Jump to content

Rådgivning af opstart af virksomhed i Sverrige ????

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Jeg står som Dansker med en stor problem stilling. Inden for kort tid er plannen at etablere virksomhed i Skåne. Jeg har brug for rådgivning. Både til at finde passende lokaler, men mest af alt til at rådgive mig om det Svenske system. Her mener jeg alt fra personale ansættelse, lønninger, tilladelser myndighedskrav o.s.v. o.s.v. Der må være nogen ude i dette pragtfulde forum, som enten er i stand til at give mig denne rådgivning eller om ikke andet kender til nogen som kan. På forhånd tak Anders E

Besvaret

Vi har flere gange snakket om en "iværksætter-aften". Mener det var Carsten V. der var den alvidende info-mand, som skulle oplyse os om gulbelagte veje og spydbefængte faldbruber som moms-registreret i SE. Men hæng mig ikke op på det...

Besvaret

Hej Anders E Jeg tror at jeg kan hjælpe dig, jeg har selv været igennem møllen men det er generelt lettere end i DK, set med mine øjne. Sverige har set med mine øjne, meget god tradition for, og glade for at hjælpe iværksættere og det er let at tale med de forskellige myndigheder, selv med lidt dårligt svensk/øresundska. Jeg har en overordentlig god erfaring med skattemyndighederne her, til forskel fra i Danmark hvor men nærmest er at betegne som fjenden. Jeg vil gerne hjælpe dig her og nu, mail mig bare. Jeg er stadig villig til at vi holder en aften, men der bør være minimun 1 der vil starte op. Minumum 1 fordi der er selvfølgelig forskel på hvilken branche der er, skal/kan man søge starttilskud, hvor søger man risikovillig kapital, skal det være enmandsejet eller Aktiebolag? osv. Hvem vil arrangere dette.

• 2 weeks later...
Besvaret

Jeg er selv interesseret i at starte mit eget firma her i det svenske. Så regn mig med til sådan et møde hvis det går i luften

Besvaret

Hej Niels H. Vi har mødet i aften klokken 19.00 her i Lund. Jeg er i DK i dag, og kan ikke se denne besked før i aften igen, men send evt en sms med dit nummer så vil jeg kontakte dig. SMS fordi min voicemail ikke er sat op endnu. Mit nummer er +45 60 10 83 10

• 4 months later...
Besvaret

Hej Jeg kan se at tråden er noget gammel, men jeg står med samme problem som Anders E havde dengang. Jeg har et firma i DK, og vil gerne lave et tilsvarende firma i Sverige, enten et selvstændigt firma eller en filial af den danske. Hvis man ikke har en adresse i Sverige, kan dette så klares ved hjælp af postboks eller lign? Jeg vil egentlig gerne kunne styre firmaet fra min privatadresse i DK, er dette muligt eller skal man have en fast virksomhedsadresse i f.eks. Malmö? Håber der er nogen der kan hjælpe mig med råd eller lign. Mvh. Martin

Besvaret

Hej Martín. Du skal have telefon og postnummer adresse her i Sverige. Men det kan du have i for eksempel Regus House. Der kan du så købe et virtuelt Office, det koster ca. 2000 SKr pr. måned. Du skal så også have et Organisationsnummer (CVR nummer) det får du ved Patent og Registreringsverket. Du skal så hver måned indberette ind og udgående moms som i DK. Lykke til.

• 5 months later...
Besvaret

Hej Carspar Står du evt. stadig til rådighed for rådgivning om en måneds tid? Vi er så småt ved at være de nye ejer af et hus. Hvor der er tilknyttet forretningslokale til. Jeg syer børnetøj og ville gerne åbne en butik derovre. Og har naturligvis en masse spørgsmål til hvordan jeg skal forholde mig. Og om jeg nødvendigvis skal have en start kapital når nu lokalerne ligger i vores fastighet? Kan man trække noget af huslejen fra som her i dk hvis den er afskærmet fra resten af beboelsen. Hvad med revisorer er det nødvendigt eller kan man selv overskue at lave regnskaber trods man ikke er en tal haj. Hvordan med skat/moms osv.? Og har million millard andre spørgsmål. Jeg skal dog lige tilføje at jeg ikke har startet virksomhed før så har ikke nogen idé om det svenske kontra det danske system. Mvh. Camilla

Guest carspar
Besvaret

Ja det er stadig ok så mail mig bare. Da det er børnetøj det handler om så er der ikke så mange regler. Da du ikke har ansatte er det også forholdavis let. Konstruktionen om det er Aktiebolag privat firman eller handelsbolag kan jeg fortælle dig lidt af og så skal du selv træffe den beslutning. Jeg har både arbejdet med disse spørgsmål i DK og i SE I øjeblikket er det på begge sider, med respekt for juridikken og det Danske Skattevæsen (det Svenske skattevæsen giver sjældent problemer). Men velkommen herover.

Besvaret

Skulle du holde en aften, så er jeg også interesseret. Jeg har et ApS i DK, og overvejer at lave et datterselskab herovre hvis der er en økonomisk fordel. Branche er software udvikling og IT konsulent. Ingen ansatte (kun projektansatte konsulenter)

Guest carspar
Besvaret

Toppen Thomas Lund jeg syntes vi alle 3 skulle mødes en aften fordi der kan være mange spørgsmål. Hvor mange jeg kan besvare ved jeg ikke men lad det komme an på en prøve. Hvis vi finder en aften så skal jeg forberede mig. Jeg kan eventuelt låne et lokale her i Lund hvis i vil, eller kom gerne med forslag til hvor vi ellers skal mødes. Hvis du eventulet også har professionelle programmører af mobiltelefoner er jeg også professionelt interesseret inden jeg kontakter Uni for opgaven. Men det er en anden sag.

Besvaret

Hej Carspar. Det ville være rigtigt dejligt, men jeg ville naturligvis foretrække om vi kunne vente 1 til 2 måneder da jeg ikke vil være helt klar på det før. Men det er naturligvis op til jer. Så må jeg bare komme fra DK af ;) Mvh. Camilla

Besvaret

Haster ikke fra min side. Jeg er på en langtidskontrakt de næste 2-3 måneder endnu, så det passer også mig fint en gang til efterår. Mobil programmører - desværre. Men jeg kender et par stykker i UK/US som koder spil på n-gage og andre mobil telefoner. Hvis det er i den retning du søger efter nogen, så kan jeg sagtens formidle kontakt. Selv koder jeg spil til PC/Linux/Mac, samt lidt business software (mest Java).

Guest carspar
Besvaret

Hej Camilla og Thomas vi kan lade Camilla sætte en dato. Det er ligegyldigt for mig men giv mig gerne 2-3 uger til at forberede, så jeg har lidt materiale og links til jer til at tage med hjem. Er det ok Hvis det bliver her i Lund på Jordabaksvägen i Lund (søg på kortet i www.gulasidarna.se Jeg låner beboerlokalet til formålet. Hvis i savner danmark så kan i se Turnig Torso i malmø, øresundsbroen hele københavn og den skånske slette fra min altan. Men det er en anden sag.

Guest carspar
Besvaret

Nej det er ok men det er ikke til spil. Jeg prøver lige på Lunds Universitet de mangler ofte opgaver til det private erhvervsliv og der udklækker de mange til SonyEriksson her i Lund.

Besvaret

Hej Camilla og tak for besøget i Lövestad. Så lige at der var nogen og kigge på "skomagerens" hus i weekenden. Har i købt eller hvordan går det ?

Besvaret

Hej igen Dan Ja vi har mere eller mindre købt det. Vi var derovre igen i lørdags .. Og er blevet enige om pris osv. så det er bare smadder lækkert. Tak fordi du gad tage dig tid til at forklare lidt omkring området. Så vi flytter nok over den 31 Oktober. Så der kommer en børnetøjs forretning til byen :thumbup: Skal i til historik dag på lørdag? Kh. Camilla

Besvaret

Er det på Lørdag ?? Hihi, godt gjort at i som ikke engang er flyttet endnu ved det, og vi ikke gør. Nej, det når vi ikke. Der skal males skal der :-) Spændende med tøjbutikken - jeg holder det hemmeligt for min kone :-) Vi glæder os til i flytter. Velkommen i byernes by.... hihihi..

Besvaret

Hej Igen Hehe ja det er da godt gået, jeg så det inde på Lövestads hjemmeside at der er Historik dag hvor man ligesom vender tilbage til den svunde tid i det gamle Lövestad .. Hvor kvinderne klæder sig i gamle flotte kjoler de har lejet oppe hos "mormors mameluk" ved siden af blomster butikken, og mændne naturligvis også. Måske bare ikke i kjoler :) Hvis det hele går i orden tager vi nok op og kigger og hilser på de lokale ... Det er jo om at være med i Samhallet så vi kan få nogle kunder i biksen. Er det kun drenge i har? Eller har i også en pige? Kan ikke huske det. Vi glæder os også meget .. Skal have møde med banken på torsdag men det er bare en formalitet siger vores rare bank mand. Vi får oedegaarde.dk til at lave vores papire da de ved en hel del om det .. Og da det jo er privat huskøb og ikke gennem ejendomsmægler :)

Besvaret
Hej Camilla og Thomas vi kan lade Camilla sætte en dato. Det er ligegyldigt for mig men giv mig gerne 2-3 uger til at forberede, så jeg har lidt materiale og links til jer til at tage med hjem. Er det ok Hvis det bliver her i Lund på Jordabaksvägen i Lund (søg på kortet i www.gulasidarna.se Jeg låner beboerlokalet til formålet. Hvis i savner danmark så kan i se Turnig Torso i malmø, øresundsbroen hele københavn og den skånske slette fra min altan. Men det er en anden sag.
Jeg tror egentlig også godt jeg kunne tænke mig at deltage. Har haft "hobby-virksomhed" i 6-7 år i Danmark, men måtte lukke det ned da jeg flyttede. Synes ikke helt jeg kan overskue at starte op i Sverige efter jeg lige er flyttet, men det kunne jo være at man på sådan et møde kunne få nogle nyttige fif og gode råd som giver blod på tanden til at få startet op igen. Savner lidt den ekstra indtægt... :)
Guest carspar
Besvaret

Hvis du er startet Anders så kan det være du vil være med til en aften for nye opstartere mmed din erfaring, jeg har lavet en ny tråd under Banker & Økonomi se gerne denne.

Guest carspar
Besvaret

Hej Camilla Madsen, jeg har netop startet en ny tråd under Banker & Økonomi, hvor jeg for de interesserede vil finde en dag/aften, meld dig gerne under denne. Hav en god dag.

Guest carspar
Besvaret

Hej Thomas_Lund, jeg har netop startet en ny tråd under Banker & Økonomi, hvor jeg for de interesserede vil finde en dag/aften, meld dig gerne under denne. Hav en god dag.

Guest carspar
Besvaret

Hej andersen, jeg har netop startet en ny tråd under Banker & Økonomi, hvor jeg for de interesserede vil finde en dag/aften, meld dig gerne under denne. Hav en god dag.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...