Jump to content

Selvangivelsen 2002 (Grænsegængerregler - DK)

Recommended Posts

Skrevet

Hvis I ikke allerede har modtaget selvangivelsen for 2002 er den nok snart på vej. Som det er nævnt i tidligere tråde er der åbenbart mange ting man skal tage hensyn til for dem der arbejder på den anden side af sundet. For dem af os der arbejder i Danmark og bor i Skåne kan man risikere at skulle udfylde den selv, i tilfælde af at den ikke er udfyldt på forhånd - og selv hvis dét er tilfældet skal der rettes hvis man har renteudgifter til f.eks. bil- og boliglån i Skåne. For at give en hjælpende hånd med at udfylde selvangivelsen kommer jeg hermed med nogle ting der i de fleste tilfælde kan resultere i en korrekt udfyldt selvangivelse (i hvertfald for lønmodtagerne happy.gif): 1). Ring til jeres fraflytterkommune i Danmark og bed dem om at sende et R-75 kontrolbilag til jeres adresse. 2). Før i får R-75'eren fra kommunen samler i alle de årsopgørelser sammen i har fået vedr. banker, pension, løn, fagforening osv. Specielt renter fra Sverige er vigtige hvis i har svenske konti/lån. 3). Når i har fået R-75'eren og samlet jeres årsopgørelser kan i sammenligne jeres oplysninger med oplysningerne hos told og skat. Hvis der er differencer skal tallene på selvangivelsen rettes og der skal vedlægges dokumentation for rettelserne. 4). Jeg går ud fra at vi alle er berettiget til befordringsfradrag, så dette skal også skrives på selvangivelsen. Husk at de antal i skal gå ud fra er den afstand som en person i bil ville køre. Ikke noget med genveje/omveje hér! happy.gif Gå evt. ind på krak.dk og tag en kørselsvejledning til jeres arbejde (uden via-punkter), her fremgår km antallet i kan bruge. Husk evt. at vedlægge dokumentation for beregningen. 5). Saml selvangivelsen med den ekstra dokumentation der skal medsendes og skriv i det ene hjørne følgende: "§5a" 6). Send selvangivelsen, og glæd jer over at i lige har sparet 2.500 for udgiften til revisor happy.gif Kan i ikke finde ud af at beregne befordringsfradraget har jeg udarbejdet et beregningsark i Excell i snart kan hente via FTP. Beregningsarket kan kun benyttes for bropendlere (ikke for dem af jer der benytter færgerne - sorry) Adressen til dette ark kommer i aften happy.gif

Besvaret

Vincent....du er en konge! Ikke at jeg selv lige står og skal bruge ovenstående information...men det er jeg sikker på at der er mange andre der skal. Havde jeg været blandt dem, så havde jeg givet dig et kys på panden! I LOVE the Internet!

Besvaret

For dem af jer der har problemer med befordringen har jeg lavet nogle standarder til udregning af dette. Modellerne er udarbejdet i Excell og kan bruges ved hjælp af at flytte rundt med [tab]. Den første model jeg frigiver hér er til brug i forskudsopgørelsen 2003. Den til selvangivelsen kommer om et par dage, skal lige have rettet nogle ting happy.gif link

Guest raymond
Besvaret

Når man opfylder betingelserne for at blive omfattet af kildeskattelovens afsnit 1 A (fuld skattepligt), skal der anvendes en blanket mere i forbindelse med udfyldelse af selvangivelsen for 2002. Blanketten har nr. 04.031 og kan ses og udskrives på Told- og Skattestyrelsens hjemmeside via adressen www.erhverv.toldskat.dk/blanketter/04031.pdf Vedrørende renterindtægter/udgifter kan man omregne fra svensk til dansk valuta ved at anvende kursen på tidspunktet for erhvervelsen eller betalingen af henholdsvis indtægter eller fradrag. Man kan også anvende den fastsatte gennemsnitskurs for året 2002. Ifølge oplysninger fra Told- og Skattestyrelsen omregningskursen følgende:pr. 31/3-02 82,39 - 30/6-02 81,63 - 30/9-02 81,16 - 31/12-02 80,75 og gennemsnitskursen er 81,12

Besvaret

Tak Raymond, har du også gennemsnitskursen for 2001, da jeg skal til at lave min selvangivelse for 2001!! (Skattevæsenet havde glemt at fortælle mig, at jeg skulle lave en ny selvangivelse delt i to. Een for før, jeg flyttede over, og een for resten af året. Et større regnskab.)

Besvaret

Hmm...jeg ikke fået min selvangivelse endnu...er det unormalt? (jeg flyttede fra Frederiksberg Kommune)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...