Guest camilla V Skrevet May 18, 2005 Rapporter Skrevet May 18, 2005 Hejsa Mig og min forlovede og vores datter på 14 mdr kunne godt tænke os at flytte til sverige, men vi kan finde oplysninger om mange ting bare ikke kontanthjælp. jeg skulle have været startet på en ny udd her i jan 05 men er blevet gravid igen og må ikke starte så da det er som autolakere og jeg må ikke være tæt på det. så jeg går på kontanthjælp og det har jeg gjort siden jan 05 og jeg går på barsel d 18 aug 05, men så vil jeg gerne vide om man kan få kontanthjælp i svarige og ca. hvor meget? (når man har et barn.) Når min barsel med nr 2 er slut starter jeg på udd som autolakere. Mig og min forlovede er ikke gift og han er på dagpenge indtil videre, flytter ikke til sverige før han har fået noget arbejde på sjælland (vi bor i midtjylland) men ville da godt vide det alligevel. Håber i vil hjælpe mig. MVH Camilla I kan evt skrive til cvinkel@c.dk
Nulla Besvaret May 18, 2005 Rapporter Besvaret May 18, 2005 Som hoved regl herovre, skal den der arbejder hvis en af jer gør det forsørge den anden, groft sagt, ellers bruger de noget de kalder normer som er på max 14000sek i mdr, som skal dække alt, og det kan man jo ikke leve for, så hvis man er arbejdsløs er det bedre at blive i DK pengemæssigt :(
Guest Johannes Besvaret May 18, 2005 Rapporter Besvaret May 18, 2005 Kan man ikke leve for 14000 SEK ? Are you joking ?
Kenneth Besvaret May 19, 2005 Rapporter Besvaret May 19, 2005 Som hoved regl herovre' date=' skal den der arbejder hvis en af jer gør det forsørge den anden, groft sagt, ellers bruger de noget de kalder normer som er på max 14000sek i mdr, som skal dække alt, og det kan man jo ikke leve for, så hvis man er arbejdsløs er det bedre at blive i DK pengemæssigt :([/quote'] blander du ikke dagpenge og kontanthjælp sammen ?
Nulla Besvaret May 19, 2005 Rapporter Besvaret May 19, 2005 Det er noget med at hele familien max kan få hjælp for 14000 altså tilsammen også til alle udgifter, mener jeg det var, men nu er jeg ikke sikker mere !!!!! Jeg ved bare at jeg havde brug for hjælp i 3mdr hvor jeg ikke havde nogen indkomst fra DK og de ville ikke hjælpe mig, de sagde at min mand måtte forsørge mig, selvom hans indtægt ikke engang dækkede vores udgifter, så vi måtte låne i banken for at overleve, flot ag dem HVA, så jeg gider ikke blive arbejdsløs herovre :(
Camilla22 Besvaret May 19, 2005 Rapporter Besvaret May 19, 2005 Men gælder det også, når man ikke er gift? fordi jeg har et snart 2 børn med min kæreste. Men vi er ikke gift og når vi ikke er det, så skal jeg vel ikke leve af hans indtægt?
Homer Besvaret May 20, 2005 Rapporter Besvaret May 20, 2005 Det er noget med at hele familien max kan få hjælp for 14000 altså tilsammen også til alle udgifter' date=' mener jeg det var, men nu er jeg ikke sikker mere !!!!! Jeg ved bare at jeg havde brug for hjælp i 3mdr hvor jeg ikke havde nogen indkomst fra DK og de ville ikke hjælpe mig, de sagde at min mand måtte forsørge mig, selvom hans indtægt ikke engang dækkede vores udgifter, så vi måtte låne i banken for at overleve, flot ag dem HVA, så jeg gider ikke blive arbejdsløs herovre :([/quote'] Måske en god idé at melde sig ind i en A-kasse..? :o Camilla> Jeg tror ikke du får alverden ud af dit spørgsmål herinde - prøv at henvende dig til ØresundDirekt (www.oresunddirekt.dk) De burde være i stand til at give dig et svar. Held og lykke med projektet
Nils Besvaret May 20, 2005 Rapporter Besvaret May 20, 2005 Camilla, om du og din kæreste er gift har ingen indflydelse på, hvad du eventuelt kan få. Hans indtægt vil også indgå i beregningen, og selv om han kun tjener en beskeden dansk løn, tror jeg ikke, du skal regne med at kunne få "socialbidrag", som det hedder i daglig tale. Staten fastsætter hvert år en såkaldt "riksnorm", som er udtryk for et eksistensminimum, som kommunerne skal følge. For et par med et barn på 1-2 år vil den ligge på 7.400 kroner (små 9.000 med et spædbarn mere). Derudover kan man få hjælp til andre ting, men hvis din lille familie med et stramt budget og i øvrigt efter at have tømt alle bankbøger og solgt alle arvestykker kan få 7.400/9.000 svenske kroner til overs til mad og personlige udgifter, så er der nok ikke mere hjælp at hente.
Guest Asp Besvaret May 20, 2005 Rapporter Besvaret May 20, 2005 Hej Jeg er studerende, men ikke studieaktiv for øjeblikket, og jeg får "forældrapening" mens jeg er på barsel. Det er 180 kr om dagen hvilket giver omkring 5000 kr om måneden, og det er i hvert fald uafhængigt af min mands løn, da vi ellers godt kan leve af den. Jeg spurgte Forsakringskassen om jeg havde ret til noget hjælp, da jeg ikke fik noget SU mere fra DK og det havde jeg så. Men dette er selvfølgelig ikke det samme som kontanthjælp, men 5000 kr er også penge.
Nils Besvaret May 20, 2005 Rapporter Besvaret May 20, 2005 Jeg har skrevet lidt med tunnelsyn på KONTANTHJÆLP - der er som Asp skriver muligheder for støtte i forbindelse med barsel, som man kan danne sig et indtryk af f.eks. på Försäkringskassans hjemmeside www.fk.se
Bjarne233 Besvaret May 20, 2005 Rapporter Besvaret May 20, 2005 Måske en god idé at melde sig ind i en A-kasse..? Det er hun såmænd også.......men hverken DK eller S ville hjælpe da der var et hul på 3 mdr mellem barselspenge fra DK og til lillepigen kunne starte i dagis :(
Camilla22 Besvaret May 20, 2005 Rapporter Besvaret May 20, 2005 Hvor tidligt kan man egentligt så gå på barsel i Sverige?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu