Guest carspar Skrevet August 9, 2005 Rapporter Skrevet August 9, 2005 Hej igen. Jeg vil her starte tråden for dem det ville mødes for at få lidt af vide hvordan det var/er at starte eget firma op i Sverige. Når i har tilkendegivet om i vel med finder vi en dag hvor vi kan mødes. I kan så i mellemtiden skrive lidt af jeres spørgsmål op fordi det er sådan i får mest med hjem. Hvis i kommer uforberedt, hvilket i er velkommen til, så bliver det lidt mere ustruktureret. Jeg er ikke ekspert men kan give råd om de barrierer i føler der er. Det er generelt let at starte op i Sverige. Men når i har tilkendegivet at i vil med finder vi datoen, og det bliver nok her i Lund med mindre at der er en der har et ander lokale. :th2:
andersen Besvaret August 9, 2005 Rapporter Besvaret August 9, 2005 Kanon initiativ carspar! Stor ros til dig :th2: Jeg kommer gerne og hører om mulighederne. Jeg er ikke ude i den store "forkromede" løsning med selvstændig på fuld tid, men mere om hvordan man får startet op med et lille firma (softwareudvikling) ved siden af det alm. fuldtidsarbejde i Danmark. Havde et sådan firma i .dk indtil jeg flyttede, hvor Told&Skat desværre ikke ville være med mere. Mine kunder vil mere eller mindre alle være danske, så der vil bl.a. være spørgsmål omkring afregning over for kunder mht. moms og i hvilken valuta og sådan. Også lidt om hvordan regnskabet laves og hvilke krav der stilles kan komme på tale. Og så selvfølgelig om hvordan man ved årsafslutning/selvangivelse får tingene lavet korrekt så både ToldSkat og Skatteverket er tilfredse. Indrømmet, jeg har endnu ikke undersøgt noget som helst i Sverige omkring etablering af egen virksomhed, så mine spørgsmål kan virke basale og allerede besvaret på diverse hjemmesider, men når nu lejligheden byder sig til at få forklaret tingene på dansk, så siger jeg ikke nej :) Da det for mit vedkommende bare er deltids/fritidsbeskæftigelse, vil jeg lade det være op til de andre deltagere at styre agendaen og datoen for mødet.
Guest carspar Besvaret August 10, 2005 Rapporter Besvaret August 10, 2005 Spørgsmålene kan ikke være for basale, og da du tænker på at starte op her i Sverige så er du velkommen. Det er vigtigt at det er dem der har gjort sig tanker om at opstarte og ikke kun nogle der mangler ide til et forretningskoncept. Jeg kan fortælle lidt om det at starte op her og besvare spørgsmål ud fra mine erfaringer, samt hvor henne i kan få den konkrete viden om virksomhedsformer skat miljöregler osv, så det ikke kun er mine erfaringer i går med. men jeg vender tilbage når vi er lidt flere.
Gio Besvaret August 10, 2005 Rapporter Besvaret August 10, 2005 Hej Carspar.... Jeg er faktisk også interesseret i at deltage. Jeg har altid skælvet ved tanken om bare at skulle føre momsregnskab - så måske dette møde kan få mig til at se lyset, og hjælpe mig af med min regnskabs-fobi :)
Guest Supermule Besvaret August 10, 2005 Rapporter Besvaret August 10, 2005 Jeg vil meget gerne ha' en update på datoen for mødet på min mail??? Er det muligt for mødearr. at kontakte mig pr mail med dato??
