Jump to content

Pendler lejlighed i malmø inden dk hus er solgt??

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg bor i eget hus i Aalborg med kæreste og barn. Jeg er så i den heldige situation at jeg har fået nyt job i kbh d. 1/1-05, og vi har i den forbindelse besluttet at vi flytter til Sverige - når vi nu alligevel skal flytte.... Mit spørgsmål er så: hvis jeg lejer en lejlighed i sverige til at bo i mandag-fredag i den periode det tager at sælge vores nuværende hus, kan jeg så begynde på alt det praktiske med at skifte adresse, købe svensk bil osv. allerede pr. 1/1 eller vil det give problemer ifbm. at jeg stadig ejer 50% af huset i dk indtil det bliver solgt??? Håber i kan hjælpe

Besvaret

Hej Jeg bor i eget hus i Aalborg med kæreste og barn. Jeg er så i den heldige situation at jeg har fået nyt job i kbh d. 1/1-05, og vi har i den forbindelse besluttet at vi flytter til Sverige - når vi nu alligevel skal flytte.... Mit spørgsmål er så: hvis jeg lejer en lejlighed i sverige til at bo i mandag-fredag i den periode det tager at sælge vores nuværende hus, kan jeg så begynde på alt det praktiske med at skifte adresse, købe svensk bil osv. allerede pr. 1/1 eller vil det give problemer ifbm. at jeg stadig ejer 50% af huset i dk indtil det bliver solgt??? Håber i kan hjælpe

Besvaret

Ja, det kan du godt, altså begynde på alt det praktiske. MEN, hvis du skal til Aalborg i weekenderne, er du berettigt til kørselsfradrag Kbh - Aal. også selvom du tager toget. Regn lidt på det, og se hvad der bedst kan betale sig. Men, ellers er der ingen problemer. Du kan bare skifte adresse til Sverige

Besvaret

Øhh, har du fundet noget i sverige? Du kan jo ikke skifte adresse uden at have noget at bo i herovre! Og medmindre du har svensk adr. kan du ikke købe svensk bil! Tror at for at kunne hjælpe dig må du nok uddybe dit spørgsmål, og er du egentlig ikke lidt sent på den, hvis du skal starte allerede den 1 jan?

Besvaret

jo, det er lidt sent, men jobbet er først lige faldet på plads... Jeg har et par muligheder for at leje et værelse fra midten af januar. så det jeg var i tvivl om var om jeg kunne flytte til sverige og ordne det praktiske selv om jeg har fast egendom i dk.... Og ikke mindst købe bil, da jeg vil få brug for en ekstra bil indtil vi har solgt det danske hus og bil.... Palle: det kan ikke umiddelbart betale sig med fradrag, da T&S jo har været så smart at det er kortest mulige vej, og det indebær så at det er med færge hilket svarer til ca. 200 km hver vej.... så er det jo ikke det store i fht. udgiften.

Besvaret

Men vær lige opmærksom på at låne din svensk indregistrede bil ud til din kone godt kan blive dyrt, hvis det kun er dig der i overgangsperioen flytter adressen til Sverige. Der er meget stramme regler for hvem der må føre en bil på svenske plader i Danmark. Så vidt jeg husker så må hun kun køre bilen hvis du sidder ved siden af samt at hun kører et ærinde for dig, ellers falder der ret store bøder...

Besvaret

Moerke: Interessant information, som man jo nok egentlig godt kunne regne ud ville findes. Men findes der noget skrifteligt (link?) på det så man kan være helt sikker under hvilke omstændigheder det er lovligt/ulovligt? Når jeg engang når så langt som til at være flyttet til Sverige og har købt mig en bil på svenske plader, så vil jeg jo gerne lige give mine danske kammerater en mulighed for en prøvetur så de kan se og mærke hvad de går glip af. Men må jeg det? Vil jo gerne have mit på det rene...

Besvaret

Jeg har desværre ikke et link til informationen men det må stå et sted. Jeg er helt hundrede på det er korrekt, kender dog ikke til bødens størrelse blot at den er STOR... (hvad det så end betyder har ikke tænkt mig at teste det på egen pengepung) Hvordan man vurderer ærinde ved jeg ikke men vi har gjort det sådan at en af os altid sidder ved siden af under fremvisninger for venner og familie;-)´ Jeg har svært ved at forestille mig der bliver problemer hvis du som bilens ejer sidder ved siden af.....

Besvaret

Tak for jeres svar Steen og Moerke. Jeg har ikke noget problem i at sidde ved siden af ved en fremvisning (vil faktisk helst), så alt ser ud til at være i fineste orden happy.gif

Besvaret

Nicolaj Boysen -> Kortest mulig vej er iflg. disse oplysninger ikke gældende Ikke nødvendigvis den korteste vej Befordringsfradrag opgøres på grundlag af den normale transportvej ved kørsel i bil. Hvis man eksempelvis som cyklist kan komme frem til sit arbejde ad en kortere vej, er man alligevel berettiget til et befordringsfradrag beregnet på grundlag af den normale transportvej ved kørsel i bil2). Hvis der eksempelvis kan være en tidsmæssig besparelse ved i bil at køre ad en bestemt vejstrækning, er man berettiget til at beregne transportfradraget på grundlag af denne strækning, selvom det er muligt at nå frem til arbejdet med bil ad en kortere vej3). Skattemyndighederne skal lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej4). http://www.tax.dk/artikler/befordringsfradrag.htm Link har henvisning til ligningsvejledninger

Besvaret

Se det var jo interesant.... Jeg fik lige det modsatte at vide ved Told & skat. Der kunne jeg hvis jeg eks. valgte at flyve frem og tilbage i starten kun få fradrag for ca. 400 km om dagen, og da jeg ikke havde kvitteringer for færgen kunne jeg heller ikke fratrække dem!?!

Besvaret

Vær også opmærksom på at hvis du har fortjeneste på dit hus du sælger i DK, og du er bosiddende i SE - så bliver du beskattet af gevinsten af det svenske skattevæsen. Så måske er det bedre at vente med at rykke til SE til hussalget er faldet på plads.

Besvaret

det lyder da helt galt!!! - også når det er et dansk hus?? - er der andre der kan bekræfte det? - jeg vidste godt at reglerne var sådan når vi snakker bolig i sverige, men ikke at det gælder et allerede ejet hus i dk. - vi forventer en fortjeneste på ca 250.000 så det bliver da nogle kr.......

Besvaret

Der ligger en tråd et sted men en der havde fået en regning...han hed vist Alex. Ved ikke hvordan sagen endte, men tal med dit lokale skattevæsen om det. Jeg har ikke hørt om det i andre tilfælde end hans.. Jeg er af den opfattelse at det er en fejl (den tager jeg 100% på egen kappe har ikke noget at have det i officielt), og at han kun kan beskattes af den værdistigning en dansk ejendom har haft mens man evt boede i udlandet. Dvs fra din udflytterdag til huset er solgt hvilket i dit tilfælde vil sige ingenting/meget lidt da det sættes til salg nu og vurderingen derfor er fra udflytningstidspunktet. Jeg vil anbefalde du kontakter evt skatøresund adressen kan du finde på toldskat.dk og sikrer dig...

Besvaret

Vi fik det at vide hos øresund direkt på stortorget i malmø af en medarbejder fra skatteverket. Det er da værd at undersøge.

Besvaret

Nicolaj Boysen: Jeg står i næsten samme situation som dig. Hvordan fandt du en leje bolig i malmø? Er det fremleje? På forhånd tak.

Besvaret

Palle Hansen: Du skriver at man er berettigt til kørselsfradrag, hvis man arbejder i København og har fast bolig i Ålborg, men overnatter i Kbh/malmø i hverdagene, og tager kun til Ålborg i weekenderne. Jeg er i næsten samme situation (fast bolig i århus, nyt job i Kbh) og mulighed for at overnatte hos ven alle hverdage i Kbh. Dvs. til århus fredag, og tilbage til Kbh. igen søndag. Kan du uddybe lidt nærmere omkring kørselsfradrag i dette tilfælde? Mvh Tom

Besvaret

Måske ikke, men det kan jeg. Der er så vidt jeg husker ikke dokumentationspligt for det almindelige befordringsfradrag, dvs. du kan i princippet få fradrag for alle dage du har arbejdet (KBH - Aalborg/Århus whatever). Endvidere kan du få fradrag for storebæltsbroen, mod dokumentation, enten i form af brobizz-kvitteringer eller togkort (original only!). Der kan i visse tilfælde så vidt jeg husker og hvis det stadig er gældende opnås fradrag for dobbelt husførelse - f.eks i forbindelse med lange transportveje til og fra arbejdet - dette bør undersøges ved kontakt med skattevæsenet i DK. I så fald bortfalder en del af befordringsfradraget, men man får fradrag for den "anden" bolig. Som sagt ... det skal du lige tjekke op på med københavns skattevæsen, de ved mere om det end den selvbestaltede skrankepave ude på lars tyndskids marker happy.gif

Besvaret

Vincent: Jeg har lige snakket med skatteforvaltning. Og du har ret, det er faktisk muligt at få befodring for de dage hvor man rejser, også selv om man i hverdagene bor i kbh. Og skattefar accepterer også at man tager toget hele vejen, istedet for færgen. Ang. dobbelt husførelse, så er det kun muligt hvis jobbet er midlertidigt. Jeg takker.

• 3 weeks later...
Guest caroline
Besvaret

Hov, her har Jeg et spørgsmål!! Jeg bor i Sverige (Helsingborg) sammen med min svenske kone og vores søn. Jeg arbejder i Horsens 3 dage om ugen hvor jeg overnatter i Århus, hvorefter jeg kører hjem til min familie i Sverige og er der 4 dage! Der er ikke noget midlertidigt over min hjem/arbejde situation som jeg nu har levet med i knapt 1½ år, men mit fradrag som er blevet regnet ud hos Told&Skat ser således ud at jeg får fradrag for kørsel mellem Helsingborg-Horsens 1 x ugentligt. Derudover får jeg for kørsel mellem Århus-Horsens 3 x ugentligt!! Jeg har selvfølelig fået gransket al dokumentation vedr. bro(storebælt)+færge(HH-Ferries) grundigt! Men mit spørgsmål er om jeg egentligt ikke får fradrag for dobbelt husførelse selv om jeg ikke hører under denne regel - og skal jeg i modsat fald have fradrag for 3 x Helsingborg-Horsens retur, (selvfølgelig kun dokumenterede udgifter til bro/færge = 2 x bro/færge pr. uge)?? Lyder nok lidt kringlet - men det er det også ;o) - Horsens kommune har jo nok heller ikke ret mange af min slags!! Mvh Dan S.

Guest caroline
Besvaret

Jo, Jo, måske ikke helt rigtig tråd - men ligesom en forlængelse af denne tråd... beklager!! Dan S

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...