Guest thomas Skrevet August 6, 2002 Rapporter Skrevet August 6, 2002 Hvor meget betaler man i ejendomsskat i S? Er det ca. på samme niveau som i DK? eller er det inkluderet i huslejen på en bostadsret??
Guest thomas Besvaret August 6, 2002 Rapporter Besvaret August 6, 2002 Hvor meget betaler man i ejendomsskat i S? Er det ca. på samme niveau som i DK? eller er det inkluderet i huslejen på en bostadsret??
ulmus Besvaret August 6, 2002 Rapporter Besvaret August 6, 2002 I en bostadsrätt er ejedomsskatten indregnet. Så vidt jeg da ved. Jeg har boet her i 15 måneder og jeg har aldrig betalt nogen ejendomsskat.
Nils Besvaret August 6, 2002 Rapporter Besvaret August 6, 2002 Sydsvenskan skrev i juni: "Svenskar som arbetar i Danmark och bor i egen villa på den svenska sidan gynnas av förändringen av fastighetsbeskattningen. Anledningen är den begränsningsregel som finansminister Bosse Ringholm införde förra året. Vid beräkningen skall ett hushålls beskattningsbara förvärvsinkomst styra hur mycket en villaägare betalar i fastighetsskatt. Betalar man all skatt i Danmark så finns ingen beskattningsbar förvärvsinkomst och då reduceras fastighetsskatten. Finansdepartementet har varit medvetet om att de nya reglerna skulle gynna en viss grupp. Men det finns inga planer på en ändring. "Det skulle bli för många byråkratiska regler om man också ska ta hänsyn till den här gruppen som har sina inkomster i Danmark," säger Susanne Lindberg, politisk sakkunnig på finansdepartementet." Så jeg er da spændt på, hvad jeg skal betale i ejendomsskat, men ellers betaler man jo som husejer (normalt) en procent af taxeringsvärdet.
Guest heidi Besvaret September 6, 2002 Rapporter Besvaret September 6, 2002 skal den artikel forstås sådan at man ikke skal betale ejendomsskat når man har sin indtægt i danmark? eller har jeg misforstået det fuldstændigt?
Guest thomas Besvaret September 6, 2002 Rapporter Besvaret September 6, 2002 Hmmmm...jeg har lige købt en bostadsrätt, og der står formögenhedvarde til 0kr. Det må være fordi man er beskattet i DK, derfor kan de ikke beregne skat på grundlag af indkomsten. Men jeg er ikke helt sikker, det ser bare sådan ud ref. tidligere indlæg.
Nils Besvaret September 6, 2002 Rapporter Besvaret September 6, 2002 Du har ikke fuldstændig misforstået artiklen, Heidi. Den svenske begrænsningsregel indebærer, at man ikke kan komme til at betale mere end fem procent af den skattepligtige husstandsindkomst i ejendomsskat. Nul kroner med andre ord for mange af sådan nogle som os. Men der er en bundgrænse på 2.800 kroner om året, så helt slipper man ikke, hvis man har eget hus. Man betaler ikke ejendomsskat af en bostadsrätt. Til gengæld betaler man formueskat i Sverige (en procent), hvis man ejer mere end en million og halvanden million for samboende. Det er der formueværdien kommer ind. Nu har jeg ikke set din lejlighed, Thomas, men nul kroner virker unægteligt lidt lavt sat.
Nils Besvaret September 7, 2002 Rapporter Besvaret September 7, 2002 Rettelse: Formueskatten er halvanden procent.
Guest thomas Besvaret September 7, 2002 Rapporter Besvaret September 7, 2002 De 0kr,. står sort på hvidt på overdragelses papirerne, det som må være købekontrakten. Jeg tror lige jeg chekker op på dette med mægleren når den skal synes inden overdragelses dagen.
Nils Besvaret September 7, 2002 Rapporter Besvaret September 7, 2002 Hvis det er ganske vist, at förmögenhetsvärdet på din lejlighed er nul, kan det have to årsager. Den ene er, at der er tale om en nydannet bostadsrättsförening, som endnu ikke har passeret en regnskabsaflæggelse. Når det sker, vil der blive fastsat en formueværdi. Den anden og mere sandsynlige årsag til nullet er, at der er tale om en s.k. oäkta bostadsrättsförening. For at være "ægte", skal en brf omfatte mindst 60 procent boliger, som anvendes af fysiske personer (dig og mig og fru Svensson) - modsat juridiske personer (selskaber, offentlige myndigheder etc). Hvis over 40 procent af brf'ens taxeringsvärde angår lokaler til erhvervsformål, lejligheder, som kommunen råder over el. dylikt, kan foreningen ikke have status som ægte brf, men beskattes som et selskab. Det har nogle skattemæsssige konsekvenser, hvis du er endt i en uægte brf. Den væsentligste er, at hvis du sælger lejligheden, beskattes den fulde reavinst (forskellen mellem det, du betalte, og det, du får, når du sælger minus dokumenterede udgifter til forbedringer) på samme måde som aktieindtægt, og det stiller dig kort fortalt dårligere end sælgere af lejligheder i "ægte" brf'er. Din mäklar ved meget mere om dette, end jeg gør, og han er lovmæssigt forpligtet til at varetage dine interesser herunder at give dig alle relevante informationer om boligkøbet, ligesom han over for den svenske ejendomsmæglerforening har forpligtet sig til at følge "god skik" under trussel om at blive offentligt udhængt eller endnu værre ekskluderet. Giv ham et trevligt dansk smil og henkast et par (tilsyneladende) naive spørgsmål, så får du den fulde sandhed, men vær forberedt på at han muligvis vil komme til at svede en del, og at det vil være nødvendigt med opfølgende spørgsmål. PS: Til lykke med lejligheden.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu