Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogen som har solgt sin lejlighed her i SE, der kan oplyse mig om hvor lang tid der "normalt" går, før mægleren sætter handpenningen fra køber ind på ens konto? Jeg skrev kontrakt hos mægleren med køber den 7. juni, og køber fik en uge til at sætte handpenningen på 10% ind på mæglerens konto - hvilket køber har gjort. Ved kontrakt skrivningen sagde mægler, at de plejer at overføre handpenningen til sælgers konto, når køber er godkendt i boligforeningen - hvilket er fair nok synes jeg. Sagen er bare den, at dags dato har jeg intet modtaget/hørt fra mægleren. Har forsøgt at kontakte ham, men forgæves (ferie, men så bør en kollega vel træde til?!).... Det kan jo godt være det bare er mig der utålmodig, men helt ærligt, på mandag er det så 6 uger siden vi skrev kontrakt, og hvor lang tid tager det lige at godkende et nyt medlem i en forening? :confused: Køber overtager lejligheden den 1. august, så den handpenning får jeg næppe meget glæde af nu :sad: Jeg har også lige skrevet til HSB for at høre om køber er godkendt, eller om de har tænkt sig at gøre det snart... Mest for at finde ud af om alle hos HSB er på ferie, eller om det er mægleren der fucker op. Er der andre der har oplevet lignende ventetid?

Besvaret

Ej hvor lyder det bare groft! Jeg har ikke oplevet noget lignende, indtil videre har jeg kun været køber... det tager da ikke 6 uger at blive godkendt i foreningen... Ved vores møde var sælger med og fik at vide at vi var godkendte... Sådan som det lige lyder så virker det som om mægleren ikke lige har styr på det... Man tager da ikke på ferie uden at sådanne sager er afsluttede og hvis man gør så må der være en stedfortræder... Hvor lyder det bare groft! Hvilken mægler er det? Vil gerne vide det til når vi skal sælge engang...

Guest Jønsson
Besvaret

Problemet i Sverige er at i ferietiden går alting meeeeeeget langsomt.

Besvaret

Da jeg solgte min lejlighed gik udbetalingen ikke til mig før end lejligheden blev ovedraget. At du skulle få pengene før birker underligt, for hvad nu hvis handlen skal gå tilbage, evt. pga. at køber ikke bliver godkendt. Måske pengene så er brugt. I de tilfælde jeg kender til, bliver pengene sat på en lukket konto hos mæglerens bank. Der bliver de indtil overdragelsen. At din mægler er på ferie er ham vel undt? Tror ikke du skal være urolig.

Guest ThomasO
Besvaret

Da vi købte lejligheden, der mødtes vi på selve overdragelsesdagen i en bank. Her overrakte sælger mig nøglerne til boligen, hvorefter sælger gik til kassen med mægleren og fik de handpenning overført sammen med resten. Bagefter mødtes vi med mægleren i HSB hvor vi fremviste lønsedler m.v. og så var den pot ude, vi tog ned i vores lejlighed og besigtigede den med viceværten, og vi godkendte også dens rengørings stand. Der var allerede et navneskilt på døren. Lidt anderledes manøvre, men det tog højest en time ialt.

Guest carspar
Besvaret

Til info så er det i Bestyrelsen i Bostadsrätteföreningen der skal god kende dig/jer. De holder normalt møde en gang om måneden, men her i sommerferien kan det ske at de springer juli måned over. Det vil sige at det kan gå op til 2 måneder inden godkendelsen. Dog er det også almindeligt at formanden og en mere får prokura til at godkende nye i sommerferien. Ellers holder de dog møde igen i midten af august (de felste i HSB) s¨der kan du regne med noget igen. Så det kan være at det ligger hos Bestyrelsen i Bostadsforeningen og det ikke er mäklaran der bremser. Blot til info.

Besvaret
Da jeg solgte min lejlighed gik udbetalingen ikke til mig før end lejligheden blev ovedraget. At du skulle få pengene før birker underligt' date= for hvad nu hvis handlen skal gå tilbage, evt. pga. at køber ikke bliver godkendt. Måske pengene så er brugt. I de tilfælde jeg kender til, bliver pengene sat på en lukket konto hos mæglerens bank. Der bliver de indtil overdragelsen. At din mægler er på ferie er ham vel undt? Tror ikke du skal være urolig.
Hvorfor tror du at mægleren venter med at overføre pengene til køber er godkendt? Rigtigt gættet, i tilfælde af at køber ikke skulle blive godkendt i foreningen. Det er den praksis min mægler anvender, og så kan jeg jo egentlig være ligeglad med, om andre mæglere først udbetaler handpenningen på dagen for overtagelse - dog har jeg ikke hørt om mange SE-mæglere der gør det anderledes end min mægler. Men tak for diverse svar til alle alligevel. Det bliver spændende at se til overtagelsen den 1. august, når køber endnu ikke er blevet godkendt, fordi foreningen først holder et møde medio august :sick:
Besvaret
Lejligheden er solgt...så køber hænger vel på problemet? :D
I tilfælde af at køber ikke bliver godkendt af foreningen, så holdes køber skadesfri, og kontrakten annuleres. Køber får derefter sin handpenning retur, og mægleren må i gang igen med fremvisninger. Jeg er dog ikke nervøs for, at køber i mit tilfælde, ikke skulle blive godkendt i foreningen. Det er bare lidt frustrerende at vi nu kører på 7. uge med ventetid, når der er en klar aftale.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...