Guest Trine Skrevet July 13, 2005 Rapporter Skrevet July 13, 2005 Er der andre der har modtaget brev om at HSB Bo-Lina har indgået ny rammeaftale med Telia fra 12 oktober? Så vidt jeg kan se betyder det er vi bliver tvunget til at oprette og BETALE for svensk fastnetnummer, for at beholde vores internet?? De aber skriver kun hvor FANTASTISK den nye aftale er, ikke at det kommer det at koste kassen for kunder der ikke ønsker fastnet:cry: PIS PIS PIS
csa Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 hmm...det er ikke i orden. Jeg flytter ind på Ön på fredag og skal ha fundet ud af noget net...og som det ser ud nu bliver det ikke HSB selvom det er billigt gennem foreningen...er bedste alternativ ikke BBB?
Guest Trine Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Har lige talt med Bo-Lina i letteret oprevet tilstand Deres kundeservice siger at Telia netop har fået en dom fra den svenske telestyrelse om at de ikke må tvinge folk til at oprette fastnetnummer for at få ADSL;) han anbefalede mig at vente til der er gået 6 uger (der træder dommen i kraft), og satse på at de retter sig efter telestyrelsen... Så nu har jeg tilmeldt mig det ny Bo-Lina uden at have fastnet, også nægter jeg at oprette hvis de forsøger at tvinge mig:mad:
Malezar Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Jeg har HSB Bolina, men det er via en Ethernet forbindelse i ejendommen. Det eneste jeg har modtaget er forskellige pakker af inet man vil have. Pt er der no speed limit indtil okt. Moerke, har du haft ADSL gennem Bolina?
Guest Trine Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Nej jeg har haft som dig sikkert, et seperat stik i væggen udenom telestikket. Sådan en underligt fælles LAN netværk. (ved ikke præcis hvad Ethernet er:confused: ) Brevet kom igår med posten og indeholder et link man skal tilmelde sig inden 30/9 eller lukker de internettet 12 oktober. Men der er utrolig dårlig information, de skriver kun om at man nu kan få IP telefoni og IP-TV over internettet, og at man skal tilmelde sig på www.telia.se/hsbmalmoadsl for at kunne blive opgraderet. men mit indtryk er at de skifter til adsl for alle kunder og dropper det der fælles LAN.
Malezar Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Yes yes... Det er det samme du har som mig. Men jeg synes nu ikke jeg har modtaget noget fra dem. Det sidste jeg fik var en stor fin brochure med alle deres nye opgraderings muligheder. Jeg synes ikke der stod noget om man skulle have telefon linie. Det lyder underligt at de vil skifte til ADSL, da lige har opgraderet mange af ejendommene til at køre med fiberoptiske linie. Jeg tror måske at det har noget at gøre med hvor man bor. http://www.bolina.hsb.se/bolina2005/index.php?VAL=ramavtal Der er en hel del informationer på denne side.
Guest Trine Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Netop det er den!!... hvis du læser nøje står der du skal opgradere ved at gå ind på det link på den side med Telia informationen.. der står øverst noget med adsl gennem dit telejack.. Jeg har mailet med Telia og de skriver: Hej! Tack för din förfrågan. Om ni fått erbjudande att beställa bredband via länken: http://www.telia.se/hsbmalmoadsl så kommer ni behöver ett fast telefon abonnemang, då detta är en ADSL tjänst som kör bredband via telejacket och över den koppartråden. men det er svært at lure... og jeg ved ikke om alle breve er ens. Altså om alle skal skifte til adsl via telejack..
Malezar Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Jeg mener at det er denne her jeg har fået med posten, men må hjem og kigge efter. http://www.bolina.hsb.se/bolina2005/filer/folder.pdf Der står ikke noget om fast nets linie. Men jeg kigge på den jeg har derhjemme og vender tilbage.
Guest carspar Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Hvad med at tale med bestyrelsen fra jeres forening, de kan lettere lægge pres på HSB og Bolina.
Stokholm Besvaret July 13, 2005 Rapporter Besvaret July 13, 2005 Jeg blev oprettet hos Bolina for 1½ måned siden. Så i sidste uge fik jeg er brev at min forening har opsagt deres aftale med bolina og jeg skal kontakte dem. Der føler jeg mig godt røvrendt efter at ha' betalt 500 sek i oprettelse for ca. 3 måndeders forbindelse. Hvad jeg så kan bruge mit netværksstik til i min lejlighed aner jeg ikke...
