Guest jan Skrevet February 19, 2003 Rapporter Skrevet February 19, 2003 Har nogen erfaring med, hvordan de danske skattemyndigheder håndterer renter for boliglån til en bostadsrätt - vel at mærke lån, som er optaget i en svensk bank og dermed i svenske kroner?! Er renterne fuld fradragsberettigede?! Og hvordan bliver de omregnet fra den svenske kurs? Opgiver den svenske bank oplysninger til de danske myndigheder, eller skal man selv påføre renterne manuelt på selvangivelsen?!
Guest jan Besvaret February 19, 2003 Rapporter Besvaret February 19, 2003 Har nogen erfaring med, hvordan de danske skattemyndigheder håndterer renter for boliglån til en bostadsrätt - vel at mærke lån, som er optaget i en svensk bank og dermed i svenske kroner?! Er renterne fuld fradragsberettigede?! Og hvordan bliver de omregnet fra den svenske kurs? Opgiver den svenske bank oplysninger til de danske myndigheder, eller skal man selv påføre renterne manuelt på selvangivelsen?!
Gio Besvaret February 20, 2003 Rapporter Besvaret February 20, 2003 Hej Jan, din gamle røver! ;-) Interessant spørgsmål dér. Det var jeg egentlig også lidt interesseret i.
Guest peter Besvaret February 20, 2003 Rapporter Besvaret February 20, 2003 Hejsan, Du skal selv omregne beløbet og du skal selv påføre beløbet på selvangivelsen. Når du laver omregningen siger reglerne at du skal gøre det til den kurs der var på betalingstidspunktet, men der er nok ikke så mange der lige kan huske kursen så lang tilbage. Selv har jeg gjort det at jeg har fundet en ca. kurs og beregnet alle beløbene om (jeg tror ikke de kontrollerer det 100 %) Husk at sende kopi af oplysningsseddel fra den svenske bank med til de danske skattemyndigheder. Iøvrigt skal alle der ønsker at være fuld skattepligtig(trække renter fra) i dk skrive et nr på selvangivelsen, jeg kan ikke lige huske nr. men vender tilbage senere med det. Det er et nr. hvor told&skat hurtigt kan se hvilken paragraf men hører ind under. Hvis der er nogen der kender kursen DKK=>SEK i løbet af året må i meget gerne skrive dem her, så vi alle kan regne rigtigt mvh
ulmus Besvaret February 20, 2003 Rapporter Besvaret February 20, 2003 Jeg mener, at man skal tage kursen den 31/12 og bruge den ved omregning.
vincent Besvaret February 20, 2003 Rapporter Besvaret February 20, 2003 http://www.valutakurser.dk Der kan i vælge hvilken dato i vil finde kurser fra
Guest csa Besvaret February 20, 2003 Rapporter Besvaret February 20, 2003 Lige et tillægs spørgsmål....gælder dette også for billån?
Guest peter Besvaret March 23, 2003 Rapporter Besvaret March 23, 2003 Endnu et spg. Peter S skriver at man skal påføre et nr på selvangivelsen hvis man vil være fuldt skattepligtig. Betyder det at man først skal gøre opmærksom på det når man får sin første selvangivelse efter man er flyttet? Eller skal man give besked til de danske skattemyndigheder om at man vil være fuldt skattepligtig så snart man flytter? Jeg har ikke lyst til at stå med et års renter jeg ikke kan trække fra.
ulmus Besvaret March 23, 2003 Rapporter Besvaret March 23, 2003 Jeg forstår ikke rigtigt, hvad dette går ud på. Iflg. skattevæsenet i Kbh. kan man ikke selv bestemme, om man vil være fuldt eller begrænset skattepligtig. I det øjeblik, man flytter ud af landet og bosætter sig i et andet land, men stadigvæk arbejder i DK, bliver man begrænset skattepligtig. Det medfører dog ikke, at man mister sit rentefradrag - jeg har da rentefradrag på både mine lån i DK og i S. De bliver bare ikke oplyst direkte, så man skal selv vedlægge dokumentation (udskrift fra den svenske bank o.l.).
Guest peter Besvaret March 25, 2003 Rapporter Besvaret March 25, 2003 Hejsan, Undskyld! jeg havde lige glemt denne tråd. Hvis man er fuldt skattepligtig til danmark, og skal have de svenske renteudgifter trukket fra, falder man ind under paragraf 5a. Derfor har jeg fået besked på at skrive dette på min selvangivelse i højre hjørne når jeg indsende den. Jeg ved ikke om det er absolut nødvendigt at gøre dette, men jeg kunne tænke mig det gør tingene lidt nemmere. Til Peter's spørgsmål om man skal gøre told & skat opmærksom på ens forhold før eller efter man er flyttet. Begge dele vil jeg sige, når man flytter er det ofte nødvendigt at få tilrettet forskudsopgørelsen (kørselsfradrag osv.) og der kan man gøre opmærksom på at agter at være fuld skattepligtig til DK. Men man kan jo ikke se ind i fremtiden, så derfor er det nødvendigt (hver år) at gøre opmærksom på at man stadig er fuld skattepligtig til DK. Håber det hjælper
ulmus Besvaret March 25, 2003 Rapporter Besvaret March 25, 2003 Hejsan Peter S. (og alle I andre)! Jeg blev helt svedt, da jeg læste dit indlæg, hvor du skriver, at man kan vælge, om man vil være fuldt eller begrænset skattepligtig. Jeg var helt sikker på, som jeg også skrev i mit tidligere indlæg, at det ikke er noget man selv VÆLGER. Da jeg havde læst dit indlæg, greb jeg knoglen og ringede til Københavns Skatteforvaltning, for at på helt rede på sagerne. Det ER rigtigt, at man selv kan vælge. Man skal have mindst 75% at sin indtægt i DK og være bosat i S. - Hvis man ikke er fuldt skattepligtig, kan man hverken trække svenske renter eller sine faglige kontingenter fra på selvangivelsen. KUN udgifter, der direkte knytter sig til DK, altså danske renter og befordringsfradrag. PUHA - nu er jeg da glad for at min selvangivelse for 2001 ikke er færdiggodkendt, for så var det da gået gruelig galt. Hvis I har fået en selvangivelse for 2002, skal I bede om et tillæg for grænsegængere, hvor I kan angive de udenlandske renter og fagforeningskontingenter. Måske vender jeg tilbage med mere, når jeg får dette tillæg - skattedamen, som iøvrigt lød, som om hun virkelig vidste, hvad hun talte om, sagde, at der var nogle flere oplysninger, som vi kunne bruge.
Guest peter Besvaret March 25, 2003 Rapporter Besvaret March 25, 2003 Hejsan Ulmus (og andre) Det er rigtigt ! Hvis man vil trække renterudgifter og andet fra i DK skal man være fuld skattepligtig. Det er det man siger med at skrive paragraf 5A på sin selvangivelse. Jeg har dog aldrig skulle udfylde et tillæg til min selvangivelse, men har bare udflydt den som normalt og vedlagt kopi renteopgørelsen fra de svenske kreditorer. Nu du skriver fagforeningskontigent, så er det vel ikke en svensk fagforening eller a-kasse du er medlem af ? Jeg mener bestemt at man skal være medlem af dansk a-kasse når man arbejder i DK.
vincent Besvaret March 25, 2003 Rapporter Besvaret March 25, 2003 Hej Peter S, Jan og andre. KSL (Kildeskatteloven) §5a omhandler grænsegængere: Et forståeligt resume: - Hvis mindst 75% af indkomsten stammer fra Danmark kan den skattepligtige vælge at blive beskattet efter KSL §5A-D. §5A-D §5B: ... Der gives fradrag efter skattelovgivningens almindelige regler for skattepligtige efter §1, stk. 1 ... (og hér bliver vi så ligestillet med fuldt skattepligtige til DK) Fradrag: 1) Udgifter, herunder renteudgifter, vedrørende bolig i egen ejendom, i det omfang de overstiger indtægter af ejendommen, herunder lejeværdi af egen bolig, beregnet efter danske regler. 2) Renteudgifter, stiftelsesprovisioner m.m. af privat karakter. 3) Indbetalinger til pensionsordninger og A-kasse-indbetalinger, der er fradragsberettigede efter pensionsbeskatningsloven. 4) Bidrag til velgørende foreninger, jf. ligningslovens § 8 A. 5) Underholdsbidrag, jf. ligningslovens §§ 10 og 11. 6) Obligatoriske udenlandske sociale bidrag, forudsat at den pågældende er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet, jf. § 7, stk. 3 eller 4, i lov om en arbejdsmarkedsfond. §5C: Definerer indkomsten som at den skal være fra Danmark. Desuden noget om Kulbrinteskatteloven, som jeg ikke finder interessant. §5D: (Gengivet fra Loven) Den skattepligtige skal ved indgivelse af selvangivelse for et indkomstår tilkendegive, om der skal foretages beskatning efter dette afsnit. Den skattepligtige kan omgøre beslutningen. Tilkendegivelse herom skal ske til den kommunale skattemyndighed inden udløbet af den i skattestyrelseslovens § 3, stk. 1, nævnte frist. Stk. 2. Ved tilkendegivelse af, at der ønskes beskatning efter dette afsnit, skal der samtidig indsendes selvangivelse for en eventuel ægtefælle. [slut] Citat: "Jeg mener bestemt at man skal være medlem af dansk a-kasse når man arbejder i DK."(nej der er frit valg ... men det er en god idé!). PS: Der er mere om dette under skattetråden i dette forum.
Guest peter Besvaret March 25, 2003 Rapporter Besvaret March 25, 2003 Hejsan, Det jeg mener med a-kasser er : at hvis man er medlem af en a-kasse og har arbejde i DK, så skal det være en dansk a-kasse.
ulmus Besvaret March 25, 2003 Rapporter Besvaret March 25, 2003 Nej, jeg mente dansk A-kasse/fagforening.
vincent Besvaret March 26, 2003 Rapporter Besvaret March 26, 2003 Vedr. A-kasse: Prøv evt. at læse nyeste indlæg på bropendler.com. Jeg fik mig en overraskelse! ... en af de kedelige
Guest peter Besvaret April 3, 2003 Rapporter Besvaret April 3, 2003 Jeg har spurgt min danske arbejdsløshedskasse (IAK), og fået at vide at jeg skal være arbejdsløshedsforsikret i det land jeg arbejder, men at jeg vil få mine dagpenge i det land jeg bor, og at jeg først skal kontakte en svensk a-kasse hvis jeg bliver arbejdsløs. Det er tilsyneladende ikke det samme som der står på bropendler.com
Guest peter Besvaret April 7, 2003 Rapporter Besvaret April 7, 2003 Hej Peter, Det samme har jeg fået at vide hos min a-kasse. Så jeg tror godt vi kan blive enige om at sådanne er det
Guest thomas Besvaret April 7, 2003 Rapporter Besvaret April 7, 2003 Det skal lige siges at i sveruge koster fagforeningen en brøkdel af hvad den koster i dk. og at skifte fagforening fra danmark til sverige er en længere affære, det sker ikke bare fra dag til dag. jeg har indtil videre ventet 3 uger på mine papirer fra dk. bortset fra det, er det da noget svineri at man betaler en skyhøj kontingent i dk. og når man så har brug for dem siger de at man skal henvende sig i sverige, hvor den højeste dagpengesats ligger på omkring 550,00 svkr. hvor den i dk. ligger åp ca.650 dkr. det er noget af en forskel...
Guest peter Besvaret April 8, 2003 Rapporter Besvaret April 8, 2003 Hej Thomas, Tænk lige på skatten ! Så tror jeg det går lige op.
Guest thomas Besvaret April 8, 2003 Rapporter Besvaret April 8, 2003 Jeg har regnet lidt på den situation ved arbejdsløshed, og for mit vedkommende tror jeg at jeg ville "overdrage" det meste til min kæreste. Flytte min adresse akut hjem til de gamle i Danmark, og så tage "på ferie" i min gamle lejlighed hos min kæreste.....lidt tricky, men var det ikke det man bliver tvunget ud i :-) Sjovt jeg spurte min a-kasse hvad de sagde til alt dette, og de mente ikke det var noget problem at bo i Sverige og melde sig arbejdsløs i Danmark. Da jeg så venligt spurgte om de ikke lige kunne skrive det til mig i et brev, så vi havde det på skrift, vendte de om på en tallerken og mente hverken ud eller ind. Så A-kassen rådgiver i spørgsmål de ikke vil besvare skriftligt, sikke en service man får for sine penge. Pas på for her er isen meget tynd venner....alternative love opstår nemt når lovgiveren svigter sine borgere. Men hvad andet kan man næsten gøre.
Guest peter Besvaret April 12, 2003 Rapporter Besvaret April 12, 2003 Hej Thomas, Grotesk behandling af din arbejdsløshedskasse. Desværre har jeg haft lignende oplevelser, og jeg henvender mig altid skriftligt. Det betyder til gengæld at jeg ofte ikke får svar! De oplysninger jeg referer nedenfor har jeg på skrift. Udfra formuleringen virker det til at reglerne er klare nok. Hvis man arbejder i Danmark, men bor i Sverige og vender hjem til Sverige mindst en gang om ugen er man grænsearbejder. Som grænsearbejder skal man betale arbejdsløshedsforsikring i Danmark, men skal have sine dagpenge i Sverige ved arbejdsløshed. Man får altså ikke noget i Danmark! Spørgsmålet er så hvad man får i Sverige. Jeg er ikke så meget bekymret for om beløbet er lidt mindre, mere om man overhovedet får noget hvis man har formue. Det har vi jo alle hvis vi ejer en bolig. I Danmark får man ikke understøttelse hvis man har formue medmindre man er forsikret i en A-kasse. Hvis man falder ind under tilsvarende regler i Sverige er det meningsløst at betale arbejdsløshedsforsikring i Danmark. Er der nogen der kender til vores rettigheder i Sverige? Jeg vil prøve om jeg kan finde frem til det.
Guest torben Besvaret April 21, 2003 Rapporter Besvaret April 21, 2003 Jeg er medlem af AAK i DK. Jeg har snakke med AEA (www.aea.se) som er den a-kasse der skal udbetale mig dagpenge hvis jeg skulle blive helt arbejdsløs. De kan oplyse følgende: Hvis jeg bliver "delvis ledig" skal jeg have dagpenge udbetalt fra AAK i DK. Hvis jeg bliver "fuldt ledig" skal jeg have dagpenge udbetalt af AEA i S. Som "fuldt ledig" er dagpengesatsen 730 SEK per dag (5 dage per uge) i de første 100 dage. Efter de første 100 ledighedsdage falder satsen til 680 SEK per dag. Heraf betaler man ca. 30% i skat (fik jeg oplyst). Jeg har regnet mig frem til at jeg som arbejdsløs, de første 100 dage vil få 15.330 SEK brutto hver måned (når jeg regner med at der er 21 arbejdsdage i en måned). Med en skatte% på 30 giver det 10.730 SEK netto om måneden. Kursforskellen taget i betragtning er det vel sådan ca. det samme man ville få i dagpenge i DK - faktisk lidt mere tror jeg...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu