Jump to content

Må man eje i DK og bo i SV

Recommended Posts

Guest michael
Skrevet

Hej allesammen Jeg synes at fornemme at de fleste herinde allerede har gjort op med lille DK og lagt det bag sig med et nyt liv i SV men men men nu er der jo liiige mig og jeg tænker meget på hvad hvis jeg slet ikke falder til i SV og ikke er glad for at være der.Jeg har hørt fra andre at de havde svært ved at falde til derovre og at de så har været på bar bund da de kom tilbage til DK. Det står sådan til at jeg har en andelslejlighed i kbh og jeg meget nødigt vil sælge den hvis jeg mod forvendning ikke skulle falde til i SV for så har jeg da et sted at bor hvis det skulle være sådan at jeg ville tilbage. Lejligheden vil selvfølgelig blive fremlejet så den ik står tom. Jeg ville nu høre om der er nogle regler som i kender til i den sammenhæng om det er tilladt at eje en bolig i DK mens man bor i SV På forhånd tak Michael G

Guest michael
Besvaret

Hej allesammen Jeg synes at fornemme at de fleste herinde allerede har gjort op med lille DK og lagt det bag sig med et nyt liv i SV men men men nu er der jo liiige mig og jeg tænker meget på hvad hvis jeg slet ikke falder til i SV og ikke er glad for at være der.Jeg har hørt fra andre at de havde svært ved at falde til derovre og at de så har været på bar bund da de kom tilbage til DK. Det står sådan til at jeg har en andelslejlighed i kbh og jeg meget nødigt vil sælge den hvis jeg mod forvendning ikke skulle falde til i SV for så har jeg da et sted at bor hvis det skulle være sådan at jeg ville tilbage. Lejligheden vil selvfølgelig blive fremlejet så den ik står tom. Jeg ville nu høre om der er nogle regler som i kender til i den sammenhæng om det er tilladt at eje en bolig i DK mens man bor i SV På forhånd tak Michael G

Besvaret

Jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være noget problem. Man kan jo også købe et hus i Sverige, selvom man bor i Danmark. Det der er vigtigt, er at du melder til de danske myndigheder, at du er flyttet ud af landet. Så har du samme rettigheder som os andre, men bevarer din sikkerhed. Men jeg ville nu alligevel prøve at henvende mig hos Øresunddirekt på Stortorget 3 i Malmö, for at være på den sikre side. Når du ved noget helt præcist, så vær sød at skrive resultatet her i forummet til glæde for andre, ikk?!

Besvaret

Det er ikke noget problem jeg gør selv det samme på 12 måned. Du skal dog være opmærksom på følgende: 1) din lejlighed skal være beboet til anden side, dette betyder at der skal være en eller anden person der er tilmeldt folkeregistret på den adresse. Det er lovkrav. Disse oplysninger har det taget mig 2 måned at få afklaret hos henholdsvis told og skat og kommunen. 2) Ved evt. senere salg af din andel skal du svare 50% skat af en evt. gevindst ved handlen. Eks. du har købt din andel for kr. 25000 og sælger den om et år for 125000 så skal du betale 50000 i skat.

• 10 months later...
Besvaret

Nu er det jo efterhånden en gammel tråd, men jeg har ikke kunnet finde mere om emnet, så her er mine erfaringer.. Det ER muligt at eje en lejlighed i Danmark og bo i Sverige, ingen problemer i det. Finten kommer hvis du gerne vil ophæve din skattepligt i Danmark - jeg arbejder i Sverige, så det ville jeg naturligvis gerne. Så er kravet at lejligheden enten står fuldstændig tom og ubrugt (ved ikke hvordan skattevæsnet kontrollerer dette), eller også skal du leje den ud uopsigeligt i minimum 3 år. Der skal simpelthen stå i den lejekontrakt du laver, at kontrakten er uopsigelig i perioden. Jeg lavede en lejekontrakt som var/er tidsbegrænset til 3 år, og der står i den at den er "uopsigelig i perioden". Du skal (naturligvis) betale skat af de lejeindtægter du får fra lejligheden - men hvis disse præcist modsvarer de udgifter du har på lejligheden, kan du trække disse fra. Dvs. sæt lejen til det beløb det koster dig at have den stående, og vær klar til at dokumentere dine udgifter. Lejekontrakten afleverer du så til skattevæsnet i den kommune boligen ligger i, så bliver din skattepligt i Danmark ophævet og du er nu klar til at blive udlandsdansker. Vær dog opmærksom på, at hvis/når du engang sælger lejligheden i Danmark, skal du enten betale skat af fortjenesten eller bo i den i en vis periode.

Besvaret

Jeg håber også at man kan eje i både DK og SE ... Selv går jeg faktisk i flyttetanker, da min kæreste ikke vil bo i Malmö, og vores økonomi ikke er til 2 biler (det var det der skulle være overtalelsesargumentet *G*). Jeg vil jo gerne beholde min lejlighed i Malmö og udleje den (hvilket kræver bestyrelsens godkendelse) og så flytte til en Andel i kbh. Sælger jeg min borätt i malmö får jeg selvfølgelig en pæn portion penge i hånden, men jeg vil hellere beholde den og få kassen senere happy.gif Går og venter nervøst på svar fra min forening ... de ridder godt nok ikke samme dag de sadler skal jeg lige love for...

Besvaret

Det var pokkers.... Vince på vej væk fra Malmö!? Du var nok lige den sidste jeg regnede med ville flytte. Men ok... Man må jo prioritere. Held & Lykke

Besvaret

Ja, når nu hun ikke vil bo i Sverige, så må jeg jo bo i fordomsfulde DK. *GG* Heldigvis bliver det ikke noget problem at låne - sålænge vi ikke bruger Nordea happy.gif

Besvaret

Rolig nu *GG* ... Bryllup bliver kun aktuelt hvis det fungerer mellem os efter jeg er flyttet sammen med hende (big surprise), så NEJ det skal I ikke ... men HVIS det bliver aktuelt bliver der selvfølgelig sendt invitationer ud happy.gif Ledig plads på badmintonholdet? - Ja det må der jo nødvendigvis blive, inden for 1-4 måneder tror jeg. Har planer om at starte til noget dans sammen med kæresten happy.gif (+ squash). Hvad der er galt med Nordea? - De er nogle ufleksible regelryttere. Om der så var en herinde der var varm fortaler for ovennævnte bank ville jeg ikke skifte. Jeg har med dem at gøre næsten dagligt, så jeg kender dem igennem mit arbejde. Så sent som i går hørte jeg vores Hollandske Trainee spørge om han kunne få en garanti for fremtidige lønudbetalinger til brug for at låne til en Andelsbolig i DK - En trainee som står til at tjene ca. 30.000 om måneden fra Marts-April måned. Der var jo også tidligere problemer med at få mit eget andelsboliglån overført fra DK til Nordea i SE fordi jeg i en mail havde sagt at jeg muligvis havde betalt et par regninger for sent pga. overarbejde (i mit tidligere job som revisor - arbejdstid ca. 10t om dagen). Bankrådgiveren afsluttede vores forhandling med at Nordea ikke ønskede dårlige betalere som kunder (jeg brugte så mine blanke udskrifter fra RKI i DK og Kronofogedmyndigheten i SE til at få mit boliglån til SEB i Sverige - dem var Nordea jo ikke interesserede i at se)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...