Malezar Besvaret July 14, 2005 Rapporter Besvaret July 14, 2005 Så fik jeg fulgt op med den brochure jeg har derhjemme. Fuldstændig den samme som jeg fandt på nettet. Kan ikke finde noget om telefonstik. Der står i brochuren: "Nuvarande HSB Bo-Lina-abonnenter uppgraderas automatiskt till nya HSB Bo-Lina utan extra kostnad. Även om tjänsten har förbättrats på de fl esta punkter blir månadskostnaden densamma!" Det går jeg udfra betyder at jeg ikke skal betale noget. Men jeg hører lige min styrelse af i aften.
Thomas Besvaret July 14, 2005 Rapporter Besvaret July 14, 2005 Fandt lige det her på HSB egen hjemmeside.... Helt klart at der er forvirring om hvad der sker med det nye internet... 2005-07-14 12:12 Marina Karlsson Det har varit jättedålig och motsägelsefull information av HSB vad gäller uppgraderingen av bolina och vad man ska/inte ska göra om man vill fortsätta sitt abonnemang. Med tanke på Sydsvenskans artikel idag (sid 7 i C-delen) borde HSB snabbt ha lagt ut korrekt information på Bolinas hemsida. Där finns ju överhuvudtaget ingen information om sådant som jag vill veta.
Bur Besvaret July 16, 2005 Rapporter Besvaret July 16, 2005 Netop det er den!!... hvis du læser nøje står der du skal opgradere ved at gå ind på det link på den side med Telia informationen.. der står øverst noget med adsl gennem dit telejack.. Jeg har mailet med Telia og de skriver: Hej! Tack för din förfrågan. Om ni fått erbjudande att beställa bredband via länken: http://www.telia.se/hsbmalmoadsl så kommer ni behöver ett fast telefon abonnemang, då detta är en ADSL tjänst som kör bredband via telejacket och över den koppartråden. men det er svært at lure... og jeg ved ikke om alle breve er ens. Altså om alle skal skifte til adsl via telejack.. Jeg har Bolina via LAN nu, og i det brev jeg har fået er bestillingsadressen: http://www.telia.se/hsbmalmolan altså lan og ikke adsl tilsidst Her kan man vælge hvilken hastighed man ønsker 0,25, 10 eller 100 Mbit/s Så jeg tror ikke det er nødvendigt med en fastnetstelefon.
csa Besvaret July 20, 2005 Rapporter Besvaret July 20, 2005 Nu er det store spørgsmål så...er det delt 0,25/10/100Mbit eller er det garanteret hastighed? Dem der boede i lejligheden før mig mente de kunne mærke en nedgang i hastighed om eftermiddagen, og det gider jeg ikke. Et andet problem er at der ikke tilbydes fast IP...
Malezar Besvaret July 21, 2005 Rapporter Besvaret July 21, 2005 Det er ikke garanteret X mbit, det er de færreste som tør garantere det. Jeg downloader nu med 1.4mb/s på min Bolina linie, og det er fordi det har fiber opgraderet min forening. Dette forsvinder ned til de sædvanelige 300kb/s når deres aftaler træder i kraft.
csa Besvaret July 21, 2005 Rapporter Besvaret July 21, 2005 HMM..dvs jeg ikke skal regne med mere end 300-400K på en 10mbit linje...det er ikke ok!
Malezar Besvaret July 22, 2005 Rapporter Besvaret July 22, 2005 Det kommer an på en masse ting. Er udstyret til DIXen(det punkt hvor Sverige møder resten af internettet) iorden, hvad er belastningen i den ejendom du bor, hvilken type trafik du sender/modtager, den anden ende af din tcp/ip forbindelse etc etc. Jeg ftper fra newsgroups med 4 sammentidige "connections" opnår jeg den hurtige hastighed, er det en download via IE, så er det ikke sikkert jeg kan hente det så hurtigt. 100mbit til 900 kr pr måned synes jeg er for dyrt, da mit forbrug ikke er så afhængigt af hastighed. Bare WoW køre flydende er jeg glad :D
csa Besvaret July 22, 2005 Rapporter Besvaret July 22, 2005 mjaa...men nu er det ikke mig selv der skal betale men arbejdet, og så betyder det ikke så meget at det koster 100 kr ekstra hos BBB...selvom det kun er 8mbit istedet for 10mbit hos HSB...men hvis man alliegevel ikke får 10 sååå...
Gio Besvaret July 22, 2005 Rapporter Besvaret July 22, 2005 Er udstyret til DIXen(det punkt hvor Sverige møder resten af internettet) iorden...Jeg tror ikke Danish Internet Exchange Point (DIX) har kontor i Sverige Men forståelsen er god nok *s*
Thomas Besvaret July 23, 2005 Rapporter Besvaret July 23, 2005 Nu er det store spørgsmål så...er det delt 0,25/10/100Mbit eller er det garanteret hastighed? Dem der boede i lejligheden før mig mente de kunne mærke en nedgang i hastighed om eftermiddagen, og det gider jeg ikke. Et andet problem er at der ikke tilbydes fast IP... Der står i mine papirer at man får en seperat forbindelse, og indebærer at du kan surfe hur mycket du viltil en hastighet af i mit tilfælde 10 mbit i begge retninger! Var nede på boligkontoret forleden, og de vidste ikke noget om nogen ændringer ang. internet:) hvor flot er det?
csa Besvaret July 25, 2005 Rapporter Besvaret July 25, 2005 ja så er det jo straks mere interessant...jeg vil nemlig ikke dele med andre! ;-) En anden ting: får man en offentlig IP adresse eller kører det gennem NAT?
Kasper Besvaret July 25, 2005 Rapporter Besvaret July 25, 2005 Jeg havde bolina, da jeg boede i Limhamn, det var tilsvarende 8/2 Mbit alt efter hvornår på døgnet. Man skal selv anskaffe sig en firewall, da man får en offentlig Ip adr. Det virkede meget godt, undtaget de svingende hastigheder. Iøvrigt er centralen blevet opgraderet mange steder i derude, så der er mulighed for at få 24/1 linier fra bbb.
Malezar Besvaret July 25, 2005 Rapporter Besvaret July 25, 2005 Bolina kører med offentlige ip. Dog via DHCP. Som regel får min router den samme IP hver gang jeg genstarter den. Men hvis man er kold sætter du din router til at bruge "dhcp addressen" som en fast addresse. På et tidspunkt vil det konflikte når en anden dhcp klient spørger efter en addresse. DHCP serveren vil måske give "din" addresse ud til den nye klient, men da routerne/switchene på netværket har dig registreret med IP vil du stadig modtage pakkerne. Der er så visse situationer hvor der kan gå kludder i det hele, men så vælger man den næste IP i række følgen. Det er ikke pænt, men det giver dig en fast IP, det var sådan jeg havde min Xbox på nettet. :D
csa Besvaret July 25, 2005 Rapporter Besvaret July 25, 2005 Jeg havde bolina, da jeg boede i Limhamn, det var tilsvarende 8/2 Mbit alt efter hvornår på døgnet. Man skal selv anskaffe sig en firewall, da man får en offentlig Ip adr. Det virkede meget godt, undtaget de svingende hastigheder. Det er præcis det jeg ikke gider, betaler man for en 10mbit skal man jo ikke spises af med en 2 mbit kl 16-21
Guest Trine Besvaret August 2, 2005 Rapporter Besvaret August 2, 2005 Ok, så kan I æde mig eller hvad... Jeg ved godt der ikke står i brevet at der kræves et fastnetnummer for at få internet fremover (hvis der står LAN i jeres brev kan det dog godt lade sig gøre). Deres fine 0 kr og gratis uppgradering og du skal bare lige gøre sådan her... kan I godt stikke ...... Men nu har jeg diskuteret med Telia og Bo-Lina, og tvisten er at for at få internet i fremtiden gennem tele-jacket SKAL man have et fastnetnummer. Det fremgår IKKE af brevet. Og man kan ikke selv vælge mellem LAN og ADSL, hvis nogen er i tvivl om det.... Dog har Telia tabt en sag til den svenske telestyrelse, som siger at de IKKE MÅ TVINGE folk til at oprette en telefonlinie bare for at få internet. Denne afgørelse har Telia bare ikke tænkt sig at følge, så den er anket... om det kommer på plads før 12 oktober vil ingen af dem udtale sig om.. så lienu lukker de min linie hvis ikke jeg betaler 975 for et svensk nummer og 375 i kvartalet for en telefon jeg ikke gider have.. Er jeg pissed :angry: ja en smule...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu