Jump to content

Lån til bolig i Sverige igennem SEB

Recommended Posts

Skrevet

Lån til bolig i Sverige Har du planer om at købe en bolig i Sverige har du følgende muligheder: Finansiering via SEB Du har mulighed for at låne et beløb hos SEB e-banking i Danmark efter normal kreditvurdering. Du kan også vælge at finansiere hele dit boliglån via SEB i Sverige. SEB i Sverige tilbyder forskellige lånetyper. Jo større udbetaling du har, jo billigere er lånerenten. Pr. januar 2002 er lånerenten i Sverige attraktiv, og du kan derfor opnå kontante besparelser ved optagelse af lån i svenske kroner. Rådgivning Ring til vores KontaktCenter, hvor vores rådgivere sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig igennem dit huskøb. Det kan desuden være betryggende at få hjælp fra rådgivere med lokalkendskab og indgående kendskab til svenske forhold generelt. Vi kan derfor hjælpe dig med at formidle kontakt til en lokal afdeling af SEB i Sverige, som kender området, hvor du vil købe bolig. Nem betaling af faste udgifter i Sverige Til betaling af dine faste udgifter på bolig i Sverige har vi udviklet et Brokonto-koncept, hvor du får en web-aftale og en Brokonto hos SEB e-banking i Danmark og en web-aftale med konto hos SEB i Sverige. Via din Brokonto i Danmark overfører vi hver måned et fast beløb (min. 1000 SEK) til din konto i Sverige – uden omkostninger. Fra din svenske konto kan du så betale alle dine svenske girokort direkte fra din pc – for 120 SEK. årligt. Få mere information. Ring til SEB e-bankings KontaktCenter på telefon 7015 1501 eller send en e-mail til seb@seb.dk man-tor kl. 8.00-22.00, fre kl. 8.00-17.00 og søn kl. 14.00-22.00.

• 8 months later...
Besvaret

Jeg vil godt lige tilslutte mig dette indlæg (taget fra SEB's hjemmeside). SEB har som den eneste bank jeg har kendskab til indsat et specielt afsnit om at låne penge i sverige til bolig. Dette burde lette en hel del bekymringer hos de eventuelle kommende tilflyttere da mange jo har problemer med at finde ud af hvilken bank de skal bruge, hvordan de låner penge osv. osv. Her kan de være klar over at de kan bruge SEB som sparringspartner ved boligkøb i Sverige. Selvom både Nordea og Danske Bank også har svenske samarbejdspartnere har jeg ikke set samme entusiasme hos dem. Jeg er dog mere end sikker på at hvis man henvender sig til dem (Nordea/Danske) får man nøjagtig samme professionelle rådgivning som i SEB happy.gif SEB har desuden samme koncept som hos Nordea og Danske Bank - at man kan overføre til en svensk konto mere eller mindre samme dag. Selvfølgelig får man ikke overførslen til Børskurs (man er vel gebyrgrib!), men det er ikke langt fra. P.T. er differencen ca. 0,5 - 1 kr. pr. 100 kr afhængig af hvor grådig banken er. Der hvor man også kan låne penge til bolig i Sverige er Handelsbanken (hvor jeg selv har lånt). Renten er fleksibel på ca. 7,5% (ÅO 7,714%). Da lånet svarer til et andelsboliglån forsøgte jeg at hente nogle priser ind på nettet... SEB (Danmark): Andelsboliglån - 6,75% (ÅO 7,6%) Nordea (Danmark): Andelsboliglån - ingen oplysninger (til gengæld har de en regnemaskine til det almindelige befordringsfradrag). Nordea nævner at man skal betale ejendomsskat i danmark hvis man har fritidshus - det gælder altså ikke for bostadsrätter. Kilde: RSV Danske Bank: Ingen oplysninger - Samarbejdspartner i Sverige: Skånske Provinsbanken. Mht. at låne i sverige kan siges, at renteniveauet er meget lavt i øjeblikket, men da den svenske kronekurs er stigende skal der ikke meget til før det bliver farligt at tænke i den retning. Herfra kan der ikke rådes på området, men I er velkomne til at vende tilbage med erfaringer ... gode som dårlige happy.gif Såfremt der er nogle der kan levere flere data burde vi være i stand til i højere eller mindre grad at stille en prisliste op. Her tænkes der ikke i udtømmende tal, men hvis vi får en melding om rentesatserne ville det sikkert hjælpe nogle i søgen efter den rette (læs: "billigste") bank happy.gif

Besvaret

Vincent! Hvad mener du med, at den svenske kronekurs er stigende. Jeg kan ikke se, at den er mere stigende eller rettere svingende end den hele tiden har været. Jeg har, siden jeg flyttede over for 16 måneder siden nøje fulgt kursen, og den stiger og falder hele tiden. Den er ikke højere nu end den tidligere har været i de 16 måneder og forleden faldt den da igen nogle "grader". Er det andre grunde til, at du mener den er stigende?? Det er altså ren uvidenhed, der får mig til at spørge - jeg har ingen skumle bagtanker.

Besvaret

Hej Ulmus. d. 9/6 2001 var kursen 80,02. d. 9/10 2002 er kursen 81,12. Men husk lige at kursen imidlertid har været nede og vende i kurs 75 efter 11/9 angrebet på USA. Derefter steg den støt igen frem til marts måned, hvorefter den faldt til ca. 78 i august måned 2002. Fra august er kursen så steget støt frem til det nuværende niveau. Set over den længere udvikling (10 år) ligger der stadig en pæn stigning foran os. Kilde: http://www.valutakurser.dk

Besvaret

Vincent,du skulle gå ind i valutaspekulation, hvis du har mulighed for at forudse hvordan kursen bevæger sig.Med mindre du har synske evner kan kan du ikke vide morgendagens kurs.Da jeg flyttede herover var kursen omkring 82.

Besvaret

:-) Jeg husker stadig tiderne da man kom til Danmark med hård valuta (op mod kurs 114-120) når man havde svenske kronor på lommen..... Det var den gang danske butikker afregnene til kurs 100. :-)) Og det er snart længe siden......

Besvaret

Nej jeg ved selvfølgelig ikke hvordan den svenske krone vil bevæge sig i fremtiden. Det eneste jeg har gjort er at sammenligne med de sidste 10 års kurser over for den danske. http://srv1.euroinvestor.com/scripts/runisa.dll?EUROINV.66068:GRAF2:1388928618:2 33073,3650 Hvis man kigger på den tidligere udvikling i den svenske kurs har der med ca. 3 års mellemrum været hop helt oppe i kurs 92. Der er ingen garanti for at den tidligere udvikling er lig med den kommende. Som jeg også selv i mit tidligere indlæg pointerer, er der ingen råd fra mig på dette område. Garantier for fremtidig kursudvkling er der ingen der kan levere. Selv ville jeg dog vente til Sverige stemmer sig ind i det økonomiske samarbejde i Europa. På det tidspunkt vil kronen blive låst og muligheden for at tabe penge pga. kursudsving vil stort set være ilimineret. Spekulation i renteforskelle ml. DK-SE vil fra min side derfor først forekomme fra det tidspunkt. Hvad I selv vælger er helt op til Jer. Jeg er ingen guru og heller ikke interesseret i at blive udråbt til ekspert på området. Jeg følger blot min sunde fornuft ... og afventer tålmodigt happy.gif

Besvaret

Hej Igen, Vincent! Du er så venlig at skrive nogle kurser på nogle bestemte datoer. Det kan jeg da også. F.eks. fik jeg min løn overført til følgende kurser i 2001: juli 80,31 august 79,65 september 75,25 (den absolut laveste!) oktober 78,70 Jeg kunne sagtens fortsætte, men til hvad nytte? Det var bare for at vise, at kursen trods alt svinger jævnligt og aldrig ret meget. Den dårligste kurs indtil nu, var i marts 2002 med 82,73,men siden har den kun været lavere.

Besvaret

Ulmus happy.gif Det var rart at høre nogle der har praktisk erfaring mht. den svenske kronekurs. Vi kan vist begge blive enige om at der både kan argumenteres for at den svenske kronekurs er faldende, stabil med små udsving og stigende. Ligeledes må man antage at det svenske renteniveau er mere attraktivt end det danske. Jeg vil dog forbeholde mig retten til at vente med at optage svenske lån til den dag den svenske krone bliver bundet til Euro'en ;)

• 2 weeks later...
Besvaret

Jeg vil give Vincent ret i hans antagelser. Alt taget i betragtning vil kursen stige. Dette siger jeg både ud fra et erhvervs -og privatmæssigt synspunkt.

• 1 year later...
  • 9 months later...
Guest birgitte
Besvaret

Hej Jeg hedder Gitte. Min kæreste og jeg har tænkt os at købe hus i Skåne i nær fremtid. Vi har tænkt os at låne pengene i Sverige, men jeg har opdaget at man kun kan låne en vis procentdel af købssummen og da vi ikke har til hele udbetalingen ca.(250000),vil jeg høre om der er nogen der har fået lov til at låne mere end det de i første omgang udmelder? hilsen Gitte

Besvaret

Jeg kan så afsløre at siden 01/01-1991 har kursen på SEKDKK svinget i mellem 1,0719 og 0,7433 og at den lige nu er 0,8236. Siden 1993 har den ligget mellem 0,90 og 0,75 næsten hele tiden på nær et hop til 0,9166 i April 2000. Det højeste jeg kan finde er 1,4845 fra 05/01-1981. /Søren

Besvaret

Gitte: Som Ulmus nævner, så er SEB en mulighed. Ellers kunne i jo også "bare" låne de resterende bas-ører til udbetalingen i jeres danske bank? Så kan i jo senere flytte det hele over på svensk jord, hvis i ikke bryder jer om at have det delt op på denne måde.

Guest birgitte
Besvaret

Hej så er jeg her igen. Tak for rådet ang. SEB. Vi har et andet problem!Min kæreste er selvstændig vognmand i DK og har derfor tænkt sig at lade bilen stå i Helsingør, når han tager hjem om aftenen. Nu har vi fra vores forsikringsselskab fået at vide at vi ikke kan stå i et danskt forsikringselskab, når vi er bosiddende i Sverige. Dvs. at bilen skal omregistreres til svenske nummerplader. er der nogle der ved om det kan give problemer at som erhvervsbil at drive virksomhed i Dk samtidig at køre rundt med svenske nummerplader.Det var lidt rodet skrevet,- håber at I forstår. V.H. Gitte

Besvaret

Hvis virksomheden er registreret i Danmark og bilen er ejet af virksomheden skulle der vel ikke være et problem i at den er forsikret i Danmark. Ellers har de helt ret i at bilen skal forsikres i Sverige. Måske ville det være en ide at sælge det på DK plader og købe en på Svenske som kan stå i Danmark. Personligt ville jeg bare ikke være glad for at efterlade en bil på gaden i Danmark med Svenske plader. /Søren

Guest carspar
Besvaret

Hej Birgitte Karlsson Tjek mit svar i "fri debat" og "erhvervsintegration"

• 2 weeks later...
Besvaret

Min søster lånede 90 % af summen til en bostadsrætt i Malmø til den lave bottenlånsrænta. (Inget topplån) Det var SEB i Vellinge som tilbød den aftale.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...