Guest anders Skrevet November 1, 2004 Rapporter Skrevet November 1, 2004 Hej allesammen. Jeg har virkelig søgt hele dette forum igennem for at finde frem til et evt. indlæg som skulle veskrive det skattefradrag der er hvis man sejler mellem Helsingør-Helsingborg hver dag? Jeg har ladet mig fortælle at folk som arbejder i Danmark men bor i Sverige med fordel kan lade deres svensk indregistrerede bil stå i Helsingør, gå ombord på færgen og så cykle eller tage bussen hjem? Har dette noget på sig, eller er det helt teknisk umuligt?
Admin Besvaret November 1, 2004 Rapporter Besvaret November 1, 2004 Har ingen anelse om fradraget, men hvorfor det du beskriver dog skulle være teknisk umuligt ??? Det er da helt ligetil. Jeg gør det tit, men det kan ikke altid betale sig, da den parkeringsplads man kan være nogen lunde sikker på at få plads på i Helsingør ligger ca. 10 min væk fra færgen, så jeg tager helst cyklen så langt som muligt.
Admin Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Jeg skulle måske lige indskyde at Skamlines har lukket adgangen fra færgen til stationen på cykel, så nu skal man hele vejen op omkring rundkørslen sammen med bilerne. Det er en omvej på ca. 1 km hvis man skal på cykel til Helsingør centrum.
Nils Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Steen - Jeg er ikke konsekvensekspert, men er det ikke sådan, at man kan trække faktiske færgeudgifter fra ud over kilometerpengene? Mon ikke det er det fradrag, Anders fisker efter?
ulmus Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Nils > hvorfor i alverden skulle man kunne trække de faktiske færgeudgifter fra, fordi man pendler i Helsingør-Helsingborg? Det ville da være en temmelig urimelig forskelsbehandling af pendlerne mellem Sverige og Danmark? Vi sydpå kan da ikke trække vores faktiske udgifter fra.
Nils Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Ulmus - Verden er ikke altid retfærdig, og hvis man bor på en dansk ø og pendler til fastlandet - eller omvendt, må man formode - kan man få dækket sine færgeudgifter mod dokumentation, så hvorfor skulle det ikke gælde for folk, der bor i Skåne og arbejder på Djævleøen.
ulmus Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Jamen, man kan da heller ikke trække broafgiften fra vel? I hver fald ikke det hele. Og problemer er da det samme for os. Og så vidt jeg husker, læste jeg da noget om et færge-fradrag, sidst jeg lavede selvangivelse. Iøvrigt bor vi jo altså ikke på en lille ø, men har selv valgt at bo i S og arbejde i DK, de fleste, fordi det give bedre indtjening.
Guest caroline Besvaret November 3, 2004 Rapporter Besvaret November 3, 2004 Hejsa, Hvis korteste vej mellem hjem & arbejde inkluderer en færgeoverfart kan man trække de faktiske udgifter fra... altså hele beløbet!! Dette gælder uanset om man bor i danmark eller sverige! Jeg bor selv i helsingborg, og pendler til danmark. Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at være til "rivegilde" hos told & skat - og den er altså god nok! mvh Dan S.
Guest brian Besvaret November 4, 2004 Rapporter Besvaret November 4, 2004 Hej Dan, Vil det sige at hvis jeg tager bilen med over hver dag, så kan jeg trække udgiften til færgen fra? Jeg bor i Helsingborg og arbejder i Hørsholm. Og hvordan gør jeg det praktisk med Told & Skat? På forhånd tak for svaret! MVH Brian Haagh "Dansker der flytter til Helsingborg igen :-)"
Guest jacob Besvaret November 4, 2004 Rapporter Besvaret November 4, 2004 Brian, du kunne jo fx. kontakte skat øresund, helsingør afdeling? gem bilag, men er det ikke blligere at have en "gammel/billig" bil i danmark, og så bare cykle til færgen? bor selv i Helsingborg
Guest brian Besvaret November 4, 2004 Rapporter Besvaret November 4, 2004 Hej Jacob, Jo det bliver nok den billige løsning som du nævner :-) Tak for svaret! /Brian
Guest dorthe Besvaret November 9, 2004 Rapporter Besvaret November 9, 2004 du kan trække hele udgiften på færgen fra. Altså får du ikke større udgifter ved at tage bilen med. Vi skal flytte til Sverige om 3 mdr. og har derfor snakket med Skat Øresund, og de oplyste mig, at jeg kan trække hele beløbet fra. Er det derimod en arbjedsbil kan din arbejdsgiver trække hele beløbet på færgen fra. Men kun hvis bilen ikke bliver brugt privat. Det har jeg fået oplyst hos Told og Skat.
Guest brian Besvaret November 9, 2004 Rapporter Besvaret November 9, 2004 Hej Dorthe, Tak for info :-) Jeg vil kontakte Skat Øresund og få det "sort på hvidt" ;-) MVH Brian
Guest caroline Besvaret November 14, 2004 Rapporter Besvaret November 14, 2004 Hej Brian, Hvis du skal pendle frem & tilbage hver dag mener jeg du kan komme med HH-Ferries på en eller anden pendlerordning for ca. 60 kr. pr tur som du så har fuldt fradrag for. (Jeg sejler selv kun 2 ture pr. uge, så koster et 20-turs kort 2190 dkr, hvilket jeg også har fuldt fradrag for). Så hvis du alligevel skal have en bil i sverige, tror jeg ikke det vil være billigere med en bil nr. 2 holdende i danmark...Du skal jo investere lidt i den samt at den jo også koster en del i drift (vægtafgift+forsikring). Tror faktisk løsningen med bilen i danmark er en del dyrere end at tage din svenske bil med over hver dag! Mvh Dan S.
Admin Besvaret November 14, 2004 Rapporter Besvaret November 14, 2004 Jeg tvivler. Min bil nr. 2 koster mig ca. 300kr om måneden at køre i (vægtafg. og forsikring) og det er bare til een tur over med færgen.
Guest dorthe Besvaret November 15, 2004 Rapporter Besvaret November 15, 2004 Bil nr. 2 vil jo så ikke være fradrags berettiget. Det er færgen, uanset og du har bil med eller ej. Hos HH-ferries koster det 3030 for 50 ture. Men kan købes lidt billigere, hvis man melder sig ind i pendler klubben. Nummeret dertil kan fås hos HH-ferries. Endvidere har jeg hørt, at det er billigere, hvis man køber billetten i Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu