Jump to content

Bil med fra se til dk..?

Recommended Posts

Guest Johnny
Skrevet

Hej, jeg har prøvet at se om jeg kunne finde noget på det her, mener jeg engang læste noget lignende herinde, men kan skisme ikke finde det. Men, hvordan fungerer det når man vil tage sine svensk indregistrerede bil med sig fra se til dk? På forh. tak.

Guest Johnny
Besvaret

Øhh skylder at sige at jeg mener tage den med permanent, altså pga. tilbageflytning til DK.

Besvaret

Hej Johnny, Tro mig, det vil ikke kunne svare sig, du skal betale registreringsafgift der udgør 60-63 % af handelsprisen for en tilsvarende bil i DK. Og ved forhåndsvurderingen som T & S sætter depositum udfra sætter de priserne højt (den afgiftspligtige værdi)... så du ende med et beløb hvor det slet ikke kan svare sig, men prøv selv at regne efter :-) Underligt nok sætter T & S værdiansættelsen LAVT når man eksporterer og dermed skal have registreringsafgift retur, men importerer man til DK er det høje priser ... damn.

Besvaret

Rimi Ja man kan vel kalde det en form for lovlig kriminalitet. Ikke nok med at de vurdere lavt ved eksport, så skal de også have 15% for "arbejdet"...Det latterlige ved import er at det kun er handelsprisen for tilsvarende bil til salg hos forhandler i DK... Et eksempel er at jeg importerede en SLK fra 97. Jeg skulle betale ca. 230.000 i forhåndsafgift. Og en nogenlunde "perfekt" SLK koster min 120.000 i indkøb med fragt osv. En privatsolgt 99 model blev solgt samtidig til 349.000,- Og hvem ville ikke hellere have en 99 model end en 97 model... Så før du importere så tjek priserne på tilsvarende bil i DK og fratræk ca. 63%. Ellers send mig en mail med info, så kan jeg give dig gennemsnitspriserne på tilsvarende solgt i år.

Besvaret

JEg har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg ved godt det ikke lige har noget med sagen at gøre, så undskylder at jeg stiller d her alligevel. Kan jeg godt tage min fars bil med til malmø uden at d giver problemer?

Besvaret

Jeg kan absolut kun tilslutte mig at udover de 15 % i "selvrisiko" for deres "besvær", ja så er det den helt faktuelle forskel der er når de ikke ved eksport betaler hvad de burde i handelspris..... Skiderikker........

Guest Trine
Besvaret
JEg har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg ved godt det ikke lige har noget med sagen at gøre, så undskylder at jeg stiller d her alligevel. Kan jeg godt tage min fars bil med til malmø uden at d giver problemer?
Hvis du er folkebogført i Sverige må du ikke køre udenlandsk indregistrerede biler i Sverige. Eftersom jeg antager din fars bil er på danske plader og du er flyttet via folkeregistret så er svaret nej.
Besvaret

Ja det med at de fratrækker de 15 % ved udførsel af landet stinker simpelthen ... men tro mig VURDERINGSPRISEN er heller ikke den samme ved import og eksport - selvom den skulle være det ... VÆRDIEN er langt højere ved værdifastsættelsen ved INDFØRSEL end ved udførsel, jeg har et helt konkret eksempel hvor jeg har undersøgt med min Accord, og VÆRDIEN var ca. 35000 HØJERE hvis jeg skulle have den med til DK end hvis jeg skulle eksportere den ud. Derved sparer skattefar endnu flere penge end de 15 % der fratrækkes oveni. Det er fanmer røveri :-(

Besvaret
Hvis du er folkebogført i Sverige må du ikke køre udenlandsk indregistrerede biler i Sverige. Eftersom jeg antager din fars bil er på danske plader og du er flyttet via folkeregistret så er svaret nej.
Har du noget lovhjemmel som du kan henvise til. Jeg er ved at leje en bil i tyskland til sommerferien. Kan det så passe at jeg ikke må køre hjem til Sverige i den? mvh Peter
Besvaret

Peter: Jeg er ret overbevist om at sagen er en helt anden, når det drejer sig om lejebiler. Her kan du jo fremvise en lejekontrakt, hvis du bliver stoppet. Så det mener jeg bestemt ikke er noget problem - så længe du har aftalt med udlejningsfirmaet at du kører den ud af landet :D

Besvaret
Peter: Jeg er ret overbevist om at sagen er en helt anden' date=' når det drejer sig om lejebiler. Her kan du jo fremvise en lejekontrakt, hvis du bliver stoppet. Så det mener jeg bestemt ikke er noget problem - så længe du har aftalt med udlejningsfirmaet at du kører den ud af landet :D[/quote'] Blot til info, måske det er relevant. En dansker bosiddende i danmark må ikke leje en bil i udlandet og føre den i danmark med mindre det er for at køre direkte hen og aflevere den eks. ved en filial af udlejningsfirmaet
Besvaret

Det er ærlig talt nogle lorteregler. Hvorfor må man ikke engang køre i sin familiebil (som er dansk registreret) hverken i danmark eller sverige....hvis man altså er svensk personregistreret :( GRRRRRRRRRRR!!!!!

Guest Trine
Besvaret
Det er ærlig talt nogle lorteregler. Hvorfor må man ikke engang køre i sin familiebil (som er dansk registreret) hverken i danmark eller sverige....hvis man altså er svensk personregistreret :( GRRRRRRRRRRR!!!!!
Du må godt køre i i Danmark.....svarer til du som "svensk" turist lejer en bil i DK, det må du gerne. Mht lovhjemmel, så har jeg det fra et bilblad, hvori der var en quiz... :flov: sad og ventede på min bil på VW, og der fandt jeg det...der stod endvidere at det ej heller var lovligt hvis bilens ejer sad ved siden af. På www.vv.se står der at flytter man fra DK til SE må man beholde sin bil på danske plader i optil et år. http://www.vv.se/templates/page3____3808.aspx men der står ikke direkte det jeg påstod tidligere.
Besvaret

men jeg har jo ikke nogen LEJEKONTRAKT på min fars bil...så hvad skal man så stille op?? Hvad er konsekvensen af at blive stoppet op af politiet? Kan man slippe af med at sige at man ikke kendte til den regel og at de bare kan undersøge det nærmere at det ER ens fars bil og ikke en man har nakket et sted..... Hvor kan man spørge om det her helt konkret?

Guest Trine
Besvaret

Polisen ;) eller ring til Vägverket Men det er nok ikke en fængelsdom der venter dig... helt ærligt hvis det var mig, og jeg kun lånte min fars bil i en kort periode, så ville jeg holde min kæft og satse på jeg ikke blev stoppet. Og ikke gøre problemet større end som så... Det er mere den anden vej du skal være forsigtig, altså køre i en svensk bil, hvis du ikke er folkebogført i Sverige. Det er jo de færreste der opnår en økonomisk fordel ved at køre på danske plader i Sverige :rolleye:

Besvaret

Man kan undres....når man ikke, som bosiddende i Danmark, må føre et svensk indregistreret køretøj. Måske det bare er mig - men jeg ville nok dobbelt-tjekke dén specifikke regel et andet sted også. Vi har vist alle fået flere forskellige svar fra samme instans på ét eller andet tidspunkt...alt afhængig af om det var Fru Jensen nede i bogholderiet, eller fuldmægtig Svendsen på Intelligensgangen :p

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...