Brunholm Besvaret August 10, 2005 Rapporter Besvaret August 10, 2005 Godt initiativ! hej folks, , men: Godt initiativ! Jeg har arbejdet en del med programmering, især website-backend (men også en del layout og opsætning), og har haft mange private opgaver ved siden af mit studie (som jeg er ved at afslutte) - uden at jeg dog endnu er nået over grænsen for hvad man må tjene uden at være registreret som selvstændig. Det kan dog hurtigt blive relevant, da jeg ikke har et job "klar" når jeg er færdig med specialet. Jeg har ingen specifikke spørgsmål endnu, men tænker lige over det
thomas_lund Besvaret August 10, 2005 Rapporter Besvaret August 10, 2005 Jeg er interesseret. Har et ApS i Danmark, og sælger mig dels ud som konsulent og dels programmerer spil i mit hjemmekontor. Overvejer, om man bør splitte firmaet i 2 (datterselskab eller lign), så jeg kan være ansat i DK og i S. Dermed burde jeg kunne få løn begge steder op til en højere grænse inden jeg rammer top-skat. Hvis jeg kan synliggøre at jeg har udført arbejde i henholdsvis DK og S Så noget info om disse tanker - kan det lade sig gøre praktisk, hvad er udfordringerne med 2 selskaber på hver side, virksomhedsstrukturer i S (enkeltmand, ApS, A/S) etc. Sådan helt basal info om mulighederne i Sverige, og kun lidt konkret.
mrode Besvaret August 10, 2005 Rapporter Besvaret August 10, 2005 Jeg flytter først til Malmø i oktober, men jeg vil meget gerne deltage hvis det bliver lagt en dag jeg kan.
Guest carspar Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Jeg vil nu samle materiale til en aften. Derefter kommer jeg tilbage og så kan vi finde tid og sted. Det kommer til at omhandle forskelle/ligheder mellem dansk og svensk firma opstart så som Skat, Firmaform, miljömyndigheder, Facket (fagforeningen) for dem der muligvis skal ansätte personale nu eller senere osv. Jeg vil forsöge at lave lidt overhead som i kan få med hjem specielt med links til hvor i kan få yderligere information. Jeg vil gerne besvare spörgsmål i den udsträkning jeg kan. Jeg ved at der er nogle der har haft firma i forvejen, der er nogle der gerne vil starte op nu og nogle der overvejer det senere. Jeg kan ikke gå i dybden med alt, med vil forsöge at give jer noget med hjem til videre overvejelser. Min egen erfaring er at det er let at starte op og det offentlige er glade for at hjälpe ivärksättere her i Sverige, hvor min erfaring fra Danmark desvärre var at det offentlige var ens fjende fra starten af, men det er jo min personlige vurdering. I hörer närmere fra mig igen om 1 eller 2 ugers tid, hvor jeg samler information ind. Derefter får i en mail fra mig.
bluee Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Er også med på den. Flytter dog først til Oktober.
csa Besvaret August 15, 2005 Rapporter Besvaret August 15, 2005 Jeg og et par kammerater er i lidt samme båd som andersen, så vi vil også meget gerne høre mere
Guest carspar Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Da vi ser ud til at blive en del mennesker, så har jeg inviteret en foredragsholder fra Almi, for at höjne kvaliteten. På denne måde går ingen forgäves men kan få besvaret de fleste spärgsmål, eller ved hvor de skal henvende sig direkte. Almi Företagspartner holder et informations möde i ca 1 time, derefter er der plads til spörgsmål og generel diskussion om emnet. Det er ca. samme informations träf som tilbydes i de enkelte kommuner her i Skåne for dem der funderar på att starta eget företag, men her har vi fået et på tvärs og udelukkende for Danskere. Jeg ved selv lidt om forskellen mellem DK og SE set med disse briller. Jeg har afsat 3 timer til dette så der skulle väre tid nok. Almi er her nästen det samme som TIC (teknologisk informations center) i Danmark. Efter mödet vil i få udleveret materiale med links som kan bruges til den videre färd derhjemme. Datoen bliver torsdag den 15 september her i Lund. Jeg vil når jeg kender antallet sörge for lidt fika muligheder efter info'en I skal give jer tilkende her eller i en direkte mail, det er vigtigt at jeg ved hvor mange vi bliver, da der er en max gränse for lokalet. Bliver vi for mange kan vi holde det igen!!
Tomcat Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Jeg så lige denne tråd. Jeg skal helt sikkert også være med. Hvor skal man møde op? og hvilken dag?
andersen Besvaret August 16, 2005 Rapporter Besvaret August 16, 2005 Super carspar - jeg har sat kryds i kalenderen :th2:
Gio Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Jeg må "hænge lidt i hegnet", indtil jeg har fået min nye vagtplan (der er to muligheder - enten 10-18 eller 14-23) - bliver det den sidste, så må jeg melde pas. Meeeeeen lad os nu se ;)
Guest carspar Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Hvis du må melde pas Gio så sig til, der findes flere lignende informations aftener i Skåne for svenskere, jeg tror at du har let ved svensk (skånsk)! Men vi ser dig meget gerne til vort träf.
thomas_lund Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Der er sat kryds i kalenderen hvis det er om aftenen!
Guest carspar Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Ja undskyld det glemte jeg at skrive. Det bliver om aftenen fra klokken 18.00 til klokken 21.00 den 15 september.
Gio Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Carspar: Så snart jeg ved mere om vagterne, så giver jeg lyd. Skulle det blive "lige oppe over", så tager jeg bare min egen stol med og et par lune köttbullar :)
Guest Supermule Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Så er det lagt ind i kalenderen!!! :)
Admin Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Nogen der ved hvornår man skal være momsregistreret i Sverige ? I Danmark er grænsen vist 50000 ?
Guest carspar Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Nej det ved jeg ikke helt, men der er en anden lösning her i Sverige. Hvis du tager forskellige opgaver ind så oplyser du dem om at jeg ikke har F-skattesedel. Du sätter et nettopris per time og skriver det også på fakturen samt at du ikke har F-skattesedel. Når du har gjort det, er det op til firmaet/foreningen/eller den som bruger dine tjenester at betale alle andre afgifter. Dette har jeg fået fra en dansker der har boet i mange år i Sverige, men spörg bare på skattekontoret.
Guest carspar Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Program til mödet om at starte eget firma i sverige Hej Alle så er programmet klar. Jeg håber så at der kommer mange. Den hovedsagelige foredragsholder kommer fra ALMI Företags partner og det er som TIC i danmark. Jeg (ALMI) vil gerne have at i sender en mail og bekräfter at i kommer. Send den til min private mailadresse, se nedenfor. Det er fordi der ikke er ubegränsede pladser. Derudover dem af jeg der ved hvad i vil starte må gerne (ikke et krav) maile i hvilken branche i vil starte. Dette er for at se om der er särlige forhold der bör nävnes denne aften, men med 1 time er det overordnet råd, husk det. I for udleveret materiale til mödet med blandt andet adresser hvor i kan henvende jeg når det bliver aktuelt. I får lidt om et eventuelt mere uddybende kursus på 2 dage hvor der gås mere i dybden. Hvis det kniber med at komme hertil så skriv det i mailen, det kan vöre at der kan blive samkörsel, måske mest for dem der stadig bor i Danmark. Men stedet er centralt set ud fra offentlige transportmidler, fra Lunds togstation (centralen) tager I bus nr. 2 mod AnnaHem eller nr. 4 til Jordabalksvägen. Venlig hilsen Carsten Vedelsparre carsten@vedelsparre.com
Guest carspar Besvaret August 25, 2005 Rapporter Besvaret August 25, 2005 Opstart af eget firma i Sverige Så bliver det til noget vi er tilsträkkeligt med mennesker. Hvis du gerne vil med så send mig en mail carsten@vedelsparre.com så jeg kan varme en ekstra kop kaffe op. Vi ses den 15 september klokken 18.00
Bjørnen Besvaret August 31, 2005 Rapporter Besvaret August 31, 2005 Måske kan jeg være til hjælp!? HAr netop startet Aktieselskab (AB) i S og datterselskab i DK (ApS). ´Har brugt en del ressourcer på at konsulterer revisorer + bogføring i både S & DK. Måske kan i bruge noget af denne info!? Bjørnen
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu