Guest tom Skrevet December 11, 2004 Rapporter Skrevet December 11, 2004 Jeg kunne ikke finde et emne som passer på oversættelse af svenske ord. Derfor dette emne. Kan nogle oversætte ordet "Bokad" og ordet "Slutsålt" i forbindelse med bolig handel? Umiddelbart vil jeg tro at det betyder booked og udsolgt, men måske er jeg helt galt på den!!
Guest tom Besvaret December 11, 2004 Rapporter Besvaret December 11, 2004 Og hvad med ordet "Försäljning" ?
Guest Trine Besvaret December 11, 2004 Rapporter Besvaret December 11, 2004 bokad = reserveret (jeg tror der menes at der er lagt et depositum i reservationsgebyr, ses typisk på nybyggeri) slutsålt = udsolgt (jeg tror der menes solgt som i kontrakten er underskrevet af køber og sælger og handlen er gennemført) Försäljning = salg / forhandling (jeg læser det som den adresse salget foregår fra..eksempelvis en mægleradresse...) en julegaveide kunne være Dansk/Svensk Svensk/Dansk ordbog, jeg har en udgave fra GADS forlag...meget brugbar;)
Guest tom Besvaret December 11, 2004 Rapporter Besvaret December 11, 2004 Takker. ordbog... God ide ja
göte_børge Besvaret June 21, 2005 Rapporter Besvaret June 21, 2005 Så har jag stött på ett ord jag vill tala om, då jag inte helt kan få svar i min ordbok. Danska: Omdømme Svenska: Omdöme Jag använde detta ord igår på danska men min dialogpartner förstod inte det på samma sätt som jag menade det. Enligt honom är: Omdømme = reputation, rykte (Vad andra tycker om mig) Det svenska har en annan betydelse Omdöme = Judgement, dømmekraft (Hur god jag är till att välja rätt) I min danska ordbok kan man dock använda det danska ordet omdømme også som "judgement, dømmekraft". På vilket sätt använder ni Omdømme? Med båda betydelserna eller bara den ena?
Kim H Besvaret June 21, 2005 Rapporter Besvaret June 21, 2005 Hej GB, Interessant spørgsmål ... Du spørger vistnok primært om hvordan "vi" anvender ordet "omdømme". For mit vedkommende er det i betydningen "reputation, rygte". Betydningen "judgement, dømmekraft" er ikke ukendt, men der ville jeg med stor sandsynlighed anvende netop "dømmekraft" - som jeg anser for at være mere enkelt at anvende og forstå.
Toft Besvaret June 21, 2005 Rapporter Besvaret June 21, 2005 Så har jag stött på ett ord jag vill tala om, då jag inte helt kan få svar i min ordbok. Danska: Omdømme Svenska: Omdöme Jag använde detta ord igår på danska men min dialogpartner förstod inte det på samma sätt som jag menade det. Enligt honom är: Omdømme = reputation, rykte (Vad andra tycker om mig) Det svenska har en annan betydelse Omdöme = Judgement, dømmekraft (Hur god jag är till att välja rätt) I min danska ordbok kan man dock använda det danska ordet omdømme også som "judgement, dømmekraft". På vilket sätt använder ni Omdømme? Med båda betydelserna eller bara den ena? Jeg er helt enig med din dialogpartner. "Omdømme" = "reputation". Du kan også anvende ordet "ry" i stedet for "omdømme". F.eks: Han har ikke det bedste ry i byen. Eller: Hans omdømme er ikke det bedste. "Dømmekraft" er noget andet, det er en egenskab man har, som man så kan være mere eller mindre god til. Du kan også anvende ordet "skarpsindig" i stedet for "dømmekraft".
Nils Besvaret June 21, 2005 Rapporter Besvaret June 21, 2005 Göte_børge - Omdømme bruges kun på dansk i betydningen ry etc, så måske er det en meget gammel ordbog, du har slået op i.
dan Besvaret June 22, 2005 Rapporter Besvaret June 22, 2005 Der hvor jeg arbejder har vi 1 gang om året en omdømme-undersøgelse, hvor resultatet er hvad vores kunder syntes om os, og hvad andre virksomheder eller interessenter syntes om virksomheden. Udfra scoren i de forskellige underdele af undersøgelsen ved man hvor man skal sætte ind for at forbedre sit omdømme samfundet. Det er min opfattelse at omdømme er noget "større" end fx. ens ry. Ry er vel mere på enkeltpersoner eller enkeltvirksomheder. Omdømme er sådan lidt mere hvad er en branches omdømme i forhold til andre. Men det er helt min egen fortolkning - jeg har ikke noget at have det i.
Guest Trine Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Er der nogen der kan hjælpe mig med det svenske ord "karton" Er det som på dansk "en mælkekarton" eller snarere en papkasse? Da en "kasse" er en pose på svensk er jeg kommet lidt i tvivl.
Nils Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Er der nogen der kan hjælpe mig med det svenske ord "karton" Er det som på dansk "en mælkekarton" eller snarere en papkasse? Da en "kasse" er en pose på svensk er jeg kommet lidt i tvivl. Du mener kartong. Er det ikke som på dansk. Mjölkkartong lyder da som et svensk ord. Men en kartong kan også være en papkasse eventuelt en stor papkasse.
torben Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Er der nogen der kan hjælpe mig med det svenske ord "karton" Er det som på dansk "en mælkekarton" eller snarere en papkasse? Da en "kasse" er en pose på svensk er jeg kommet lidt i tvivl. Kartong betyder, karton, pap eller papæske ifølge ordbogen.
göte_børge Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Jag har ett ganska vanligt svenskt ord i medlemsformuläret på min sajt, som många danskar verkar ha svårt med: "Sysselsättning" Det betyder "Hvad i helvede laver du"? (eller beskæftigelse) Så nu vet ni det...
Guest Trine Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Jag har ett ganska vanligt svenskt ord i medlemsformuläret på min sajt, som många danskar verkar ha svårt med: "Sysselsättning" Det betyder "Hvad i helvede laver du"? (eller beskæftigelse) Så nu vet ni det... He he ja jeg har jo meldt mig ind i din forening, men sysselsättning har jeg ikke udfyldt.. Kan du ikke opdatere min profil med Sysselsätning: Analytiker... jeg hedder også Moerke på din sajt..
göte_børge Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Så har jag uppdaterat. Och välkommen som medlem förresten!!!
Guest carspar Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Til Torben "Karton" er bare som det danske ord "Pap" generelt. Alt pap inklusive papkasser.
göte_børge Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Til Torben "Karton" er bare som det danske ord "Pap" generelt. Alt pap inklusive papkasser. Ordet har två betydelser: 1 pap 2 kasse
Guest carspar Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Ja det er jo rigtigt nok, og her i Lund er der en del Kartong utvicklingsingeniörer ansat på Tetrapak!! Det er jo et stort Kartong företag.
Nils Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 ...aber es heisst doch kartong - ligesom betong.
Guest carspar Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Förlåt mig, jeg har nå justerat teksten
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu