Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Oooooh... nu har jeg lige været nede hos kommunen og stå i kø i ca. en time, og de er rimeligvis ikke særlig vant til folk der flytter til Sverige men fortsat skal tjene penge i Danmark! Hold da op... nå, men jeg skal vist i det mindste være glad for at de magtede at sige "lige et øjeblik" og så spørge nogen der er klogere end dem selv.... Internordiske flyttepapirer fik jeg uden problemer også selvom flyttedatoen ligger 2 måneder ude i fremtiden - sjovt nok forstod de godt, at når jeg arbejder i Kbh. har jeg ikke en chance for at komme i kommunens åbningstid når nu min ferie er slut. Men resten, pyha. Sygesikringskontordamen skulle spørge 3 forskellige steder før hun var i stand til at oplyse mig om at hun skulle bruge en kopi af min ansættelseskontrakt som bevis på at jeg arbejder i DK og dermed må få et dejligt gult papsygesikringsbevis. Heldigvis har de også eftermiddagsåbent i dag, så jeg kan nå derom IGEN i eftermiddag. Skatteafdelingen var endnu værre. "Nej, vi kan ikke flytte dig over til grænsegængercentret før vi kan se i folkeregisteret at du er registreret i Sverige." Okay, dvs. at det kan jeg først når jeg HAR afleveret min flytteblanket til relevant myndighed i Sverige og de har registreret det? "Nej", siger manden så, "når det er registreret i det danske folkeregister"... æhm.. ja, så vidt jeg har forstået så får min danske kommune besked når den svenske kommune har tastet det ind i sit system... :fight: Nå, men for en sikkerhedsnåls skyld tager jeg lige en snak med grænsegængercentret i næste uge når jeg er tilbage i Kbh. så jeg er heeelt sikker på at alting er i skønneste orden og især at skattevæsenet ikke opfører sig fuldstændig absurd :scared: /Pernille

Besvaret

Hej Persille Hvorfor behøver du at henvende dig personligt? Jeg sendte dem en fax med min underskrift, og så sendte de mig mit internordiske flyttebevis. Mit sygesikringsbevis fik jeg også tilsendt efter en telefonsamtale og en e-mail med lønsedler. Overflytning til grænsegængercentret sker så automatisk, og så sendte jeg en kopi af min brobizz aftale på email til grænsgængercentret. Vupti så får man tilsendt et nyt skattekort :) Personlig henvendelse hos offentlige myndigheder er jo forbeholdt pensionister, arbejdssøgende og bistandsklienter :th2:... ... og det bliver bestemt ikke bedre med myndighederne hinsidan. Du skal have en stor flexkonto at trække på i starten når du skal snakke med banken(man-fre 10-15), skatteverket (man-fre 08-16) o.a. Mvh Soap

Besvaret
Hvorfor behøver du at henvende dig personligt?
Godt spørgsmål ;-) vist mest fordi de 3 gange jeg har forsøgt at ordne den slags "kryptiske" ting pr. telefon er det gået helt galt, uvist hvorfor... Bl.a. var jeg aldrig nogensinde afmeldt folkeregisteret mens jeg opholdt mig i ½ år i Canada, og siden jeg nu alligevel har ferie og det regner kan jeg lige så godt sidde i kø hos kommunen :-D Men det er da godt at høre at der findes steder i Danmark hvor det ikke står helt så galt til :lol: /Pernille
Besvaret

Nu er det jo også i Odense. De har nok ikke mange af "vores slags". Servicen på området i de østsjællandske kommuner er klart bedre, men de har vel også mange flere.

• 2 weeks later...
Besvaret

lige for at få det helt på det rene. Når man henter sit internordiske flyttebevis på fraflytter kommunen så skal man også have sat noget i gang med sygesikring med det samme? Min käreste hentede nemlig flyttebeviset i går men blev pure afvist på sygesikringsspögsmålet med at det måtte malmö kommune tage sig af og det var i hvert fald ikke danmarks problem med sygesikring. Hun arbejde i DK lige for en ordens skyld Mvh Dennis

Besvaret

Danske fraflytterkommuner :( De har meget at lære ... Bortset fra det - så er det hos Folkeregister-folket hos kommunen, at man håndterer selve flytningen. Sygesikringsspørgsmålet håndteres af Social- og Sundhedsforvaltnings-folket. Det er desværre i en vis udstrækning en opgave for os "stakkels" udvandrere at oplære de kommunalt ansatte i gældende regler.

Besvaret
lige for at få det helt på det rene. Når man henter sit internordiske flyttebevis på fraflytter kommunen så skal man også have sat noget i gang med sygesikring med det samme? Min käreste hentede nemlig flyttebeviset i går men blev pure afvist på sygesikringsspögsmålet med at det måtte malmö kommune tage sig af og det var i hvert fald ikke danmarks problem med sygesikring. Hun arbejde i DK lige for en ordens skyld
Altså, efter at jeg havde forklaret 4 gange at jeg stadig skulle arbejde i Danmark skulle de se et bevis på min ansættelse (lønseddel, kopi af kontrakt el. lign.) og så har jeg fået et papirsygesikringsbevis der gælder i et år fra min flyttedato. Men man skal virkelig understrege for dem at man har tænkt sig fortsat at arbejde i Danmark!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...