Jump to content

Knap så attraktive områder

Recommended Posts

Skrevet

Hej, i forbindelse med vores søgen efter noget at bo i i Sverige (om det så bliver hyresrätt eller bostadsrätt er ikke afgjort endnu happy.gif) læste jeg et sted herinde, at der var nogle områder der ikke lige var så eftertraktede. Ikke fordi vi er sarte som sådan, men vil selvfølgelig helst bo i et område hvor man kan bevæge sig ud om aftenen uden at være bevæbnet til tænderne, og måske endda tillige ha bilen holdende ude. Nogen der kan fortælle lidt om hvilke områder man bør undgå? Lidt svært for en sønderjyde at gætte sig til hvad der er fine, normale og "slum"-kvarterer i malmø og omegn... happy.gif

Besvaret

Hej, i forbindelse med vores søgen efter noget at bo i i Sverige (om det så bliver hyresrätt eller bostadsrätt er ikke afgjort endnu happy.gif) læste jeg et sted herinde, at der var nogle områder der ikke lige var så eftertraktede. Ikke fordi vi er sarte som sådan, men vil selvfølgelig helst bo i et område hvor man kan bevæge sig ud om aftenen uden at være bevæbnet til tænderne, og måske endda tillige ha bilen holdende ude. Nogen der kan fortælle lidt om hvilke områder man bør undgå? Lidt svært for en sønderjyde at gætte sig til hvad der er fine, normale og "slum"-kvarterer i malmø og omegn... happy.gif

Besvaret

Hej Frank. Der er en del indlæg, hvor dette er kommenteret, så det vil jeg først henvise til. For det andet har folk forskellige opfattelser af "attraktive og mindre attraktive områder", og er baseret på subjektive holdninger, så mit bud er min egen erfaring og hvad jeg har hørt: Värnhemstorget er intet godt sted for bilen, i hvertfald ikke min, den blev desværre vandaliseret der. Ellers er der fredligt og roligt der synes jeg mht. beboerne. Limhamn er et af de mere "fashionable" områder, hvilket også indikeres ud fra priserne på ejendommene. Mvh

Besvaret

Vi bor i et meget lidt eftertragtet kvarter, nemlig i udkanten af Rosengården (dog har vi haft en yderst fornuftigt stigning på vores bostadrätt) Vi har dog aldrig haft nogle problemer, der er aldrig ballade hvor vi bor, og jeg har aldrig set glasskår på parkeringspladsen. Der holder flere nye, store biler og der er vist ingen der rører dem. Jeg vil anbefale dig at kører en tur i Malmö by, og se efter hvor du vil bo. Kig på parkeringpladserne, det er ofte en god indikator for, om der bliver knust ruder eller ej. Når du så kommer hjem, kan du jo sortere efter hvad du har råd til/lyst til at betale. Een ting er ihvertfald sikkert, du behøver ikke frygte, at du skal være bevæbnet til tænderne (eller andre steder) hvis du bor herude. Mange vil sikkert fortælle dig andet, men de har vist aldrig sat deres ben i bydelen.

Besvaret

Du kan let se på priserne på bostadsrätter hvor eftertragtet området er. Men Malmö er omfattet af ca. 10 bydele, med hver sine rygter/muligheder. Jeg kan/vil ikke her gå ind på gode og dårlige da det er en personlig smagssag. Priserne på bostadsrätteren afspejler som i Danmark kvarteret, men nogle gange er de også lidt historiske i rygtet. For eksempel, Södre forstaden hvor Möllevangstorget ligger, det var et af de værste kvarterer for 10 år siden, men nu er det på vej til at løfte sig, præcis og sammenligneligt med Nørrebrogade kvarteret i København, og begge vil nok om 5-10 år være eftertragtede. Jeg har sev boet der (lejebolig) Der er et utal af etniske restauranter, mange små butikker og det ligger næsten for enden af gågaden fra centrum. Rosengård ja den har sit rygte (måske fra tidligere) men der er mange her der er tilfredse med Rosengården, og her ligger en af de største og billigste supermarkeder i Malmø Citygross, den er at besøg værd, her kan du købe alt mad fra oksefillet'er til fårehoveder med øjne i behold! (det er possitivt ment), men den er f'me billig. Jeg selv er ikke utryg ved Rosengård. Søg lidt rundt efter priser og kør derefter ind og se disse områder. Hvis prisen er ligegyldig er havnen, gamle staden, Ribersborg et meget eftertragtet område lige nu, men det er meget dyre boliger. Du kan i andre kvarterer få en 5 værelses bostadsrætte billigere end en 2 værelses her. Så smag og behag. Malmø var tidligere en by der var præget af værftet og Saab fabrikken, det vil sige en fabriksby, det er pludseligt ophørt (begge er væk) og nu udvikler den sig til en moderne by væk fra den gamle arbejderby, så alt kan ske. Det er jo også en universitetsby. Gamle arbejderkvarterer bliver prominente (Møllevangstorget) tidligere fine kvarterer bliver nu mellemklassens (Åkarp) og så videre. Men Malmø summer altid af liv. Men føl dig frem, det gjorde vi, køb/lej dig en bolig, så kan det da godt være at du efter en tid vil flytte, men priserne stiger så volsomt at det er let at sælge og købe nyt, og så har du jo lidt opsparing. Men søg efter bolig på hemnet og sorter den efter priserne, det afspejler lidt svenskernes mening om Malmø's bydele.

Besvaret

Palle, det er nok lidt vigtigt at understrege at du ikke bor i den "slemme" del af Rosengården.. Frank, det må være Rosengården på den nordlige side af Amiralsgatan som er i orden, mens du gerne vil undgå den sydlige side. Det er en god ide at køre rundt og kigge i Malmö, men det kan godt se lidt skummelt ud uden at være det. Jeg bor i Slottsstaden, og da jeg kørte rundt og kiggede så det noget farligt ud, alle butikkerne havde store gitre for vinduerne, vejen var dårligt oplyst osv. Men i den tid jeg nu har boet her, har jeg aldrig set noget ubehageligt, der går masser af mennesker rundt om aftenen og det er i det hele taget et sted med en rar atmosfære. Så tag en liste med boligpriserne i hånden og kør en tur i Malmö, og spørg dig for på debatten når du har fundet noget der ser fornuftigt ud. Og pas i øvrigt på med at sammenligne med Jylland, Malmö skal sammenlignes med København. //Ronni

Besvaret

Det eneste jeg kan siger er hold jer væk fra Oxie centrum, det er et træls sted :-( Flytter heldigvis herfra om mindre end 1mdr.

Besvaret

Ronni skrev: "Palle, det er nok lidt vigtigt at understrege at du ikke bor i den "slemme" del af Rosengården.. " Lige præcis, men... alle der ikke har været her, udtaler sig jo gerne om hvor slem Rosengården er. Såh... som andre også råder til.. kør en tur i Malmö, og kig på området, og derefter sammenligne priser. Man kan få meget skidt, for en frygtelig masse penge, og omvendt kan man også sagtens være heldig at finde noget godt til en billig penge

Besvaret

Hvad er der galt med Oxie? Har kørt rundt der, og synes det virker som en fredelig lille by.

Besvaret

Oxie er enormt hyggeligt, men der er kvarterer der er "belastede" af unge af anden etnisk herkomst. Om man så synes det er en belastning eller en fordel er jo op til en selv... :-)

Besvaret

Limhamn og Bunkeflo og områderne langs "strandvejen" er KLART mest attraktive, men priserne er steget enormt i disse områder, så man skal ikke flytte dertil for at spare penge....Så kan man lige så godt blive i Kjøbenhavn!!!

Guest michaelbo
Besvaret

Det tror jeg nu ikke Jansen, vi har købt hus i Vintrie, et ok hus, men med en rigtig, rigtig dejlig beliggenhed. Det har vi givet 1,8 mill dkr. for, det kan ikke købe et attraktivt hus for noget sted i Storkøbenhavn, du skal udenfor og så har du muligheden for at nyde de danske motorveje når de bedst , NEMLIG fyldte. Desuden kan du ikke købe et hus i DK på 50 År vel.. Husk det er den månedlige udgift der betyder noget.

• 3 weeks later...
Besvaret

Hej Jeg synes ikke Kirseberg er nævnt ? Kirseberg er temmeligt belastet område sammen med Rosengård og Oxie. Generelt synes jeg her er rimeligt fredeligt - og som andre skriver, så ændrer områderne sig hele tiden.

Besvaret

Jeg er selv lige flyttet fra Nydala Torg og er meget tilfreds med ikke at bo hos MKB (Malmö Komunale Bostäder) længere, vi havde en del problemer med naboerne som spillede musik på mærkelige tider af døgnet og havde fester alle ugens dage. Derdover havde vi (som ca 10-15 ander) inbrud i vores bil i den låste parkerings garage hvor vi lejede og til en P-Plads. Nu bor vi på Svågertorpsvägen i Lindeborg 15 minuters gåtur fra Malmö Syd stationen i en bostadsrätt, det kan kun anbefales. Der findes også nogle hyresrätter lidt nærmere broen som ejes af MKB men jeg kan ikke forestille mig det er nemt at komme ind der. /Søren

• 2 years later...
Guest Mogens
Besvaret

Update...

I forbindelse med vores søgen efter noget at bo i, læste jeg et sted herinde, at der var nogle områder der ikke lige var så eftertraktede. Nogen der kan fortælle lidt om hvilke områder man bør undgå?
Er der nogen, som ca. 3 år efter trådens start har lyst at give en vurdering af, hvilke områder man bør undgå... (indbrud, chikanerier og ballade generelt)
Besvaret

Der vil jo altid være forskellige meninger om de forskellige områder , men der er da et par stykker som klinger lidt..... Men meget afhænger vel også af hvad man er vant til ....

