Jump to content

Generhverelse af kørekort

Recommended Posts

Guest Uheldig gæst
Skrevet

Jeg vælger at være anonym, da jeg ikke gider moralske opstød. Jeg har mistet mit kørekort betinget (det gik lidt for stærkt) for nogle uger siden. Normalt skal man op til en kontrolrende køreprøve, men da jeg har dansk kørekort, svensk bopæl og svensk bil kan det muligvis forholde sig anderledes. Jeg blev stoppet i dk. Er der nogle der har prøvet at miste kørekortet betinget, og hvad var konsekevsen ? (udover bøde, naturligvis)

Besvaret

Jeg vil mene du skal op til ny teori og køreprøve i DK, for at gen-erhverve pappet. Når du er til første teoriprøve afleverer du dit kørekort - og består du ikke, så beholder de kortet indtil du har bestået teorien. Derefter skal du igennem samme mølle vedr. køreprøven. Der er tre forsøg til hver prøve. Hvis du vil teste din teoretiske kunnen, så er det ikke en dum idé at tage prøverne på http://www.trafiktesten.dk/velkommen.asp Nå ja...bilen du skal køre i skal være en kørelærers. Så du skal tage kontakt til en sådan, og aftale nærmere om leje af hans bil under denne. ...og så vil jeg ikke sige "skdld" - for det gør du jo nok ikke alligevel. *gg*

Besvaret

Det ligger vel lidt i ordet "betinget" frakendelse... Hvis du i prøvetiden (typisk 6 mdr.) begår nye overtrædelser af færdselsloven, tager de dit kort i en periode - denne periode vil være angivet i den dom der ligger til grund for frakendelsen. Ellers ingen konsekvenser - ud over en helvedes masse taxa-regninger.... :thumbdown

Besvaret

Homer...du er galt på den. Betinget frakendelse er typisk tre år, og gør at du skal igennem min tidligere beskrivelse. Derudover, hvis du bliver stoppet i den tre-årige periode efter gen-erhvervelsen, så ryger dit kort på stedet - og du skal starte helt forfra med at erhverve det.

Guest Gæsten
Besvaret

Men, man kan jo ikke erhvere kørekort i DK hvis man er bosat i Sverige ? Altså, hvis det var en hvilken som helst anden udlænding, ville politiet jo næppe kunne kalde vedkomne til køreprøve i dk ? De samme regler må vel i princippet gælde for en dansker bosat i udlandet, eller hur ?

Besvaret

Vel ikke når kortet er betinget frakendt ? Man mister det vel ikke før man overtræder færdelsloven igen, og derved er der vel heller ikke grundlag for at skulle tage kortet på ny i sverige ? Selvom reglerne i sverige er strengere end i dk, skal man vel ikke dømmes i sverige, for noget der er gjort i DK ? Altså, hvis kortet kun er betinget frakendt i DK, skal det vel ikke tages af de svenske mydigheder (som iøvrigt ikke må ta' et dansk kørekort)

Guest Gæsten
Besvaret
Skal man ved betinget frakendelse af kørekortet op til en kontrollerende køreprøve inden 60-90 dage, hvorefter man mister kortet hvis prøven ikke beståes eller ikke er taget, så én eller andet prøve skal man vidst til. Om det så er i Sverige eller Danmark ved jeg desværre ikke...
Alt dette er jeg klar over. Spørgsmålet går lidt på, om man kan modtage undervisning i DK når man bor i Sverige ? Man kan ihvertfald ikke erhvere sig et dansk kørekort, når man er bosat i udlandet. Hvordan "behandles" en udlænding der stoppes i dk ??
Guest Supermule
Besvaret

Du har stadig dit kørekort. Derfor skal du generhverve det. Det gøres ved hjælp af en køreprøve. Dette gøres også selvom du er bosat i Sverige... Andet er der ikke i det...

Besvaret
Du har stadig dit kørekort. Derfor skal du generhverve det. Det gøres ved hjælp af en køreprøve. Dette gøres også selvom du er bosat i Sverige... Andet er der ikke i det...
Dette er ikke korrekt makker:) Du kan ikke kaldes til nogen som helst form for prøve i danmark, hvad angår dit kørekort når du bor i S!!! Men kan forestille mig at vedkommende bare får en bøde eller helt mister det! Og så må tage det påny i S.
Guest Gæsetn
Besvaret
Men kan forestille mig at vedkommende bare får en bøde eller helt mister det! Og så må tage det påny i S.
Hvordan skulle man helt kunne miste det ? Man kan vel ikke ændre strafferammen, bare fordi vedkomne bor i udlandet ? Og, hvis det er betinget frakendt, så skulle det vel ikke være noget problem at beholde sit kørekort i Sverige ? Ellers skulle det jo være frakendt ubetinget ??
Besvaret

Nu når vi snakker om körekort.. så var jeg i tårnby og skulle ha nyt... nåååå du bor i SV ??? ja... så kan vi ikke hjälpe dig,kun hvis du bor i DK... hmmm så send det til min bror i dk.. oki ingen problem... öööhhhh bor du da også der ???+ ja ja .. dumbo :):):)

Besvaret

Nu vi har fat i de rådne drenge i denne tråd :fight::fight: Er der nogen som har mødt en fartkontrol fra broen og til afkørslen ved Lockarp? Nu har jeg kørt der hver morgen i 5 måneder og har ikke set skyggen af Polisen... Heller ikke på broen for den sags skyld! Mvh Soap

Guest Gæsten
Besvaret
Dit kørekort skal' date=' efter danske regler, gen-erhverves - når du har fået det betinget frakendt. Min kæreste har været igennem det samme for nylig - i DK.[/quote'] Præcis... det er jeg helt klar over. Men, hvad sker der med en person der ikke bor i dk ? Forestil dig, at jeg havde boet i australien, og blev indkaldt til køreprøve. Det er jo totalt urealistisk. Derfor, kan der være tale om at det bliver betinget frakendt, men ikke noget krav om køreprøve
Besvaret

Rigtigt nok...så du hopper på telefonen snarest til Tårnby Politi, og hører dem hvad der kan/skal/vil ske. Så er vi ude over alle vores gisninger og "maybe´s". :)

Besvaret
Dit kørekort skal' date=' efter danske regler, gen-erhverves - når du har fået det betinget frakendt. Min kæreste har været igennem det samme for nylig - i DK.[/quote'] Gio: Som jeg har skrevet længere oppe, kan man som dansker bosat i udlandet, ikke generhverve kørekort i danmark!!! Hvad de så har tænkt sig ved jeg ikke, men sådan er reglerne!
Guest Gæsten
Besvaret

Så har jeg ringet til Kbh's politi, Tårnby politi samt den politi kreds hvor jeg blev stoppet.. INGEN kan fortælle mig hvad der skal ske. Der er vist (heldigvis) første gang det er sket. Hvis der ikke findes en regl vedr. denne situation, så må det vel stå til min fordel ?

Besvaret

Alternativt kan du jo nå at skifte dit danske kørekort ud med et svensk inden du skal til revideret køreprøve.. de svenske myndigheder kan vel ikke se det er betinget frakendt i DK... så kan Politiet i DK indrage dit danske kørekort men så har du dit svenske.. En dansk myndighed må jo ikke inddrage dokumenter udstedt af andre landes myndigheder... Alternativ løsning ved det godt, men ligenu er gode råd vel dyre;)

Guest Gæsten
Besvaret
Alternativt kan du jo nå at skifte dit danske kørekort ud med et svensk inden du skal til revideret køreprøve.. de svenske myndigheder kan vel ikke se det er betinget frakendt i DK... så kan Politiet i DK indrage dit danske kørekort men så har du dit svenske.. En dansk myndighed må jo ikke inddrage dokumenter udstedt af andre landes myndigheder... Alternativ løsning ved det godt, men ligenu er gode råd vel dyre;)
Det er også den mulighed som en advokat har anbefalet mig. Problemet er jo bare at jeg ikke kan ombytte et kørekort jeg ikke har. Jeg fik jo et midlertidigt kørekort i hånden, og en venlig afskedssalut... "kør nu pænt" Men, er det muligt at få et svensk kørekort, uden at ombytte og i så fald, hvor gør man det henne ? Jeg går ud fra, at svensk politiet jo nok vil kontakte dansk politi, og så er man vel lige vidt ?
Besvaret

Det jeg har læst mig til er at de skal have en ansøgning og en kopi af dit danske kørekort....fandt en masse om det inde på kronofogedens hjemmeside et sted. Man kunne printe ansøgningen ud. Men det hjælper jo ikke hvis du ikke har kortet i hånden. Men det ryster mig lidt at politiet har taget dit kørekort, uden at kunne oplyse dig om hvordan du får det igen. Det kan jo ikke være rigtigt at du skal straffes hårdere fordi de ikke ved hvilke regler der gælder på området...

Guest Gæsten
Besvaret

Så lykkedes det at få et svar. Jeg skal ikke til en kontrollrende køreprøve så længe jeg bor i Sverige. Hvis jeg derimod flytter tilbage til DK inden for 3 år, så falder hammeren. Nu venter jeg på de sender mit kørekort retur, samt et girkort.

Besvaret

Tillykke.. så må du jo blive hinsidan;) og evt skifte det ud med et svensk.. det kan de jo ikke kalde dig til køreprøve på...

Besvaret
Så lykkedes det at få et svar. Jeg skal ikke til en kontrollrende køreprøve så længe jeg bor i Sverige. Hvis jeg derimod flytter tilbage til DK inden for 3 år, så falder hammeren. Nu venter jeg på de sender mit kørekort retur, samt et girkort.
Til lykke. Så man kan faktisk "flygte til Sverige", hvis man er truet af en betinget frakendelse med køreprøve.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...