Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogen der har nogen ide om hvor længe det tager at få opholdstilladelse i Sverige, for en person fra et af de "nye" EU lande?? Skal flytte sammen med min kæreste derovre, og hun er bange for at der kommer til at gå 1 år, iden hun kan få opholdstilladelse......(kan det virkelig passe)?

• 1 year later...
Besvaret
Jeg ved ikke' date=' hvor lang tid, der går, men den relevante myndighed er Migrationsverket [url']www.migrationsverket.se . Der kan man sikkert få et fingerpeg, men andres erfaringer er naturligvis mere interessante for jer.
Min kone fik uppehållskort igår, men kan man på nogen måde søge Svensk pas så hun faktisk går hen og bliver svensk statsborger? Hendes eget pas fra hendes hjemland udløber indenfor den 5-årige periode - derfor spørgsmålet. Vi bor jo i Sverige og derfor er det vel mest relevant med et svensk pas ? Tack!
Besvaret

Jeg mener bestemt - uden at vide det helt præcist - at hvis man skal have svensk pas (eller dansk for den sags skyld) skal man have statsborgerskab først. Men hun må kunne tage et smut forbi sit hjemlands ambassade og af den vej få fornyet sit pas? Alternativt ring til Polisen og spørg hvad der kan gøres?

Besvaret

Altså passet er jo beviset på, at man er statsborger i det pågældende land. På www.migrationsverket.se står der alt om, hvordan man bliver svensk statsborger, "medborgare". Politiet står så for det mere praktiske med udstedelse af dokumentet. Nordboer skal have opholdt sig mindst to år i landet for at blive statsborgere, men hvis man kommer fra et land uden for EØS gælder fem år, eventuelt fire år for visse flygtninge - hvis man gifter sig med en svensk statsborger kan man få svensk pas efter tre år. :rolleye: Men hvor man vil være statsborger er vel lidt mere end en formalitet. Jeg selv kunne godt blive svensk statsborger, men jeg føler mig så meget som dansker, at det er udelukket. :)

Besvaret

Min mor søgte opholdstillædelse, mens hun opholdte sig her i Malmö. Hun kommer fra en af de østlige lande - x-USSR. Det tog 4 måneder at få opholdstillædelse. Så don't worry! Det går ikke så lang tid!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...