Jump to content

Recommended Posts

Guest thomaso.
Besvaret

Jammen lige den der sag er da også bare for dum. Dansk Skånsk forening - tror jeg - ville hejse det skånske flag ved et arrangement. De henvender sig til de lokale myndigheder, for at få en tilladelse til at hejse det. Myndigheden går i panik. Det er jo ikke et national flag, derfor kan de nok ikke kan give den tilladelse, hvis en offentlig myndighed bliver i tvivl, siger de jo altid nej. Nå.... men så brokker Dansk Skånsk forening sig højlydt over at man ikke vil anerkende Skåneflaget, og en masse ballade bliver der ud af det :-) Hvad er egentligt problemet? - I Sverige blev man jo nærmest fordrevet fra Skåne hvis man viste rebelflagets farver, helt frem til 1960èrne.. - Det er aldrig anerkendt af Sverige som nationalflag, men derfor flager man alligevel med det som et rebelsk nationalflag i skåne, folket der aldrig gav op. - Hvis det ikke er et nationalflag, hvorfor så al den ballade, de skulle have spurgt om "et flag fra Biskoppen i Lund, under Danskertiden". Så havde den elendige skrankepave nok sagt ja, uden at ane en meter om Dansk/Skånsk historie. - Dansk Skånsk forening ... jammen så hejs dog det fucking flag, det er jo allerede hadet af en masse mennesker. Og det rager jo heller ikke en uvidende lokalembedsmand om et flag, der tilhører folket som mere end en gang reddede Dannebrog + Danmark, skal blafre over dansk jord. Sukk.... sikke en masse ballade ud af ingen ting.

Besvaret

Og et område hvor vi er markant forskellige er i registerloven og retten til at plage folk med alt muligt og intet privatliv have. Her er Danmark strengest - og tak for det.

Besvaret

Enig om att flaggan är en småting. Jag får dock ofta höra att vi i Sverige har så många regleringar. En del danskar jag talat med tror att vi fortfarande har motbok (en bok där Systembolaget för in hur många flaskor du köpt och en maxgräns för hur mycket man får köpa.). Motboken är samtida med totalförbud för alkohol i USA (20-30 tal väl?). Jag upplever Danmark och Danmark som lika i hur mycket staten lägger sig i våra privatliv.

Besvaret

Når man får barn i Sverige, selvom barnet ikke engang er født i Sverige, så kan man regne med at postkassen skal tømmes tre gange om dagen for babyreklamer i den første måned. Køber man en bil gælder det samme, bare med reklamer for alarmer etc. Telefonen kimer flere gange om ugen med folk der vil sælge alverdens ting (ja jeg ved godt man kan få det fravalgt - men det burde sgu være tilvalg) Syntes du en gut kører åndssvagt foran dig i bil, kan du på sms få alle hans adresseoplysninger ved at sende reg.nr. Man skulle tro ens private oplysninger blev lagt på Internettet i det sekund man sætter foden i landet og iøvrigt så køber ting eller familieforøger. Utroligt at de ikke også automatisk logger at man ser tv og så bare opkræver licens via ens arbejdsgiver. Nå, bare lige et øf :-) Det går jo nok altsammen

Besvaret

De kan ikke se det fordi du ikke betaler skat i Sverige....jeg kan ikke tro de svenske myndigheder har lønoplysninger på sådan nogle som oshappy.gif

Besvaret

OK, Moerke, det var en generel oplysning i forhold til registrering o.s.v. Det var ikke møntet på nogen speciel. Det er da klart, at de ikke har oplysninger på os pendlere. Men prøv at oprette en konto et eller andet sted i Sverige, og du får straks et brev fra et eller andet oplysningsbureau, jeg husker ikke navnet, at "nogen" har søgt oplysninger, men man har ikke kunnet finde nogle.

Besvaret

Jeg har boet her over et år nu, har bil, svensk konto med mere. jeg er kun blevet kontaktet af et firma der sælger "stöldskydd" til bilen samt et el selskab, "energi bolaget". Begge ringede. Det er alt, jeg sagde i øvrigt ja tak til begge dele da det var gode tilbud. Energi bolaget tilbyder priser 10% under sydkraft og første måned gratis... Jeg tror det hele handler om at man i danmark er vænnet til at være mere lukket og mistroisk. Hvor man så i sverige og til dels også norge har valgt en mere åben og tillidsfuld linie. Her tænker jeg på offentligørelse af indbetalte skatter og nummerplade oplysninger. Så kan man så selv vurdere hvad der er rarest.

Besvaret

Jeg syntes det er meget rart, at man kan tjekke nummerpladen... F.eks. kom der en ung fyr op til mig forleden, og ringede på min dør "din bilalarm er gået igang. Døren var ikke helt lukket, så jeg forsøgte at lukke den, men så gik alarmen igang" Tak for det, siger jeg bare ;o) Desuden forhindre det, at folk kører som idioter, og stritter med deres miderste finger konstant... det kunne man jo så lære lidt af i dk ?

Besvaret

Forleden var der i en avis en oversigt over hvem der skylder hvor meget i skat i Sverige. Så kunne man sidde der og læse hvor i landet de største skyldnere bor. Der var dog "kun" nævnt de 100 største skyldnere, men de havde også alle en gæld på over 1 mio. Hvad er det så lige man skal bruge det til ?

Besvaret

Lene, hvad kan man bruge alt det står skrevet i se & hør, billed bladet, kig ind og hvad de ellers hedder.. Eller hvad med 98% af de historier BT og Ekstra Bladet bringer? Man kan jo bare lade være med at læse det..

Besvaret

Det ved jeg godt, men jeg synes nu der er forskel på om man udstiller "ikke-kändisser's" økonomi eller fortæller hvem der nu går i biffen med hvem og hvor de har købt deres tøj. Mange af dem vil jo gerne eksponeres. Derimod tror jeg ikke der er særlig mange af os almindelige der synes det er specielt fedt at alle kan læse om hvor meget man skylder i skat. Det ville de der optræder i Se & Hør osv. vist heller ikke. Men som du siger - man kan bare lade være med at læse det :o) Ha' en go' aften

Besvaret

Sverige er et rimeligt åbent samfund. Ikke et land for nogle, der har noget at skjule. Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet, må man prøve at findet et andet bageri. Og - jeg ved godt, at nogle af de der læser og skriver herinde ikke bare lige kan flytte til DK på grund af diverse regler om indvandring. Ovenstående er IKKE skrevet for at genere eller provokere jer.

Besvaret

Vedr. belastende telefon opkald, så syntes jeg det fuldstændig har taget overhånd. Faktisk har El-bolaget kimet undertegnede ned (4 gange på en uge) på trods af at jeg allerede første gang sagde nej tak. Hvor skal man henvende sig for at komme af denne liste eller på en liste så man slipper for alle disse "hvervings" opkald..? Har faktisk overvejet en politi anmeldelse til dette elbolaget..så agressive som de er.! Mvh Thomas

Besvaret

Kim H - Det er et ret lavt niveau at diskutere på, at fortælle andre, at de skal klappe i, ellers kan de jo bare pile af. Når der tales om åbenhed og tillidsfuldhed i forbindelse med f.eks. frit tilgængelige oplysninger om økonomiske forhold, så spørger jeg: HVIS tillidsfuldhed og HVIS åbenhed? Det er jo ikke borgerne, der lægger deres private forhold frem drevet af tillidsfuldhed og trang til åbenhed, men staten, der offentliggør udvalgte oplysninger med henblik på, at borgerne kan kontrollere hinanden. "Et samfund for folk, der ikke har noget at skjule", synes jeg ikke, lyder som et idealsamfund - slet ikke kombineret med take-it-or-leave-it-tanken, men det er jo smag og behag. Weber - På NIX-registeret kan man spærre sin telefon for sælgere. Prøv at google den.

Besvaret

Åbenhed fra staten kan måske bevirke åbenhed i resten af samfundet også borgerne i mellem.

Besvaret

Kim H - Så må det jo så være mig du vil provokere - for jeg bor ikke i Sverige pga problemer med indvandring i DK. D Du har selvfølgelig ret til at have din mening om at flytte til et andet land, hvis åbenhed er et problem for nogen - blandt andet mig. Jeg har nu ikke noget at skjule, og ser nu andre værdier i et land end blot om mine pesonlige oplysninger vises for alle og enhver. Så at flytte af den grund - går jeg udfra at du mener som en joke - og ikke som et seriøst indlæg. Jeg fik desværre bare ikke øje på din smiley. Men næste gang du kommer ud for at et eller andet i Sverige som ikke lige er din kop the - så kan du jo overveje om du så ikke skulle flytte :-)

Besvaret

Er det her et debatforum eller et sted, hvor man skal klappe hinanden på skuldrene og være ååååhhhh så enige???

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...