Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej allesammen...! Som i nok har læst er jeg jo blevet forelsket mig i at komme til sverige for at bo. Meeen hvad er chancen for at jeg kan få det realliceret...? Info..: Pt. har jeg lån for næsten 70.000,- i Danmark Tjener ca 25.000 før skat Står ikke i RKI Damen skal starte på Læreuddanelsen til sommer, så hun får kun SU ca. 4500,- Har lån for 30.000,- til indskud til den lejlighed vi bor i nu Står ikke i RKI Pt. betaler vi 6000,- i leje for vores lejlighed inkl varme, strøm, vand, i Trekroner nær Roskilde (helt nyt) Udover det har vi ca 4000,- til husholdningen, mad, tøj, mm. Vil det kunne komme til at svare sig at flytte til sverige...? Vi kunne godt tænke os at vi fik bil, hvis vi flyttede, men det koster jo også, vil der overhovedet være råd til det...? For har hørt fra nogle venner som bor i Malmö at de ca. for 4500,- mere i indkost pga befordringen...! Håber det var okay med info, ellers bare spørg. Nogle der kan give et godt råd....!

Besvaret

Hej! 25.000,- DKK i løn skulle give masser af muligheder for bolig her i Sverige. Det hele afhænger jo af, hvad ens forventninger til boligen, beliggenheden mv er. Normalt er de svenske banker ikke meget for SU mv (betegner det ikke som en fast indkomst), hvilket sikkert vil betyde, at du skal kunne låne til boligen ud fra din indkomst. Det er sikkert muligt, at nogle kan snakke sig frem til anerledes en ovenstående.... Om det kan svare sig at flytte til Sverige kan hurtig blive et større regnestykke... Det dine venner har opstillet, har jeg svært ved at genkende. Du får normalt fradrag for kørsel og ekstra fradrag for broen. Nu kender jeg ikke dine forhold, men lad os tage mig (bor i Malmö, arbejder i Høje Taastrup) som eksempel: 220 dage x 60 km giver cirka 30.000.- i fradrag. 220 dage med bil over broen (2 x 50 x 220) giver 22.000,- i fradrag. Hvis det er med tog ville tallene være (2 x 8 x 220), som giver 3520,- Det vil altså give maks 52.000,- i fradrag, som svarer til 4.333,- pr måned.... At du får 4.333,- i fradrag betyder ikke 4.333,- mere i indkomst. Og husk lige at broen koster små 2.600,- pr. måned. Håber det hjælper lidt, ellers skriv endelig igen.

Besvaret
Hej! 25.000,- DKK i løn skulle give masser af muligheder for bolig her i Sverige. Det hele afhænger jo af, hvad ens forventninger til boligen, beliggenheden mv er. Normalt er de svenske banker ikke meget for SU mv (betegner det ikke som en fast indkomst), hvilket sikkert vil betyde, at du skal kunne låne til boligen ud fra din indkomst. Det er sikkert muligt, at nogle kan snakke sig frem til anerledes en ovenstående.... Om det kan svare sig at flytte til Sverige kan hurtig blive et større regnestykke... Det dine venner har opstillet, har jeg svært ved at genkende. Du får normalt fradrag for kørsel og ekstra fradrag for broen. Nu kender jeg ikke dine forhold, men lad os tage mig (bor i Malmö, arbejder i Høje Taastrup) som eksempel: 220 dage x 60 km giver cirka 30.000.- i fradrag. 220 dage med bil over broen (2 x 50 x 220) giver 22.000,- i fradrag. Hvis det er med tog ville tallene være (2 x 8 x 220), som giver 3520,- Det vil altså give maks 52.000,- i fradrag, som svarer til 4.333,- pr måned.... At du får 4.333,- i fradrag betyder ikke 4.333,- mere i indkomst. Og husk lige at broen koster små 2.600,- pr. måned. Håber det hjælper lidt, ellers skriv endelig igen.
Man får nu et skattemæssigt fradrag for den daglige passage af Øresundsbroen - helt i stil med det fradrag, der eksisterer for Storebæltsbroens vedkommende. Dette fradrag er på Storebæltsbroen i øjeblikket 90 DKK. pr. passage i bil, og 15 DKK. pr. passage ved brug af kollektiv trafik. Skattefradraget på Øresundsbroen for de der bor i Sverige og arbejder i Danmark vil blive 50 DKK pr. enkelttur med bil eller MC og 8 DKK pr. enkelttur med tog eller bus. Det er indholdet i den danske skatteministers lovforslag, som Folketinget ventes at vedtage den 4. december. Dette fradrag gør, at man som dansker, der bor i Sverige men arbejder i DK, får et skattefradrag svarende til 99% af Brobizz prisen, som i 2004 kommer til at koste 2.525 DKK for 50 enkelt ture. Du betaler selv 25 DKK!!! Som kollektivt rejsende med DSB koster et månedskort 1.200 DKK, dvs. hvis man regner med 50 enkelt ture som ovenfor bliver det månedlige fradrag på 400 DKK, hvilket svarer til 33%. Hvis du er studerende, koster et månedskort "kun" 648 DKK, dvs. fradraget svarer til 62% af billet prisen.
Syntes bare at ud fra det jeg har læst fra den hjemmeside (flyttilsverige.dk) så vil jeg få betalt de 99% af rejsen over broen...! Meeen det må så være ud fra det regnestykke du har lavet for mig eller...? :scared: Pt. er jeg meget forvirret.... igen
Besvaret

Her er mere fra den bog/hjemmeside :surprise: Som det kan ses af ovenstående, kommer de nye skatteregler især bilejeren til gode, hvilket er endnu en god grund til at flytte til Sverige og købe din drømmebil ;o) Husk at kilometer befordringsfradraget kommer oveni... Læs mere om dette i bogen! Både Danmark og Sverige forpligter sig gensidigt til at give fradrag for broafgiften på Øresund. Fradraget beregnes med udgangspunkt i prisen for billigste periodeabonnement for henholdsvis bil og tog. Hvis din arbejdsgiver betaler for din brobizz, skal du derimod som lønmodtager til at betale en ekstraskat. I Skatteministeriet følger man reglerne fra Storebæltsbroen, hvor en arbejdsgiverbetalt brobizz medfører beskatning hos lønmodtageren. Broafgiften bliver ikke betragtet som en udgift, der er nødvendig for at få bilen til at køre, men en udgift for at få lov til at køre en bestemt strækning, så derfor kan du ikke få skattefrihed på lige fod med andre arbejdsgiverbetalte udgifter ved kørsel i bil.

Guest dotpolle
Besvaret

Gode? Bob bob :-) Da jeg søgte om et boliglån i Sverige ville Banken gerne se en RKI beskrivelse, altså at jeg var god nok så at sige i Danmark. Derudover var der egenligt ikke de store problemer. Jeg har en relativ stor SU gæld, den var Banken ret ligeglad med. Tilbage var der kun at de lavede nogle tjek på mig i Sverige i et betalingsregister, og da jeg allerede har boet her i nogle år til leje, har jeg allerede et svensk cpr nummer, hvilket gjorte livet lidt lettere for mig. Indkomstmæssigt tjener jeg nogenlunde det, som I to har tilsammen, så det burde slet ikke være noget problem for jer - selvfølgelig afhængig af hvad I har i tankerne med hensyn til bolig. Banken ville se nogle lønsedler, ca 3 stk, så det fik det. Jeg foreslog selv at betale minimum "indskud" i mit tilfælde 10 % af boligens pris - altså betalte jeg 55.000 Sek i udbetaling. Tilbage er der kun godkendelse af boligforeningen, i mit tilfælde en lille boligforening, og de kan egenligt ikke tjekke min økonomi, så de ville bare vide at jeg var godkendt af banken, plus se en reference liste, dvs en udtalelse fra min tidligere udlejer. Det var det hele , smertefrit. Jeg foreslår at du aftaler et møde med en svensk bank, så den kan gennemgå din økonomi, og på den måde give dig råd/sige god for jer. Foreningssparbanken var alletides, og de samarbjeder med Jyske bank, som er min bank i Danmark.

Besvaret
Bob bob :-) Da jeg søgte om et boliglån i Sverige ville Banken gerne se en RKI beskrivelse, altså at jeg var god nok så at sige i Danmark. Derudover var der egenligt ikke de store problemer. Jeg har en relativ stor SU gæld, den var Banken ret ligeglad med. Tilbage var der kun at de lavede nogle tjek på mig i Sverige i et betalingsregister, og da jeg allerede har boet her i nogle år til leje, har jeg allerede et svensk cpr nummer, hvilket gjorte livet lidt lettere for mig. Indkomstmæssigt tjener jeg nogenlunde det, som I to har tilsammen, så det burde slet ikke være noget problem for jer - selvfølgelig afhængig af hvad I har i tankerne med hensyn til bolig. Banken ville se nogle lønsedler, ca 3 stk, så det fik det. Jeg foreslog selv at betale minimum "indskud" i mit tilfælde 10 % af boligens pris - altså betalte jeg 55.000 Sek i udbetaling. Tilbage er der kun godkendelse af boligforeningen, i mit tilfælde en lille boligforening, og de kan egenligt ikke tjekke min økonomi, så de ville bare vide at jeg var godkendt af banken, plus se en reference liste, dvs en udtalelse fra min tidligere udlejer. Det var det hele , smertefrit. Jeg foreslår at du aftaler et møde med en svensk bank, så den kan gennemgå din økonomi, og på den måde give dig råd/sige god for jer. Foreningssparbanken var alletides, og de samarbjeder med Jyske bank, som er min bank i Danmark.
Sku rart med noget feedback fra jer gutter og gutinder...! Er lige kommet hjem efter en lang tur en sverige, det var rigtig hyggeligt, og tror næsten at damen er helt sogt til sverige, så det var det hele værd. Har ikke rigtig fundet en lejlighed, men har kig på en...! Meeeen nu må vi se...! Men ang. det med at få lån til lejligheden lyder godt, men vil nu helst i banken for at være HEL sikker. Lige et hurtigt spørgsmål mere: Hvor skal jeg tage lånet...? I en dansk el. svensk bank..?
Besvaret
Lige et hurtigt spørgsmål mere: Hvor skal jeg tage lånet...? I en dansk el. svensk bank..?
Jeg ved ikke, hvor glade de danske banker er for at låne til en svensk bolig. Men jeg valgte at benytte mig af en svensk bank. Det er svensk ejendomshandel, og umiddelbart ved en svensk bank mest om det. Jeg fik i hvert fald kanon service hos FöreningsSparbanken.
Besvaret
Jeg har taget mit lån hos Nordea i Danmark (prioritet) hhv. for at kurssikre det imod min danske løn samt muligheden for at afvikle lånet hurtigt.
Det kan man vel også gøre, men jeg havde nu også tænkt mig at tage lånet i Sverige, men skulle lige være helt sikker :D
  • 3 weeks later...
Besvaret

Hvad har i selv gjort med jer andre lån, hvis i ellers har sådan nogle...? F.eks. forbrugslån mm....? Har i taget dem med i jer boliglån..? Eller vil bankerne ikke det..?

Besvaret

Uden at vide det tror jeg ikke bankerne vil blande forbrugslån ind i handlen. Men umiddelbart tror jeg at det bedst kan betale sig at låne til evt forbrug (bil mm) i sverige. Men undersøg markedet og lyt til hvad folk siger om de forsk. banker. Jeg kan sige at SEB-bank er dyr !! Håber det lykkedes for jer :)

Guest Trine
Besvaret
Hvad har i selv gjort med jer andre lån, hvis i ellers har sådan nogle...? F.eks. forbrugslån mm....? Har i taget dem med i jer boliglån..? Eller vil bankerne ikke det..?
Nope et boliglån, et billån og en konto.. Nordea har fine priser også på boliglån...
Besvaret

Jeg kan godt forstå du er forvirret. Måden ordende falder på kan godt virke misvisende. For det første er fradraget pr. passage 50 DKK pr. vej. Dette er vel at mærke ligningsmæssigt, hvilket betyder at din reele værdi er ca. 33% af dette. Dvs. at hvis du køber en brobizz til ca. 2600 om måneden vil du efter fradrag slippe noget i nærheden af 1900 DKK. Noget man så kan undre sig over er, at de får 90 DKK pr. overfart på Storebæltsbroen. Ligeledes nørkler trafikmisteren med at få prisen ned med 25% pr. overfart. Håber snart der falder lidt af til fordel for øresundsbroen. :-)

Syntes bare at ud fra det jeg har læst fra den hjemmeside (flyttilsverige.dk) så vil jeg få betalt de 99% af rejsen over broen...! Meeen det må så være ud fra det regnestykke du har lavet for mig eller...? :scared: Pt. er jeg meget forvirret.... igen
Guest Trine
Besvaret
Noget man så kan undre sig over er, at de får 90 DKK pr. overfart på Storebæltsbroen. Ligeledes nørkler trafikmisteren med at få prisen ned med 25% pr. overfart. Håber snart der falder lidt af til fordel for øresundsbroen. :-)
Ja men prøv at se hvad en månedsbrobizz koster på Storebælt, der slipper du nemlig ikke med 2590,- men skal slippe 4135,- og stadig for 50 ture..
Besvaret

Jeg startede med at havde boliglån i DK. Ulemper: Høj renter da de ikke kan for sikkerhed i boligen. (De kan lidt, men ikke helt). Fordele: Man er 100% sikker på man har forstået tingende rigtigt de snakker jo dansk. Men har senere flyttet det til Sverige, hvor renten blev halveret. De snakker så dog ikke Dansk, men efter et par gennemlæsninger af låne papirene, syntes jeg ikke der var noget problem. Har også lånt pengende i foreningsparbanken. Forbrugslån, har jeg ikke noget af, så ved ikke hvordan foreningsparbanken har det med det. Billån regner jeg med at tegne i danmark.

Guest APGraph1
Besvaret

LÅn Hey All Jeg har taget 2 lån (bolig & Bil Lån) begge lån er taget i DK nordea, af 2 årsager. 1. de taler dansk, og man kende de danske låne muligheder m.m. 2. den øjebliklige kursværdi. 2'eren er lidt fremtids spekulationer, efter som Sverige har EURO afstemning om 1-2 år hvor de sikker går over og stemmer JA (spekulationer) når de så skifter møntfode så vil kursforskelden mellem DK & SE udligne sig langsomt. en anden fordel er at da jeg har taget lånet nu og vækslet til svensk valuta så vil jeg ha en skattefri fortjæneste på 20% når jeg sælger min lejlighed, den svenske stat skal jo ha 30% af fortjænest ved salg af lejlighed. Bil lån der har man max mulighed for at tage det over 4-5 år i sverige hvor i DK kan man tage det over 10 år. og her er ranten næsten ens og DK & SE

Besvaret
Hey All Jeg har taget 2 lån (bolig & Bil Lån) begge lån er taget i DK nordea, af 2 årsager. 1. de taler dansk, og man kende de danske låne muligheder m.m. 2. den øjebliklige kursværdi. 2'eren er lidt fremtids spekulationer, efter som Sverige har EURO afstemning om 1-2 år hvor de sikker går over og stemmer JA (spekulationer) når de så skifter møntfode så vil kursforskelden mellem DK & SE udligne sig langsomt. en anden fordel er at da jeg har taget lånet nu og vækslet til svensk valuta så vil jeg ha en skattefri fortjæneste på 20% når jeg sælger min lejlighed, den svenske stat skal jo ha 30% af fortjænest ved salg af lejlighed.
Øh, Sverige havde afstemning i september 2003 omkring EU og bl.a. møntfoden Euro. Det blev et klart "NEJ" - og efterfølgende har regeringen meddelt at en ny afstemning om emnet, ikke vil komme på tale før tidligst år 2009. Hvilken kilde angiver at Sverige agter at stemme igen inden for 1-2 år? Din sidste pointe, den med en skattefri fortjeneste på 20%, fatter jeg heller ikke en meter af! Gider du også uddybe den?
Besvaret

I øvrigt kan jeg ikke forstå at folk bruger argumentet: "Jeg låner i DK, fordi her forstår jeg sproget og lånemulighederne" :confused: Altså, vil man bo i et andet land, så må man da som minimum sætte sig en smule ind i diverse ting - så som hvordan man kan få et bolig/bil lån finansieret i det nye land. Reglerne er stort set de samme som i DK, og er der noget man ikke forstår, så søger man vel svar på sine spørgsmål, enten via den svenske bankrådgiver (som må uddybe det man ikke forstår), venner, bekendte, kollegaer, fagmænd eller sunddebatten ;) Kan man få bedre låne-vilkår hos en bank i DK end i SE, ja så er det jo en anden sag. Eller hvis man er bange for at den svenske krone eksploderer, og bliver mere værd end den danske krone, ja så er det jo også et argument. Men det andet der..... No way, kom nu lige ind i kampen, når I nu har besluttet jer at flytte til Sverige :rolleyes: Selv har jeg mit bolån i Skandiabanken-SE, men flytter snart til SBAB. Jeg har INGEN bekymringer om at have mit lån i SE, da jeg bor i SE, og egentlig ikke gider have mere end højst nødvendigt at gøre med DK. Jeg har INGEN mulighed for at få så gode låne-vilkår i DK, som jeg har her i SE.

Besvaret

Jeg har sat mig ind i de svenske låne muligheder, men de er ikke lige så gennemskulige som de danske efter min mening, de de arbejder med 3 lån i 1, Top, mellem & bund lån, hvor noget at lånet taget over en kort periode til højrente mens resten tages over langtid (50 år) til lave renter. så grunden til jeg vangte DK er kursforkelden & bedre gendskab til danske lånemuligheder. jeg kan ikke lige dokumentere, hvor jeg har hørt at der er afstemning om max 2 år, men det re da kun glædeligt hvis det først bliver i 2009 (tror jeg bare ikke)

Besvaret

Ang. de 20% rentefri besparelse ved Salg. Så er det fordi da jeg tog lånet i DK skulle jeg låne 20 % mindre pga. valutakursen, og derved vil jeg har tjænt de 20% når kursen stiger. og det går lige til min lomme der skal jeg ikke betale 30% af til de svenske skatte myndigheder :-) men der forudsætter at kursen stiger, derfor er der valuta spekulationer, da jeg tror bestemt at sverige går over til Euro når der skal stemmes om det næste gang. Jeg håber det forklare lidt. Ellers kan jeg fanges på MSN: apgraph@hotmail.com

Besvaret
Ang. de 20% rentefri besparelse ved Salg. Så er det fordi da jeg tog lånet i DK skulle jeg låne 20 % mindre pga. valutakursen, og derved vil jeg har tjænt de 20% når kursen stiger. og det går lige til min lomme der skal jeg ikke betale 30% af til de svenske skatte myndigheder :-) men der forudsætter at kursen stiger, derfor er der valuta spekulationer, da jeg tror bestemt at sverige går over til Euro når der skal stemmes om det næste gang. Jeg håber det forklare lidt. Ellers kan jeg fanges på MSN: apgraph@hotmail.com
Ok, så din skattefri fortjeneste på 20%, er er altså forudsat at den svenske krone med tiden bliver lige så meget værd som den danske krone. Ikke fakta, men spekulation. Jeg kan ikke lige tyde, om du mener din evt 20% skattefri fortjeneste, den nogenlunde går lige op med de 30% skat du skal betale til SE, af gevinsten ved salg af bolig. Eller om du mener, at du undgår at betale 30% i skat til SE af en salgs gevinst, pga at dit lån er optaget i DK. Fakta er i hvert fald: At du ved boligsalg ALTID skal betale 30% i skat af gevinsten til SE, med mindre gevinsten bliver brugt til indskud i en ny bolig i SE. Kursen for den svenske krone er pt under kurs 81, og den kommer nok ikke til at ændre sig meget mere end +/- 3 de næste par år. At den skulle gå i kurs 100 en dag, pga at SE vælger at indføre møntfoden Euro, det har jeg svært ved at forestille mig. Enig i at SE kronen nok vil få et løft, men et løft på 25% er nok ikke realistisk. Sverige skal jo også holde deres eksport af varer til andre lande på et vis niveau (ikke mindst eksporten for Sveriges våbenindustri) :surprise:
Guest Trine
Besvaret
Ang. de 20% rentefri besparelse ved Salg. Så er det fordi da jeg tog lånet i DK skulle jeg låne 20 % mindre pga. valutakursen, og derved vil jeg har tjænt de 20% når kursen stiger. og det går lige til min lomme der skal jeg ikke betale 30% af til de svenske skatte myndigheder :-) men der forudsætter at kursen stiger, derfor er der valuta spekulationer...
Du er vist det man kalder risklover i økonomisk teori;) Du vil hellere eksponere dig i forhold til upside risk, end hedge dig fra downside risk.. Personligt frygter jeg mere det scenarie, hvor den svenske krone devaluerer. Da vil jer med lån i danske kroner opleve at gælden på jeres svenske bolig stiger, måske endda overstiger, boligens værdi. Alt andet lige så vil et lån i fremmed valuta tilføre risiko, en risiko de fleste almindelige mennesker ikke ønsker at rode sig ud i. Hvis den svenske krone derimod stiger vil vores boligers værdi i danske kroner jo stadig stige selvom vores løn bliver mindre værd. *og iøvrigt er jeg enig i Toft omkring euroen, hvis Sverige vælger at indtræde i euroen så bliver værdier jo omregnet i forhold til den aktuelle SEK/EUR kurs...
Besvaret
Du vil hellere eksponere dig i forhold til upside risk' date=' end hedge dig fra downside risk..[/quote']Nøøøøørd-sprog...på den monetære fede måde, forstås :p

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...