Jump to content

Dagpenge (igen)

Recommended Posts

Guest thomas
Skrevet

Hej min kæreste bliver færdigtuddannet som lærer her til sommer spørgsmålet er nu hvordan er dagpenge systemet i forhold til når man er nyuddanet normalt ville man jo kunne melde sig ind i a-kasse/fagforening et par uge inden studiet er afsluttet og dernæst kunne modtage dagpenge dette naturligvis hvis man er bosat i DK, vi håber naturligvis på at hun har fundet job inden så vi slipper for denne problematik - er der andre som har prøvet at gennemføre dansk udd. i Sverige kender til denne problematik ???

Besvaret

Hej min kæreste bliver færdigtuddannet som lærer her til sommer spørgsmålet er nu hvordan er dagpenge systemet i forhold til når man er nyuddanet normalt ville man jo kunne melde sig ind i a-kasse/fagforening et par uge inden studiet er afsluttet og dernæst kunne modtage dagpenge dette naturligvis hvis man er bosat i DK, vi håber naturligvis på at hun har fundet job inden så vi slipper for denne problematik - er der andre som har prøvet at gennemføre dansk udd. i Sverige kender til denne problematik ???

Besvaret

Jeps det har jeg. Bad news I'm affraid.. Jeg blev færdig sidste år i juni og kontaktede i den forbindelse Civiløkonomernes A-kasse,CA, og fik følgende besked. Hvis du har job er du meget velkommen til at melde dig ind og betale til os, i tilfælde af arbejdsløshed bliver du dog "flyttet over" (læs:smidt ud) i en svensk A-kasse. Den svenske "søster" kræver imidlertid minimum 12 mdr medlemskab før de vil udbetale dagpenge (som iøvrigt er meget lavere end i DK), og den fordelagtige danske ordning for nyuddannede bortfalder. En bemærkning er her at CA koster ca 1200 DKK i kvartalet for A-kasse den svenske afdeling koster ca 1100 SEK om ÅRET. Jeg kunne altså få lov til at betale den høje danske A-kasse afgift og få 0 kr udbetalt fra den svenske A-kasse hvis jeg ikke kunne finde job. Man kan ej heller få lov til at melde sig ind i den svenske afdeling og betale deres lave årsafgift hvis man er tilknyttet det danske arbejdsmarked. Behøver jeg nævne jeg idag ikke er medlem af nogen A-kasse og var heldig at få job med det samme. Held og lykke med jobsøgningen Trine

Besvaret

Æv syntes godt nok det er et træls system de kræver penge i dkr udbetaler i svenske og muligheden for som nyudd. at få a-kasse er lig nul - hvad gør man så søger svensk bestandshjælp eller er der andre muligheder ???

Besvaret

Thomas - Mon ikke din kæreste har ret til at melde sig ind i den danske a-kasse? Det skulle man tro, for our average grænsegænger har jo ret til at STÅ i dansk a-kasse, så har man vel også ret til at melde sig ind. Det er interessant for jer at vide, at man først bliver smidt ud efter tre måneder, så det kan måske redde sommeren. Desuden kan man få supplerende dagpenge fra den danske a-kasse på ubestemt tid, hvis man får deltidsarbejde (og i øvrigt er berettiget).

Besvaret

ok - vi er ved at overveje mulighederne og pt. ser det lidt sort ud vi kan som Niels ganske rigtigt skriver sagtens blive medlem men ingen af dem vil slippe så meget som en krone, hvis hun nu ikke skulle finde arbejde med det samme...forøvrigt tak for svarene til jer begge :-)

Besvaret

Hej, Hvis man er fuld skattepligtig i Danmark og ikke har nogen indkomst her i Sverige fungere systemet således. Jeres danske a-kasse sender penge til den svenske a-kasse, som så udbetaler pengene. Derfor skal/bør i som danske lønmodtagere blive i jeres danske a-kasser/fagforeninger. Reglerne på dette område er meget nye og er nogle særaftaler der er lavet imellem DK og SE for at gøre det nemmere at bo i øresundsregionen mht. social sikring. I kan sagtens komme ud for at jeres sagsbehandlere i de enkelte a-kasser ikke er bekendt med det jeg har skrevet her. Men bed dem undersøge det for de sidder støtter sig ofte til regler der gælder grænsegængere i EU, hvilket er nogle andre. Mvh. Jeppe

Besvaret

Hej Jeppe ved du helt præcist hvad dette betyder for min kæreste og hvordan finder vi noget konkret på det som du siger ??? På forhånd tak for hjælpen :-)

Besvaret

Hej Jeppe og Thomas, det lyder som reglerne for at rejse til udlandet og søge arbejde på "egne" danske dagpenge i tre måneder, og de regler er ikke beregnet på grænsegængere, der bliver ledige, for man skal bo i Danmark, når man søger, og have fire ugers ledighed op til. Hvis man ikke har en dansk dagpengeret, har man ikke noget at tage med til udlandet. Undskyld, hvis jeg er for hurtig på aftrækkeren, jeg vil naturligvis gerne belæres om nye regler.

Besvaret

Hej, Kort og godt gælder de samme regler i SE som i DK mht. dagpenge. Forudsætningen er at: 1) Du er lønmodtager i DK 2) Bor i SE arbejder i DK 3) Er skattepligtig i DK og har din indkomst her. Opfylder du disse betingelser, har du nøjagtig de samme rettigheder, som hvis du boede og arbejdede i DK. Eneste forskel er, at din danske a-kasse ikke kan udbetale direkte til dig. Derfor går udbetalingen igennem en svensk a-kasse. Lars mht. din kærestes sag foreslår jeg, at i kontakter pågældende a-kasse og undersøger om der er specielle regler for nyuddannet i forhold til lønmodtagerer for her er jeg helt blank. Din kærestes a-kasse bør/kan checke op på regler vdr. øresunds regionen, hvilket er meget vigtigt i får nævnt for det er nogle sær regler, som jeg kun mener gælder imellem DK og SE. For yderliger info prøv: AF Øresund Den Sociale Sikringsstyrrelse Øresunddirekt Med venlig hilsen Jeppe

Guest johannes
Besvaret

Men er det ikke sådan at man ikke kan trække et dansk A-kasse medlemskab fra i skat ?? Men der er måske nye regler på området? Og gad vide hvor meget den danske A-kasse overfører til den Svenske A-kasse?

Besvaret

Hej Johannes, Hvis du er skattepligtig i DK, gælder samme regler og det kan trækkes fra. Jeg går hermed udfra du mener fagforening og ikke a-kasse. Du skulle gerne få udbetalt samme beløb som i DK,du får den nok bare i svensk kroner. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har nogen pratisk erfaring mht. dette, da jeg ikke har været på dagpenge herovre. Mvh. Jeppe

Besvaret

Det lyder rigtig interessant.. Hvor har du dine oplysninger fra Jeppe? Jeg vil ihvertfald tage kontakt til CA og bede dem checke reglerne for mig, igen..

Guest johannes
Besvaret

Er i sikre på at man kan trække dansk A-kase fra? Eller det er måske kun fagforening der ikke kan trækkes fra? Er i medlem af hverken det ene eller andet, men vil gerne være up to date hvis det skulle blive aktuelt. Har lidt svært ved at tro at man får mere udbetalt i S fordi man har være medlem i DK. Hvorfor så ha' alt det besvær med at blive overført til en svensk A-kasse?? Mærkelig lov.

Besvaret

Hvis man arbejder i Danmark er kontigentet fradragsberettiget. Ved arbejdsløshed overføres man til det Svenske og får efter Svenske regler.

Besvaret

Her er hvad jeg fik fra CA efter jeg udtrykkeligt bad dem undersøge reglerne igen. Hvem har du talt med Jeppe? For CA vil ihvertfald ikke oplyse mig om nogle nye regler... udklip fra mail "Hej Trine Der er ikke kommet nye regler på dette område siden du kontaktede os sidst. Det er fortsat sådan at du skal overflyttes til det svenske forsikringssystem, hvis du bliver ledig. Der er kommet nye regler, hvis man skal have sine danske dagpenge med under jobsøgning i et andet EØS-land (eks. Sverige). Det er muligvis disse regler du blander sammen med overflytningsreglerne. Med venlig hilsen Lars Christensen CA Økonomernes A-kasse"

Besvaret

En brochuretekst fra Den Sociale Sikringsstyrelse kan vist kun i begrænset omfang kaste lys over problemstillingen. For den, der er særligt interesseret i at se regler og bestemmelser i første hånd, er Arbejdsdirektoratet www.adir.dk nok et mere naturligt valg, da det er den myndighed, der har det øverste administrative ansvar for området. For lige at rekapitulere, så er reglerne sådan, at hr. og fr. Gränsegænger efter tre måneders ledighed ikke længere kan få danske dagpenge, men "overgår til Sverige", som min egen a-kasse dystert formulerer det. Hvad det indebærer at overgå til Sverige vides ikke i "nuläget", da ingen tilsyneladende er vendt tilbage fra det svenske a-kassesystem i live og i stand til at udtrykke sig sammenhængende. Hvis man modtager supplerende dagpenge, kan man blive i det danske system. Hvordan det er med barsel etc. ved jeg ikke, men slisken klapper vel ned efter tre måneder, så emigrantsvinet kurer på røven ind i det svenske maskineri... Det er absolut på sin plads med nye regler, og jeg håber da rygterne taler sandt, for som det er nu, er grænsegængere b-medlemmer i deres a-kasser med pligt til at betale fuldt kontingent og med ret til straks at blive strittet ud i tilfælde af ledighed. Gad vist hvor efterlønnen "tar vägen" i den forvirring. Nogen der ved?

• 1 month later...
Besvaret

Hvis man nu vælger at flytte sin adresse midlertidigt tilbage til DK - lad os sige til eks. en måneds tid og her søge a-kasse under Dimittendsats'en - herefter så flytte adressen tilbage til Sverige - så kan vi vel bare holde en lang sommerferie der hvor vi flytter adressen til så der ikke længere er tale om en fiktiv flytning - er der nogle problemer i denne plan - jeg har ikke kunne finde nogle regler omkring dette område - er der en minimums perioede man skal være bosat i DK for at kunne optage adresse ???

Guest Trine
Besvaret

Den går ikke, ved overførsel til svensk A-kasse (idet i flytter tilbage) kræves der min 12 mdr medlemskab af en A-kasse. Det har hun ikke da hun går under dimmitentsatsen.. Så skal I have A-kasse til en nyuddannet så skal vedkommende bo i Danmark.

Besvaret

Ok dvs. at selv om at hun så fysisk flyttede til dk en måned eller to så hjalp dette intet - da man kun kan tage sine dagpenge med til udlandet hvis man har haft 12 måneders medlemsskab i en a-kasse...er dette rigtigt forstået???

Guest Trine
Besvaret

Ja, selvom hun er berettiget i DK efter dimmitentsatsen, skifter hun til svenske regler i tilfælde af flytning. Hun vil derfor kun medtage 1-2 mdr medlemskab fra DK, men det er ikke nok til at få udbetalt A-kasse i Sverige, der ikke har en dimmitentsats. Det var hvad jeg fik at vide da jeg spugte sidste år. Stod i nogenlunde samme situation.

Besvaret

Jeg har fundet nogle regler: http://www.adir.dk/extern/pjecer/p19dk/p19dk.pdf Det er der måske også andre der har fundet? Jeg er studerende har været medlem af en a-kasse i et halvt år og regner med at være færdig med mit studie om lidt over et års tid. Jeg har boet i Sverige i lidt over 3 år og det som bekymrer mig er at der står at man skal have tilladelse før man rejser ud af Danmark og søger arbejde i et andet EØS-land. Så kan jeg jo ikke forvente overhovedet at få nogle dagpenge fra dem da jeg aldrig har været medlem mens jeg boede i dk. Man kan vel heller ikke melde sig ind i nogle a-kasser i Sverige, da jeg er indskrevet ved et dansk universitet. Jeg håber de får revideret de regler snart. Ellers må man vel finde noget udfordrende i den lokale McDonalds.......

Besvaret

Hej Hydrazin, jeg tror, du er stødt på den specielle ordning, at en ledig bosat i Danmark kan rejse til et andet EØS-land og søge arbejde dér og i tre måneder bevare sine danske dagpenge. Den ordning kan en østøresunder i en vestøresundsk a-kasse ikke udnytte, men den er heller ikke aktuel for dig. Hvis du bliver ledig på fuld tid, når du har afsluttet din uddannnelse, så vil du - så vidt jeg opfatter reglerne - overgå til en svensk a-kasse medbringende din danske (beskedne) anciennitet. Hvad den anciennitet så er værd, ved jeg ikke, for moerke hævder jo, at der ikke findes dimittentsats i Sverige. Men en af de gode ting ved at være medlem af en a-kasse er, at den får dine penge for at være FULDSTÆNDIG inde i de ting. Når din a-kassemedarbejder hører ordene udland og dagpenge, vil hun refleksmæssigt gå i gang med at fortælle om betingelserne for ovennævnte irrelevante regel om danske dagpenge med til udlandet etc., og der skal du så bare lige skubbe til pickuppen, så hun kommer over i næste rille.

Besvaret

Sverige har en dimittentsats, den træder bare først i kraft efter 3 måneder. Dette blev oplyst da jeg konkakte øresundfireket personligt. Hvordan mulighederne er for at blive optaget på den, som dansk nyuddandet ved jeg intet om.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...