bl.a. De Grønne Bude - så skal du se pragteksempler på dødsforagt!!!
Guest toft Besvaret June 16, 2004 Rapporter Besvaret June 16, 2004 Ronni: Ja, jeg har da kørt bil i Malmö. De sidste 20% der trækker ud foran dig, er det så danske mænd i svenske biler? Homer: Ja cykelbudene er jo også de værste, og ders pendant i trafikken hedder taxa (need I say more?) Jeg går ud fra at når du "bl.a. nævner de grønne bude" så ligger der bl.a. i ordene "bl.a." også den mulighed, at man kan stille sig i hvilket som helst lyskryds i KBH, og se på alle de biler der liiige skal over for rødt Nåh, mon ik vi skulle fortsætte under "Off topic"..?? ;-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu