Guest kim Skrevet January 26, 2003 Rapporter Skrevet January 26, 2003 Jeg overvejer fordele og ulemper ved at flytte til Sverige - i eget hus. Jeg vil fortsætte med at arbejde i DK og skal derfor betale dansk skat af arbejdsindskomst. Jeg ved, at der er en svensk fastighetsskat, som betales til Sverige - måske lidt afhængig af øvrige svenske skattebetalinger. Kan nogen forklare, om der skal betales Ejendomsværdiskat til DK af den svenske bolig? Alle jer der er flyttet over indenfor de sidste par år må have personlige erfaringer, som I kan fortælle om - ikk'?
Guest anders Besvaret January 26, 2003 Rapporter Besvaret January 26, 2003 Hej Kim Fandt et link til Oresunddirekt, der står noget interessant i bunden af indlægget. Jeg ville ringe til Oresunddirekt hvis jeg var dig, de kan svare på en masse ting. http://www.oresunddirekt.com/dk/tema.asp?page=tema&objno=91379113 Hvis du finder ud af det, må du gerne give os et tip om hvordan det hænger sammen. Anders
vincent Besvaret February 3, 2003 Rapporter Besvaret February 3, 2003 Jeg mener bestemt ikke Skattevæsenet kan opkræve Ejendomsskat/Ejendomsværdiskat på en bolig der ikke ligger på dansk grund. Hvis dette var tilfældet kunne det hurtigt blive en dyr affære at købe hus i udlandet. Dels skulle man betale en evt. ejendomsskat i ejendommens land, og så derefter ejendomsskat til DK?? Så vidt jeg ved falder den inden for rammen på dobbeltbeskatningsaftalen mellem DK og de andre nordiske lande.
Guest peter Besvaret February 3, 2003 Rapporter Besvaret February 3, 2003 Hej Kim, Den svenske fastighetsskat er indkomstrelateret. Hvilket vil sige at hvis du ingen indkomst har i sverige kan de ikke opkræve fastighetsskat. Vi har boet her i snart 2 år uden at betale fastighetsskat !
Admin Besvaret February 3, 2003 Rapporter Besvaret February 3, 2003 Det var interessant.De vil så sige at de danskere der har sommerhus i Sverige ikke betaler fastighetsskat´?
Guest peter Besvaret February 4, 2003 Rapporter Besvaret February 4, 2003 Hej Steen, Ja, hvis der gælder de samme regler for fritidshuse !
Guest kim Besvaret February 5, 2003 Rapporter Besvaret February 5, 2003 Tak til alle der har svaret. Jeg er blevet noget klogere. Fra andre sider har jeg hørt udsagn, der minder meget om hvad Vincent og Peter S skriver her. Så må jeg finde en anden grund til ikke at flytte til Sverige ;-)
Nils Besvaret February 16, 2003 Rapporter Besvaret February 16, 2003 Ens svenske ejendomsskat er ganske vist reguleret efter ens i Sverige beskattelige indtægt, typisk nul, men der skal betales et mindstebeløb på 2.600 eller 2.800 pr. år, nånting sånt, hvilket jeg har udbredt mig om i en anden tråd, så hvis man ikke betaler fastighetsskatt, må man være glemt eller opgivet af systemet, eller også også har man ingen fastighet, fordi man sover på gaden eller bor i en bostadsrätt. Meget lav husskat i Sverige p.t., men det holder ikke i længden, for der er ingen rimelighed i det.
Guest peter Besvaret February 17, 2003 Rapporter Besvaret February 17, 2003 Hej Nils, Du har ret i at det ikke er rimeligt ! Men jeg er sikker på at alle der er flyttet til Sverige, men arbejder i Dk, meget gerne ville betale skat på samme vilkår alle andre i Sverige. Ikke fordi det kunne give os en evt. skattefordel, men fordi vi jo gerne vil være en del af det svenske samfund og bidrage hertil. Jeg kan fortælle at den minimumsgrænse du skriver om er vi aldrig stødt på, og nej vi sover ikke på gaden ! og er hverken glemt eller opgivet af systemet.
Nils Besvaret February 22, 2003 Rapporter Besvaret February 22, 2003 Jeg betaler fastighetsskatt med begrænsningsregel og det hele, så visse er åbenbart mere kendte af systemet end andre.
Guest toft Besvaret April 15, 2004 Rapporter Besvaret April 15, 2004 Sidder og roder med den danske selvangivelse (04.009).. Er der nogen der kan fortælle mig, om man bør skrive noget i rubrik 166 og 167 "Oplysninger om ejerbolig til beregning af ejendomsværdiskat"..? Der er ikke fortrykt nogen oplysninger på min selvangivelse omkring "Ejendomsoplysninger" - og jeg bor i en almindelig bostadsrätt. Hvad gør I andre?
Guest stefan Besvaret April 16, 2004 Rapporter Besvaret April 16, 2004 Mindstebeløbet på 2800 gælder hvis man er skriven på adressen. Og er I to personer som ejer boligen 50/50 så betaler I selvfølgelig et mindstebeløb på 2x2800Sek:-). Har du et fritidshus som ikke er din "faste " adresse skal du betale fuld fastighetsskatt. Gå ind på www.skatteverket.se og søg efter broschyr SKV 296 "Fastighetsskatt inkomståret 2003 och framåt" /Stefan
Guest toft Besvaret April 16, 2004 Rapporter Besvaret April 16, 2004 Ok, jeg blev ikke klogere, da jeg ikke lige forstår jeres svar. Vince: Nej, jeg har ikke nogen dansk ejendom. Men er i tvivl om jeg skal opgive værdi (betale skat) af min svenske bostadsrätt på den danske selvangivelse? Stefan: Tak for hjælpen, men det er min DANSKE selvangivelse jeg roder med ;-) Jeg kunne jo evt i stedet spørge hvad folk skriver på deres "04.031 Supplement til selvangivelsen for begrænset skattepligtige" i feltet "Formue - Ejendomsværdi af egne udenlandske ejendomme"...?? For mig virker det jo nærmest som om man skal betale "ejendomsværdiskat" i både DK og SE, en gang på hver lands selvangivelse.. Men det kan jo være det bare er mig der fatter minus, så derfor ville det jo være ok om nogle kunne svare :-/
ulmus Besvaret April 16, 2004 Rapporter Besvaret April 16, 2004 Toft > jeg har ikke skrevet min bostadsrät på min danske selvangivelse i 2001 og 2002, og jeg agter heller ikke at gøre det i 2003. Jeg mener, som Vincent (?), at man skal opgive, hvis man har dansk ejendom.
Guest toft Besvaret April 16, 2004 Rapporter Besvaret April 16, 2004 Ulmus: Ja, jeg må da erkende at næsten uanset hvad, så vil jeg nok opgive 0 kr. på selvangivelsen, og se hvad der sker. Og i øvrigt, hvor skal jeg vide værdien af min bolig fra? Nu er jeg ikke lige dansklærer eller lignende, men når der på selvangivelsen står: "Formue - Ejendomsværdi af egne udenlandske ejendomme" - så tænker jeg jo at ordet UDENLANDSKE må relatere til landet selvangivelsen kommer fra, altså Danmark. Udenlandske ejendomme, må i min verden så være alle de ejendomme man måtte eje på alt andet end dansk grund (ens ejendomme på dansk grund, må man gå ud fra at staten har mere end rigeligt styr på i forvejen) Men jeg kan forstå at Vince og dig mener at ordet "udenlandske" må relatere til de evt danske ejendomme man stadig måtte eje, når man bor i udlandet? Det er sgu forvirrende... :-/
Guest nikolaj Besvaret April 16, 2004 Rapporter Besvaret April 16, 2004 Nej. Med udenlandske ejendomme menes hvis du er bosat i DK og har ejendom i udlandet - f.eks et sommerhus i Nice eller whatever.
Guest toft Besvaret April 16, 2004 Rapporter Besvaret April 16, 2004 Præcis Vince, hvis jeg er BOSAT i DK.. Nu er jeg så bosat i SE, og sidder med den sevangivelse jeg har fået tilsendt fra DK (04.009 Selvangivelse for begrænset skattepligtige). Endvidere har jeg printet supplementet ud til denne selvangivelse (04.031). Så spørger jeg lige dumt for 4. gang mht din sidste post Vince: Hvorfor er der et punkt på selvangivelsen for begrænsede skattepligtige (04.009 og 04.031), der omhandler ejendomsværdiskat af udenlandsk ejendom, når man ikke kan være begrænset skattepligtig hvis man er bosat i DK? Ja, ved godt det er mig der som den eneste herovre ikke har styr på selvangivelsen, men så må I andre lige bære over med de dumme spørgsmål
Guest nikolaj Besvaret April 19, 2004 Rapporter Besvaret April 19, 2004 Toft: På Blanket 04.009 skal rubrik 166 og 167 udfyldes hvis der er ændringer i de oplysninger der står neden for rubrik 167 (ejendomsoplysningerne). Hvis dette felt er blankt, og du stadig ikke har købt ejendom i DK, så skal du ikke gøre noget. Hvis du HAR købt ejendom i DK så skal du bruge rubrik 167, sætte kryds i den lille boks, og udfylde det tilhørende rettelsesbilag. Man kan godt have fast ejendom i DK, men være begrænset skattepligtig, f.eks hvis du ikke har solgt din gamle lejlighed, flytter til Malmø og udlejer den gamle lejlighed. På supplementet til 04.009 (04.031) under ejendom skal du skrive værdien af den svenske ejendom. Bemærk at en ejendom er ikke retten til at bebo en lejlighed. Af dette beløb bliver der ikke beregnet ejendomsværdiskat, da Skattefar ikke kan hente ejendomsværdiskat af en ejendom beliggende uden for rigets grænser. Skattefar kan heller ikke tage ejendomsværdiskat af en dansk andelsbolig, et lejeværelse, eller en campingvogn (endnu). Håber det hjalp
Guest jesper Besvaret April 19, 2004 Rapporter Besvaret April 19, 2004 quote: Man kan godt have fast ejendom i DK, men være begrænset skattepligtig, f.eks hvis du ikke har solgt din gamle lejlighed, flytter til Malmø og udlejer den gamle lejlighed. Her gælder jo så bare, for at blive begrænset skattepligtig, at du ud/fremlejer din danske lejlighed for minimum tre år på kontrakt. Just fyi...
Guest spiff Besvaret April 19, 2004 Rapporter Besvaret April 19, 2004 "...da Skattefar ikke kan hente ejendomsværdiskat af en ejendom beliggende uden for rigets grænser." Er det ikke netop pointen med ejendomsværdiskatten? Skattefar i DK vil ikke blot have betaling for den danske ejendom, men også for eks. sommerhuset i Spanien.
Guest nikolaj Besvaret April 19, 2004 Rapporter Besvaret April 19, 2004 Nej, meningen med ejendomsværdiskatten er at få afløst ejendomsskatten. Når man angiver værdien af en udenlandsk ejendom er det med henblik på at udregne dit privatforbrug. F.eks ville det være usandsynligt at en kassedame tog til spanien og købte et sommerhus, medmindre hun i forvejen har ½ - 1 mio kr. i banken . Lidt i stil med dem der går i lædervest, er på bistand og har en mercedes 500 SEL uden for sin villa i Vedbæk. Overstiger værdien af "aktiver" det din indkomst kan legitimere vil du blive kaldt til torskegilde og blive bedt om at dokumentere dine ejerforhold.
Guest toft Besvaret April 19, 2004 Rapporter Besvaret April 19, 2004 Vince: Ja jeg blev "klogere" men ikke klogere. Synes godt nok ordlyden i reglerne er misvisende, tvetydige og kryptisk beskrevet, men jeg stoler blindt på dig du gamle Det er tilsyneladende også bare mig der har blæst en storm i et glas vand her i tråden.. Men jeg prøver bare at forstå lidt af disse regler, så jeg kan undgå at betale så meget som en bøjet 25 øre for meget i skat til DK. Ja altså ud over den skat, som man jo altid synes man selv betaler for meget i forvejen
Guest nikolaj Besvaret April 19, 2004 Rapporter Besvaret April 19, 2004 Toft: Det er nu ganske simpelt. Har du købt bostadsrätt skal du ikke foretage dig noget Når du køber bostadsrätt betaler du jo for en rettighed, nemlig retten til at bebo lejligheden. Rettigheder bliver ikke beskattet, og de falder ikke ind under ejendomsbeskatningsreglerne - hverken i DK eller i SE. Mht. selve oplysningen om ejendommen der er beliggende i udlandet, så er det alene til brug for privatforbrugets udregning. husk at der er tale om FAST EJENDOM... dvs. ... for folk der køber hele huse og grunde og hele pivetøjet, uanset om der er begrænset bopælspligt, eller om det er uden bopælspligt. Den danske stat kan ikke beskatte fast ejendom i udlandet. De kan dog muligvis beskatte indtægten du får ved at udleje dit 4 etagers villa-sommerhus ved rivieraen med 5 hektar have og egen strand igennem dobbeltbeskatningsaftaler ... men her er vi så langt ude i regelrytteri at jeg er stået af
Guest spiff Besvaret April 19, 2004 Rapporter Besvaret April 19, 2004 Quote: "Den danske stat kan ikke beskatte fast ejendom i udlandet". Her er vi stadig ikke enige... Quote fra "Ejendomsværdiskatten 2004" på www.toldskat.dk: "Ejendomsværdiskat betales af såvel danske som udenlandske ejendomme. Det betyder, at der skal betales ejendomsværdiskat af en ejendom i Danmark, uanset om ejeren er bosat her i landet eller i udlandet. Det betyder også, at en person, der er bosat i Danmark, skal betale ejendomsværdiskat af en udenlandsk ejendom." Men vi er til gengæld enige i at der ikke skal betales ejendomsværdiskat for en bostadsrätt - Den er sammenlignelig med en Dansk andelsbolig.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu