Guest casper Skrevet September 14, 2004 Rapporter Skrevet September 14, 2004 Jeg Købte min lejlighed for ca 1/2 år siden i Malmö(Rörsjöstadan) og forespurgte forinden hvad meningerne om boligmarkedet i Malmö var herinde. Mange sagde priserne var toppet og de umuligt kunne stige mere...så jeg var lidt skeptisk da jeg skrev under på papirerne. Min lejlighed er en 3V på 70(svenske)kvm2 i pæn stand og jeg gav 1,1 mill SEK for 1/2 år siden. Tilsvarende i samme område sælges idag for 1,35 mill. SEK hvilket er ca. 20% vækst på 6 mdr, så priserne er bestemt ikke staunerende eller faldene endnu - måske i yderområderne, men bestemt ikke i centrum.
Guest casper Besvaret September 14, 2004 Rapporter Besvaret September 14, 2004 Jeg Købte min lejlighed for ca 1/2 år siden i Malmö(Rörsjöstadan) og forespurgte forinden hvad meningerne om boligmarkedet i Malmö var herinde. Mange sagde priserne var toppet og de umuligt kunne stige mere...så jeg var lidt skeptisk da jeg skrev under på papirerne. Min lejlighed er en 3V på 70(svenske)kvm2 i pæn stand og jeg gav 1,1 mill SEK for 1/2 år siden. Tilsvarende i samme område sælges idag for 1,35 mill. SEK hvilket er ca. 20% vækst på 6 mdr, så priserne er bestemt ikke staunerende eller faldene endnu - måske i yderområderne, men bestemt ikke i centrum.
Guest kikkomania Besvaret September 14, 2004 Rapporter Besvaret September 14, 2004 Hej Casper.... Jeg kan kun nikke genkendene til det. Jeg købte som du ved min lejlighed for 1.350.000 den 01/02-2004. Min lejlighed er en herskabslejlig, 96m2 (svenske) med MEGET højt til loftet samt flotte stuk. Den er en 1 sals lejlighed (høj stue lejlighed) og ligger på amiralsgatan ved koncerthuset. Men min overbo har netop sat deres til salg for 1.895.000,- Den er 20 m2 større og ligger selvfølgelig lidt længere oppe hvilket selvfølgelig gør en del for prisen... men alligevel burde jeg kunne sælge den for 1.5 - 1.6 Ikke fordi jeg sælger men alligevel /Peter
Guest carspar Besvaret September 14, 2004 Rapporter Besvaret September 14, 2004 Boligpriserne i Skåne er ved at overstige prisstigningerne i Stockholm i følge Sydsvenskan, og der er ikke tegn på at det stopper tværtimod, så invester bare. Hvis i flytter tilbage til Dk så husk lige at beregne at i skal betale skat (ca. 20%)af overskudet forskellen mellem køb (tillagt købsomkostninger) og salgspris (fratrukket salgs- og visse istandsættelser). I skal ikke betale skat før i realiserer boligen i sverige, og forskellen mellem køb og salgspris kan overføres til en anden bolig hvis den blot er lavere end salgsprisen. Men jeg har kun set tegn på fortsat stigninger. :-)
Guest casper Besvaret September 14, 2004 Rapporter Besvaret September 14, 2004 Carsten: Dvs. hvis jeg istandsætter for et beløb i lejligheden kan det fratrækkes en beskatning ved evt. fraflytning og der beskattes kun hvis den samlede friværdi overstiger den samlede salgspris eller hvis pengene bruges til andet end bolig i Sverige..(har jeg forstået det rigtigt?) Har du evt. et link ell. lign. hvor man kan læse omkring skattemæssige og praktiske forhold ved Bostadsrätt. - Synes hele tiden jeg får nye forskellige informationer fra folk, så det kunne være rart at have lidt på skrift. pf. tak - Casper
Guest carspar Besvaret September 14, 2004 Rapporter Besvaret September 14, 2004 Hej Casper Her er en link til en reavisnt kalkyl. http://www.nordea.se/lan/bolan/bolan.html Prøv at tjekke den lidt, den er meget god. Hav en god dag.
Guest jesper Besvaret September 14, 2004 Rapporter Besvaret September 14, 2004 Direkte link til Carstens reavinst-kalkyl: http://www2.capitex.se/nordea/reavinst/reavinst_bostr/kalkyl1.html
Guest bolighajen Besvaret September 15, 2004 Rapporter Besvaret September 15, 2004 Hvordan sikrer de svenkse skattemydigheder sig at boligsælgere betaler skat af deres vinst? Tænker her på at ahvis man flytter fra Sverige og "glemmer" at melde flytning, ja så aner de jo ikke hvor man er flyttet hen? Selvfølgelig fusk, men....
swoop Besvaret September 15, 2004 Rapporter Besvaret September 15, 2004 Hej Bolighaj, det må du finde ud af andet sted, tror ikke du får megen hjælp til fusk her på forumet.
Guest jb Besvaret September 19, 2004 Rapporter Besvaret September 19, 2004 Blot for at understøtte indlægget: Købte min bostadsrätt i marts 2003 i Rörsjöstaden for 1.040.000 skr og solgte den i august 2004 for 1.395.000 skr på under en uge. En prisstigning på 34 %.
Guest bolighajen Besvaret September 19, 2004 Rapporter Besvaret September 19, 2004 Har du betalt skat af fortjenesten?
Guest nikolaj Besvaret September 19, 2004 Rapporter Besvaret September 19, 2004 Inddragelse af skatter foregår i norden igennem samme metode som inddragelse af anden gæld. Der er inkassobureau'er der opererer over grænser. Når vi snakker skatter er de forskellige myndigheder behjælpelige med det meste. F.eks bliver en dansk fartbøde sendt til din adresse i SE, men også til det svenske politi (det gjorde min). Skat af boligsalg i SE bliver højst sandsynligt sendt til et nordisk/internationalt inkassofirma i DK. Enten det eller direkte til T&S.
Guest jesper Besvaret September 20, 2004 Rapporter Besvaret September 20, 2004 Well...jeg satser på at få vurderet min i løbet af denne eller næste uge. Så er ganske spændt på at se hvad de forskellige vurderinger bliver. Men jeg skal lige have kørt nogle håndværkere igennem lejligheden først, eftersom de aldrig blev færdige i sin tid... Og ja...jeg påtænker kraftigt at flytte tilbage til DK igen.
Guest michaelbo Besvaret September 20, 2004 Rapporter Besvaret September 20, 2004 Hej Gio Hvorfor det ?
Guest jesper Besvaret September 20, 2004 Rapporter Besvaret September 20, 2004 Tja...det er et sammensurium af flere forskellige ting. Mit arbejde, som giver mig "dumme" arbejdstider, så det er svært at bibeholde et socialt netværk hinsidan. (Det er ikke det samme job nu, som da jeg flyttede over) Følelsen er ikke "rigtig" herovre - jeg kan ikke helt "slå den rod" som jeg gerne vil. Desuden et mindre misk-mask af personlige ting der ikke har gjort den resterende hverdag på svensk jord lettere. Jeg er superglad for at jeg tog springet. Jeg ville dælme ikke have været foruden. Men jeg tror nok at jeg ville have fået større success med projektet, hvis jeg ikke var flyttet over alene. Alt andet lige, så er det ofte en fordel at ha´ en "(s)parringspartner" med til at sparke én bagi, og igen at læne sig op af i en ny hverdag. Jeg fortryder intet, bestemt. Så nu er jeg ved at undersøge salgssituationen, og har allerede en lejlighed på hånden på Frederiksberg. Så det ender nok med jeg er på dansk grund igen omkring 1 december/1 januar. Men..."ingen kender dagen..."
Guest martin Besvaret September 20, 2004 Rapporter Besvaret September 20, 2004 Du siger til hvis du skal have hjælp med et eventuelt boligproblem Jesper. Jeg er ejendomsmægler i København gennem mange år og har lidt forbindelser at trække på hvis det kommer dertil. En skam vi skal være foruden dig fremover...
Guest jesper Besvaret September 21, 2004 Rapporter Besvaret September 21, 2004 Martin: Takker for de venlige ord Men nu skal jeg jo altså lige ha´ mæglere på heroppe først. Derefter tager jeg så næste skridt... Rom blev jo heller ikke bygget på én dag ;o) Så jeg er her skam lidt endnu.
ulmus Besvaret September 21, 2004 Rapporter Besvaret September 21, 2004 Hejsan Gio! Du vil blive savnet her i debatten - du har så absolut været et godt kort. Håber, at du, hvis du har overskud, vil delagtiggøre os andre i dine erfaringer m.h.t. til at flytte tilbage. Hvad skal man tage sig i agt for, hvordan gør man, i hvilken rækkefølge osv osv. Og så iøvrigt: Pøj-pøj fremover!
Guest jesper Besvaret September 21, 2004 Rapporter Besvaret September 21, 2004 Jeg vil jo nok fortsætte herinde fremover, i det omfang jeg kan bidrage med noget faktuelt. Og når jeg ikke kan det, så må i leve med spydige bemærkninger og lettere syg humor ;o) Men rolig - jeg er jo ikke flyttet endnu *s*
Guest jb Besvaret September 23, 2004 Rapporter Besvaret September 23, 2004 Jeg kan bidrage med lidt til tilbageflytningsprocessen: Jeg meddelte Länsstyrelsen på Kungsgatan min flytning sidste onsdag. Overdragelsen af min lejlighed til køber sker ultimo oktober. Länsstyrelsen lovede at meddele Danmark om min beslutning via det internordiske flyttebevis. Og allerede i går modtog jeg et skriv fra Københavns folkeregister om, at jeg skal henvende mig. Så indtil videre forløber alt meget smurt!
thygesen Besvaret September 24, 2004 Rapporter Besvaret September 24, 2004 Hejsa Jeg vil da gerne bidrage med en dejlig historie om priserne... For 15 måneder siden købte vi en 5 værelses lejlighed på gasverksgatan for 795.000skr. Bagefter følte vi, at vi måske havde givet lidt i overkanten, men vi var tilfredse. Igår så jeg så en anden lejlighed i vores ejendom var til salg.. til den nette sum af 1.080.000 altså en stigning på 285.000 eller ca.35% Det er sgu da en ok stigning. Og ja, jeg ved godt den ikke er solgt til den pris, men at den er sat til salg til den pris siger da også lidt..
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu