Jump to content

Må man det ?

Recommended Posts

Guest henrik
Skrevet

Jeg har hus ved Ljungby Småland, og vil gerne flytte til Sverige. Da jeg har job i Dk, ønsker jeg at beholde dette. Må jeg bo til leje i Danmark man/tir/ons/tor og så køre hjem til Sv. fredag eftermiddag og køre til Dk Mandag Morgen ? Samt holde alt mine fridage i Sv Der er noget med 180 Dage reglen ? Håber der er nogle som kan hjælpe

• 2 weeks later...
Besvaret

Jeg ville ikke satse på det. Det er en af de måder som de danske myndigheder sikket vil kategoriserer som at omgås regler på en snedig vis, og dermed på sigt vil de lukke for det varme vand på det område og sikkert også på andre områder når de nu er igang. Så lad være med det du kan være uheldig at betale din bil 7 gange i afgifter og du vil måske være rigtig meget uheldig og gøre det surt for rigtig mange ægte pendlere.

• 1 month later...
Besvaret

Mig bekendt skulle der ikke være noget galt i dette. Har man fast adresse i Sverige, men arbejder og bor i Danmark en del af ugen (pga. arbejde) skal man bare ud af landet en gang om ugen, for at Skattevæsnet vil acceptere dette, ifølge deres regler. Og din svensk indregistrerede bil, behøver du ikke tage med dig tilbage til Sverige. Så er spørgsmålet selvfølgelig bare, om Skattevæsnet ønsker at følge deres egne regler. De gør jo hvad der passer dem, retsikkerhed eller ej. Men du kan tale med blodsugerne, eller endnu bedre, med en (dansk) revisor, der kan vise dig reglerne - sort på hvidt. Og så kan han jo også gennemgå diverse fradrag med dig, som du har ret til, men som du aldrig har hørt om. God kamp!

• 2 weeks later...
Besvaret

Ifølge http://www.toldskat.dk (øresundsguiden) fremgår det, at hvis du har adresse i sverige og tilbringer 2 dage i sverige hver uge, så opfattes det som at du er der regelmæssigt - selv om du kun er der en del af dagen. De giver et eksempel på dette: - overnatter du f.eks. fra lørdag til søndag hver uge opfattes det som om du regelmæssigt er i sverige. Ifølge dette må 180 dages reglen så gælde i tilfælde af at du er der FAST 180 dage ... altså uden afbrudt ophold - og gælder i dette tilfælde så ikke. Mht. din ferie tror jeg de er ligeglade ... har de nogensinde spurgt om hvor du har holdt din ferie? happy.gif**Tjek lige selv om jeg har forstået det rigtigt!!**

Guest christian
Besvaret

Men må man så eje en lejlighed i Danmark som man bor i til hverdag? og så tage til Sverige i weekenden eller midt på ugen eller hvornår man vil tilbringe de par dage der.

Besvaret

Jeg tror du får problemer med at bevise at du bor begge steder på samme tid, så hellere leje et værelse (f.eks sort?) og overnatte dér (min ejen subjektive mening) ... men prøv at spørge Københavns Kommune (+45 33 66 33 66)

Besvaret

Husk på, at nogle kommuner har bopælspligt, når man har ejer en bolig beliggende i deres kommune. Det har Københavns kommune f.eks. for langt de fleste ejerlejligheder. Så hvis man ikke har fast adresse i den lejlighed, så kræver de (kommunen) at man lejer den ud!

Besvaret

Jeg synes, Christian (og andre) skal tænke sig godt om, før han konstruerer mærkelige løsninger, for at opnå de økonomiske fordele ved at bosætte sig i Sverige uden reelt at bo her. Det kan ødelægge meget for os andre, som er gået helhjertet ind i "projekt flytning".

Guest christian
Besvaret

Hey hov du, Jeg forsøger ikke at konstruere nogen mærkelig løsning for at slippe for at bo i Sverige, jeg undersøger bare mulighederne og reglerne. Er da fuldt klar over, at man naturligvis skal bo i Sverige. Men det forhindrer jo ingen i at undersøge, hvad lovgivningen er på området og stille, måske urealistiske eksempler op.

Besvaret

Jeg syntes at ULMUS har fat i noget, uden at vi på nogen måde skal gå i kamp, her på forum. Men der bliver foreslået følgende " så hellere leje et værelse (f.eks sort?) Se, det syntes jeg ikke er et foreslag man skal sætte op her i forum, det giver et negativt signal fra sig. Der tænker jeg på at dette forum må ikke gå hen og bliver " Den store bog om hvordan man omgås gældende regler" Jeg mener at forum skal bruges som ment fra webmaster´s side. Mvh MIC2

Besvaret

TiLLÆG : Gud vide hvor mange danskere der bor i Sverige ( skåne ) og dybt inde helst ville bo i Danmark, men gør det ikke pga. bil, hus eller lign. Hmmmm jeg tænker bare højt.....

Besvaret

Jeg må hellere lige præcisere hvad det var jeg mente med mit indlæg - som egentlig blot var en besvarelse af et spørgsmål: "... så hellere leje et værelse (f.eks sort?)" Jeg mente at det nok var billigere at leje et værelse, end at skulle betale både for en ejerlejlighed i DK og en lejlighed (læs: bolig) i sverige (incl. lån og alt) - hvis det er absolut tvingende nødvendigt at man bor i DK (f.eks. pga. afstanden til arbejde?). Selv er jeg glad for at bo i Sverige, og tager gladeligt bus og tog hver dag til Danmark og bruger ca. 2½-3 timer på det om dagen, men hvis jeg skulle bruge ... lad os sige 5 timer om dagen på at komme til og fra arbejde, ville jeg nok overveje hvilke andre muligheder der er for at få lov at bo i sverige ... uden at skulle bruge alt for lang tid på transport? Desuden ville man næsten miste transportfradraget da man jo så nok bor lige i nærheden af arbejdspladsen? Det kan godt være at det er lidt langstrakt, men som revisor er jeg vant til at tænke anderledes en gang i mellem happy.gif ... håber det er ok?! happy.gif

Besvaret

Man behøver såmænd slet ikke at køre moralen i stilling for at fraråde over-opfindsomme arrangementer. De bærer straffen i sig selv for nu at udtrykke det lidt bombastisk. Hvis man vil bo i København (evt. på et lille sort værelse) fem dage om ugen og køre til Skåne på helgen for at oparbejde noget kørselsfradrag og legitimere sit arrangement, så får man mildest talt noget af et rakkerliv og desuden udgiften til to boliger. Det er da en høj pris at betale for at kunne gøre sig til grin over for sine kolleger med en latterlig luksusbil på svenske plader. Og hvis det hele begynder at lugte af, at man har gjort ufine ting for at få den fine bil, så bliver det rigtig rigtig sjovt for kollegerne... Jeg bor i Skåne for pengenes skyld, og det tror jeg også, der er mange andre danskere, der gør, og jeg synes, det er en hæderlig grund. Her får man meget mere for sine surt sammenskrabede, og hvorfor skulle man ikke flytte sig efter det? Og tage hvad der kommer förstås.

Besvaret

Det var hverken for at lyde moralsk eller mavesur, at jeg skrev, som jeg gjorde forleden. Jeg synes bare, at da vi nu er lidt ugleset her i S, fordi vi ikke bidrager til samfundet, i.o.m. at vi betaler vores skat i DK, bør vi passe lidt på, at ikke "de høje herrer" får nys om alt for megen kreativ tænkning. Jeg er da også flyttet over til dels p.gr.a. de økonomiske fordele, men ikke KUN - Jeg har i mange år ønske at bo i Sverige, men først broen gjorde det muligt. At jeg samtidig fik en økonomisk gevinst, bedre bolig og bil er bare en ekstra bonus. Jeg tror bare, at hvis man ikke har et virkeligt ønske om at BO i Sverige, ender det med at blive for surt og man må vende hjem igen. Så måske skulle man hellere tænke sig om en ekstra gang, for selvfølgelig er der da også negative ting ved projektet, selvom jeg personligt har svært ved at få øje på disse.

Besvaret

Og så trænger vi vist til en Prips blå. En god debat er nu en god debat.

Besvaret

Ulmus, "at vi ikke bidrager til samfundet, fordi vi ikke betaler vores skat i Sverige" er lodret forkert, og er noget de svenske lokalpolitikkere siger, for at få opmærksomhed. Ved at handle diverse varer, bil, og ved at købe/leje bolig, forsikring, moms, mv. i Sverige, så bidrager "de svenske" danskerne med et stort beløb samlet. Til glæde for svenskerne. Den øgede omsætning, som vi bidrager med, er med til at skabe en bedre økonomi i f.eks. Malmø og andre fattige svenske kommuner. Vi bidrager og skaber dynamiske effekter. I øvrigt har de svenske politikere selv godkendt aftalen om at betale skat, der hvor man arbejder, i sin tid. Dumt gjort, ja, men gjort er det.

Besvaret

Moral? Hm, det der er blevet beskrevet flere steder herunder er lodret bedrageri, det er hvad man bliver sigtet for hvis man er kreativ på nøjagtigt det med at fuske med bopæl og afgifter, såfremt myndighederne ikke erkender det kan være sådan. Grunden til at du ikke får gode råd i den retning er nok, at de fleste Danskere der flytter til Skåneland, har gjort op med sig selv at det er Skåne de er flyttet til, ikke et bilparadis. Hvis du ligger og laver numre med myndighederne, hvorfor spørger du så ikke Told og Skat om deres syn for sagen, og hvad du evt. kunne/Ikke kunne blive dømt udfra. Du stiller nogle scenarier op, som folk herinde ikke finder interessante, målgruppen har i forhold til dig et andet syn på lovgivningen. Det du har gang i med "virtuel" flytning eller hvad du kalder det, må du være klar over er for egen regning, vi vil helst ikke beskæftige os med det.

Guest christian
Besvaret

Jeg må hellere endnu engang afkræfte, at jeg er i gang med en virtuel flytning (hvis det er mig du skrev til Thomas O.), til dem som endnu ikke har forstået det. Som jeg skrev før, hvis jeg flytter til Sverige, så flytter jeg fysisk og fuldstændig lovligt, om nogen (eller jeg) fusker er da fuldstændig for egen regning, omend det er forkert, og det fører højst sandsynligt til nogle konsekvenser. Længere er den ikke :-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...