Jump to content

Én gang til for arveprins Knud - hjemmeberegning

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle - og wauw for en cool side.. har nu siddet i flere dage og prøvet at suge alle jeres gode og dårlige erfaringer til mig.. Lidt om mig selv. Er for øjeblikket universitetsstuderende, og afslutter mit studie og godt og vel 1½ år.. Påregner derefter at skulle arbejde i København. Har altid været vild med Sverige - både omgivelserne og menneskene.. Er lidt tidligt ude, men jeg kan godt lide at være velforberedt, så jeg kan overskue, hvad sådan en flytning vil indebære.. Når jeg sidder og ser på de forskellige lejligheder som udbydes til salg hos diverse ejendomsmæglere, så svinger "avgiften" utroligt meget. På nogle lejligheder der har en overkommelig pris kan afgiften være oppe på 9000SEK om måneden. I starten troede jeg det hang sammen med "andelen" i foreningen men kan så se, at der ikke umiddelbart er nogen proportionalitet imellem andeles størrelse og prisen. Skyldes det så økonomien i foreningen?? Har jeg forstået det rigtigt, at hvis jeg f.eks. køber en lejlighed til en pris af 800.000 SEK, så skal jeg ud over boliglånet også have den månedlige "avgift" ? og det uden nogen form for fradrag???? Er der nogle af jer som - ved godt alt er relativt -har en lignende størrelse lejlighed og som kan fortælle, hvad man skal påregne at betale en svensk bank i boliglån, hvis man ved købet af en lejlighed til 800.000 SEK og med en udbetaling på omkring 100.000 DKR? (må da indrømme at jeg var ved at gå lidt bagover med den der månedsafgift på 7-9000 SEK) Pyha en masse - håber I kan hjælpe lidt :-) Hilsen Pia

Besvaret

Hej alle - og wauw for en cool side.. har nu siddet i flere dage og prøvet at suge alle jeres gode og dårlige erfaringer til mig.. Lidt om mig selv. Er for øjeblikket universitetsstuderende, og afslutter mit studie og godt og vel 1½ år.. Påregner derefter at skulle arbejde i København. Har altid været vild med Sverige - både omgivelserne og menneskene.. Er lidt tidligt ude, men jeg kan godt lide at være velforberedt, så jeg kan overskue, hvad sådan en flytning vil indebære.. Når jeg sidder og ser på de forskellige lejligheder som udbydes til salg hos diverse ejendomsmæglere, så svinger "avgiften" utroligt meget. På nogle lejligheder der har en overkommelig pris kan afgiften være oppe på 9000SEK om måneden. I starten troede jeg det hang sammen med "andelen" i foreningen men kan så se, at der ikke umiddelbart er nogen proportionalitet imellem andeles størrelse og prisen. Skyldes det så økonomien i foreningen?? Har jeg forstået det rigtigt, at hvis jeg f.eks. køber en lejlighed til en pris af 800.000 SEK, så skal jeg ud over boliglånet også have den månedlige "avgift" ? og det uden nogen form for fradrag???? Er der nogle af jer som - ved godt alt er relativt -har en lignende størrelse lejlighed og som kan fortælle, hvad man skal påregne at betale en svensk bank i boliglån, hvis man ved købet af en lejlighed til 800.000 SEK og med en udbetaling på omkring 100.000 DKR? (må da indrømme at jeg var ved at gå lidt bagover med den der månedsafgift på 7-9000 SEK) Pyha en masse - håber I kan hjælpe lidt :-) Hilsen Pia

Besvaret

månedsafgiftens størrelse bliver for det meste bestemt udfra foreningsøkonomi. Så nye foreninger vil ofte have en ret høj afgift, hvorimod ældre foreninger hvor lån etc er betalt godt ned, vil have en lavere afgift (kun som retningslinie - der er afvigelser *gg*) afgiften modsvarer vel egentligt bare husleje og er fast dvs der findes ingen fradrag eller lign der kan gøre den mindre.. så hvis du køber en bostadsrätt så skal du regne med den månedlige avgift + afdrag på de lån du har taget for at købe boligen. må melde blank på den månedlige udgift til banken..

Besvaret

Pia - gå ind på www.comboloan.se, der kan du få se, hvad et banklån vil koste dig i flere forskellige banker. Og så skal du lige tænke på, at det du betaler i mdr. afgift til foreningen, som hevedregel er varme, renovation, vand, vaskeri (som regel "gratis") samt i nogle tilfælde kabelnet og parkering. Og dertil fællesudgifter, som gadebelysning, gartner, vedligeholdelse på ejendommen o.l.

Besvaret

...og for at "pap´e" det endnu mere ud, så er Ulmus´ benævnelser alle ting som du jo selv ville få som udgifter, hvis du ikke skulle betale avgift. Så det er slet ikke så dyrt som det umiddelbart kan se ud.

Besvaret

Månedsafgiften er fællesudgifterne. Fællesudgiften er "down the drain". den ser du ikke mere til. Hele driften af disse kan være ret bekostelig, især hvis der er nyinvesteret i nogle dyre ting. Lånet har du stadigt lidt rentefradrag på, der hvor du nu bliver beskattet alt efter arbejds sted. Vedr lån, jammen spørg dog en Københavnsk bank istedet. Nordea ligger på begge sider eks. Det er ikke sværere end at flytte til en anden by, du har bare eks. 2 bankkontoer, 2 personnumre. Arbejder du i Danmark, er det også nemt at pendle ikk? Men regn med at priserne stiger inden du kommer tilbage, der er virkeligt knald på for øjeblikket.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...