Besvaret
Personligt ville jeg aldrig købe noget i nedenstående områder, selvom man sikkert kan gøre en god handel, da priserne ikke er helt så "hede" i de områder. http://www.malmo.se/download/18.14a154ad10e65e90c5e80002479/0041.Karta.pdf Kroksbäck Holma Kulladal Söderkulla Lindeborg Almvik Lindängen Hele Fosie området. Stadion området syd for søerne Augustenborg Heleneholm Rosengård Kirseberg Oxie
Hey Kasper, du glemte at skrive hvorfor du ikke vil bo i disse områder (som jo næsten er hele Malmø :o ). F.eks. tror jeg der er meget stor forskel på Kirseberg, der er byområde, i forhold til Lindeborg, der er mere provinsielt. Jeg er meget interesseret, da jeg selv bor i Kroksbäck der figurerer øverst på din liste... Er listen iøvrigt sorteret efter en eller anden ukendt faktor? Eller er rækkefølgen et resultat af tilfældighedernes spil :)
Besvaret

Rækkefølgen er tilfældig og er gjort udfra kriterier som, store grimme beton bygninger, kriminalitet/ballade og miljøet i områderne. Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg, er det min personlige mening, baseret på hvad jeg har oplevet/set/hørt i den tid hvor jeg har boet i Malmö. Boligpriserne, giver også et godt indtryk af hvor efterspøgslen er størst og dermed hvad der er mest upopulært eller omvendt.

Guest Mogens
Besvaret
Rækkefølgen er tilfældig og er gjort udfra kriterier som, store grimme beton bygninger, kriminalitet/ballade og miljøet i områderne. Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg, er det min personlige mening, baseret på hvad jeg har oplevet/set/hørt i den tid hvor jeg har boet i Malmö.
Det er meget fint - tack för det.
Besvaret
Rækkefølgen er tilfældig og er gjort udfra kriterier som, store grimme beton bygninger, kriminalitet/ballade og miljøet i områderne. Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg, er det min personlige mening, baseret på hvad jeg har oplevet/set/hørt i den tid hvor jeg har boet i Malmö. Boligpriserne, giver også et godt indtryk af hvor efterspøgslen er størst og dermed hvad der er mest upopulært eller omvendt.
Jeg er sikkert ikke den eneste der var nysgerrig efter at få at vide hvordan du fik kompileret listen over steder du ikke synes om. Så tak for den yderligere præcisering :th2:. Men nu spurgte Mogens jo til indbrud, chikanerier og ballade generelt. Hvordan vil listen se ud, hvis du så bort fra store grimme beton bygninger og miljøet? F.eks. nævner du ikke Södra Innerstaden, som i mange år har været en af Malmøs utryggeste områder. Nu har Mogens allerede takket dig for listen, selvom den ikke svarer på det han bad om at få at vide :rolleye: Men mon om han har opdaget det? :lol: Jeg er sikker på at Mogens og andre sagtens kan bedømme arkitekturen selv, da det er en subjektiv størrelse. Din sidste kommentar med boligpriserne er spot-on. Vi skal nok over de 25K - 30K SEK/kvm for at komme ind i Malmø's whiskybælte, som jeg vil skyde på ligger omkring slottsstaden, Ribersborg, Erikslust, Bellevue, Limhamn og Västra Hamnen.
Guest Mogens
Besvaret

Klovn...

Jeg er sikkert ikke den eneste.... plus en helt masse andet vrøvl om Mogens
Jeg er da hamrende ligeglad med, hvad du skulle udlægge og fortolke omkring min specifikke opfattelse af indlæget. Hvad sker der for dig, mand :rolleye:
Besvaret
Jeg er da hamrende ligeglad med, hvad du skulle udlægge og fortolke omkring min specifikke opfattelse af indlæget. Hvad sker der for dig, mand :rolleye:
:confused: Ok, du overreagerer nok min lille spydighed. Den var ikke uvenligt ment.... Men du spurgte altså om:
Er der nogen, som ca. 3 år efter trådens start har lyst at give en vurdering af, hvilke områder man bør undgå... (indbrud, chikanerier og ballade generelt)
Når du så siger tak for en liste der er forurenet med en tilfældig debatørs subjektive mening om store grimme beton bygninger og som ikke nævner Södra Innerstaden... Så fristes man til at spørge hvad der sker for dig :o Lad det nu ligge. Hvis du vil være sur og vred på mig - so be it... Det var ikke min hensigt at fornærme dig. Men den liste er ikke meget værd - ikke fordi jeg selv bor i et af områderne, men fordi den subjektivt forholder sig til andet end indbrud, chianerier og ballade generelt - som du oprindeligt spurgte om.
Guest Supermule
Besvaret

Gå ud og få noget luft...... Flyt ind der hvor du føler for det.......Og skid i resten.....:lol: Nok derfor jeg bor i Vellinge kommune.........:rolleye:

Guest Mogens
Besvaret
Ok, du overreagerer nok min lille spydighed. Den var ikke uvenligt ment.... Lad det nu ligge. Hvis du vil være sur og vred på mig - so be it... Det var ikke min hensigt at fornærme dig.
Det er okay :thumbup:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...