Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Min kammerat, som også bor her i Sverige var ude for noget underligt. Han lider af astma og køber derfor en del medicin ind om året. Forleden gik han ned på apoteket ved hans arbejde i DK, og fik den besked, at når det ikke var noget akut så kunne han ikke få tilskud - dette på trods af, at han udtrykkeligt viste sit sygesikringsbevis og fortalte, at han altså arbejde og betalte skat i DK og ikke kun var på gennemrejse. Hvad gør man her? Skal han sende regningen til den kommune, som hans firma er registreret i for at få penge tilbage eller? mvh, Christian ps: har læst forrige tråd om emnet

Besvaret

Hej, Min kammerat, som også bor her i Sverige var ude for noget underligt. Han lider af astma og køber derfor en del medicin ind om året. Forleden gik han ned på apoteket ved hans arbejde i DK, og fik den besked, at når det ikke var noget akut så kunne han ikke få tilskud - dette på trods af, at han udtrykkeligt viste sit sygesikringsbevis og fortalte, at han altså arbejde og betalte skat i DK og ikke kun var på gennemrejse. Hvad gør man her? Skal han sende regningen til den kommune, som hans firma er registreret i for at få penge tilbage eller? mvh, Christian ps: har læst forrige tråd om emnet

Besvaret

Jeg synes, han skal ringe til det nummer, der står på hans EØS-sygesikringskort (jeg formoder, han har et sådant) og spørge dem. Er han opmærksom på, at CTR-saldoen bliver O-stillet en gang om året?? Han skal derefter oparbejde en ny saldo og efter, hvor meget han så køber, får han igen tilskud.

Besvaret

Jeg er selv insulin behandlet diabetiker og har måtte grave ret meget for at finde ud af reglerne men her er hvad jeg kom frem til gennem snak med læger, sygehus og kommuner. Alt der kommer fra stat og amt skal får fra Danmark det som kommer fra kommunen får man fra Sverige. Læger og medicin kommer fra Danmark, "hjælpemidler" kommer fra Sverige. /Søren

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...